Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Jensen

Välilakkaus olisi hyvä tehdä isommalla pruutalla. Ei tartte ohentaa lakkaa niin ohueksi ja mie täyttelen pelkästään kovetetulla seoksella. Kynäruiskusta ei oikein tuju mönjä tule uloskaan. Kynäruisku jättää aika kivan pienikuvioisen pinnan ja isompi pruuta on vaikeampi hallita. Jos on pelkästään kovetetta niin se ei kyllä mene ryppyyn ja vaikka kovetetta on enemmän niin se vain kovettuu paremmin.

             Nopea ohenne on paha ja se kuohauttaa helposti. Jos isolla pruutallla vetää niin voi käyttää nopeampaa kovetinta ja se sulkee lakkapinnan pölykuivaksi nopeammin.

                     Olen mieki joskus aikoinaan kynäruiskulla maalannut moottoripyörän. Lakkapinnan voi myös vesissä hioa ja kiillokkeella ja lumppulaikalla myllyttää niin jälki on kokonaan pölytön ja sileä. Show hommeleita. Se on yllättävän helppo homma ja vesissä hiasee ja tarpeeksi hienolla karkeudella niin lumputtaminen on parintunnin homma. Kerrosta ei saa hioa puhki kun skarvi tahtoo näkyä mutta toisilla mönjillä senkin saa pois.

              En tiedä minkälaista lämpöä pidät maalaustallissa mutta jos kylmempi kuin 20c niin välihaihdustus täytyy olla paljon pidempi mitä maalipuljut suosittaa. Mie olen +10 asteessa maalannut niin olen antanut olla jopa 30 minuuttia. Ei valua mutta jos kylmässä haihdutat 5 minuuttia ja vedät märän ringin niin valuu iloisesti.

                 Meguilars tuotteita olen kuullut kehuttavan. Tässäkin yhden askeleen kiillotusmönjä

              https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/stirwell.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015102303/Products/G191016

nostokurki

Aivan loistavaa jälkeä, jälleen kerran :)

Vesihiontaan ja myllytykseen peilipintaa varten suosittelen vahvasti Virtus 487 Extremeä. P1500 hiomajäljistä lähtien tulee ihan peilikiiltopinta kertavedolla. Tuota Jensenin mainitsemaa Megun ainetta en laittaisi, koska se sisältää fillereitä jotka pois kuluessaan jättää melkoisen laikukkaan pinnan. Virtuksen aine on puhdas hiomacompound, ei jätä silikonijäämiä eikä kiilto häviä "omia aikojaan" :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jensen

#2057
Mie en ole tuota Meguilarsia koskaan kokeillut.

      Pitääpä minunkin tätä testata   https://www.innocar.fi/kauppa/hionta-aineet/virtus-487-extreme-
kiillotusaine/


                Tätä mie olen viimeksi käyttänyt

           https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/300006317

            Aika ikävää hommaa tuo kiillotus ja haisevat pahalle nuo mönjät ja varmaan aivan myrkkyjä.

Jensen

Tuossa on aika hyvä opetusvideo miten tehdä show viimeistely joka voisi ehkä jonkinmoisen pytingin tuoda kirjahyllyyn.     https://www.youtube.com/watch?v=5FVAoYFs45c


           Tämä tyyppi käyttää faregola mönjiä.

Rezi

Hioin tankin sileäksi appelsiinista, roskista ja teippien saumojen korkoeroista 800 paperilla veden kanssa ja virheettömiin kohtiin hienoa karhunkieltä. Sitten viimeinen lakka päälle. Pinnasta tuli pahuksen hyvä ja luulin onnistuneeni täydellisesti.

Suu messingillä vein tankin auringonpaisteeseen. Ulkona varjossa ja sisällä tankki näyttää hemmetin hyvältä. Kuin myös yli puolen metrin päästä auringossa. Lakka kiiltää hulluna ja pinta on melko hyvä.




Mutta kun aloin katsomaan tulosta tarkemmin suorassa auringonvalossa paljastui lakan alta harmaa kerros. Viimeisen hionnan jälkeen pinta on tietenkin harmahtava ja himmeä. Luulin lakan kirkastavan pinnan täydellisesti, mutta eipä kirkastanutkaan vaan harmaa pinta on edelleen harmaa. Mitä memmettiä tapahtui? Miksi himmeän harmaa pinta näyttää lakan alla harmaalta eikä kiiltävän mustalta? Miten voin välttää saman rungossa, jonka oon jo hionut mutta en vielä lakannut.

Yritin kuvata harmaata juttua lakan alla ja tässä kuvassa se näkyy parhaiten ylimmäisessä mustassa vaakaraidassa, joka siis ei ole musta vaan harmaa. Ja näkyy se harmaus myös ylimmissä punaisissa raidoissa ja mustalla alueella kauttaaltaan. Mitä tein väärin?


Kaiken kaikkiaan lopputulos on hyvä eikä harmautta näe kuin suorassa auringonpaisteessa ihan läheltä katsottuna, mutta olisi tuo nyt voinut onnistua täydellisestikin, kun hemmetisti oon tuon kanssa käyttänyt aikaa ja yrittänyt olla tekemättä virheitä. Miten vältän tuon efektin rungossa?

Jensen

Minusta näyttää että candy ois mennyt puhki. Teit liian hyvää ja lakkakalvo ei ollut tarpeeksi paksua niin hionta otti candystä. Ois pitänyt isommalla pruutalla täyttää lakkaa kovettimella ja sen jälkeen vasta välihioa. Onpa harmi. Mulla on käynyt nuin monta kertaa. Candy tankki ja de beer lakkaa välihionnan jälkeen nin pahus kun rypyssä ollut koko paska.

              Kalliita nuo aineet. Hajutkaan ei ole kyllä hääviä.

               Varo ettet hio rungon pintaa puhki.

Jensen

Mulla tulee mieleen että voisitko korjata maalauksen candyllä tuohon väliviivaan saakka kun sen alapuolella on tuota harmaata. Isolla pruutalla sitten täyttölakkaa että ei mene viivat puhki.

Jensen

Maaliruiskukin paljon vaikuttaa lopputulokseen. Kaukaa paineella kun ruiskuttaa niin karkea kuvio. Pienemmällä suuttimella ja paineella niin nätimpi jälki. Prätkän maalauksessa taitais oli sopiva tuo puolikoon ruisku.

         Mie ostin kalliin replican ja laatu vaikuttaa hyvältä kun olen sitä katellut.

            Tämmöstä ruiskua ei saa 500e mutta kiinan kopio 89e.

             https://www.ebay.com/itm/DEVILBISS-Gti-Pro-Spray-Gun-Paint-High-Efficiency-TE20-Automotive-Refinishing/113543198616?epid=13027916046&hash=item1a6fb3b798:g:g74AAOSwNHlcN3v6

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 07 huhtikuu 19, 00:01:14
Minusta näyttää että candy ois mennyt puhki. Teit liian hyvää ja lakkakalvo ei ollut tarpeeksi paksua niin hionta otti candystä. Ois pitänyt isommalla pruutalla täyttää lakkaa kovettimella ja sen jälkeen vasta välihioa. Onpa harmi. Mulla on käynyt nuin monta kertaa. Candy tankki ja de beer lakkaa välihionnan jälkeen nin pahus kun rypyssä ollut koko paska.

              Kalliita nuo aineet. Hajutkaan ei ole kyllä hääviä.

               Varo ettet hio rungon pintaa puhki.
Hioin lakan puhki tankin pyrstöstä mustalta alueelta ja sen huomas kyllä heti. Siinä oli yllättävän ohuesti lakkaa ja vahinko sattui. Korjasin sen laittamalla kynäruiskulla mustalla basella pikku korjauksen ennen lakkaa. Oon aika varma ettei tuo harmaus johdu läpihiomisesta.

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 07 huhtikuu 19, 00:04:15
Mulla tulee mieleen että voisitko korjata maalauksen candyllä tuohon väliviivaan saakka kun sen alapuolella on tuota harmaata. Isolla pruutalla sitten täyttölakkaa että ei mene viivat puhki.
Lakkaukset oon tehny pienellä yläkannuruiskulla, jossa on 1mm suutin. Se on näppärä käyttää ja sillä saa kunnon lakkakerroksia helposti. Kynäruiskua käytän vain candyraitoihin ja mustaan baseen.

Vois tuon korjata teippaamalla hopeat raidat umpeen ja sitten mustalla basella mustat alueet mustaksi. Mutta on se niin iso savotta ja piloille mememisen riski on iso, eli en ala hommaan. Ja yritäppä laittaa kolmen millin teippi tuohon hopeiseen kolmen millin raitaan niin, että lopputuloksena on tasainen kolmen millin raita. Ei tule onnistumaan. Tällä menään.

Jensen

Kun omistaja on tyytyväinen niin eipä siihen muilla ole mitään sanomista.

Northern_lights

Jostain syystä mulla ei enää näy muut kuin huhtikuun aikana laitetut kuvat, mutta joka tapauksessa ihan helvetin hyvä projektialbumi on ollut seurata.

Ja mukavaa nähdä Jenseniäkin foorumilla pitkästä aikaa.

Jake

#2066
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 06 huhtikuu 19, 23:22:46
Hioin tankin sileäksi appelsiinista, roskista ja teippien saumojen korkoeroista 800 paperilla veden kanssa ja virheettömiin kohtiin hienoa karhunkieltä.
Mutta kun aloin katsomaan tulosta tarkemmin suorassa auringonvalossa paljastui lakan alta harmaa kerros. Viimeisen hionnan jälkeen pinta on tietenkin harmahtava ja himmeä. Luulin lakan kirkastavan pinnan täydellisesti, mutta eipä kirkastanutkaan vaan harmaa pinta on edelleen harmaa. Mitä memmettiä tapahtui? Miksi himmeän harmaa pinta näyttää lakan alla harmaalta eikä kiiltävän mustalta? Miten voin välttää saman rungossa, jonka oon jo hionut mutta en vielä lakannut.

Yritin kuvata harmaata juttua lakan alla ja tässä kuvassa se näkyy parhaiten ylimmäisessä mustassa vaakaraidassa, joka siis ei ole musta vaan harmaa. Ja näkyy se harmaus myös ylimmissä punaisissa raidoissa ja mustalla alueella kauttaaltaan. Mitä tein väärin?



Kuvan perusteella hiomanaarmut ovat yhteen suuntaan, ei pyörivin liikkein? Isoja skraiduja aikankin kuvassa näkyy. Harmaus voisi johtua vesihiontapölystä, joka on jäänyt kunnolla putsaamatta. Millä putsasit tankin ennen uutta lakkausta?

Näytin maalausopelleni aamulla kuvaa ja oli samaa mieltä hionnasta ja pölynpoistosta. Tosin sanoi, että materiaaleillakin voi olla vaikutusta. Eri valmistajien komponentit eivät vaan sovi keskenään.

Omat pellit (tankki ja takaloksu) maalasin DeBeerin kamalla (kun sitä sattui koulussa jäämään yli  ;)). Pohjalle DeBeerin värimassa ja parin tunnin päästä Supreme lakka. Uunitus. Välihionta seuraavana päivänä törkeästi epäkeskolla ja 600 laikalla. Sama kolme kertaa. Pölyjen poisto ensin paineilmalla ja sen jälkeen kangasrätillä rasvanpoistoaine ja vielä kertaalleen pölyjen puhallus.

Kuvassa tankki toisen lakkakerroksen jälkeen:



Rezi

Luulen, että Jake on oikeillä jäljillä. En hionut pyörivin liikkein kun ajattelin, ettei 800-paperista voi mitenkään jäädä naarmuja. Poistin pölyt pyyhkimällä vedellä kostutetulla rätillä. Paineilmaputsauksen tein ruiskulla "pikkusen puristamalla", joka ei tietenkään ole sama asia kuin kovalla paineella puhaltaminen. Kuvassa mustassa näkyvät naarmut on lakan alla, ei pinnassa.

Yllätyksenä tämä vähän tuli, kun oon joskun tehnyt flaken välihiontoja hyvinkin paljon karkeammalla paperilla, eikä naarmuista eikä harmaudesta ole merkkiäkään. Toisaalta silloin alla on ollut vaaleat sävyt eikä musta.

Jos löytyis 2mm rajausteippiä, niin tuon vois korjata mustalla basella ja uusintalakkauksella, kuten Jensen ehdotti. Mutta kolmen millin teipillä ei taida onnistua kolmen millin raidan teippaus niin että loppulos kestää katseet.

Jensen

Jotkut lakat on maitomaisia ja ne ei ole ihan kirkkaita ja kovettimestakin voi tulla harmautta.
   Kannattais ostaa pänikkä ihan oikeata rasvanpoistoainetta kun puhdistaa.
       Lakkoja noin yleensä ei ole tarkoitettu välihiottavaksi vaan ne on yleensä suoraveto eli metallikin päälle. Myös perusvärit alkaa nykyjään jo olla että vesimassa ja siihen kirkaslakka.

             Mie maalasin auton Mipa raskaan kaluston maalilla ja ei hyvä. Huono maali ja jos ohentaa ohjeiden mukaan niin ryppyinen pinta ja jos ohentaa enemmän niin ei peitä ja valuu. Vituttaa mutta huomenna uusi yritys. Ostin kun halvalla sai.

Jake

Hyvä rasvanpoistoaine, liimarätti ja kunnon paineella puhallus. Mutta syvällisemmät maalauskeskustelut johonkin toiseen topicciin. Tämä on Rezin projektialbumi.