Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

montana

Hitsaatko rihtauksen jälkeen jäykäksi?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: montana - 04 tammikuu 19, 23:18:04
Hitsaatko rihtauksen jälkeen jäykäksi?
Joo hitsaamalla tuo jäykätään. Kehän hitsaan kiinni puoliin ja puolat lukitsen holkkien reiistä keskiöön. Nuo ristipääruuvit on rihtauksen aikaista lukitusta varten.

Rezi

Vanteen rihtaus on hillitöntä vänkäämistä ja vääntämistä, niinpä tein siihen hommaan kunnon telineen


Erittäin monen tunnin vääntämisen jälkeen vanne on nipussa ja riittävän suora. Nyt täytyy pitää muutaman viikon tauko ennen takavanteen tekemistä, niin pääsee ehkä unohtumaan miten hemmetin kova homma tämä on.


Kiillottamisen sijaan hioin puolat himmeäksi karhunkielellä. Helppo homma verrattuna kiillottamiseen ja himmeä puola antaa mukavan kontrastin kiillotettuihin holkkeihin.


Tein puolien päihin holkit, joilla voi peittää puolien hitsaukset kehään. Helppo ja viimeistellyn oloinen ratkaisu. Holkit kiinnitin Sikaflexillä. Ei kai ne tuosta mihinkään irtoa.

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 06 tammikuu 19, 00:36:43

Tein puolien päihin holkit, joilla voi peittää puolien hitsaukset kehään. Helppo ja viimeistellyn oloinen ratkaisu. Holkit kiinnitin Sikaflexillä. Ei kai ne tuosta mihinkään irtoa.

Aina voi lisätä holkkeihin tuollaiset huomaamattomat kiristysruuvit jos näyttää että alkaa helisemään. Hienoa duunia niin keulan kuin vanteenkin osalta jälleen kerran.

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rezi

Tuommoset kiinnitysruuvit olis tosiaankin olleet aika pro, mutta reiät ja kierteet olis pitänyt älytä tehdä ennen kasausta. Nyt on vähän myöhäistä ;D

Rezi

Väänsin uuden 3.00-21 Avon Speedmasterin vanteelle. Hieno kumi, mutta aika kieron oloinen. Vanne vipattaa millin tai pari, mutta kumi varmaan 5 milliä. Kummallista. Ei kai uusi rengas saa noin kiero olla? Sisärengas on oikean kokoinen, eli 2.75-3.25/21 Metzeler.




Nyt kun eturenkaassa on kunnollinen akseli, voi laskea tunkin alas ja kokeilla kelan joustoa. Ja kyllähän keula tuntuu toimivan ja aika herkästi joustaakin. Arvelin jousien olevan ylijäykkiä, mutta mukavasti rockerit keinahtelee kun keulaa pumppaa. Myös maavaran ja stuukin asettumista pääsi mallaamaan. Runko keulii pikkusen, eli aika hyvä on keulan pituus. Jousihaarukka vois olla sentin pidempi. Jos keulaa joutuu jäykistämään jousia lisää esikiristämällä, niin vatupassiin menee runko.

Tuusulan T-Bone

Hyvä on stuuki! :)

Tämä ketju on muun ohella aika kiva aikamatka. Näkee, miten ukon silmä on matkan varrella kehittynyt, mun mielestä positiivisesti.

Vielä kun tuo teknisen ymmärryksen osasto kehittyisi yhtälailla, etkä menisi varoituksista huolimatta hitsailemaan mitään valurautanapoja ym. hörhöilyä, niin avot! :) :)
Long John Stroker

zeikki

Tein itse saman havainnon uuden Avonin kumin kanssa. Kumi vipattaa melkoisesti (ja pinnaamani vanne vain vähän).

flhx

Lainaus käyttäjältä: zeikki - 09 tammikuu 19, 21:18:17
Tein itse saman havainnon uuden Avonin kumin kanssa. Kumi vipattaa melkoisesti (ja pinnaamani vanne vain vähän).

Sama juttu, tosin jo kai jonkun 10v takaa... Uus 19" Speedmasteri pannun etuvanteelle ja painotettiin rengasfirman mp-heppujen toimesta. Ajoon, rullas muuten natisti mutta 80-90kmh pompotti aivan v.tusti. Hetken sita jakso ja sit takasin rengasfirmaan, sita hierottiin kohilleen puolisen tuntia, varmaan ylikin. Saatiin ok, mutta ei erinomaista. En oikein vanteen piikkiin voinut pistaa koska samalla vanteella oli ollut jo 90-luvun alusta alkaen eri renkaita ja ainoat ongelmat painotuksissa oli just Speedmastereilla. Mulla oli kaks kertaa eri Speedmaster kii ja molemmilla kerroilla oli melko ongelma saada vipatus kuriin. Muilla renkailla ei.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kiwi

Eikös tuota esikiristystä pysty muuttamaan myös shimmaamalla jousia niin ettei pyörä niiaa liiaksi? Tuo on nyt sen näkönen että runko alkaa kyntämään kun kuski istahtaa satulaan.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 tammikuu 19, 21:05:59
Hyvä on stuuki! :)

Tämä ketju on muun ohella aika kiva aikamatka. Näkee, miten ukon silmä on matkan varrella kehittynyt, mun mielestä positiivisesti.

Vielä kun tuo teknisen ymmärryksen osasto kehittyisi yhtälailla, etkä menisi varoituksista huolimatta hitsailemaan mitään valurautanapoja ym. hörhöilyä, niin avot! :) :)
Teknisessä ymmärryksessä varmaan on aukkoja. Enkä yritäkään antaa sellaista kuvaa, että kaiken hallitsisin. Kuitenki minusta tuntuu, että ajelen tuolla vanteella tuhansia kilsoja ;D

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 10 tammikuu 19, 08:30:48
Eikös tuota esikiristystä pysty muuttamaan myös shimmaamalla jousia niin ettei pyörä niiaa liiaksi? Tuo on nyt sen näkönen että runko alkaa kyntämään kun kuski istahtaa satulaan.
Jonkinlaisilla välipalikoilla jousien alapuolelle laitettuna tosiaankin voi hommaa hoitaa niin, että keula ei niiaa vaikka jousia kiristää. Täytyy testailla hommaa ennen kuin lyhentää kierretankoja.

Sain Avonin paljon suorempaan kun laskin ilmat pois ja pyörittelin päällyrengasta vanteella. Kai se asettui paremmin vanteelle kun siitä tuli suorempi.

Tein jarruvaijerille pidikkeen rosterista.


Sitten kiillotuslaikkaa jarrukilvelle. Reaktiotangolle tein M10 sisäkierteen jarrukenkien yläpään tappiin.


Reaktiotangon mallailua. Orkkis jarruvipu on tosi hieno.



Kiwi

Reaktiotanko huutaa samanlaista siroutta kuin tuo jarruvipu niin tulee hieno! Tynnyrimäiset holkit sorvista ja pyörötankoa hiomaan soikeaksi?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 13 tammikuu 19, 21:31:05
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 tammikuu 19, 21:05:59Vielä kun tuo teknisen ymmärryksen osasto kehittyisi yhtälailla, etkä menisi varoituksista huolimatta hitsailemaan mitään valurautanapoja ym. hörhöilyä, niin avot! :) :)
Teknisessä ymmärryksessä varmaan on aukkoja. Enkä yritäkään antaa sellaista kuvaa, että kaiken hallitsisin.

Et sunkaa sä semmoista ole väittänytkään. Eikä kai kukaan sentään kaikkea hallitse.

Teknisen osaamisen aukkojen paikkaamiseksi meillä on olemassa esimerkiksi tämä Finnbikers-yhteisö, josta saapi teknisiä (ja taiteellisia  ;D) neuvoja, ihan pyytämättä ja yllätyksenä ku faksi Jäätteenmäelle. Niitä kantsii toisinaan jopa uskoa. :)

Tuossa napavirityksessä on iso riski, koska valurauta soveltuu sangen huonosti hitsattavaksi. Matskun ominaisuudet muuttuvat kun kosket siihen hitsauskoneella ja sinne syntyy alkusäröjä -> väsähtää ja murtuu huomattavasti nopeammin kuin vaikkapa hitsattavaksi tarkoitettu teräs.

Napa ottaa myös lämpöjä jatkossakin, koska jarrulaitteena sen tehtävänä on muuttaa liike-energiaa lämmöksi. Alkusärö laajenee ja väsähtäminen nopeutuu. Toisaalta saattaa olla niinkin, ettei tuo napa enää oikein toimi jarrurumpuna, koska se ei ole hitsauksen jäljiltä enää pyöreä.

Merkitystä on vielä silläkin, että vaurioituva paikka on jemmattuna tuon rinkulan alle. Siitä seuraa, että et välttämättä näe sitä kasvavaa säröä.

Tarkoitukseni ei ole moittia työn jälkeä, innovatiivisuutta tai mitään semmoista. Ainoastaan totean, että teknisenä ratkaisuna tuo on minun tietämykseni mukaan riskialtis. Jos laitteella meinaa ajella, olisi varmaan hyvä, jos tekninen puolikin olisi kunnossa.
Long John Stroker

Rezi

Pitäisi kai uskoa viisaampia niinku T-bone sanoo, mutta kun on oma tahto tehdä asioita omalla tavalla ;D Ja Finnbikers on oikeasti hyvä foorumi tekniselle keskustelulle. Toisin kuin tykkäyssomet.

Lukijoille voi sanoa, että älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin tietävämmät sanovat ;D


Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 14 tammikuu 19, 08:48:59
Reaktiotanko huutaa samanlaista siroutta kuin tuo jarruvipu niin tulee hieno! Tynnyrimäiset holkit sorvista ja pyörötankoa hiomaan soikeaksi?
Kiitos hyvästä vinkistä, totta hemmetissä reaktiotangossa kannattaa kopioida jarrutangon muotoja. Meikäläinen oli tekemässä tangon latasta ja siihen sitten sikana reikiä. Tämä on FB:tä parhaimmillaan :)

Kiwi

Täällä on hyvä huudella takarivistä kun ei itellä tunnu hommat koskaan toteutuvan ja ideoita vaan syntyy toisten rojekteihin ;D