Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Konversio-Sportsteria virittelemään (low budget)

Aloittaja JKKo, 24 syyskuu 10, 21:05:07

« edellinen - seuraava »

JKKo

Tallissa tallessa suht vähälle ajolle jäänyt 883/1200 Sportster "kromitankki". Kymmenen yhteistä kesää, konversio mustan keijon männillä, Andrewsin vaihteisto (orkkis temppuili kiintiön täyteen), isot venttiilit (joku "Baisley"), "avatut putket", K&N filsu tunatun CV:n kaulassa kiinni. Pirtsakkahan toi on verrattuna mun ajopyörään, virittämättömään '09 Dynaan, mutta...

Jos tosta haluaisi vielä iloisemmin liikkuvan ja kuitenkin budjetti sais jäädä murto-osassa pyörän kauppa-arvosta, niin mitä seuraavaksi?

Kone on jo ollut kappaleina ja keskitappi luultavasti siltä remontilta edelleen timmi. En siis haluaisi halkaista konetta esim bigbore kairauksen vuoksi.

Pikemminkin nokkaa, venttiilinjousta, korkeapuristemäntää, toinen kaasari, ehkä putket, ehkä ei.

883/1200/turbo

Hemuli

Kymppipuolikkaat Wisecot ja N8 Andrewsit (olettaen että sporttisi on viisilovinen, nelivaihteiseen V8), ei tartte välttämättä kaasaria vaihtaa mutta Mikuni HSR42:sta saa paremman kaasuun vastaavuuden. Sytkästä et maininnut mitään? Ei kai siellä vielä vakiota ole? Jos on niin sitten vaikka Dyna 2000i.

Bigbore on vähän turhan rajua touhua budjettivirittämiseen ja poikii lohkojen kairauksen lisäksi tarvetta kansien preppaamiseen, isompaan kaasariin ja hurjiin nokkiin ymsyms... Ihan kivastihan sellainen vääntää mutta ei välttämättä ole rahan ja vaivan väärti.

Sitten vaan huolellista mittaamista, 883 kansien kanssa erityisesti imuventtiili/mäntä välys pitää tarkistaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Vakio 883:n sytkämodulihan siellä vielä on. Jos nyt aloittais vaikka siitä tän virittelyn. Noita näyttää olevan aika montaa mallia. Pyöreitä sinne moottorin kylkeen, orkkis sytkämodulin näköisiä satulan alle. Minkäs rasian sinne sujautan? Tää on ensimmäisen vuosikerran 5-vaihteinen, eli siis '91 on vuosimalli.

Wisecolla taitaa olla tarjolla 10:1 männät konversioon ja jos pelaa 1200 kuutioisen kansimallilla, sitten ois 10.5:1 mäntääkin. Tulkitsinko netistä luetun oikein?

Netin kuvissa noissa nokka-akseleissa on rattaat kiinni. Ei siis mitään prässissä tapahtuvia rattaiden vaihteluita aksilasta toiseen? Menikö tämä kohta oikein?

Lähtee nyt sitten sytkä, mäntä ja nokat virityksellä liikkeelle. Ja ekaksi se sytkä.

Kun ei osaa olla lörpöttelemättä näppäimistön kautta, niin kirjaan tähän havaintoja pienkonebensasta. Sitä on nyt tankissa talvisäilytyksen vuoksi. Kumma kun käy pehmeästi. Kolina melkein tipotiessään. Oisko toi sahabensa vähän hitaampaa syttymään, 883:n sytkäboxin ennakot 883/1200 koneessa liikaa ja lopputulos sitten kolinaa 98 oktaanisella (mutta ei pienkonebensalla)?
883/1200/turbo

filtteri

Hemuli

Kyllä sitä on ihan nelitahtiversiotakin, suositellaan käytettäväksi juuri ennen seisontaan laittamista. Se on paljon puhtaampaa kuin tavallinen pumppubensa, olisko vielä korkeampioktaanisempaa jolloin puristuskestävyys olisi myös parempi?

Jaa ne olikin kympit ne Wisecot, näin se muisti heittelee. Niillä on tehty ja hyvin tuntuu liikkuvan. Nokka-akseleiden rattaat on kiinteät, niitä ei vaihdeta - paitsi Redshiftin nokkiin erikoistilauksena. Sytkäksi kannattaa ottaa sinne kopan sisään menevä kompletti, vaikka Dyna 2000i (sama sytkä halvempana Ultimalla) tai Crane Hi-4. Pääsee isosta piuhanipusta eroon. Helpoimmalla tietysti pääsee kun vaihtaa pelkän boksin, liitin irti ja uusi kiinni - se on siinä.

Jake

Lainaan tätä topiccia, kun samaa aihetta koskee: Löytyykö jostain ohjetta tehokkaan pakoputkiston valmistamiseen ko. laitteeseen? Olen antanut itselleni kertoa , että pykälittäin laajeneva, putkiltaan yhtä pitkä alkuputkisto olisi jees. Eli onko HD:n putkistossa jotain omia kikkoja, mitä pitää ottaa huomioon?

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jake

Matchless

Sosialisoidaan ketjua;

Konversio ajettu (osittain myös työnnetty) sisälle ja nyt pitäisi saada lisää potkua ala-keski alueelle,tarkoitus olisi kuitenkin pitää mäntä&sylinteri paketti ennallaan.

9.5 wiseco std koko,2-1 putki trapilla, ss E, vakio 883 kannet, N2 nokat,kärjellinen sytkä

1.Kansityö+konversioventtiilit?.....muutosta pääasiassa yläpään alueelle?
2.Toiset nokat?.......minkälaiseen pakettiin toi 9.5 riittää
3.Elektronin sytkä?....muutosta pääasiassa yläpään alueelle?

Löytyisikö kokemuksia/ehdotuksia millä noista olisi hyvä lähteä liikkeelle?...köyhän pitää valita.

sporty kartsa

joo, tää kiinnostais muakin kun olis tarkotus kohta puoliin ruveta konversion tekoon.mä hommasin 10 puristeiset wisecot,n4 nokat,cranen singlefire sytkän,kaasari vielä ?putkina xr 2:2.tota kansihommaa pähkäilly että laittaisko isommat venttiilit vai ei? matchlessille:niin kai ton 9,5 puristuksen kanssa ainakin n4 tai n6? nokat voi laittaa mut eikös se sit tarvis enempi puristuksia jos kireempiä nokkia meinaa.ei mulla tästä vielä käytännön kokemusta.monta tuntia netissä tutustunut asiaan.mitkä olis porukan viime hetken vinkit konversioon ja pieneen viritykseen?

Hemuli

Ysipuolikkailla männillä paras virityskeino lienee ahdin ;D

Kovin railakkaita nokkia en menisi noiden mäntien kanssa laittamaan N2 tai N4 vielä menettelee. Kartsan ehdottamat kutoset ovat jo aivan liian pitkään auki noin matalapuristeisille männille - nehän ovat käytännössä rajummat kuin kasit vaikka numero onkin pienempi.

sporty kartsa

uups, mä en tiennykä tota että 6 on äreempi nokka kuin 8,sorry.täytyy paremmin tutustua aiheeseen.no kantsiiko noihin kansiin koskee jos vaan 4 nokat ja 10 puristukset?

Matchless

ma^ko

Mä en sinällään sportyn virittämisestä tiedä juurikaan mitään, jos sitäkään... muuten virittämisestä jotain kuitenkin. Mä lähtisin kyllä lisätehoa halutessani lähestyään hatuista asiaa, eli alkaisin jaagata jotakin perus 883:n kansia potentiaalisempaa(ja normaaleilla 1200-männillä toimivaa) ratkaisua, vai onko 1200-kannet jotenkin "hard to get item"? Luulis kyllä 1200-Sportyjen ja Bulujen kansia olevan maailmalla saatavana. Vai onko jokin peruste miksei noita 883-hattuja kannattaisi ensimmäisenä päivittää 1200 mallisiksi?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Matchless

Jeps eihän nuo 1200 kannet varmastikaan kiven alla ole, lähinnä sidoin itseni noihin 883 kansiin kun tuli nuo koversiomännät hankittua,budjetti syistä...ja nythän noi budjettiratkaisut alkaakin maksaa.

1200 kansiin siirryttäessä pitäisi mulla hankkia siis myös uudet männät,$$.  (Jostain myös luin että työstetyt 883 kannet olisi soivemmat kuin <-03 1200 kannet paremman squish band:n takia (mulle vieras sanan jonka teoreettista tai konkreettista merkitystä en tosin ymmärrä)...

Isoin kysymysmerkki mulle on että jos nuo 883 kannet työstetään (ammattilaisella) ja laitan isommat venat niin mitä oikeastaan (oletettavasti) tapahtuu;

-yläpään tehot nousee?
-yläpään ja alapään tehot nousee?
-alapään tehot laskee ja yläpää nousee?
-molemmat laskee
-ei mitään ja alan harkitsemaan uutta budjettiratkaisua...tai sitä ahdinta :'(