Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Screamin' Eagle-Keihin, läppämalli, (Andrews Flowmaster)

Aloittaja Smokie, 20 syyskuu 10, 20:28:47

« edellinen - seuraava »

Smokie

Hjälp, alkaa kasvamaan lerssi otsaan :-[ Tappelen EDELLEEN Keihin PA40B kanssa, vika pysyy vaikka omistaja ja pyörä vaihtuu. Nyt se on siis uudella onnellisella omistajalla 1000cc Rautikses ja minä onnellinen saan ruuvata sitä taas!! Kattokaas, ainoa järkevähkö haku mitä netistä löysin ;D

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?p=129885&sid=2c069f3a64925597777c307a41b2ce09

Eli eli. Se on ollut tuossa ko. pyörässä kesän ja ilmojen jäähdyttyä on alkanut supsuttelemaan milloin mihinkin. Pakoputkissa ei ole paikkaa lambdalle, joten tien päällä oon vain arvaillut mutta dynossa laajakaistan "kaappariputkella" totesin että ongelma on justiin sama tasakaasun laihalle meneminen mikä mullakin vaivasi. Oon pari päivää vaihdellut suuttimia, putsannut, ruuvannut, kiroillut ja ties vaikka mitä mutta tuntuu että ainoa asia mihin voi vaikuttaa on kierroslukualue ja kaasunasento millä tuo laihentuminen tapahtuu. Kaasutin näyttää tältä:



Oon kokeillut ihan joka suuntaan vääriä suuttimia mutta vaikka kone lykkäis ihan mustaa savua niin iloisesti menee laihalle. Mistä he-le-vetistä tuo voi johtua?? Oon lähes absoluuttisen varma ettei mitään sontaa ole kanavissa yms, mekaanisesti kaasutin on OK ja oon yrittänyt jo kaikki omat konstini.

Täältä löytyy joku vanha lehtiskannaus, tiedostot keihin 1-6

http://pweb.jps.net/~splaxco/hawgstuff/

Kuvassa 2 on maininta kanavien muutoksista, mutta enpä oo varma päteekö noi vinkin kaasuttimen mekaanisen muuttamisen osalta mun tapauksessa, kurkku on varsin eri näköinen. Huvittais kyllä alkaa leikkelemään jotain, tai ihan kylmän rauhallisesti vaan puristaa tuo viilapenkki kiinni :-\



Kokkonen

#1
Mistähän vehkeestä tuo kaasutin on peräisin? Harleyn originaali läppäkeihini se ei mun mielestä voi olla, koska putsarin ja kurkun kiinnitykset eivät täsmää. Ja sisuskalutkin näyttävät koko lailla erilaisilta. Onko se jollain Mikunin kumisella imusarjalla kiinni?
Kuvittelin hetken että tuo olisi SE-Keihin/Andrews Flowmaster, niissä kun on kirjoitusten mukaan ollut tismalleen samaa vikaa ja niitä valmistettiin vain pari vuotta.  Mutta nekin tulevat kiinni imusarjaan kahdella ruuvilla, vai... :-\
Tuo PA40B haku ei todellakaan paljoa tuonut netin syövereistä...ehkä säätöön pääsis käsille, kun tietäis mistä koneesta tuo on. Tai jospa joku tunnistais kuvista. Laita lisää, myös sivukuva....
Kurkku lienee 40 mm??

Edit: ei ne Easyriderin ohjeet päde tähän kaasuttimeen...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Toisella puolella lukee Keihin PA40B, alemmalla rivillä muutama epäselvä numero. Toisella puolella lukee Harley Davidson. Imusarjaan tuo tulee kumisella kurkulla (joka on siis kahdella kiinni), itse kaasutin kiristetään klemmarilla. Perimätiedon mukaan tuo on ostettu amerikkalaiselta pyöräpurkaamolta.

Unohdin mainita tuosta punaisesta nuolesta. Tuo suutin johtaa kanavaan mikä näyttäis menevän kaasuttimen yläpuolelle seosruuville. Tuon funktio on mulle hiukan epäselvää. Raivostuksissani porasin tuon 0,42 -> 0,50 ilman mitään merkittävämpää vaikutusta.

Tuosta kohokammiosta lähtevästä mustasta letkusta ei kannata välittää, se on se mun tee-se-itse thunderjet. Ainoa osa mikä tuossa pelaa niinkuin pitää ???

Tämmöisen löysin vanhojen kuvien joukosta. Putsarina tuossa on Screaming Eagle läpinäkyvä malli, tosin juuri pesty ja öljytty, ei vedä VIELÄ kauheesta roskaa läpi ;) Ja edelleen kuvassa näkyy thunderjet..



Mä laittelen parempia kuvia jahka pääsen töistä..

Kokkonen

Niin se sitten vaan taitaa olla joku SE-Keihin. Mutta tuo kiinnitys imusarjaan? Onkohan kyseessä Big Twiniin tarkoitettu SE vai mikä lie?
Mun tietääkseni Sporttin SE-Keihin tulee pulttikiinnityksellä imusarjaan joka tehtaan ohjeen mukaan vaihdetaankin asennuksessa -87 tyyliseen..
SE-Keihineitä vaan taitaa olla olemassa useita tyyppejä, joka ei homma yhtään helpota.
Laitan pari kuvaa Sportin SE-Keihinistä ja tehtaan asennusohjeen .pdf muodossa, jospa niistä apua tai edes pääsis askeleen tai pari eteenpäin.

Saksan foorumeilta löyty  jotain juttua tuosta Sportin SE:stä, ja sieltä jostain on nuo kuvatkin.
Yleinen ongelma SE-Keihinillä näytti olleen suuri bensankulutus ja tasakaasulla tussauttelu, milloin mihinkin.

Kommentti jostain Ameriikan foorumilta kyseessä tosin Stroker Pannu ja SE Keihin 40 mm:

LainaaI started also with a 65 jet, was going good and also started good with a good mileage. But I ve had a problem with it ,
when I accelerate to raise an Hill the engine backfired under load. I used then a 68 and the problem was solved. I regulate the accelerator pump just to spray as less as possible because in normal condition the 68 low jet is enough to feed the engine. As main Jet I use a 170. The mileage is about 15 kilometers with 1 liter, 1 gallon are about 3,5 liters , 15 km are about 9,4 miles, 3,5x9,4= 32,9 miles/gallon.

Andrews teki (tai myi) pari vuotta samaa (SE-Keihin) kaasutinta nimella Flowmaster, mutta ei ollu ilmeisesti mikään menestys….
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

heh heh, kahvitauon googlaus tuotti tuloksen.
On se kehno sitten kuitenkin tuo enempi huonomaineinen SE-Keihin/Andrews Flowmaster....jos tuohon kuvaan on uskomista.
Siinä ainakin täsmää nuo kiinnitykset.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Jep, tuossahan se sivukuva nyt on. Ongelma on siis se, että tyhjäkäynti- ja pääsuutinpiirin välissä on laiha paikka, maantiellä tasakaasulla kuolema iskee. Onko Rambe vielä sitä mieltä että shroudia poikki vaan? Jotain pitää keksiä, suuttimilla tuota ei kuntoon saa, siitä oon varma. Paitsi ehkä tuo outo suutin minne mun kuvassa osoittaa se punainen nuoli, sen suuttimen toiminnasta en oikein ossoo sannoo.

Kiiski

Mä en varsinaisesti tiedä tästä aiheesta mitään, mutta voisko olla että se olis pääsuuttimen ilma. Mikä säätelee milloin pääsuutin tulee mukaan jos iso tulee myöhään ja pieni niin aikasin. Tyyliin Weber ja Del'orto tai uudet S&S e:t.??
Tämä silkka arvaus.

Smokie

Ettei se olisi tuo kanava mikä on ilmanputsariin päin? Sen kimppuun mä ajattelin seuraavaksi käydä, se taitaa tosin olla kiinteällä suuttimella. Pitää valjastaa pyörä taas dynoon kiinni ja alkaa tutkimaan. Vitutteloopi vaan kun menin poraamaan pienimmän = sopivimman tyhjäkäyntisuuttimen isommaksi. Saas nähä onnistuuko tinailla se umpeen, jos ei niin menee odotteluksi.

Kokkonen

Mä luulen kans, että se on tuo putsariin päin oleva reikä, joka antaa ilmaa pääsuuttimelle.

Siinä kaasarissa pitäs olla kolme suutinta (slow, intermediate ja main), oletko vaihdellut sitä ns. intermediate speed jettiä, joka on siinä rungon ulko-osassa vasemmalla ylhäällä?
Postaamassani uudemmassa ohjeessa: Fig 8, osa 5.
Samasta ohjeesta lainaus:
All the carburetor jets are slightly rich. If engine runs too rich just
off idle, use a #65 slow speed. If engine is rough or jerky at 55 -
65 mph, remove the blank intermediate speed jet and install a
#80


Tuo reikä mitä olet poraillut vois mun mielestä olla bensan tulo seosruuville ja miksei myös tälle välialueen suuttimelle...vai mistä muualta ne vois aineensa ottaa.  :-\

Tavallisessa läppäkeihäsessä on kumitulppa tuon ala-alueen (slow) suuttimen päällä. Jos siellä on reikä näkyvissä pääsuuttimelle, silloin tulppa kai pitäs olla.

Älä lannistu, kyllä sitä joku näytti kehuvan helposti säädettäväksikin... :)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Mä en millään pysty tajuamaan missä tuo keskialueen suutin on. En siis ole vaihdellut ja juuri se on se suutin mitä nyt pitäisi vaihdella, pitää nyt oikein ottaa silmä käteen ja katella. Alkaa jo vituttamaan sen verran että nyppäsin kiinteät ilmasuuttimet liukuvasaralla ulos ja kierteytän sinne vaihdettavat tilalle. Vielä jos tuo puuttuvan suuttimen metsästys onnistuis :P

Se minun käsityskyvyn ulkopuolelle jäänyt suutin oli alunperin 0,42 joten tuntuisi aika oudolta että sen jälkeen olisi vielä 0,60mm suutin ???

Kokkonen

Mullahan sitä kaasutinta ei ole kädessä ja kuten jo totesin SE:n kaasuttimista lienee useitakin versioita. Onhan tuota Anteronkin FM:ää myös pulttikiinnityksellä.

Tuossa uudemmassa sen välialueen paikka on osoitettu siihen vasemmalle, laitoin vielä kuvankin.

Siinä ohjeessa on mainittu, että
- low speed on 68
- intermediate 60 (blank, ilmeisesti ei mitään numeroa)
- main 1.60
tehdastoimituksena.
(Nuo siis EvoSporteille, koneen koosta en löytäny mainintaa)

Voihan se välialue olla vaan tuota suutinten vaihtoaluetta täyttämässä ja siten pienempi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Tuolla on suutin mikä syöttää (suodattamatonta!!) ilmaa sinne kanavaan. Se oli näköjään 1,6mm. Porasin sen kohokammiossa näkyvän suuttimen edelleen 0,50 -> 0,70 joskohan jo tuntuis jossain. Pakko sen on olla se välisuutin, ei tuossa muitakaan oo mitkä bensan kanssa on tekemisissä. Pitää koittaa siihen ilmasuuttimeenkin jotain muuta kokoa ellei kohta ala tokeneen, ehkä ekana tulitikulla reikä umpeen niin johan luulis olevan bensasuuttimella imua ;D Tänään meni liian myöhään, ei kehtaa enää huudattaa tuota mölyapinaa. Huomenna jatkuu.. Toivottavasti nyt jo natsaa, säätöjä ainakin alkaa jo olemaan tarpeeksi :P

Kokkonen

Siitä se edistyy.  :)

Tuossa vielä kuvat suuttimista.... niin voi vielä varmistella, että täsmääkö ne tuohon kaasuttimeen

(Lähde: http://www.nosparts.com/ )

Mulla on mutu, että se ilmasuutin on liian suuri.  :-\
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Johan oli sessio, mutta nyt skulajaa jo huomattavasti paremmin. Kun ajaa kovempaa pätkän ja ihan aavistuksen höllää kaasua yskii vielä vähän, mutta tuon luulisi olevan sen verran harvinainen tilanne että olkoot. Kovaa = niin lujaa että epätasapainoisella eturenkaalla ja pidennetyllä löysällä keulalla jänskättää ihan oikeasti.

Noissa suutinkuvissa pääsuutin on väärä. Ainakin tässä oli kaikki mukana tulleet pääsuuttimet pyöreitä, myös koko 160 oli. Siitä aavistuksen isompi mutterimalli oli kooltaan 350. Tuo selittyy erilaisella suuttimien merkkaustavalla, pyöreissä on reiänkoko ja mutterimalleissa joku virtauslukema. Välisuutin vissiin tosiaan on blank, eli umpijöötiä.

No niitä muutoksia.



Porasin pääsuuttimen ilmakanavan 2,0 -> 2,5 ja kierteytin siihen 4mm jengan moperin kaasarin ilmasuutinta varten. Niistä porailin 1,5 ja 2,0 ja kokeilin myös ilman, eipä se hirveesti vaikuttanut. Tuo 2,0 tais jäädä kiinni. Se mikä oikeasti auttoi oli tuon tyhjäkäyntipiirin ilmakanavan käsittely. Johan rupes tasakaasulla savu sakenemaan kun tukki koko reiän. Kokeilin myös 0,3 ja 0,5 suuttimia siihen mutta paras oli tukkia koko reikä. Tuota välialuetta kokeilin ilman suutinta, 1,6, 0,6 ja paras oli kanava kokonaan tukossa. Tuntuu hiukan laihentavan tasakaasua kun tuota kanavaa vähän avaa. Ehdottomasti suurin vaikutus oli tuolla tyhjäkäyntipiirin suuttimella joka on kuvassa alhaalla tuo oikeanpuoleinen. Nykyään siinä törröttää pultti...

Ehkä lopuistakin vaivoista olis päässyt eroon kun olis kaasuttimen päältä seosruuvin paikkeilta nykäissyt plommin irti ja poraillut osakaasun reikiä uuteen uskoon, lähempää kurkkua kun olis pari reikää suurentanut niin varmaan olis parantanut tilannetta. Vähän vaan vierastan muutoksia joita ei oikein voi pakittaa ja alkoi muutenkin olla jo mitta täynnä tätä soppatykkiä.

Mä taidan olla Kokkoselle ison kourallisen muumilakuja auki, ei ollut ihan eka kerta kun viittit Googletella kun mulla meni jo hermot :D Thanks!!

Kokkonen

Hieno homma että pelittää. Suurimmat kiitokset itsellesi, kun jaksat yrittää ja kokeilla.

Tämä Screamin' Eagle Keihin ja Andrews Flowmaster kenttä on kyllä sekava. Infoa tuntuu olevan niukasti saatavilla.
Merkit tunnistaa varmaan helposti, harleyn tai Andrews nimet löytyvat rungosta tai laipasta.

Pitää harkita, josko tämä Flowmaster pitää laittaa omaksi aiheekseen. Väitteistä huolimatta, että SE ja FM olisivat samat, alkaa eroja löytyä. Ja variaatoita lienee muutama...

Gary Wallace Andrewsilta lähetti minulle säätöohjeen Flowmasteriin. Ohje on vuodelta 1986. Uudempaa ei ole. Kuvia ei ollut. Tässä nyt pikainen käännös muutamista kohdista. Myöhemmin sitten täydellisempi sepustus.

1.   Tyhjäkäynnistä ->1/8  kaasuun vaikuttaa seosruuvi, joka on kaasuttimen rungon päällä. Säädetään siten että tyhjäkäynti on pehmeää.
2.   1/8 â€"> ¼ kaasun vaikuttaa ala-alueen suutin (slow jet). Koot 51 â€" 66 ( 51 vastaa 0,51 mm).  Yleensä ei koskaan tarvita 51 pienempää suutinta. 66 antaa 69% enemmän polttoainetta kuin 52 (51?)
3.   Â¼ -> ¾ kaasuun vaikuttaa pääsuutin, koot 102 â€" 159
4.   Â¾ -> täyskaasu.  Seokseen voidaan vaikuttaa muuttamalla power jettien, ilma ja polttoaine, kokoa. Power air jet sijaitsee rungossa, bensan tuloliittimen yläpuolella. Suurentamalla tätä, seos ohenee tällä alueella. Power fuel jet (kohokammiossa) suurentamalla seos rikastuu. Kaasuttimet toimitetaan 120 power fuel - ja 100 power air jet suuttimilla, joiden pitäisi olla sopivat valtaosaan sovellutuksista.

Suositellut suutinkoot Pannu ja Shovel, slow 58 , main 130, Evo BT ja Sportit 55/120

Tässä on selvää eroa tuohon Harleyn uudemman SE-Keihinin ohjeeseen, sekä Smokien kokemusperäiseen säätöön.
Ensinnäkin alueet menevät ristiin ja tässä Flowmasterissa noita suuttimia määritellään kaikkiaan neljä. Vai onko vain suutinten nimet ohjeissa ristissä..? Suutinkoot ovat myös kokolailla erilaisia.
Tehtaan (Harley) ohje on kyllä säätöjen osalta hyvin vaatimatonta tasoa, lienee oletettu, että ne tehdään valtuutetun dealerin toimesta.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W