Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

sifton 468s ???

Aloittaja Tuukka, 20 syyskuu 10, 18:01:29

« edellinen - seuraava »

Tuukka

Kaivelin pannun alakerrasta nokka-akselin tarkistaakseni sen mallin. Ilmeisesti ko nokka on
siftonin 468s. Olisikos kellään tietoa arvoista? mitä netistä löysin, niin ilmeisesti nosto on .468,
mutta muut arvot???
C.O.G.

Kokkonen

Shovelhead us foorumilta löydetty:
LainaaBack to the old 1983 Sifton catolog.
The 468s, which is part nr 104,is listed on the cam chart Harleyhopper refered to.
The 468+, which was called the crusher,has not been available for years.
It;s specs were inlet-open 30, close 60 lift 445 tdc 181, exhaust open-60, close 30 lift 445, tdc 217.
Part nr was 106. I have a 468s in my collection, it says 104 on one lobe, c y on another,and is for a pan and early shovel. Hope this helps

Toisesta foorumista, olisko Jockey Journal :
Lainaa
The 468 is the lift...The S and + was a longer valve duration...

270 deg advertised duration. 30-60 60-30. not sure of the numbers @.050 ran this cam in my 84" bonneville panhead. went 147 @ el mirage. good horsepower and tq

NykySifton ei ole enää sama kuin nuo vanhemmat.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuukka

Joo. Noi löysin itsekin kun googlailin.

Joskus olen törmännyt netissä vanhaan siftonin nokka brosyyriin jossa oli tarkat tiedot nokista.
Ja jos oikein ymmärrän niin noi ylläolevat arvot on tolle 468+ nokalle.

Kyseessä on siis tosiaan vanha "oikea" sifton.
C.O.G.

Hemuli

Tässä liitteenä Hessun ansiokkaasti taltioima Siftonin taulukko kultaiselta 80-luvulta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Loistavaa! Arvelinkin joltain vanhemman polven harrastajalta tämmöisen löytyvän.

kyseinen nokka on siis taulukosta löytyvä part no.104.
Vielä kun jostain löytäisi jonkun sifton mainospuheen, että mihin käyttöön tämä nokka on suunniteltu?
Arvothan eivät ole sieltä miedoimmasta päästä.
C.O.G.

Tuukka

Tällaisen löysin myös netin syövereistä. Mutta ei tässäkään ole mainospuheita.
C.O.G.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 22 syyskuu 10, 11:39:41...Vielä kun jostain löytäisi jonkun sifton mainospuheen, että mihin käyttöön tämä nokka on suunniteltu?...

Siinähän se on, se pitää vaan tulkita numeroista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Joo niinhän se on. Ei vaan ole koskaan tullut perehdyttyä kunnolla noihin.
Sen verran kuitenkin osaan tulkita, että overläppiä on melkoisesti, asteitakin
reilusti, mutta onko noi auki ja kiinnimeno ajat jotenkin radikaalit? Laskurin
mukaan dynaaminen puristus jää aika heikoksi.

Jollain sivustolla joku muisteli, että tämä olisi ollut tarkotettu vähän isompiin
matala puriste moottoreihin. Pystyykö sen tulkitsemaan noista numeroista?
C.O.G.

Hemuli

#8
Imuventtiilin sulkeutumisasteet kertoo paljon nokan ominaisuuksista, sehän on ilmoitettu asteina alakuolokohdan jälkeen. Eli mitä suurempi asteluku, sitä pidempään nokka on auki vielä kun mäntä on puristustahdilla matkalla ylös. Tästä seuraa alakierroksilla huonompi vääntö kun seoksen massa ei ehdi saavuttamaan tarpeeksi suurta vauhtia pystyäkseen puskemaan palotilaan männän liikettä vastaan. Toisaalta taas korkeammilla kierroksilla saavutetaan parempi täyttö kun seoksen viimeisetkin rippeet saadaan mukaan palotapahtumaan. Samaisesta imunokan sulkeutumisajankohdasta voi päätellä kuinka paljon staattista puristusta pitäisi olla että muu kone sopisi nokkaan - mitä suuremmat asteet, sitä enemmän ruttua. Pidempi-iskuinen kone pystyy myös hyödyntämään enemmän asteita koska mäntä ei ole vielä niin pitkällä sylinterissä kuin lyhytiskuisessa.

Kyseisen nokan 57 astetta .053" nostolla alkaa olla jo kireitä sportsterilukemia, bigtwineihin moisia harvemmin näkee tarjolla. Vaatii jo isompaa konetta tai sitten rajusti ruttua. Pitää myös mitata venttiili-venttiilivälys ja venttiili-mäntävälys.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957