Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Nokka-akselin neulalaakerin vaihto

Aloittaja Kokkonen, 16 maaliskuu 09, 17:52:46

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tuo INA laakerin kestävyys nättää olevan aika lailla sama kuin TC:n jousikuormitteisten laahureidenkin. Joillakin menee aiemmin, toisilla myöhemmin.
Ameriikan foorumeilta olen joskus asiaa seurannut, näyttää siltä että haarukka on 35 0000 km:sta  yli 100 000 km:n. Itse tiedän lähempää pari tapausta, joissa laakeri on hajonnut alle 50 000 km.
Kestävyys riippuu oleellisesti käytetystä nokasta, joskin asiasta perillä olevat yleensä vaihtavat laakerin samalla kertaa. Itse suosittelisin laakerin vaihtoa viimeistään 40 000 - 50 000 km välillä.
Rahallisesti ja työmäärältään ero on iso, jos laakeri hajoaa tai sen vaihtaa ennen katastrofia.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#16
Liikutaan taas ot rajamailla, mutta kun asiaa hieman tuli googletettua niin myös jotain uuttakin siinä sivussa.
INA tai pitäsikö vaan sanoa häkitetty neulalaakerin on sanottu tulleen Harrikoihin edullisemman hintansa puolesta. Poikkeaviakin kantoja löytyy. Teoriatasolla häkitetyn neulalaakerin pitäisi olla jopa parempi, ainaskin kierroskestävyydeltään. Sillä sitä tuolle luvataan 9100 rpm käyttökierroksille, maksimi on sitten jo yli kympin. Torrington tyyppiselle, ilman häkkiä, enemmän neuloja, en löytänyt suoraa speksiä, mutta jollain foorumilla mainittiin käytön olevan alle 5000 rpm. Kun puhutaan Harrikoista, kierroksiin perustuvaa valintaperustetta on syytä epäillä, kun nokan kierrokset ovat vakiomasiinassa maksimissankin vajaa 3000 rpm. Saattaa olla, että MoCo on kuvitellut sen myös kestävän paremmin, mutta itse kallistun hinnan puoleen, koska ei huonoista kokemuksista huolimatta ole palattu Torrington tyyppiseen laakeriin ensiasennuksena. Sama ongelma tulee eteen TC:ssäkin.

Sitten paluu asiaa, eikö ole kellään INA SCE 138 laakeria hyllyssä, jotta voisi laskea ne neulat? Pitää sitten varmaan tilata yksi... :)
Noitakin kahta mallia, Germany ja USA.... >:(

Torrington Evoon on B138 (EDIT:  jossa neuloja sanotaan olevan 29 )
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Ismo on saanut laakerivalmistajalta vastaukset:
Lainaus käyttäjältä: INA
In the INA SCE 138, made in USA ar includes also 18 needles.

(Saksan INA/FAG)
Following the answers of your questions:
- the rolling element INA SCE 138 including 18 needles
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W