Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Nokka-akselin neulalaakerin vaihto

Aloittaja Kokkonen, 16 maaliskuu 09, 17:52:46

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Noissa 92-99 evoissa oli, taikka on nokka-akselin lohkon puolella alunperin INA-neulalaakeri, joka ei ole kestävyydestään kuuluisa. Ilmeisesti kaverilla on se hajoamassa. Mites vaihto onnistuu..? Jakopää palasiksi ja vanha liukuvasaralla ulos?
Onko odotettavissa muutakin ylläriä? Onko rullat yleensä pysyneet kehällä vai karanneet kun laakeri on antanut periksi? Mites nokka? Onko näissä tapauksissa ottanut yleensä siipeensä?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

seppo2007

Jims`llä on olemassa ulosvedin sisemmälle nokan laakerille,tällä laakerin saa ehjänä irti,jos sillä nyt muuta merkitystä on,kuin ettei tarvitse neuloja keräillä.Myös ebayssa joku on kaupannut kopiota tästä vehkeestä.Asennukseen taas on olemassa tuurna,joka on samaa kokoa kuin nokka-akselin sisäpää.

terv.seppo

Mauri H.

#2
Mä ostin kunnollisen sisäpuolisen ulosvetimen jolla homma sujui leikiten.

Uuden asennuksessa tuurnana toimi orkkisnokka ja apuna vasara.

Jos joku ei tiedä millainen on sisäpuolinen ulosvedin niin linkin takaa saa ideaa, omassa on liukuvasaran tilalla kaksijalka jonka tuella ulosvedin pantataan ulos ihan kierretangon voimin.

http://www.pineappleracing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=43
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Hemuli

Mulla on tuollainen vastaava työkalu kuin Maurilla, tällainen ulosvedinosa:



Ja tällainen vetotuki:



Muuta huomioitavaa - jos laakeri on mennyt paskaksi niin rullat ovat hyvinkin todennäköisesti jakopäässä (toivottavasti ei kampikammiossa). Ja kun kiskot vanhan laakerin ulos niin se on joskus todella lujassa, lisäksi lohkossa on laakerin takana ohut kieleke joka estää sen painumisen kampikammion puolelle - älä vedä sitä samalla rikki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

#4
Jeps, mulla on täsmälleen sama Gedoren työkalu kuin Hemulilla. Kallis mutta voin suositella.

Vaikka neulat ei olis levinneet vielä, ne saattaa putoilla kun nokka on irroitettu. Näin kävi itsellä, onneksi putosi oman sormen päälle eikä kampikammioon. Eli varovainen kannattaa olla ulosvetäessä ja unohtaa liukuvasara.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Kokkonen

Olen yhden Rautapään nokka-akselilaakerin irroittanut ja se oli HELEVETIN tiukassa, ei lähteyt tuolla ulosvetäjällä tai itsellä loppu luonto kesken, pelkäsin, että lohko antaa periksi  :o. Joten käytin liukulekaa. Mutta kyseessä ei olutkaan INA-laakeri.....

Onko toisen pään pusla yleensä selvinnyt vauroitta, kun neulalaakeri on jo päässyt huonoon happeen?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ismo

No nyt on sitten INA laakeri esillä, joka lähtikin suht mukavasti pois ulosvetimellä. Nokka-akseli olikin saanut jonkin verran siipeensä eli se joutaa romukoppaan, ongelma onkin että kaikki neulat eivät olleet laakerikehällä, omien laskujeni mukaan 4 kappaletta on kadoksissa enkä löytänyt niitä jakopäästä. Uusi nokka ja laakeri on jo tulossa mutta mikä neuvoksi kadonneille neuloille?? Niin ja onko nokka-akselin toisen pään pusla tässä tapauksessa kanssa vaihdettava?

Hemuli

Purkasitko öljypumpun myös? Näkyikö siinä jälkiä läpi kulkeneista metalliosista? Toinen vaihtoehto on että ne neulat löytyy kampikammion puolelta, jos yläkerta on auki niin niitä voi yrittää metsästää magneetilla.

Jos jakopään kopan pusla on kunnossa niin ei sitä ole mikään pakko vaihtaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ismo

Avasin jakopään katkomalla tönärit, joten yläkerta nipussa. Öljypumppu menee siis huomenissa avaukseen, niin sitten olen sen suhteen viisaampi. Eli, onko ainoa tie yrittää jäljittää niitä neuloja avaamalla yläkerta?

Springveli

Voi olla jotta olet katsonutkin,mutta laitetaan nyt kumminkin.
Ota se huohotin venttiili (breather valve) käteen ja kato onko neulat siellä.

Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Kokkonen

Vai teki se kehno tollasen tempun. >:(

Magneettityökaluja on, tässä yksi 3 mm magneetilla, taipuisalla varrella. Olisko mitään saumaa päästää onkimaan tuollaisella breatherin taikka nokka-akselin laakerin aukon kautta noita kadonneita rullia?
Vai onko jollakulla parempi työkalu tuohon hommaan?
Eihän se pyttyjen pois otto mikään mahoton homma ole, mutta jos sitäkään ei tarttis tehdä, ennenkuin on pakko.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Onko kellään hyllyssä tuota INA:n laakeria? Pitäisi tietää varmasti montako laakerirullaa siinä on.

Valmistajalta on tullut ilmoitus että niitä on 18 mutta netissä pyörii tietoa että olisikin 19?

Toki valmistajan tieto on prioriteetissä ykkösenä, mutta kun hajonneen laakerin rullia etsitään pitäisi olla ihan varma, että kaikki ovat löytyneet.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jonev

Terve vaan foorumilaisille. Tässä taas yksi märkäkorva kyselee aiheesta tyhmiä ja alentaa tasokkaan foorumin tasoa. Tullut muutaman kerran luettua tästä nokka-akselin laakerin heikkoudesta. Onko yhtä yleinen vaiva kuin noissa twin-cameissa tuo laahaimien kuluminen. Omalla padalla ajettu 45000 ml. Kannattaako vaihtaa laakeri varmuuden vuoksi näillä km määrillä eli pystyykö ennustamaan n. km määriä kun rupeaa laakeri olemaan vaihtokunnossa.

T.Jouni

Hemuli

Riippuu ihan siitä kumpi laakeri siellä on. Inhottavaksi asian tekee se että se ei juuri varoittele ennen hajoamistaan. Enpä kyllä ole kovin monesta kuullut joka olisi moisen kokenut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jonev

Itellä on pyörä -98 mallia, joten sattui vaan osumaan tuohon Kokkosen mainitsemaan haarukkaan. Taidetaan ajella hyvillä mielillä ja ihmetellä sitten jos vaiva osuu omalle kohdalle.