Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Takarenkaan linjaus rungon kanssa

Aloittaja Mauri H., 16 maaliskuu 09, 16:40:27

« edellinen - seuraava »

Mauri H.

Omassa projektissa ongelmia piisaa, ja tällä hetkellä eniten ihmetyttää takarenkaan linjaus edes jotenkuten keskelle runkoon nähden.

Perustietoja:

Fatboy -96, takaswingi levennetty 200-renkaalle. Haarukan sisäväli oli muistaakseni 265 mm. Ketjuveto.

Ongelmia aiheuttaa mm takajarrun kiinnitys, jarruna JB:n kuusimäntäinen jonka bracket on mallia "pyöränakseli / swingin stoppari". Kun swingin stoppari ei ole erikoisen leveä, määrää bracketti siis melko lailla renkaan paikan. Haluaisin kuitenkin varmistaa että se on mahdollisimman keskellä pyörän keskilinjaan nähden. Onko tähän mitään fiksua keinoa vai meneekö homma vain silmämääräiseksi arvioinniksi?

Kiitoksia vastauksista.

Fat Bob 2008
XR1200 2009

Thomas

#1
Silmämääräistä arviointia voi käyttää vetämällä narun T-kappaleista rungon suuntaisesti ja takarenkaan yli, ja silmäilemällä onko naru 'suorassa' runkoon ja renkaaseen nähden. Itselläni ei mitattu ja em. tavalla arvioitu silmämääräinen takarenkaan paikka heittänyt kuin pari milliä, minkä voi pistää jo asennus-oluista johtuvan käsien tärinän syyksi..

Tai narun tilalla voi tietenkin käyttää tämmöistä : Laser-pointer

Jotain ohjeita myös vaikkapa tästä dokusta  :
Wheel Alignment Made Simple

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Mauri H.

Jeps, sehän saatiinkin linjaan helpommin kuin tietokoneen ääressä istuessa kuvittelin. Varmaan sitä heittoa on joitain millejä, mutta jos toleranssit voi olla niinkin suuria kuin linkin takaa annetaan ymmärtää (5-15 mm) niin eipä hätää.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Pete67

Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 16 maaliskuu 09, 20:47:57
Jeps, sehän saatiinkin linjaan helpommin kuin tietokoneen ääressä istuessa kuvittelin. Varmaan sitä heittoa on joitain millejä, mutta jos toleranssit voi olla niinkin suuria kuin linkin takaa annetaan ymmärtää (5-15 mm) niin eipä hätää.

Voiks olla tosiaan tollanen heitto jopa 15mm ?? Itsellä 250 rengas, ja pitäis linjata...Mitäs kokeneemmat sanoo? Mitenkäs se olikaan sen kireyden kanssa, palkonkos se oli et hihna piti kääntyä kun siitä ottaa kiinni ja vääntää ym.. ?

Hemuli

Se hihna kääntö kireysmittarina koski ensiövetoa, ei toisioremmiä. Toisioremmin kireyttä tarkistellaan painamalla sitä ylös-alas suunnassa.

Kyllähän renkaat voivat olla keskilinjaltaan sivussa noinkin paljon, jos ne muuten ovat suorassa niin eihän se periaatteessa aiheuta muuta kuin sen että toiseen suuntaan kantattessa sulla on "leveämpi" takakumi kuin toiselle puolelle kallistettaessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vallu

Kyllä tämä remmin "kääntömittaus" koski nimenomaan toisioremmiä! Wanhaan hyvään aikaan sääntö oli, että keskeltä toisioremmiä kiinni otettaessa sitä pystyi kääntämään liki 90 astetta, niin silloin kireys oli hyvä. Viime vuosina (=10 >?) remmit ovat olleet huomattavasti kireämmällä. Niiden mittaukseen kannattaa hankkia se oma mittari. Ei maksa montaa kymppiä.

Jaska

#6
Asensin Dyna Street Bobiin 180 leveen takakummin ja kattelin ettei kumi ole ihan keskellä lokaria (kuvassa hihnakin vielä hiukan toisella reunalla) Kuuluuko remmi/ renkaan suoruus säätää vain niin, että hihna kulkee keskellä hihnapyörää? Haarukassa ei ole minkäänlaisia merkkejä eikä rullamitallakaan oikein saa tarkasti mitattua haarukan puslien päästä.  Koneen/takahaarukan paikkaa saanee linjattua kumiripustuksia säätämällä?
(vanne on vakio, rengas on vakiovanteelle tarkotettu Dunlop SE 180/60-17 "wide tire kit" jossa vilkunjohtojen siirtosarja ja matalampikantaset pultit)

Jorke


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 31 maaliskuu 09, 21:41:37...Kuuluuko remmi/ renkaan suoruus säätää vain niin, että hihna kulkee keskellä hihnapyörää?...

Itse olen ymmärtänyt että remmi on silloin suorassa kun rengasta eteenpäin pyöriteltäessä se ei "vaella" kumpaankaan laitaan. Sikäli keskellä ololla ei pitäisi olla niin suurta merkitystä koska etummainen hihnapyörä on kuitenkin leveämpi ja remmi keskittyy takahihnapyörän avulla.

Rengasta taaksepäin pyöritettäessä hihna tuppaa vaeltamaan joka tapauksessa vaikka olisi suorassa, en tiedä miksi. Joskus pähkäilin remmin suoruuden siten että kun se oli kohtuullisen kireällä pyörittelin rengasta käsin eteenpäin ja samalla säädin toisen puolen akselinsäätöä. Siinä kohtaa kun takapyörä pyöri kevyimmin oli hihna suorassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957