Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin nostajat

Aloittaja Miihkali, 30 elokuu 10, 11:10:23

« edellinen - seuraava »

Miihkali

Onko kellään kokemuksia vulcan engineering tai Velva Touch -nostajista? Ainakin shovelhead.us -sivustolla noita velva touch:ja kehutaan.

Hessu

On. Velva Touch ollu kiinni nyt 2,5kk. Toistaseksi toimineet. Ei antautuneet ainakaan näillä tän kesän helteillä.

Kandee alkaa tilaa. Keväällä kun kyselin, kundi sano että viimenen satsi tuli mulle.  Seuraavalla 6kk toimitusaika. Siis stanu versio, eli shovelin nokka ja öljynkierto. Ei päivitä sivujaan kovin useasti, kun niitä kromiviallisia halpoja satseja ei oo ollu jäljellä pitkään aikaan. Ainakaan shoveliin.

Tuusulan T-Bone

Akateemista pohdintaa: jos laittaisi öljynkierron tönäreitä pitkin, Velva Touchin saitilla kehotetaan tutkimaan öljypumpun kunto. Miten lie, onko shovelin pumppu sitten heikkotehoinen?

Ite oon "suunnitellut" kaikenlaista pientä talven ratoksi, up(vai down)grade evon nokkaan on yksi visio. Samalla vois ton öljynkierronkin muuttaa, mutten ole varma, onko se järkevää...
Long John Stroker

Hessu

Eiköhän kyse oo vaan siitä, että shovelin pumput alkaa olee aika vanhoja.
Mä oon ainakin luullu, että evon ja shovelin pumput on aikalailla samanlaisia ja tehoisia. Huom.luullu.

Miks sä haluut evon nokan? Eiks sen käyttöön syy ole vaan siinä, kun halutaan käyttää evon nostajia.

Tuusulan T-Bone

Onpi aika paljon enämpi profiilivaihtoehtoja evon nokissa. Esimerkiksi joku Woodin nokka vois olla kiva myös shoveliin. Mutta tää nyt on toistaseks vaan mietiskelyä.
Long John Stroker

Kiiski

Evon systeemissä pumppu syöttää ensin nostajien kautta kansiin ja vasta sitte alakertaan. Shovelissa vuosimallikohtaisia eroja valtavasti. S&S:n pumpun mukana tulee ohjeet muutos työhön, ei paha homma, tosin pumppu menee vaihtoon.S&S:n sivuilla ohjeet PDF muodossa jos kiinnostaa enempi.

Niin ja luulo ei ole tiedon väärtti! ;D

Webmaster

Näytti noi S&S ohjeet sen verran asiapitoisilta, että laitetaas ihan suora linkki pdf dokuun.
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1041(1).pdf

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 30 elokuu 10, 22:47:41
Evon systeemissä pumppu syöttää ensin nostajien kautta kansiin ja vasta sitte alakertaan. Shovelissa vuosimallikohtaisia eroja valtavasti. S&S:n pumpun mukana tulee ohjeet muutos työhön, ei paha homma, tosin pumppu menee vaihtoon.S&S:n sivuilla ohjeet PDF muodossa jos kiinnostaa enempi.

Niin ja luulo ei ole tiedon väärtti! ;D

Miten tää liittyy pumpun kuntoon tai varsinkin sen pumppaustehoon? Eikö evon pumpussa ole samankokoiset rattaat kuin shovelissa ja pinioniakselilla sama välitys?

Tää nyt lipee aiheesta, mutta käykö evon keinut shovelin koppiin?
Tai saako joltain shovelin keinuja muutetulle öljynkierrolle? Mä en oo nähny.
Puuttumatta erilaiseen vipusuhteeseen. Just nyt ei oo kädessä shovelin keinua, mutta muistaakseni siinä ei oo porausta akselilta tönärinkupille. Se että öljy nousee tönäreiden yläpäähän, ei oikein riitä. Se pitäis saada vielä sinne akselille. Sellasen 1-2mm reiän poraus CrMo:ta taottuun palaan ei ihan onnistu akkuporakoneella.

Vielä alkuperäiseen kysymykseen. Velva touchin kitin mukana tulevat tönärit on melko hyvät, kun ne on loivasti kartiot ylöspäin. Jeesaa siihen ongelmaan, mikä tulee noiden korkeanostoisten nokkien ja pidemmästä iskusta seuraavan pytyn pidentämistarpeen mukana.
Eli että puikot ottaa kiinni suojaputkiin ja kannen reiän reunaan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 31 elokuu 10, 07:55:40
Tää nyt lipee aiheesta, mutta käykö evon keinut shovelin koppiin?
Tai saako joltain shovelin keinuja muutetulle öljynkierrolle? Mä en oo nähny.
Puuttumatta erilaiseen vipusuhteeseen. Just nyt ei oo kädessä shovelin keinua, mutta muistaakseni siinä ei oo porausta akselilta tönärinkupille. Se että öljy nousee tönäreiden yläpäähän, ei oikein riitä. Se pitäis saada vielä sinne akselille. Sellasen 1-2mm reiän poraus CrMo:ta taottuun palaan ei ihan onnistu akkuporakoneella.

Vielä alkuperäiseen kysymykseen. Velva touchin kitin mukana tulevat tönärit on melko hyvät, kun ne on loivasti kartiot ylöspäin. Jeesaa siihen ongelmaan, mikä tulee noiden korkeanostoisten nokkien ja pidemmästä iskusta seuraavan pytyn pidentämistarpeen mukana.
Eli että puikot ottaa kiinni suojaputkiin ja kannen reiän reunaan.

Shovelin keinuja muutetulle öljynkierrolle saa esimerkiksi S&S:n valikoimista. Niissä vippasuhde 1.5, kun alkuperäisissä muistaakseni 1.43. Jimssillä taitaa olla kanssa. Ja rahaosasto myös Sorensenilta saapi, evon vippasuhteella (oisko 1.625). Sitä en tiiä, joutuuko koppia työstämään.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin evon koko venttiilikoneiston geometria on parempi kuin shovelin. Mitä tämä tarkalleen ottaen merkitsee, selittäköön joku fiksumpi. Mua kiinnostaa ennen kaikkea evon nokan asentaminen shoveliin, toi öljynkierron muutos on vaan sivujuonne.

S&S:ltä saa vastaavanlaisen setin kuin tuo Velva Touch. On vähän kalliimpi, en tiedä, kumpi lie sitten parempi.
Long John Stroker

Kiiski

Hessu! Öölarikin on Shoveli kaks ekaa vuotta rautapumppu ja ainakin vuoteen 70 sivusta voiteleva pinion. Jonka jälkeen alakerran paineita rajoitettiin muulla tavoin pumpun rungossa ja lohkon kanavoinnissa, tässä kohtaa Shovelin pumpuissa ja lohkoissa eroja, puhumattakaan 80-luvun alku jolloin tehtaalta katos latu täysin mitä öljynkiertoon tulee.
Evon ja töttörö-Shovelin suurin ero juuri tämä miten nostajat/kannet voidellaan. Vaikuttaa vähäiseltä erolta mutta ei sitä ole, on aika tärkeää että venttiilit seuraa nokkaa kun tuolla ajelee varsinkin vähän lujempaa. Plus tietty evon nostajien laatu , saatavuus ja hinta aivan jotain muuta kuin Shovelin (halvempia).
T- bone jo selvittikin saatavuuden.
Ai niin ja pumpun välitys muuttu Evossa.

Soikkeli

http://www.spchoppers.com/products/SpBilletRollerRockers.htm

Ei noi Sorensen vipulot ole yhtään kalliimpia kuin muittenkaan laatu valmistajien.
Vipusuhteitakin olisi tarjolla 1.5 ja 1.625.


C.O.G. 
Lifemember

Kiiski

T-Bonelle vielä et S&S satsi varmaan kaiken kaikkiaan parempi vaikka kalliimpi, niinku Hessu totes niin ventta -aika 6kk Velva-tatseilla..Ei mitenkään voi olla niin hyvät et viittis venaa niin kauan, mitäs sitten kun tarvii varaosia?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 31 elokuu 10, 19:05:51
T-Bonelle vielä et S&S satsi varmaan kaiken kaikkiaan parempi vaikka kalliimpi, niinku Hessu totes niin ventta -aika 6kk Velva-tatseilla..Ei mitenkään voi olla niin hyvät et viittis venaa niin kauan, mitäs sitten kun tarvii varaosia?

Tämäntapaisesti päädyin itsekin ajattelemaan. S&S on niitä harvoja tarvikevalmistajia, jonka laatuun luotan paljon, joten on luultavasti ainakin ns. "varma valinta".

Off-topic-hajatelma. Vaikka tässä on tullut räknäiltyä erilaisia vaihtoehtoja, niin lopputulos on silti aina vakio: hevosvoimat maksavat... ;D Täytyy kehitellä sellainen suunnitelma, jota voi toteuttaa osissa sitä mukaa kuin perse kestää.
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 31 elokuu 10, 20:36:56

Off-topic-hajatelma. Vaikka tässä on tullut räknäiltyä erilaisia vaihtoehtoja, niin lopputulos on silti aina vakio: hevosvoimat maksavat... ;D Täytyy kehitellä sellainen suunnitelma, jota voi toteuttaa osissa sitä mukaa kuin perse kestää.
Hyvin ajateltu osta eka s&s rullavipat saat pidempi ikäset venttiilit ja ohjurit + pikkasen teho lisäyksen ja siitä on hyvä jatkaa myöhemmin.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 30 elokuu 10, 22:47:41
Niin ja luulo ei ole tiedon väärtti! ;D

Niinkuin yleensä, keuliessa osuma tulee omaan leukaan.

Bigtwinin pinioniakselilla oleva matopyörä on ollu ns. 5-päinen ja pumpun käyttöakselilla oleva hammaspyörä 25 hampainen vuodesta 53 vuoteen 72. Eli välityssuhde 1:0,2:n. Vuonna 73 matopyörä muuttu 6-päiseksi ja pumpun hammaspyörä 24 hampaiseksi ja pysyi sellaisena vuoteen 99. Eli välityssuhde 1:0,25:n.

Vanhassa pumppu pyörii siis viidesosan motin nopeudesta. Vuodesta 73 vuoteen 99 pumppu pyörii neljänneksen motin nopeudesta.

Evo oli kai markkinoilla 84/85-99?