Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakotiivisteen asennus

Aloittaja ss454, 27 elokuu 10, 14:23:38

« edellinen - seuraava »

ss454

Voi kuulostaa hassulta aiheelta, mutta koska kummastuttaa nähtävästi asennuksessa sattunut virhe niin tarkistetaan teenkö jotain väärin. Eli pikkuhiljaa kevään irroittelujen jälkeen alkanut pakosarjoista äänet voimistua ja yleensähän tilanne on toisinpäin eli loppusyksystä kaipaa jo lisää ääntä. Tuossa soffassa vain kiusaa joku paineella tuleva ääniaalto jonka häiritsevyys vaihtelee kumpaa hyllyssäolevista kypäristä satun käyttämään. Mielestäni homman ei pitäisi olla kummoinen. Napataan putket irti ja putsataan vanha tiiviste kokonaan pois. Tuon jälkeen asetetaan uusi tiiviste mahdollisimman pohjaan ja sovitetaan pakosarja päälle. Jonka jälkeen aletaan kiristämään ensin ylempää ja sitten alempaa mutteria. Ensin ylempi 1-2 nm kireyteen ja alempi suoraan 14nm kireyteen. Ja sitten ylemmän kiristys tuohon samaan tiukkuuteen. Tämä ensin etuputkelle ja tuon jälkeen takaputkelle samat hauskuudet. Tiiviste jota hyllyssä on tuota "tapered" tyylistä orkkiskamaa. Tuon kai pitäisi "murskautua" sopivaksi kun putki oikein asennettu.
Korjaussarjoissa olevan snapringin tai huoltokirjassa mainitun circlipin merkitys jäänyt myös hämäräksi. Pitäisikö tuokin vaihtaa ja onko kyseinen kikkare otettava jotenkin huomioon asennuksessa? Nyt lähinnä tullut katsottua että se tuon pakosarjan kiinnikkeen alle jää piiloon. Ja mielestäni se ei tuohon sylinterin, tiivisteen ja pakosarjan muodostamaan konsensukseen oikein pääse vaikuttamaan tai olen käsittänyt asian ihan väärin.
Soffan loppuputkissa ei ole mitään tiivisteitä välissä ja nyt tullut mieleen voisiko niiden tiiveyttä jotenkin lisätä/tarkistaa vai vetääkö nuo Torca klemmarit sen riittävän tiukalle. Olen käyttänyt "asennustahnana" kuparipastaa jotta putket olisi helppo irroitella myöhemminkin vai pitäisikö antaa "ruostua" jotta putki olisi tiiviimpi?

Jostain syystä JIMS myy myös tuon tiivisteen asennukseen omaa työkalua http://www.jimsusa.com/tools.php Mutta voiko ihminen olla niin käsi ettei tuota tiivistettä tuonne saa "hellästi" pohjaan painettua? Vai voiko tuossa painamisessa tehdä myös virheen? En tarkoita nyt tilannetta missä itse selvästi taittaa tiivisteen toisen muotoiseksi.

Kokkonen

Mulla oli kerran samaa ongelmaa, syynä oliettä etupakokäyrä ei ollut ihan kohdallaan sylinerissä ja pääsi vuotamaan. Pikkuheitto asennuksessa tulee helposti.

Tuo circlip, se tosiaan mainitaan Clymerin (TC) manuaalissa ja sen muka pitäs pitää tiivistettä paikallaan. No eihän se ole. Tuo rengas on sen takia että muuten putki tulis sen kiinnityskappaleen läpi.  Samanlainen rengas on evoissakin, niin Sporteissa kuin Big Twineissäkin.
Jos se on vääntynyt niin sitten vaihtoon, mut harvemmin tarttee.

Muuhun kysyttyyn en osaa ottaa kantaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

En oo ikinä ottanut noin hifististä otetta putkien asennukseen. Se tiiviste menee helposti vituralleen kanteen, usein tuntuu että se on millin verran liian iso. Olen yleensä lyönyt sen paikalleen stefojen asennukseen tarkoitetulla varteen kiinnitettävällä lautasella.

Yleensä vuoto tulee siinä että vaikka lähdöt on kunnolla kiinni kansissa niin runkoon tulevat kiinnikkeet pakottavat putket jännitykseen joka sitten aikanaan saa kansien lähdöt vuotamaan. Kiinnikkeiden pitäisi osua kohdalleen niin että kiristäminen ei liikuta putkia mihinkään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Onkohan tuo moite vai kehu Hemulin arvoiselta rakentajalta kun sanoo asennetta Hifistelyksi (tätä voin pohtia itsekseni). Jenkkiautojen ja japsimopojen kanssa jo tullut opittua, että varsinkin peltipakosarjojen ollessa kyseessä on tuo tiiviste helpointa laittaa heti oikein paikalleen tai se pakokaasu hyvinkin nopeasti polttaa tiensä ulos siitä heikoimmasta pisteestä. Epäilen, että taas tämä "ensimmäinen kerta on hankalin" tulee tässäkin esille. Uusi tiivistetyyppi itselle ja sen käyttäytyminen hiukkasen arvelutti. No mikäli ei olisi muista johtuvaa ylityösessiota tullut viikonlopulle niin olisin jo tallissa tekemässä hommaa uudelleen.

ss454

Homma tehty ja selvästi joku terävä särö häipyi äänimaailmasta eli siinä mielessä onnistuttu. Vanhat tiivisteet kyllä näyttivät varsin hyviltä, mutta lieneekö sitten putket olleet hiukan väärässä asennossa. Jotenkin tuo tiivistemalli edelleen sellainen itseä kiusaava, että pitää tosiaan alkaa katsella uusia putkia jos vaikka 2-1 saisi ääntäkin enemmän harrikkamaiseksi.

atco

Pakotiivisteitä asentamassa TC dynaan..tämmönen rengas jonka toinen pääty n.3mm paksu ja toinen ehkä millin. Kuva alla.



Hiukka ihmettelin miten päin nämä oikein laitetaan paikoilleen.. manuaali kertoo että:
"Position the new gasket with the wider diameter end facing out toward exhaust pipe"

Onko tää tosiaan oikein, itse olisin laittanut nimenomaan toisinpäin.. :-\
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Hemuli

Asennat ne niin että kartio aukeaa ulospäin. Leveämpi puoli kohti pakokanavaa niin ei tiiviste tursu sinne putken sisään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

atco

#7
No näin itsekin pähkäilin..minkähän vuoksi manuaali kertoo toisin?

edit..
Joo taisin ymmärtää tuon manuaalin väärin ja "wider diameter end" tarkoittaa tietenkin nimenomaan sisähalkaisijaa? Miten näinkin yksinkertaisesta asiasta saa ongelman.. ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

NiLo

Lainaanpa tätä ketjua omaan aiheeseen liittyvään kysymykseen..

Otin ekaa kertaa -89 sportin pakoputket irti ja jäin ihmettelemään tota tiiviste juttuu.
mulle myytiin tollaset tiivisteet, jotka tossa ketjun aiemmassa atcon postissa on kuvattuna.
Mun mopossa ei ollut tollasia tiivisteitä olleskaan? (orkkis putket)
ilmeisesti tiivisteitten asiaa ajaa putken päässä vahvalla ruosteella kiinnittynyt metallirengas, joka on kauniisti pyöristetty sylinteriä vasten. kaikesta ruosteesta huolimatta sylinteriä vasten hinkkaava pyöristys on kauniin näköinen. putki ei mun mielestä vuoda ettei sen puoleen mitään ongelmaa.

kysymys kuuluu. onko se metallirengas oikeesti "tiiviste" vai kuuluiskos mun survoo tollanen yllä kuvattu "oikea" tiiviste jollain ilveellä viälä putken ja sylinterin väliin? ???

ja uudet tiivisteethän ostin sen takia että putki vuosi, mutta se vuosikin crossbaarista...
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

JPP

Se metallirengas pitää sitä kiinnikettä kiinni eli sulla ei oo tainnut olla tiivisteitä ollenkaan. Tuollaiset atcon postaamat siellä kuulus olla.

ma^ko

Tai sitten on vanhan mallinen messinki(?) rengas tiiviste siellä ollut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jake

Kyl se NiLo sinne sutjakkaasti asentuu. Ei tarvitte survoa. Paa väliin vaan.

NiLo

hitto olis pitäny ottaa kuva ???

eli pakoputken päässä kuuluu olla sellanen ekstra metallikimpale tekemässä putkesta "paksumman" ja pyöreämmän? eli se ei ole leikkurlla katkaistu terävä metalliputki.

laitan siis sen tiivisteen väliin..
kas kun noin halvasta tarvikkeesta on joku tinkinyt jättämällä sen pois >:(
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

Hemuli

Noita tiivisteitä on joskus vähän hankala huomata sieltä pakoaukosta kun ne on painuneet niin hyvin kasaan. Piikillä kun koitat sitä poteroa vähän ronklata niin pian huomaat kun tiivari lähtee tulemaan säikeinä ulos.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

NiLo

totta tosiaan kun tikkataulun tikalla reilusti kaiveli niin tiiviste siällä tosiaan oli :o
mahtavasti oli "vulkanoitunut". kiitti Hemulille tarkentavasta vinkistä. olisin ihan hyvin voinu survoa siihen uuden tiivisteenkin väkisin päälle. ekan kerran vaan talttameisselillä raapisin niin ihan kiinteeltä metallilta vaikuti :-[
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.