Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromin poisto

Aloittaja JPP, 23 elokuu 10, 09:36:46

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Pitää noihin sooseihin perehtyä joskus paremmin. Koppa on puhallettu ja siivottu paperilaikalla niin ettei kromirepaleita irtoa. Ulkopinnoilta se lähti lähes 100 rospenttisesti. Pulverit vaan pintaan.
FXEF-81

Ylli

Tökitäänpä kolme vuotta vanhaa lankaa henkiin.

Ostin 90 l sementtipaljun johon lykkäsin kolme ämpärillistä kraanavettä ja 0,5 l kylläistä suolaliuosta. Mopon akku 6 A laturilla höystettynä, vannekehä kiinni plussaan ja vanha maajohto kuoristaan vapautettuna miinukseksi. Pientä pöhinää pöntössä oli havaittavissa, mutta vajaan kolmen tunnin työstöllä ei mitään silminhavaittavaa eroa kromipinnassa... tosin nyt se kiiltää paremmin kuin ennen. No, sainpa 30 litraa ongelmajätettä aikaiseksi.  ;D

Pitää varmaan kokeilla vielä PC:n virtalähteellä, mutta kauheesti en paukkuja (rahaa) aio uhrata kun tarkoitus on viedä kehät pulveroitavaksi. Mielenkiintoista ja kokeellista puuhastelua kuitenkin.



kkuula

Sinne katodillekin kannattaa järjestää riittävästi pinta-alaa, tai itseasiassa voisikohan sen katodin pinta-alalla säätää prosessin ottamaa virtaa?
Sportster vm.87 Vantaa

Jauhoparta

Onkos kukaan koittanu näillä konsteilla poistaa kromia tönäriputkista? Olis kova halu saada ne rungon mukana aikanaan pulveriin ja mietityttää toi kromi. Kai ne kuitenkin alumiinia on, ei ole ittellä mitään käsitystä

Jake

Pulveri tarttuu ihan hyvin kun (kromi)pinnan karhentaa hiomalla.

Ainakin sportin suojaputket on "teräksentapaista materiaalia", ei alua.

Motomatti

Onnistuneesti olen saanut kromin pois kiinantarvikeosista mattamustamaalaamista varten mekaanisesti irrottamalla. Nopeasti.
Menetelmänä hiekkapauhallus suhteellisen alhaisella paineella. Tapahtuu sellainen ilmiö että puhallus venyttää kromin ja se irtoaa isoina käikäleinä teräksestä. Samalla syntyy allaolevaan teräkseen sopivan karhea pinta maalin tartuttavaksi.
Jos hommasta jotain ongelmaa hakemalla hakee niin se on krominsuikaleiden seulominen puhallushiekasta (tässä tapauksessa alumiinisilikaatista) erilleen.
En kuitenkaan käyttäisi menetelmää työntötankojen putkiin.
Lasikuulapuhallus toimisi varmaankin samalla periaatteella mutta jäisi kromin jäljiltä siloinen pinta. Lasikuula kun ei syö metallia.