Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromin poisto

Aloittaja JPP, 23 elokuu 10, 09:36:46

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Sisempi enska juurikin suolakylvyssä hilseilevän kromin poistossa. Akkulaturin (6A) miinuspiuhassa on kulmaraudan pätkä mutta toimisiko kupari paremmin niin kuin ylempänä mainittiin? Tuollakin virityksellä kuplii mutta ei juuri tulosta näy puolentunnin käsittelyn jälkeen.
FXEF-81

Motomatti

Krominpoistokylvyssä olen käyttänyt kromaamossa uudelleen kromausta varten joten en tiedä menetelmästä sen enempää. Viime vuosina kun on ollut jonkinnäköinen trendi suosia mattapinta-alumiinia tai mattamustaa väriä, olen poistanut kromit joko kevyellä hiekkapuhalluksella maalausta varten tai lasikuulalla jos halutaan satiini- tai mattapinta alumiiniin.
Haittana tästä on että joutuu puhdistamaan krominkiekaleita puhallussysteemistä tukkimasta paikkoja. Menee sihdit, suodattimet ja suuttimet herkästi umpeen.

Tuollainen umpinaisella, suht suurikokoisella lasikuulalla puhallettu aluvalupinta on on hyvin tiivis ja se pysyy varsin hyvin sellaisenaan käytössäkin. Lasikuulapuhalletusta pinnasta on myös helppo lähteä kiillottamaan pinta kirkkaaksi koska kaikki hapettumat ja huokoset ovat tasaantuneet ja tukittu.

Tuossa ohessa kuva eräästä rakenteesta jossa rinnakkain kolmea eri pintavaihtoehtoa. Lasikuulapuhallettu ensiövedon takakoppa, lasikuulapuhallettu levitysosa ja kromattu kansi.

erakko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 27 syyskuu 11, 08:25:06
Sisempi enska juurikin suolakylvyssä hilseilevän kromin poistossa. Akkulaturin (6A) miinuspiuhassa on kulmaraudan pätkä mutta toimisiko kupari paremmin niin kuin ylempänä mainittiin? Tuollakin virityksellä kuplii mutta ei juuri tulosta näy puolentunnin käsittelyn jälkeen.
Todennäköisesti sun tapauksessa ei niin hirveästi väliä onko rauta vai kupari,enemmän vaikuttaa siltä et tarviis enemmän virtaa.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: erakko - 27 syyskuu 11, 09:54:32
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 27 syyskuu 11, 08:25:06
Todennäköisesti sun tapauksessa ei niin hirveästi väliä onko rauta vai kupari,enemmän vaikuttaa siltä et tarviis enemmän virtaa.

Ok. Toimiiko jos pidän vaan kauemmin kylvyssä?

Syynä kromin poistoon on se että se hilseili paikoitellen ja se oli maalattu mattamustaksi (niinkuin lohkotkin) varmaan juuri hilseilyn takia. Nyt kun kromi oli irronnut lisää niin ei näytä hyvältä. Teräskuulapuhallus irrotti suurimman osan mutta tiivistepintoja siivotessa kromi irtosi osittain myös sisältä ja nyt hilseilee sieltä. ;) Sillä ei ole muuta merkitystä kun että se hilse saattaa pyöriä sitten kytkimessä jos sitä ei poista kokonaan. En viitti pommittaa liikaa kuulilla ettei syö paljasta pintaa.

Vien sisemmän kopan krominpoiston jälkeen pulverimaalarille. Voisihan sen kiillottaakin mutta kun ulompi koppa on kromattu niin eron huomaa kun kromattu ja kiillotettu on rinnakkain. No huomaa senkin jos toinen on musta... :D
FXEF-81

erakko

Jos se sun laturi antaa kuudella voltilla jonkun 5A ni aika nihkeää voi olla,kyl tietty lähtee kun tarpeeks kauan pitää.. Mut voi olla et ei jaksa niin kauan odottaa.
Sanoisin et helpointa olis jos olis säädettävä virtalähde ni prosessia pystyy hallitsemaan,ei liika virtakaan hyvästä ole ku silloin kaasunmuodostus aika rajua.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Laturi on 12V 6A. Kyllä se muutama tunti sitä näemmä vähän irrottaa mutta tosiaan hidasta on. Kaverilla pitäis olla 12V 10A:n virtalähde, riittääkö se, vai pajlonko pitäisi irrota Ampeereja että kromit lähtee, kiirettä ei ole.
FXEF-81

erakko

Tuli äsken aivopieru,piti kyl kirjoittaa 12v/6A eikä 6V/5A..  :o
Aikaisemmin topicissa mainittiin et auton akulla lähti vähä liiankin nopeasti ni siitä päätellen vois kokeilla ~30A virralla mitä tapahtuu.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Jätän kylpyveden laturin varaan kun lähden röihin, jos samaan tahtiin irtoaa niin ehkä jonkinlainen raami on vielä illallakin jäljellä.

Jos ei tuossa ajassa mitään tapahdu niin pitää hakea lisää potkua.
FXEF-81

Lyytinen

Huomauttaisin tähän väliin, että jännitteestä riippuu mitä lähtee ja virrasta riippuu miten nopeasti lähtee. Kokeilin kerran elektrolyytiksi sitruunahappoliuoksen ja sinne lyhdyn kuuppa happanemaan 12 voltilla höystettynä. Muuten hyvä, mutta kävi niin kuin sille karjalaismummolle joka pisti uuniin bakeliittiripaisen ja -kantisen kattilan ja pois otettaessa siunuusteli "ka ei ou ripua, ei ou kantta?" En suosittele. Sitä paitsi yleensäkin noista kromiturauksista tulee semmonen litku, että se pitäisi kiikuttaa sitten ongelmajätteen keräyspisteeseen.

Rautahauli

juujuu, ilman muuta litkut onkelmajätöksiin.
FXEF-81

Rautahauli

Ei riitä 6A romin poistoon.
FXEF-81

ma^ko

Pöytä-PC:n virtalähde käy tohon hommaan hyvinkin. 5V jännitteelle yleensä tarjolla 20-25A ja 12V jänölle 20-35A, saatavuus lähimmältä elektroniikkaromulavalta...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Käikäle on nyt akun päässä ja siinä on varmaan Ampeereja vähän reilummin, ei pöhise sen kummemmin kuin 6A:lla. Mit vit.

Puhallan hiekalla sen mitä irtoaa, siivoan paperilaikalla ja vien pulveriin.
FXEF-81

ma^ko

Onks liuos miten laiha? Paljonko on jännitettä? Mä olen poistelut tehnyt ne muutamat kerrat ku olen tehnyt ni aina sil 12V jännitteellä, en kuudella voltilla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

PK-67

Itse poistin joku vuosi sitten rautsikan rocerboxeist kromin akkuhappo liuoksella ja tietsikan powerilla.Lähti muuutes nopeasti ;D ;D