Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Kertokaa tyhmälle että onko tuo RUN/OFF kytkin pelkkä tappokatkaisija josta saa sammutettua koneen nopeammin? Eli olenko käyttänyt tuota kytkintä väärin kun sammutan mopon siitä ja käännän sen RUN asentoon juuri ennen starttia. Vai pitäisikö se olla kokoajan RUN asennossa ja sammutus avaimesta? Vai onko väliä.
FXEF-81

Jack

Flatheads!!!

Hemuli

Ei sillä väliä kuten Jack sanoi, itse tykkään käyttää tappokatkaisijaa jos sellainen pyörässä on - sillä saa pyörän sammumaan irrottamatta otetta stongasta. Joku pykälänikkari on sen siihen aikanaan vaatinut turvallisuussyistä mutta on se yllättävän kätevä kapistus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 11, 13:35:18
Joku pykälänikkari on sen siihen aikanaan vaatinut turvallisuussyistä mutta on se yllättävän kätevä kapistus.

Onko näin? Mä olen elänyt uskossa että se vaan on jäänne magneettojen maadoittavasta tapponapista, ajalta jolloin ei ollut virtalukkoja edes.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 24 toukokuu 11, 15:45:35
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 11, 13:35:18
Joku pykälänikkari on sen siihen aikanaan vaatinut turvallisuussyistä mutta on se yllättävän kätevä kapistus.

Onko näin? Mä olen elänyt uskossa että se vaan on jäänne magneettojen maadoittavasta tapponapista, ajalta jolloin ei ollut virtalukkoja edes.

määkin oon jotenki alitajuisesti aina niin aatellu.. En ees tienny että se ois jotenki "pakollinen"..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Juvakka

Tuo katkaisijasta sammuttelu on aiheuttanut välillä akun tarpeetonta purkamista, kun valot on jäänyt päälle.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Rautahauli

^Täälläpäin pitää kuitenkin ottaa avain heti taskuun kun sammutan pyörän. ;D Tosin kerran jäänyt kuitenkin valot päälle kun avain lähtee lukosta pois missä asennossa vaan. Virtalukko uusitaan parinviikon sisään.
FXEF-81

Rautahauli

#82
Pikku pulmaa. Pari kertaa tehnyt sitä että startatessa ei sytytä vaan startti pyörii mutta ei edes lupaa. Parin uusintayrityksen jälkeen on lähtenyt ja kun lähtee käyntiin niin käy normaalisti.

Tänään sitten kun olin sunnuntai-ajelulla ja kävin P-paikalla viiden mintsan tauolla niin ei taas edes luvannut vaikka startti pyöritti normaalisti. Vaihdoin tulpat mutta ei apuja. Vartin starttailun ja pähkäilyn jälkeen lähti käyntiin kun ei olisi ongelmia ollutkaan.

Ajoin tallin pihaan ja koitin uudestaan käyntiin. Ei millään. Mittasin puolan, aika lähellä normaalia ensiö- ja toisiopuolet. Crane HI-4:n Timing Led palaa kun kääntää virrat päälle ja vilkkuu kun starttaa, ja näin sen pitäisi kai toimiakin. Katsoin antaako kipinää ja kerran-pari välähti mutta siis tosi heikkoa. (saattaa olla että auringonpaiste haittasi kipinän näkyvyyttä) Puolalle tulee kyllä virtaa.

Pistin paketin kasaan ja koitin vielä lähteekö käyntiin ja sehän hörähti ja kävi ihan normaalisti. :o Voiko puola oireilla noin että toimii-ei toimi?

Niin ja mainitaan vielä että muutaman kerran liikkeelle lähtiessä on hyytynyt siihen malliin kuin olisi lyöty sähköt poikki mutta olen olettanut että vika on renaavassa RUN/OFF katkaisijassa, se on hommattu mutta vielä vaihtamatta.
FXEF-81

ma^ko

Kyllä puola voi toimia/ei toimia satunnaisesti, yleensä kyllä silloin häröilee lämpöohjatusti. Tappoatkaisija jos renkla niin lienee syyllinen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

^ Mutta jos startti pelaa napista niin eikö se virta tule silloin myös puolalle? Eli tähän vaivaan en näkisi  tappokatkaisijan olevan syynä, tosin se pitää fixata ensitilassa.

Löytyi pätkä Motopediasta:

Puolan pimeneminen

Huomioon otettavaa on, että ohnimittarilla mitattaessa puola sattaa nayttää (lähes)oikeita arvoja ja on silti rikki.

Syy tähän johtuu siitä kun on ollut sytytysvikoja ja jännite ei ole päässyt kunnolla purkautumaan niin tämä on aiheuttanut puolassa rajun jännitteen nousun (jopa kaksin- tai kolminkertainen). Joka puolestaan taas aiheuttaa läpilyönnin puolan käämissä ja sen seurauksena yksi tai useampi käämikierros on oikosulussa aiheuttaen kuparivaipan. Ko. kuparivaippa hidastaa puolan toimintaa ja sen johdosta toimii ja ei toimi.

Oikosulun johdosta puola myös kuumenee.

Tässä syy miksi ei aina toimi tai toimii epämääräisesti.


Pitää katsella uutta puolaa.
FXEF-81

Make

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 19 kesäkuu 11, 17:39:14
^ Mutta jos startti pelaa napista niin eikö se virta tule silloin myös puolalle? Eli tähän vaivaan en näkisi  tappokatkaisijan olevan syynä, tosin se pitää fixata ensitilassa.

Oliko tuo kysymys? Pyörittääkö vaikka tappokytkin on OFF-asennossa?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 19 kesäkuu 11, 18:37:36
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 19 kesäkuu 11, 17:39:14
^ Mutta jos startti pelaa napista niin eikö se virta tule silloin myös puolalle? Eli tähän vaivaan en näkisi  tappokatkaisijan olevan syynä, tosin se pitää fixata ensitilassa.

Oliko tuo kysymys? Pyörittääkö vaikka tappokytkin on OFF-asennossa?

Ei kun tarkoitin että virta kulkee saman katkaisijan kautta starttinapille ja puolalle. Eli jos startti pyörittää niin puolakin saa virtaskaa, olettaen ettei ole johto poikki, ja tässä tapauksessa ei ole. Nappi RUNille niin puolalle tulee virta. Mitattu on.
FXEF-81

Kokkonen

Virtalukkokin voisi olla syynä, jos kerran pätkii ajaessakin.

Muuten mun kokemuksen mukaan 1340 Shoveli ei ole nöyrimmillään lähtemään käyntiin jos se on vasta lämpiämässä ajolämpöönsä. Tosi kuumana ja sopivasti seisseenä myöskään ei.
Kiksillä kun sitä joutuu käynisteleen niin jos ei heti lähde niin 5-7 tyhjää pitää antaa. Startilla se pitäs sitten jotenkin muuten narrata. Ja mun kone vaatii tosi kuumana inan rikastintakin päälle. (S&S Super E)

Joten saattaa olla myös ominaisuus....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 19 kesäkuu 11, 18:52:20
Nappi RUNille niin puolalle tulee virta. Mitattu on.

Virtakynä työkalurullaan ja silloin tutkimaan että tuleeko puolalle virta ,kun vika aktiivinen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rautahauli

Vaihdoin virtalukon viime viikolla. Pari kertaa teki samaa ennen vaihtoa joten tuskin siinä vika.

Tarkennan vielä että jos pätkii ajossa niin sen tekee ensimmäisen sadan metrin aikana liikkeelle lähdöstä, tosin pari kertaa yskäissyt kun on ollut naru kireällä. Ja tänään siis pahimmillaan  hörähti vasta useamman starttaus yrityksen jälkeen. Siinä olisi ollut pilikan akut polvillaan.

Jos ostan puolan turhaan niin lohdutan itseäni sillä että Ranen sytkän pariksi suositellaan 2-4 Ohmista puolaa, nykyinen on 4.5

Siinä ja siinä klikkaanko iipeistä puolan koriin. Sieltä saisi Cranen kotiin samalla hinnalla kuin täältä Dynan 3 ohmisen. Mieluummin kokeilisin ensin vaikka käytetyllä.

Jos tämä vaiva on ominaisuus niin ei hyvältä näytä.
FXEF-81