Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

border013

Minkähän ois kestävä merkki startin pinionin rattaaksi? Nyt tuli tilattua Accelin ratas, tuntuu että nämä "merkittömät" rattaat ovat yksilöitä. Tai ratas kyllä kestää mutta lakru alkaa ensin parkua ja lopulta antautuu kokonaan -> startti sutii tyhjää.

Laitos on Hitachi startilla oleva evo.

Rautahauli

Näkyykö rattaassa, tai siinä vapaakykimessä (onko oikea nimi sille peltikuoriselle paketille) osumajälkiä? Soveli voorumilla mainittiin että jos se shimmilevy puuttuu akselin ja ulomman enskakopan välistä niin ratas pääsee liian pitkälle niin se rattaan kyljessä oleva kytkin hakkaa kytkinkehälle. Kun otin ensiöpuolen auki niin se shimmi putosi käteen, saattaa siis hukkua helposti. En tiedä onko evossa samantyyppinen systeemi, järäytyskuvasta varmaan selviää.

Ostin Ebaysta rattaan varalle ja myyjä väitti että se on usa-valmiste, not chinese junk, mutta mistä näistä tietää.

Kaapeleiden vaihdon ja startin fixin jälkeen pyörittää todella hyvin!
FXEF-81

border013

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 11 maaliskuu 11, 04:53:54
Näkyykö rattaassa, tai siinä vapaakykimessä (onko oikea nimi sille peltikuoriselle paketille) osumajälkiä? Soveli voorumilla mainittiin että jos se shimmilevy puuttuu akselin ja ulomman enskakopan välistä niin ratas pääsee liian pitkälle niin se rattaan kyljessä oleva kytkin hakkaa kytkinkehälle. Kun otin ensiöpuolen auki niin se shimmi putosi käteen, saattaa siis hukkua helposti. En tiedä onko evossa samantyyppinen systeemi, järäytyskuvasta varmaan selviää.

Ostin Ebaysta rattaan varalle ja myyjä väitti että se on usa-valmiste, not chinese junk, mutta mistä näistä tietää.

Kaapeleiden vaihdon ja startin fixin jälkeen pyörittää todella hyvin!

Ei ollut rattaassa pahoja jälkiä mutta se enskakopan ja startin aksilan välinen shimmi puuttui. Laiton sen M20 aluslevystä mikä oli 3 mm paksu, tönärillä mitaten tuntus olevat ainakin kartalla, jos joku muistaa oikean paksuuden niin saa vinkata. Painelaakeri tms. ois varmaan parempi ratkasu.

Accelin paketissa ainakin mainostettiin että tässä on 5 lapaa kiilaamassa takaisinpyörimistä kun "tavallisessa" on vain 3. No nyt vakio hitachi pyörittää kera uuden solkun ja kaapelien kevyesti vaikka koneessa on 9.5 rutulla olevat männät ja ev27 nenu.

Toivotaan et näillä toimilla starttihuolet ois historiaa ainakin hetkeksi.

Rautahauli

#63
Se Thrust Washer on messinkiä ja maksimissaan pari milliä paksu (muistaakseni). Enskassa on jo öljytkin joten en saa mitattua. Samaa prikkaa myydään uudempiinkin.
Jos mitta on tarkalla niin paksumpi prikka saattaa aiheuttaa sen että bendix potkii enskakoppaa. (mutua)

E: Tarkemmin ajatellen liian paksu shimmi kantaa jo asennusvaiheessa. Tiiä sitten kuinka paksu shimmi sinne sopii mutta jossain se raja tulee vastaan.
FXEF-81

border013

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 maaliskuu 11, 06:28:48
Se Thrust Washer on messinkiä ja maksimissaan pari milliä paksu (muistaakseni). Enskassa on jo öljytkin joten en saa mitattua. Samaa prikkaa myydään uudempiinkin.
Jos mitta on tarkalla niin paksumpi prikka saattaa aiheuttaa sen että bendix potkii enskakoppaa. (mutua)

E: Tarkemmin ajatellen liian paksu shimmi kantaa jo asennusvaiheessa. Tiiä sitten kuinka paksu shimmi sinne sopii mutta jossain se raja tulee vastaan.

Pari milliä jäi vielä tilaa joten 3 mm shimmi ei jää kantamaan. Vaihdetaan ku keritään, oli vaan hoppu saada mopo käyntiin että pääsee kuuntelemaan just valmistunutta 2-1 putkea Termignonin (Ducati) hiilikuitupöntöllä. Hyvät on ainakin höpinät vaikka kollektorit yms. tein ilman laskutikkua  ;D

Rautahauli

Kun startti hirtti kiinni niin tuli mieleen jos joskus sattuu vastaavaa niin olisi hyvä jos olisi katkaisija josta saa virransyötön startille poikki, ja voisi siitä muissakin tapauksissa olla hyötyä.

Aditalla on iso valikoima päävirtakytkimiä, esim tämä kestää 300A jatkuvaa ja hetkellisesti 1000A.



Mutta mihin väliin tuollainen olisi paras kytkeä + vai - puolelle?
FXEF-81

ma^ko

Yleisemmin päävirtakytkin kytketään + puolelle, virtapiirin katkaisun suhteen sillä kummassa piuhassa se on, ei ole merkitystä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Ok! Olisko ideaa pistää se akun ja solkun väliin vai olisko parempi katkaista myös jännitteensäätimelle ja virtalukolle menevät virrat? (akulta lähtee 3 piuhaa)

FXEF-81

ma^ko

Jos laitat sen akun&solenoidin väliin se on starttivirtakatkaisija, ei päävirtakatkaisija. Kummallakin ratkaisutavalla, siis starttivirta tai päävirtakatkaisija on puolensa. Päävirtakatkaisija vaan jos aukeaa syystä tai kolmannesta koneen käydessä, jättäen latauksen ilman ohjaava jännitettä, tapahtuu usein hieman hasardeja kun jännitteet nousee. Jos syy katkaisijalle on se että saa halutessaan starttivirrat poikki, niin laita vain startin virralle se.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Hyviä pointteja, kiitos!
FXEF-81

KvL

Tuli pyörään startti ja sen myötä harmeja.

Kerran sain motin käyntiin mutta siihen se jäikin. Lähinnä pyörii tyhjää ja välillä "räsähtelee" kun vissiin hipoo tuota starttikehää.
Pitäisikö sen starttihässäkän (onko-se-nyt-bendix?) tulla kokonaan siihen starttikehällä solkun vetämänä? Mulla on tuo käsikahvastartti mutta se jää vaan hipomaan siihen reunalle. Joku vaan sanoi että sen pitäis ampua siihen kehälle kun annetaan virtaskaa mutta ei tuo sitä vissiin tee.

Onko tuossa jotain speissattavaa/simmattavaa vai aina vakipaketti?

JPP

Saapa nähdä missä vika, kun startti lyö välillä tyhjää mekkalan kera. Noin kolmannella starttauksella toimii kuten pitää ja pyörä lähtee hyvin käyntiin. Itse epäilen Bendixiä. Pyörä -89 ja 21tkm ajettu. Mistähän ko. vuosimalliin saa Bendixiä. Hotbike myy vaan -91 ja ylöspäin olevaa.

Hemuli

Bendixipä hyvinkin. Oletko kysynyt HB:sta vai vaan katsonut nettikaupasta? Kuulostaisi aika uskomattomalta jos tuollaista kulutusosaa ei sieltä löytyisi. Onko kyseessä Sportster vai Bigtwin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JPP

BT. Netistä katsoin vain.

Rautahauli

Pikku kiusaa: virta-avaimesta virrat päälle kahvasta RUN/OFF napista virrat päälle. Starttinappi ei sitten välttämättä sano mitään ennen pientä RUN napin renaamista. Kerran kun sammutin mopon kyseisestä napista niin kone yski vielä muutaman sekunnin ennen kuin ymmärsi sammua, samoin liikkeelle lähtiessä kävi niin että hyytyi pariksi sekunniksi ja taas mentiin.

Ilmeisesti vika on kyseisessä kytkimessä koska jos sammutan mopon avaimesta ja jätän napin RUN asentoon niin seuraavassa startissa ei ole ongelmia.

Katkaisijat johtoineen on vaihdetu syksyllä ja tämä on jo toinen mikä piiputtaa. ...tanan kiinanroinat. :'(
FXEF-81