Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lisäks tuossa on huomioitava se että hetkellisesti se startti ottaa svitusti virtaa kun ennen kuin saa koneen liikkeelle/puristuksen yli se on käytännössä oikari mikä vallitsee. Liian pieni kapasiteettisilla piuhoilla saa aikaseksi vain kuumat johdot. 6mm2 ei muuten riitä 30hv 2t perämoottorin 0,2hv startille kun koneessa tulpat paikallaan, pyörittää hitaasti ja johdot kuumenee kiukkusesti. Siihen hyvä sitten laittaa nimellisteholtaan 4 x startti... 25mm2 ja hyvät päädyt ni starttaakin kunnolla(minimissään lyhyellä johdolla 16mm2). Sähkölämmitys kun on prätkässä varsin turha niin ei kannata kuumennella piuhoja, nippanappa piuhois ikävää jos joskus joutuu starttan vähän enempi ja riittämättömillä ei jaksa käyntiin vaikka yrittäis pyörittää. Starteissa yleisimmät viat on solenoidin kontaktit ja hiilien ja kollektorin kunto. Starttausvioista taas yleisimmin syyllinen löytyy huonoista piuhoista/kontakteista ja veneissä helkutin usein kuolevasta päävirtakytkimestä joka prätkis esiintyy harvemmin.

Aina ensimmäisenä kun startti oireilee niin varmista että startti saa tarpeeksi virtaa sekä solenoidille että siitä läpi. Vähintään kolme neljännestä starttivioista löytyy itse startin/solenoidin ulkopuolelta ja jäljellejäävistä vähintään puolet solenoidista.


t: ajoneuvosähkäri
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

#46
Piti sitten ottaa tehtaan manuaali käteen ja tutkia asiaa.

No startteja on kaksi Prestolite ja Hitachi.
Max 45A/10V on Prestolitelle ja 90A/11,2V (3000 rpm) on Hitachille annetut arvot.
Mutta nuo ovatkin ILMAN KUORMAA  :-[  
josta ei ollut tuossa mainintaa, mutta uudemmassa Clymerissä kyllä. Eli kun penkillä testailee, niin silloin täsmää.

Prestolite voi ottaa maksimissaan, ollessaan jumissa 300A ja Hitachi 400A.

Clymerin mukaan Hitachi ottaa normaalisti 160 - 180 A, max 200A, normaali käytössä.

Joten olin väärässä ja ma^ko oikeassa. 6 mm^2 on pelkkä sulake kun aletaan konetta käynnistämään. Siis 20 mm^2 vähintään....  :-[

Hyvä että tuli korjattua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 18 elokuu 10, 08:10:04
Aiheena on shovelin starttilaitteiden kestävyys. Mottihan on kevyesti viilattu strokeri. Että vastusta on vakiota enemmän. Itse starttimoottori ei oo ongelma. Se kestää ja riittää kyllä.

Ilmeisestikin tuossa on pieni virhepäätelmä, sen startin riittävyyden suhteen. Nimittäin kun startti ei oikein jouheasti jaksa pyörittää niin virtamäärä jonka startti ottaa kasvaa huomattavasti mikä tekee hallaa solenoidin kytkentäpinnoille ja kun startti ei jaksa pyöriä tarkoitetulla nopeudella vaan "väkisin vääntää" eikä sujuvasti pyöräytä niin bendixiin kohdistuu huomattavasti ajateltua ilkeämmät momentit. Näin niin kuin ihan oireyhtymän perusteella tehtynä sujuvana kehäpäätelmänä. Tehokkaampi startti => suurenpi pyörintänopeus => bendixillä pienempi rasite ja vähemmän virtapiikkejä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Pitää vielä tsekata bendixin ratas tarkemmin kun olin näkevinäni siinä vähän osumaa, jotka ilmeisesti on tullut siitä kun startti ei ole ollut aivan suorassa.

Sitäkään ei tarvi miettiä että ostanko uuden solkun, se ratkesi itsestään kun pudotin vanhan betonilattialle. :D

Mutta mikä merkitys sillä shimmillä on joka on ulomman ensiökopan ja bendixin välissä? Jos se rajoittaa rattaan liikettä niin pienestä on kiinni. Ameriikan poijjaat on laittaneet niitä paria päällekkäin.

Sovelivoorumille linkki: klik
FXEF-81

Rautahauli

Vielä aiheeseen liittyen: Pitäisikö ulommassa ensiökopassa olla ohjuritappeja millä se keskittyy paikoiileen? Omassa ei ole (en katsonut vielä onko sellaisille edes reikiä) ja silloinhan startin akselissa on muutama milli pelivaraa suuntaan jos toiseenkin. Vai riittääkö että löysät vedetään johonkin suuntaan ja kiristetään koppa siihen?
FXEF-81

Kokkonen

Ei ole sellaisia näkynyt. Esim. tuossa -77 kopissa olisi tilat kahdelle, mutta ei ole reikiä. Liekö sitten joskus varhaisemmissa alumiinienskoissa ne olleetkin ja uudemmissa ovat vain paikat muistona menneistä ajoista.
Sähköstarttia ei mellä ole kummassakaan, mut tuollaista keskittämistä mä varmaan myös koettaisin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Otin silmän käteen ja katsoin tarkemmin. Kyllä siellä kopan takareunassa yksi tappi on, ja suunnilleen bendixin korkeudella. Kun ripustaa etupään ruuveille niin peräpää pysyy kohdallaan.

Sellainenkin ilmeni että akselin päässä oleva Pinion shaft collar pyöri vapaasti vaikka laakerin virka on ensiökopan neulalaakerilla. Mutteri oli jätetty hieman löysälle ja siunattu ruuvilukitteella, tai sitten se oli vaan löystynyt.
FXEF-81

Rautahauli

Heiiii! Näitähän on valmiinakin. Onko kukaan laittanut Shoveliin tämmöistä suojaa:



Ajattelin tilata koska startin kotelo on tulilinjalla jos ketjut on liian löysällä.
FXEF-81

Rautahauli

Kai tässä vielä aiheessa pysytään.

Tilasin tuollaisen klipsin mutta huomasin jälkeenpäin että minimitilaus on 25$ kun toi jäi alle 19$ kuluineen, saa nähä lähettääkö. Ja löytyihän klipsejä myös Hotbiken sivuilta, huomasin vasta tilauksen jälkeen.

Shovelhead voorumilla mainittiin ettei noi oikein pysy paikoillaan mutta jos tuollaisen ostan niin liimaan sen ensiökoppaan silikonilla.

Ei olisi paha homma itsekään tehdä latasta, kuvat em. voorumilta:





Ketjut löysällä, madallettu peräpää/soft-säädöt iskareissa:  (Isompi eturataskaan ei asiaa paranna)



Taidan unohtaa toistaiseksi perän madalluksen ja käännän iskaritkin kireimpään asentoon, jos ei jo ole siinä. :D
FXEF-81

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 15 helmikuu 11, 07:33:40
Shovelhead voorumilla mainittiin ettei noi oikein pysy paikoillaan mutta jos tuollaisen ostan niin liimaan sen ensiökoppaan silikonilla.

Elä silikonilla, jos liimaat tee se uretaaniliimamassalla, esim Sika tai Würth.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Joo Sikaliimaa pitäisi löytyä nurkista tarvittava määrä. Silikoni oli lähinnä (huono) yleisnimitys noille massoille.
FXEF-81

Rautahauli

Klipsin asennus ei oikein onnistu muuten kuin laittaa sen roikkumaan etupäästään enskan kohtaan johon startti kiinnitetään, sen jälkeen startti kiinni ja sitten nostetaan klipsin takapää kaulalle ja se napsahtaa siihen. On tiukka enkä sotkenut paikkoja millään massoilla. Ketjun kiristys ja takajouset tiukemmalle niin eiköhän startti selviä vähän helpommalla.

Vääntelin latastakin aihion mutta ei varmaan ole hyvä jos ne mahdolliset hankauskontaktit tulee ketjuihin. Eli se hylättiin.

Kuvassa näkyy klipsin päät.



Mahtaako haitata kun bendixin haarukassa on kulunut "flat spot"tia niihin pyöreisiin sakaroihin jotka siirtää ratasta?

Ostin japalaisen solkun kiinalaisen Accelin sijaan. Accelia ei ollut hyllyssä mustana enkä maksa pariakybää ylimääräistä ruostuvasta kiinan romista.
FXEF-81

Rautahauli

#57
Dodii. Johtojen vaihtoa aloitellessa kokeilin että toimiiko startti kun otin sitä sen verran auki että tarkastin hiilet. Ensimmäinen startti ja hyvin pyöri, toinen lyhyt pyräys ja startti jäi päälle eikä lopettanut kuin akun kengän irrotuksella. Releen maajohto oli irronnut liittimestään. Laitoin sen paikoilleen mutta heti kun kytkee akun kenkää kiinni niin startti pyörii. Kyrvähtikö rele? Voiko mitata?

Startti ehti pörrätä helvetin pitkältä tuntuvat 30-45 sekuntia.

E: Taas toimii.
FXEF-81

Rautahauli

Onkos poijjaat laittanut jotain suojaraswaa rungon maadoituspisteeseen? Aattelin pyyhkäistä sen puhtaalle pellille kun uudessa kaapelissa, tai siis sen kengässä on "vähän" enemmän kontaktipintaa.
FXEF-81

Hemuli

Ei siitä haittaakaan ole. Itse en ole koskaan käyttänyt - varmaan ihan vaan siksi kun ei sitä oikeaa sähkörasvaa satu olemaan hyllyssä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957