Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

^ Joo olet varmaan oikeassa. Mopo on nyt lämpimässä tallissa mutta talli on kerrostalon alakerrassa joten en viitsi käydä kokeilemassa. ;) 

Rautahauli

Tsekkasin solenoidin kaapeliliitoksia ja huomasin että solkun päässä olevat pikkuruuvit on niin muljattuja että sitä on käyty ihmettelemässä ennenkin.

Ymmärsinkö kirjan teksteistä oikein että solenoidin irrotusta/vaihtoa varten ei tarvi ottaa enskakoppaa auki "late -78" jälkeen tehdyissä mopoissa, ja siis tässä tapauksessa edelleen puhe Shovelista. Säilytyspaikassa ei oikein voi öljyjä valutella. Jos vaikka tsekkaisin kärkien kunnon ja samalla sen solkun voisi vaihtaa uuteen.

Rautahauli

Mopo ollut sunnuntaista lähtien lämpimässä tallissa ja kun koitin tänään starttia niin hyvin pyörittää alusta lähtien.  :D

Hemuli

Niinpä, tuossa juuri huomasin että bokserivolkkari oli vuotanut öljyt aika vähiin ja kun ei pajalla siihen hätään muuta ollut niin löin purkinpohjalta löytyneet 20w50:set sisään. On muuten aika nihkeä starttaamaan seisottuaan yön pihalla...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Yksi huomio mun aikaisempaan starttipähkäilyyn. Otin startin irti ja siinä vaiheessa huomasin että ketjut on nakuttanut startin bendix-koteloon ja sen enskapuolen kiinnityskohtaan jälkeä. kotelo oli venähtänyt ja tehnyt rakoa tiivistepintaan, samalla startin perse oli noussut ehkä 5 milliä ja vääntänyt ohutta puikkoa jonka varassa se roikkuu. Samoin bendixin akseli oli ylöspäin noustessaan vääntänyt peltiä (oil deflector plate) joka on enskan ja startin välissä. Sain oikaistua kotelon tiivistepinnan ja ostin uuden peltilätkän vääntyneen tilalle. Akseli näytti suoralta.

Vaikka mopon vaivat olikin todnäk kylmissä/jäykissä öljyissä niin saa se starttikin suorassa olla. :D

Mahtaako tuolle kohdalle olla jotain valmista suojusta vastaisen varalle vai pitääkö vaan tarkkailla ketjujen kireyttä useammin?

Ajattelin kokkeilla siihen jotain sopivan kokoista kumiletkun pätkää kasausvaiheessa, halkaisija ~70-100mm. Satunnaisilta kolauksilta ainakin suojaisi.
FXEF-81

Rautahauli

Solenoidin kontaktit ei ole ihan parhaassa iskussa. Mitä nuo Accelin solkut on laadultaan?, näkyy olevan Hotbikessa reilut 5kybää, ei kannata iipeistä tilailla.
FXEF-81

Make

Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rautahauli

Kun narut on nyt ihan hyvin näkösällä niin jos niitä uusisi samalla, paljonko noissa akun-solkun-startin välisissä kaapeleissa pitäisi olla neliöitä? Lähipiiristä löytyy varmaan oikeat pihdit joilla ne liittimet puristetaan paikalleen.
FXEF-81

Kokkonen

#38
Kyllä tuohon pitäs 6 neliö mm hyvinkin riittää normaalistartille.

(Edit: Öh, ei muuten riitä, lue eteenpäin.... :-[ )
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

6 neliöinen kaapeli on halkaisijaltaan viitisen milliä, nykyiset on noin 9mm eli ~20mm2. Startti on kuitenkin orggis. Hmmmm... Onkohan tuohon paksumman kaapelin laittoon ollut joku syy.
FXEF-81

ma^ko

En mä ole koskaan vetänyt startille vistaa edes perämoottorissa alle 16mm2 piuhalla ja HooDeen startille vetäisin vähintään 25mm2 piuhalla. Tyypillinen startti on 1,2kW ja se kun tehdään 12V jännitteellä tarvitaan 100A, lyhyessä johdossa joku 16mm2 käy ilman hirveit kuumenemisiä, mut joku 6mm on noilla virroilla lähinnä sulake.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Sohvin startti ottaa normaalisti 45 A ja siihen kyllä pitäs 6 neliöö riittää. Mutta kannattaa sitten laittaa ainakin se mikä on ollutkin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitos vastauksista.

Sohvin tartti on japanialainen HD-logolla (Hitachi) ja kyljessä lukee 0.8hv. Syksyllä tsekattiin mitä pihtimittari näyttää startissa ja se piipahti yli 200A:n lukemissa. Tosin mittaus tehtiin maajohdosta kun startin johdot oli niin piilossa ettei sitä saanut niihin kytkettyä.
FXEF-81

ma^ko

12V * 45A = 540W jolla ei muuten HD pyörähdä käyntiin eli tuo 45A on virheellinen lukema. Mul oli joskus stroukkeri.kihvelissä 1,2hv startti joka otti startatessa 80-150A. Varsin monet startithan on nykyisin 1,2-1,4hv joka meni edellises postaukses suoraan kilowateiksi, aivopieruna mutta lievänä. Tuollainen 0,8hv Hitachi-style ottaa sekin huomattavasti yli 45A. 0,8hv on 589W ja tuottaessaan 0,8hv starttausvoimaa niin otantavirta on tuo + hyötysuhdehäviö. 45A ei riitä missään tapauksessa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Tuo 45 A on tehtaan ilmoittama arvo 10V:lla, joka tarkoittais 450W.
Onko se virheellinen, en sen enempää osaa ottaa kantaa. Pitänee kokeilla.

Parempi siis laitaa paksumpi  touvi, käytäntö on teoriaa parempaa.  Ja "Things are different on Harley"  :)



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W