Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

Hessu

Siksi releeksi siis käy autojen viisinapainen pitkien/puolikkaiden vaihtorele. Ennen niitä sai bensiksiltä. Nykyään ei, kun kalja ja grillihiilet vie kaiken tilan. Että älä kovin kaukaa ala tilaamaan.

Kokkonen

#16
Onko tuossa Akrapun vuosimallissa se vanhempi starttirele (ks. kuva) vai liekö vaihdettu tuohon uudempaan joka on tavallinen vaihtorele (kuva 2).

Edit:
Tuo ensimmäisen kuvan iso rele, OEM 71463-73A, on alunperin 73-79 FX, 74-79 FL ja 75-79 XL

Kakkoskuva, joskin eri variaatioin, on sitten kaikki uudemmat

Kolmoskuvan peltikuorinen, OEM 71455-67, AC Delco on ollut sitten kaikkein varhaisimmissa starttimalleissa, 67 - 73 FL/FX, 67 - 74 XL

Minä en näe teknistä estettä, miksei tuota uutta relettä voisi käyttää vanhoissakin. Tai päinvastoin. Kaapeleiden paksuus saattaa olla alunperin huomattavasti suurempi vanhassa releessä.
Noita tavallisia "valoreleitä" löytyy ainakin 30A, 40A ja tais olla vielä 70A malleja. Meillä rautiksessa 40A ja hyvin menee. Orgggis taitaa olla tuo 30A.

Ja vielä lisää nippelitietoa:
- Shovelin 78-84 startti ottaa 10 000 rpm jos pääsee pyörimään vapaasti
- ottaa virtaa 45 A kun jännite on 10V
- 300A kun jännite laskee 4V:iin
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

akrapu

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 elokuu 10, 15:29:58
Onko tuossa Akrapun vuosimallissa se vanhempi starttirele (ks. kuva) vai liekö vaihdettu tuohon uudempaan joka on tavallinen vaihtorele (kuva 2).

Edit:
Tuo ensimmäisen kuvan iso rele, OEM 71463-73A, on alunperin 73-79 FX, 74-79 FL ja 75-79 XL

Kakkoskuva, joskin eri variaatioin, on sitten kaikki uudemmat

Kolmoskuvan peltikuorinen, OEM 71455-67, AC Delco on ollut sitten kaikkein varhaisimmissa starttimalleissa, 67 - 73 FL/FX, 67 - 74 XL

Minä en näe teknistä estettä, miksei tuota uutta relettä voisi käyttää vanhoissakin. Tai päinvastoin. Kaapeleiden paksuus saattaa olla alunperin huomattavasti suurempi vanhassa releessä.
Noita tavallisia "valoreleitä" löytyy ainakin 30A, 40A ja tais olla vielä 70A malleja. Meillä rautiksessa 40A ja hyvin menee. Orgggis taitaa olla tuo 30A.

Ja vielä lisää nippelitietoa:
- Shovelin 78-84 startti ottaa 10 000 rpm jos pääsee pyörimään vapaasti
- ottaa virtaa 45 A kun jännite on 10V
- 300A kun jännite laskee 4V:iin

Hetken jo ihmettelin kahta ekaa vaihtoehtoa, kun ei samanlaista meinannut löytyä omasta pelistä. Kokkosen päivitys selvittia asian: AC Delco on kiinni tällä hetkellä.

- AKr

Ps. Viikonlopun startti toimi taas ok  ;D.
- akr

Rautahauli

-81 FXEF. Lähtee hyvin nappia painamalla käyntiin mutta jos vaikka sormi lipeää napilta tms ja pitää startata uudestaan niin pyörittää tosi kankeasti mutta aina kuitenkin sen verran että hörähtää käyntiin. Eikä akku kokonaan hyydy missään vaiheessa, se antaa poweria ikään kuin tipoittain.  Välillä kuulostaa siltä ettei rattaat kohtaa suunnitellussa asennossa toisiaan. Aivan kuin loppuisi puhti kesken. Lämpöisenä riittää kun näyttää peukaloa napille, lähtee heti käyntiin ilman ongelmia.

Otin akun kainaloon ja kävin akkuliikkeessä ja siellä sanottiin että se on hyvässä iskussa. Kun laitan mopon Ctekin päähän ajon jälkeen niin laturi siirtyy viiden minuutin päästä ylläpitolataukseen, eli mopon oma latauskin toimii.

Ilmeisesti syytä mennä liitokset ajan kanssa läpi, akun maajohdon liitoksessa runkoon näyttäisi ainakin olevan sanomista.

Vai viittaako vaiva johonkin muuhun. Kaveri sanoi että tuo toimii hyvin sovelin startiksi. :D

Rautahauli

Tais putsaus auttaa startin tehoon. En ole ennen tuollaista nähnyt että akun miinuksesta lähtee vain yksi johto, ja suoraan runkoon. Jotenkin sitä maapistettä pitää parantaa ja vaihtaa korppuuntunut kaapelinpätkä.

Mutta kertokee voiko satunnaiselle startin hampaiden narskuttelulle tehdä jotain? Raswaa rattaille. Ja lämpimäksi käytetyllä koneella ei siis sitä tee.

Taidan olla hieman liian kriittinen vanhan mopon kanssa.


Kokkonen

Nuo liitoksien, johtimien ja akun kunto ovat ensiarvoisen tärkeät ja siten myös ensimmäiset tarkastuskohteet.
Mekaaninen ääni sitten onkin jo kimurantimpi. Rasvaa rattaalle ei auta, ainaskaan kauan.

Startin vivusto/vaihteisto on mekaaninen ja siellä saattaa olla kulumaa tai muusta syystä johtuvaa väljyyttä, joka aiheutatisi sen, ettei startin ratas mene kunnolla kehälle.

Laitan tapani mukaan linkin V-Twinin kataloogin sivulle. Josko sen kuvat auttaisi asian eteenpäin viemisessä.

http://www.vtwinmfg.com/catalogs/cyr/pdf/CLSTARTER.pdf
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitos taas linkistä/vinkeistä. Tunnistaako startin tyypin kun se on paikoillaan?




Kiiski

Ulommassa enskakopassa olevan laakerin huono kunto vois vaikuttaa tohon että hampaat ei aina osu. Ja yks mikä aiheuttaa heikkoa pyöritystä ihan mekaanisesti on bendix-rattaan kytkimen luistaminen. Kolmas on että ulkokoppa ei ihan kohdistu oikeaan paikkaan mutta jos ohjaintapit paikallaan ja noin niinku yleensä starttaa hyvin niin veikkaisin sitä laakeria ja/tai bendixin huonoa kuntoa.
Tietty kaikki piuhat ja maadotukset pitää olla tip top.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 16 lokakuu 10, 10:42:30
Kiitos taas linkistä/vinkeistä. Tunnistaako startin tyypin kun se on paikoillaan?

Ei helppo nakki, mut näyttäis Hitachilta, joka siinä vuosimallin mukaan pitäs ollakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Liittimien putsailua, crc:tä joka rakoon. Piti mitata kuinka alas jännite putoaa startissa koska ensimmäiset starttaukset kuulosti niin laiskoilta, ja siitä epäily ettei potku riitä.
Releen liitoksessakin oli vähän hapettumaa.

Tulpanjohdot irti ja kylmällä koneella starttia. Pyöritti todella hyvin ja jännite laski alimmillaan 10.6 volttiin. Ei narskutellut hampaita kertaakaan.

Kiitti vinkeistä. ;)


Rautahauli

#25
Taisin nuolaista liian aikaisin. Tänään siirsin pyörän talviseisontapaikkaan ja kun hörskäytyin koneen käyntiin niin taas oli alku kankeata. Eilen pyöritti hyvin kun oli tulpanjohdot irti kylmässä koneessa. Olisko vika kuitenkin akussa? vai? Mopo on ollut kylmässä tallissa eli liki 0-keli, jäykät öljyt...


Edit:

Tarkennetaan vielä että se ääni ei oikein kuulosta siltä että rattaat osuisi päittäin. Jotenkin vaan..... laiskalta. Tänäänkin lämmin kone käynnistyi niin että painoin vaan starttinappia muutaman sekunnin, kaasuun ei tarvi koskea. Onko mahdollista että startti on vaan niin tehoton ettei se jaksa pyörittää kylmää konetta?

Jos on jotain testausjippoja maallikolle niin kiitos etukäteen.

Sori vaan näitten kyssäreitten kanssa, oon vielä siinä iässä. :D

Kiiski

Varmasti tuntuu jäykältä jos seisoo melkein pakkasessa yöt. Varsinkin jos suorat 50w öljyt ja vaikka olis 20w-50setkin.
Niin kuin jo aikaisemmin sanoin niin se bendix-ratas vois olla kanssa syypää. Siinä kun on se yksisuunta kytkin ja jos se antaa periksi tai luistaa niin ei pyöritä kunnolla. Mutta kaiken kaikkiaan tollanen melkein pakkas mutustelu on aika turhaa ei varmasti toimi yhtä hyvin kuin kesällä. 

Rautahauli

20w-50 koneessa. En ole bendixiä käpistellyt mutta onko se sitten niin hienomekaaninen laite että toimii kun lämpiää. Startti pyörii hyvin kun kone on lämmin, niin ja eilen kylmänäkin kun oli tulpanhatut irti.

Mutta antaa olla.

Kiiski

Yhdellä kaverilla just toisin päin tänä kesänä, lakkas toimimasta kun lämpeni. Vit....ko näistä tietää milloin mitenki.

Hemuli

Bendix yleensä oireilee niin että startti pyörähtää tyhjää, ei kuten tässä tapauksessa että kone pyörii laiskasti.

Ihan turha etsiä jotain vikaa startista näillä keleillä, kyllä uudempikin pyörä on yön seisonnan jälkeen niin kankea että ei meinaa jaksaa startata. Eikä akkukaan ole parhaimmillaan pikkupakkasessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957