Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Starttaus ongelmia.

Aloittaja Hessu, 18 elokuu 10, 08:10:04

« edellinen - seuraava »

ma^ko

On ne ihan ok, pahinta mitä kylmemmil voi käydä on tulppien kuoleminen. Hyvä et rokkaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Meni se KillSwitch aivan hervottomaksi mutta onneksi oli rautalankaa mukana niin sain surrattua johdot yhteen katkaisijasta. :D Tulipa sekin nyt viimein vaihdettua. Tein katkaisijalle ruumiinavauksen eikä siinä mitään lämpenemisen merkkejä näkynyt, ainoastaan toinen kontaktiliuska johon keinulauta osuu oli mennyt kyykkyyn.

Loppujen lopuksi automaattisulakkeet on aika syvältä, varmasti olisi löytynyt maihin räpsivä johto aikaisemmin jos olisi ollut normi sulake.
FXEF-81

Rautahauli

Pitää vielä tarkistaa onko sytkän nappi oikeassa, eli Race-asennossa. (pyörässä ei ole Voesia, Crane HI-4 dual fire sytkä.)  Tekee kuumana sitä että kone hörähtää käyntiin heti kun nappi näkee peukalon. Senhän pitäisi pyörähtää ensin ilman kipunaa, paljonkos se nyt oli, kierros-pari. Saattaa se antaa sen kipinän heti kylmänäkin mutta sitä ei vaan huomaa kun ei ihan niin herkästi käynnisty kuin kuumana.
FXEF-81

Rautahauli

Ei kun siis pitää tsekata onko se kick/E-start nappi oikeassa asennossa.
FXEF-81

Rautahauli

Kyllä ne napit on oikein. Onkohan kukaan ennen valittanut että soveli käynnistyy liian helposti. ;D  No lähinnä oli mielessä että jos kone potkaisee takaisin niin mitä startti siitä tykkää mutta en tästä syystä yöunia menetä.
FXEF-81

Rautahauli

Voi vidu. Startin ja enskakopan välinen oil deflector pitää vaihtaa. Viime talvena uusittu mutta asennus tehtiin ihan pikkusen akselia kampeamalla (joo asennusvirhe) ja nyt se o-renkaallinen läpivientireikä on soikea. Ilmankos 4dl aateeäffää ei oikein pysynyt enskan puolella, pari desiä pysyy vaikka kyllä sekin määrä vähän sisäkoppaa kostutti.

Onkohan noita peltilätkiä oikein stefalla varustettuna?
FXEF-81

KvL

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 14 syyskuu 11, 11:35:01
Voi vidu. Startin ja enskakopan välinen oil deflector pitää vaihtaa. Viime talvena uusittu mutta asennus tehtiin ihan pikkusen akselia kampeamalla (joo asennusvirhe) ja nyt se o-renkaallinen läpivientireikä on soikea. Ilmankos 4dl aateeäffää ei oikein pysynyt enskan puolella, pari desiä pysyy vaikka kyllä sekin määrä vähän sisäkoppaa kostutti.

Onkohan noita peltilätkiä oikein stefalla varustettuna?

Kauppias löi mulle viime talvena paksumman kumisen version, paljon jämäkämmän oloinen, eikä sekään montaa euroa maksanut.

Taitaa olla seuraava.

http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/526111

Jamestajamesta.

Rautahauli

Kiitti vinkistä. Taisi olla kuitenkin väärä diagnoosi. Peltiläpyskästä on soikeana ainoastaan se reuna joka pitää sen o-renkaan paikoillaan. Startin kotelo oli kuiva. Solkun juuresta se on ilmeisesti vuotanut mutta kyllä suurin osa punaisesta öljyistä taitaa olla vaihteiston puolelta. Onhan marjapuuro ja ATF erisävyisiä mutta väriaisti ei ole parhaasta päästä, olisin aika lyhytikäinen sähkäri.

Mutta Case Saver on hintansa tienannut ja oli vielä paikoillaan epäilyksistä huolimatta. Ei saa enää startin kotelo piiskanjälkiä jos ketjut on liian löysällä.



FXEF-81

Rautahauli

#113
Katkaisija on edelleen ostamatta/asentamatta mutta jatketaan vielä:

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 18 maaliskuu 11, 19:39:10
Jos laitat sen akun&solenoidin väliin se on starttivirtakatkaisija, ei päävirtakatkaisija. Kummallakin ratkaisutavalla, siis starttivirta tai päävirtakatkaisija on puolensa. Päävirtakatkaisija vaan jos aukeaa syystä tai kolmannesta koneen käydessä, jättäen latauksen ilman ohjaava jännitettä, tapahtuu usein hieman hasardeja kun jännitteet nousee. Jos syy katkaisijalle on se että saa halutessaan starttivirrat poikki, niin laita vain startin virralle se.

Velipoijjaan kanssa pähkittiin (no minä vaan peesasin) ja hän oli sitä mieltä että se olisi hyvä laittaa solkun ja startin väliin, näin katkaisija olisi jännitteellinen ainoastaan startatessa. Ja juu, siis nimenomaan starttivirran katkaisijasta kyse.

Pitäisi vaan löytää mahdollisimman pienikokoinen katkaisija kiinteällä avaimella. Tämä on jo aika kaponen jonka voisi saada sovitettua suht lähelle starttia mutta jos on tiedossa vielä pienempää niin aina parempi.
FXEF-81

jyrggä

Motonetistä ostin vielä tuotaki pienemmän joskus yli kaks vuotta sitten vaniin. En kyllä tiiä onko se enää ees valikoimissa.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Rautahauli

Tulipas viimeinkin laitettua katkaisija paikalleen, sen pitäisi kestää 1000A/10s. Paikka on yllä mainittu eli startin ja solenoidin välissä. Tuli ajankohtaiseksi koska aikaisemmin laitettu  lisämaadotus olisi aiheuttanut lisäjumppaa mahdollisessa kiinnihirttotapauksessa. Kahva on kiinteä joten ei tarvi haeskella kun sitä tarvitaan.

Onhan se nätti kun finni perseessä mutta kun ei tiellä ole ja tarvittaessa saa startin hiljaiseksi niin oon sitä mieltä että hyvä siitä tuli. ;)

FXEF-81

bt-72

Mitäs ao. relettä olette käyttäneet sen "pull-startterin" kanssa? Ei taida tolla "uuden" mallisella releellä onnistua.

Ville

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 elokuu 10, 15:29:58
Onko tuossa Akrapun vuosimallissa se vanhempi starttirele (ks. kuva) vai liekö vaihdettu tuohon uudempaan joka on tavallinen vaihtorele (kuva 2).

Edit:
Tuo ensimmäisen kuvan iso rele, OEM 71463-73A, on alunperin 73-79 FX, 74-79 FL ja 75-79 XL

Kakkoskuva, joskin eri variaatioin, on sitten kaikki uudemmat

Kolmoskuvan peltikuorinen, OEM 71455-67, AC Delco on ollut sitten kaikkein varhaisimmissa starttimalleissa, 67 - 73 FL/FX, 67 - 74 XL

Minä en näe teknistä estettä, miksei tuota uutta relettä voisi käyttää vanhoissakin. Tai päinvastoin. Kaapeleiden paksuus saattaa olla alunperin huomattavasti suurempi vanhassa releessä.
Noita tavallisia "valoreleitä" löytyy ainakin 30A, 40A ja tais olla vielä 70A malleja. Meillä rautiksessa 40A ja hyvin menee. Orgggis taitaa olla tuo 30A.

Ja vielä lisää nippelitietoa:
- Shovelin 78-84 startti ottaa 10 000 rpm jos pääsee pyörimään vapaasti
- ottaa virtaa 45 A kun jännite on 10V
- 300A kun jännite laskee 4V:iin

Kapteeni sika

No nyt sellasia onkelmia että startti hirttää kiinni. Katkaisija solkun ja startin välissä sammuttaa startin mut solkussa taitaa jäädä veto päälle koska kuumenee ja vasta kun ottaa + kaapelin akulta irti kuuluu naksahdus, ja ilmeisesti veto loppuu???

Solkun kontaktipinnat kuin uudet.

Solkusta hajos pakeliittipääty kk sitten ja laitoin toisen tilalle. Siinä ilmeni että solenoidin sisuskalut pyörii kuorien sisällä, eli kun solkku on paikoillaan kaapelit kiinni niin päätyä voi pyörittää. Päädyn ruuvien kiristys vähän jarruttaa mutta liikkuu silti?

Uus solkku ei paljoa maksa mut mistä tiedän onko vika solkussa??

Kapteeni sika

Solkkua pyöritelty ja ihmetelty. Purku ja kasaus aiheutti sen että jumi iski heti ekalla startilla. Sama uusiks ja toimii. Otin vielä auki koska ilmeisesti en ole hiffannut mikä siellä sisällä mättää. Pikkunapa johon tulee releeltä piuha on itseasiassa normi kuusiokantainen ruuvi jonka kannan alle sisäpuolelle tulee käämiltä piuha, päässä haarukkaliitin. Tässä vanhassa päädyssä ei ole samanlaista taskua liittimelle joten se pääsee pyörähtämään ruuvin mukana kun siihen kiristää releen piuhan. On siis mahdollista että haarukkaliitin osuu solkun kuoreen, voiko tämä jättää käämin vetoon?

Suojasin liittimen kutistesukalla ja ainakin toistaiseksi pelittää.

Vielä ei lennä e.startti järveen. ;) Ensin kokeillaan toista solkkua ja jos ei sekään toimi niin sit laitetaan "handstarter".

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 13 kesäkuu 13, 18:17:35
ja jos ei sekään toimi niin sit laitetaan "handstarter".
ja jos ei sekään toimi niin sit laitetaan "kickstarter".   ;D ;D ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa