Finnbikers

  • 17 Syyskuu 2021, 02:49:42
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Bendix/Zenith kaasutin  (Luettu 13498 kertaa)

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Bendix/Zenith kaasutin
« : 11 Elokuu 2010, 20:53:10 »

38 mm Bendix 16P12 kaasutin oli käytössä Harley-Davidsoneissa
-   Big Twin 1971 – 76
-   XL 1972 – E76
Se korvasi siten Tillotsonin.

Bendix-nimi on tuttu  starttien ”bendix” laitteen kehittäjänä, helikopterien pioneeri, jarruosien valmistajana, jne.... Bendix kehitti myös lentokoneissa laajalti käytetyn paineistetun kaasuttimen. Konserniin kuului myös Bendix-Stromberg niminen yhtiö, joka tuotti muuttuvakurkkuisia kaasuttimia. Bendix-nimi on edelleen olemassa, mutta jossain 80-luvulla sillä meni ilmeisen huonosti ja se vaihtoi omistajaa aika tiheään tahtiin.
16P12:n valmistus ei kuitenkaan loppunut, niitä tekee edelleen Zenith Fuel Systems LCC ( vuonna 1911 perustettu nimellä Zenith Carburetor Company of Detroit). Yleisesti puhutaankin Bendix/Zenith kaasuttimesta.

Toisin kuin Tillotson, Bendix sai hyvän maineen myös käyttäjiltään. Se on yksinkertainen, varma, helppo säädettävä, edullinen. Helppo käynnistyvyys myös kiksillä. Hyvin suosittu edelleen vakioissa tai lähes vakioissa pre-Evo moottoreissa. Zenith tekee myös Evoon ja TC:n sopivaa 40 mm kaasutinta.

Alkuperäinen Bendix 16P12 kaasuttimen Bendix-osanumero 13609 löytyy kaasuttimen rungon päältä (ks. kuva) ja myös revisio, A tai B. B tuli 1973 jolloin tyhjäkäyntiputki (idle tube) 27749-72 vaihtui 27750-72:n.
Rungoissa on valmistajan nimi.
Koko kaasuttinen OEM numero on 27155-72B. Bendix oli vain kiinteällä pääsuuttimella, Zenith valmistaa kolmea eri tyyppiä: kiinteällä pääsuutimella, säädettävällä pääsuuttimella ja 40 mm joka käy kahdelle kaasuvaijerille. (Ks kuvat). Kiinteäsuuttimisen voi muuttaa säädettävälle pääsuuttimelle.

Bendix/Zenith kaasuttimen säätö

Ensinnäkin, Bendix/Zenith kaasuttimen ongelma on ollut sen tulviminen. Ohjeissa neuvotaan säätämään bensapinta (koho) 3/16 tuumaan (n. 5 mm), mutta käytäntö on osoittanut, että tulvimiseen auttaa, kun säätää bensapinnan ¼ tuumaan (n. 6,5 mm) (Ks kuvasta miten mitataan)

Tarkasta ettei imusarjassa ole vuotoja ja että ilmansuodatin on puhdas

Käännä tyhjäkäyntiseosruuvi kokonaan kiinni (varovasti!) ja kun pohjaa, niin siitä 1 ½ kierrosta auki, (XL mallit 1974 -> 2 ¼ ), näillä asetuksilla kone käynnistyy, mutta seos on todennäköisesti rikas. Kokemusperäinen tieto on, että 1 ¼  on usein hyvä. Seos laihenee, kun ruuvia käännetään sisäänpäin. Tarkasta vielä, että kaasuvaijeri ei kanna. Säädä tyhjäkäyntiruuvista käynti noin 900 – 1000 rpm.

Tee lopullinen säätö kun kone on käyntilämmössään. Etsi tyhjäkäyntisuuttimella kohta, jossa kone käy tyhjäkäyntiä suurimmalla kierrosluvulla. Tästä hieman aukipäin, jolloin seos jää hiema rikkaalle, kuten asiaan kuuluukin. Koneen pitää vastata kaasuun nikottelematta. Säädä tyhjäkäynti kohdalleen.

Kaasuttimiin, joissa ei ole säädettävää  pääsuntinta, on tarjolla kahdeksan eri suutinta 90 – 125, 5-pykälin. Oikeaa kokoa etsittäessä, pitää koneen kierrokset olla yli 4500 rpm. Jos kone alkaa röpöttämään tuolla alueella, pääsuutin ol liian suuri. Liian laiha saattaa  näkyä tulpista, valkoiset, (äh, nykyajan bensalla ei kovin hyvin näy..)

EDIT:  ... tai säätöä varten pitää valita paikka, jossa pystyy ajamaan koneen parhaan väännön alueella, yleensä 3500 – 4000 rpm, josta nopea kiihdytys kaasu täysin auki ja sitten nopeasti kaasu vähennetään 7/8 asentoonsa. Jos kone pyrkii edelleen kiihtymään, on pääsuutin liian pieni/liian pienellä. Jos kone sensijaan epäröi hieman ennenkuin alkaa taas käymään nätisti, pääsuutin on liian suuri/suurella. Jos moottori sensijaan reagoi kaasun vähentämiseen oikein ja käy puhtaasti, suutinkoko (-säätö) on oikea.

Säädettävällä pääsuuttimella perusasetus on ohjeen mukaan 4 kierrosta auki (joissain virheellisesti 1 ½), käytännön kokemus 3 kierrosta auki. Sitten säätö, kuten edellä kerrottu.


(Pääsuuttimen säätöohjetta editoitu 24.8.2010, Kokkonen)
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu 2010, 09:10:24 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #1 : 11 Elokuu 2010, 21:03:50 »

Lisää kuvia Bendix/Zenith kaasuttimesta. Ehkä hieman parempi räjäytyskuva
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #2 : 20 Helmikuu 2013, 21:08:37 »

Kuuluukos Bendix Zenith kaasarin kiihdytinpumpun männän yläpuolelle tulla bensaa? Mulla tulvi kaasari, se on korjattu, mutta kallistaessa kiihdytinpumpun suuntaan sieltä valuu norona bensaa. Kaasari on ollut kuivana eilisestä lähtien, voiko kiihdytinpumpun männän kuivuus vaikuttaa?
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #3 : 21 Helmikuu 2013, 19:38:14 »

Ei kuulu. Se mäntä on jonkinlaista nahantapaista ainetta(?), kyllä sen pitäs tiivistää. Tsekkaa, että männän helmat ovat alaspäin, etteivät ole kääntyneet asennuksessa.
Männän kuivuuden vaikutusta en tiedä.

Bensapinta oikein säädetty? Ks ohje ylhäällä.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #4 : 21 Helmikuu 2013, 20:18:17 »

Joo, luin erinomaisen selostuksesi, jota olen orjallisesti seurannut. 6.5mm mitattu kohon korko kupin tiivisteen ollessa paikalla kaasarin alaosassa !  nahantapaista on joo.

Löysin itseasiassa yhden kuvan netistä, jossa bensapinta on kuvattu tuon männän yläpuolelle bendix zenitheissä ???

Niin ja vaikuttaako se, että mäntä on killunut bensassa vain muutamia minuutteja, että turpoaako tiiviimmäksi tms?

Ei kait tässä kun hakeen korjaus sarjaa... onneksi ovat halpoja.

« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu 2013, 21:37:39 kirjoittanut ezmo »
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #5 : 22 Helmikuu 2013, 17:44:16 »


Löysin itseasiassa yhden kuvan netistä, jossa bensapinta on kuvattu tuon männän yläpuolelle bendix zenitheissä ???


Niin tuo näyttää tosissaan olevan, joten pitäänee sitten uskoa, että bensaa saattaa olla myös mannän yläpuolella tuossa sovellutuksessa. Näkyy siinä olevan kanava kohokammioon, joten hyväksytään toiminta  :)

Kokeile, jos pumppun toimii, niin ei siinä sitten ole mitään korjattavaa. Varmaankin tuo bensapinnan alennus on nimenomaan tarkoitettu kiihdytyspumpun kautta tapahtuvan tulvimisen vähentämiseen.

Joka päivä jotain uutta...
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #6 : 23 Helmikuu 2013, 08:14:48 »

Mulla on toi kahden vaijerin viimeisin revisio Zenith kaasareista. Mihin tota idle tubea käytetään, siinä on jousi alla ja siis säätömahdollisuus?
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #7 : 27 Helmikuu 2013, 18:22:02 »

Mulla on toi kahden vaijerin viimeisin revisio Zenith kaasareista. Mihin tota idle tubea käytetään, siinä on jousi alla ja siis säätömahdollisuus?

Se on se ohjeessa mainittu säädettävä pääsuutin.
Idle tube on kyllä mielestäni hämäävä nimi sille...
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 751
    • Rautis projektikuvia
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #8 : 19 Kesäkuu 2013, 21:53:45 »

No ihme etten saanut tota kaasaria olemaan tulvimatta kun säädin manuaalin mukaan. Tarvisikos tälläiset laittaa kiinni tonne etusivulle..
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #9 : 24 Heinäkuu 2013, 12:32:34 »

Kuinkas säädettävä pääsuutin vaikuttaa, kun avaa tai kiertää kiinni?
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #10 : 24 Heinäkuu 2013, 15:44:50 »

Auki = suurempi reikä, rikkaampi seos.
Kiinni = pienempi reikä, laihempi seos.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #11 : 22 Elokuu 2013, 13:17:34 »

Hmm.. Mites mulla on toi 40mm virittämättömässä Shovelin koneessa... Voiko siitä johtua käyntihäiriöt, rikkaan puolella tuntuis menevän jostain syystä koko ajan... Tyhjäkäyntiruuvi on liki 1 kierroksella, kiihdyttäessä tukehtuu, liikaan bensaan?? Pääsuutinta en oo uskaltanu alle kolmen kierroksen vielä kääntää, vaan pitäiskö?? Eli vaikka on säädettävä pääsuutin, voiko siinä pääsuuttimessa olla eroa pikkuveljiin nähden?
E
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu 2013, 13:23:53 kirjoittanut ezmo »
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #12 : 22 Elokuu 2013, 15:18:48 »

Jos sul on säätösuutin pääsuuttimena ja saa liikaa soppaa niin kiinnipäin vaan, pikku erissä.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #13 : 22 Elokuu 2013, 19:43:41 »

Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ezmo

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 954
Vs: Bendix/Zenith kaasutin
« Vastaus #14 : 23 Elokuu 2013, 10:36:32 »

Pääsuutin auki 2.5 kierrosta, tyhjäkäynti 7/8 kierrosta...... Noilla toi toimis röpöttämättä ja mustaa savuttamatta  lämpimällä koneella.. Mistä tiedän, että ei oo liian laihalla, ettei siten riko paikkoja??

Jaaha, koneen jäähdyttyä yskii kaasariin ja ryyppy tukehduttaa koneen, ei kierrokset nouse sillä...

« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu 2013, 12:16:51 kirjoittanut ezmo »
Kirjattu
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger