Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ensiöketjun kestävyys/laatuerot

Aloittaja Kokkonen, 08 elokuu 10, 18:18:25

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Viimeaikoina on kummastuttanut ensiövetoketjujen kiristämisen tarve. Tuo on toimenpide, jota ei ole mun tavinnut ajokaudella juurikaan tehdä. Nyt sama tarve esiintyi Rautiksessa ja Shovelissa.
Rautiksen alkuperäinen ketju kesti 120 tuhatta, sitten alkoi hokit hajota. Vaihdoin Tsubakin (orggis on Diamond) , 20 000 km ja ketju oli venynyt hylkyrajaan. Sama valmistajan ketju on Shovelissakin ja sama ongelma. Rautikseen laitoin taas Diamondin ja eikä näytä olevan kiristystarvetta, Sohvi edelleen viimeistään 5000 km (rauhallisen) ajon jälkeen aika rapinat alkaa kuulumaan. (Sohvissa märkä ensiö, tehtaan enskaoljyt sisällä, Rautiksessa Sportin lootaölyt).
Oma johtopäätös on etteivät Tsubakin ensiöketjut ole hyvät. Kannattaa mun mielestä sijoittaa muutama euro enemmän ja hommata Diamondit tuohon paikkaan.
Kun taas toisoketjuissa saman valmistajan tuote pelaa mainiosti. Shovelissa Tsubakin Alphat eikä ole tarvinnut ajokaudella kiristellä. Taas Rautiksesa on toisiokin Diamondin, eikä ne ole siinä paikassa yhtä hyvät kuin esim. aiemmin olleet RK:t mutta ei ne nyt niin huonotkaan ole.

Tiedän että remmillä pääsee tuosta vaivasta, mutta kyllä meitä ketjunpolttajia löytyy vielä muitakin. :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Eagle57

Mites tuon ketjun vaihto tapahtuu? Saako vaihdettua ilman ketjupyörän irroitusta? Hotbike:n sivuilla näytti olevan sellainen ketjun kuva, missä oli jatkopalat kuten yksirivisessä ketjussa. Ebay: sivuilla olevissa kuvissa taasen jatkopaloja ei ollut... : ::). Olivat molemmat Diamond merkkisiä ketjuja.
Fxdwg 1999

Kokkonen

En ole noihin jatkopalallisiin törmännyt, joten vaihdon yhteydessä minun on pitänyt irrottaa sekä kytkin että enskan eturatas. Shovelissa että Sportissa.
Vanha kunnolla venähtänyt ja kulahtanut voi tulla joskus pelkällä kytkinkehän irrotuksellakin pois, mut uutta en ole onnistunut enää paikalleen saamaan.

Jatkopalallinen tietty helpottaa hommaa huomattavasti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Eagle57

Kiitti :)

Jos vaihtaa ketjun, pitäisi kait vaihtaa myös ketjupyörät? Ainakin etumainen pienempänä kuluu nopeammin...
Fxdwg 1999

Kokkonen

Minä en ole ketjupyöriä vaihtanut, jos en ole kulumaa todennut. Öljykylvystä nauttivan enskan ketjupyörät ei kulu samaan tapaan kuin toision, eikä sen ketjukaan normaalisti.

Ketjupyörän vaihtoon ottakoon joku toista mieltä oleva kantaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W