Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kannen irroitus ja tulpan jenkojen korjaus

Aloittaja Pietari, 20 heinäkuu 10, 09:18:03

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Takakannen tulpan reijästä tais mennä kierteet v.loppuna. Takatulppa on ollut vähän nahkea kiertymään ja osittain siitä syystä olen kierteitä rasvaillut kun olen niitä tarkistellut/vaihtanut. Tulppa pysyy kyllä paikoillaan ajossa (toistaiseksi) mutta ei passaa kiristellä.
Paja johon vien kannet lähiviikkoina hoitoon käyttää TimeSert settiä ja olen ymmärtänyt että se olisi ihan hyvä korjaustapa. (20â,¬ asennettuna) Kuinka kauan tuollainen korjaus yleensä kestää kun kävi mielessä että jos laitattaisi sellaisen myös etukanteen? Etutulppa kyllä kiertyy ja kiristyy normaalisti. Ilmeisesti kannattaisi holkittaa sitten vasta kun kierre korkkaa? Houkuttelee vaan laittaa nyt kun kannet irrotetaan enivei, jos se siis olisi parempi kun kierre "jäätyneessä purkassa".
FXEF-81

Hemuli

Älä korjaa jos se ei ole rikki. Pätee moneenkin paikkaan.

Tärkeintä noiden kierreholkkien käytössä on, että tulpan kierreosuus ei missään tapauksessa saa olla holkkia pidempi. Muuten käy niin että kun tulppa kerää aikansa karstaa näkyvään kierreosaan niin seuraavan kerran tulppia irrotettaessa tulee holkki mukana ylös.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Kiitos. Jos etukannen kierteet on hyvät niin jätetään rauhaan.
FXEF-81

Hessu

Ei kandee korjauttaa millään TimeSert: llä tai Helicoililla. Ei tuu hyvä.
Ongelma on se että kun käsivaralta porataan reikää tai vedetään jengaa, ei se tuu kuin tsäkällä vinkkeliin tulpan tiivistepinnan kanssa.  Toki on olemassa helicoilille tappi joka ottaa ohjauksen vanhasta hajonneesta kierteestä jos sitä on yhtään jäljellä ja samalla kiertämisellä vetään holkille uuden, mutta se on spesiaalia. Eikä sekään takaa suoruutta. Onpahan kumminkin edes mahdollisuus onnistua.
Tohon on kyllä olemassa korjaustapa ilman hitsausta, mutta sillon kansi pannaan jyrsinkoneeseen. Sellanen työ ei vaan onnistu kahdella kympillä, kun on useamman tunnin homma.

Eipä tätäkään jorinaa suurin osa usko, mutta kokeilkaa ja kiroilkaa...

Rautahauli

#19
No kai sille nyt muutakin tehdään kun laitetaan moneksi tunniksi jyrsimeen? Valaise nyt vähän. Mahtaako sellaista kannattaa sitten edes teettää kun ei ne vanhat kannet uutta vastaavia ole muutenkaan vaikka sen verran tulee maksamaan.

Kyselee tyhmä.

Edit; Aitaa ei olla ylittämässä matalimmasta kohdasta, hyvät vaihtoehdot otetaan huomioon.
FXEF-81

ma^ko

Hajonneelle tulpan kierteelle on montakin korjaustapaa ja valtaosa oikein toteutettuna ihan toimivia. Vapaalta kädeltä irtokierteen toimivaksi saaminen on kyllä likimain mission impossible. Itse kyllä irtokannelle pidän parhaana ratkaisuna täyttö ja uusi kierre & tiivistepinta tulpalle.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

#21
Kun kysyin korjaustapaa pajalta alkuviikosta niin sieltä vastattiin (s.posti-uteluun) että kun tulppa pysyy paikoillaan niin teräsinsertti on YKSI vaihtoehto. (eli tästä oletin kierrettä on senverran että siitä saa ohjauksen insertin kierretapille.) Muitakin konsteja siellä käytetään mutta niitä ei listattu, tapa selviää kun saan kannen hepulle ja kun se näkee mikä on lähtökohta.

Lisäksi tuossa setissähän on käsittääkseni holkki jolla se tulpan tiivistepinta kairataan reijässä olevan kierretapin avulla linjaan. Mutta en ole nähnyt kun näitä laitetaan joten ei minkäänlaista kokemusta joten en ala vääntään tästä. ;D

E; Siis TimeSert setistä puhuin.
FXEF-81

Hessu

Helicoilissa varsinkin ja muissakin irtokierteissä on sellanen ongelma, että niiden lukitus perustuu holkin jännitykseen. Se jännitys häviää kuumassa. Eli eivät toimi pakoaukon ympärillä eikä tulpassa. Aina käy niin että holkki nousee mukana. Tossa Time sertissä lukitus taitaa perustua lähinnä uskoon.

Ei niitä hyviä korjaustapoja mun mielee kovin montaa tule? Hitsauksen ongelma on irtoavat seetit ja ohjurit.

Mutta sitten tää yksi hyväksi havaittu: Väsyneeseen tulpan reikään kierretään tuurna josta kannen pystyy kellottaa niin, että tulpanreikä on suorassa (noin). Sit murjastaan reikään M18x1,5 jenga ja ajetaan tiivistepintaan upotus eli oijotaan se kierrereiän kanssa vinkkeliin. 
Siihen kierretään kuusiokolohylsyllä ja jatkovarrella  perkeleen lujaa putkitulppa  DIN 908 paikalle ( en osannu laittaa kuvaa), siihen asennuksen JÄLKEEN porataan ja vedetään sytytystulpankierre ja lopuksi laipan ulkolaitaan 3mm reikä joka menee vähän matkaa kanteen. 3mm reikään lyödään putkisokka. Kaikki koneistukset samalla asetuksella kansi kokoajan jyrsimessä kiinni.

Noiden pituus on muistaakseni sama kuin shovelin "pitkäkierre tulppa".

Mä oon nähny ainoastaa sellaisia Timesert kittejä jossa kairataan holkinkaulukselle upotus. Ehkä muunlaisiakin on olemassa.


Rautahauli

Ok. Ja tuon teko kestää tunteja, no en väheksy vaikka niin olisi. Pitää kysyä vielä vaihtoehdoista. Tänks.

+ TIME-SERT + Spark plug thread repair, Thread repair system, spark plug repair
FXEF-81

ma^ko

Näyttää noita DIN 908 tulppiakin olevan eri mittaisia, tai sit ne on just saman mittaisia mut eri halkaisijat aikaansaa optisen harhan.





Varsin paljon noilla erilaisilla "paskakorjuksillakin" ajetaan, kunhan ovat edes sinnepäin tehtynä. TIME-SERT on ihan hyvä ollut ainakin perskoneissa, niihin niit aika monta laittanut ja ykskään ei ole vialä noussut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Meillä taitaa olla röissäkin jotain tollasia tulppia, hydrauliikkajuttuja taitaa olla tms. Ainakin jotain kokoja löytyy. Laitoin tommosen mun pulkan tomaattilaatikon öljypohjaan. (helpompi vaihtaa suti kun ei tule öljyt syliin)

Kysyn vielä muistakin vaihtoehdoista.

FXEF-81

Rautahauli

Soitto pajalle ja hitsaus olisi se seuraava enkä usko että tässä vaiheessa lähdetään sille tielle.

Hessun kikka kolmonen vakuuttaa mutta eipä sillä asentajalla ollut TimeSertistäkään huonoja kokemuksia. (tekee näihin laitteisiin koneremontteja, ei kyläseppä. Nimen jätän toistaiseksi mainitsematta) Kaippa se tota Hessun mainitsemaakin konstia käyttää jos niin pyytää mut katotaan nyt kun saan kannet irti.
FXEF-81

Hessu

Varmaan maailmalta löytyy erimittaisia, mutta ruuviliikkeistä kun käy kysymässä, M18x 1,5 on vain yhtä pituutta. Se pituus ei varmaankaan ollu pointti tässä hommassa. Vaan se, että sen saa vedettyä oikeasti kovaa kiinni, sen saa lukittua kunnolla ja tiivistepinta on suorassa.
M18x1,5 tietenkin sen takia että kaikista moottorinkorjaukseen liittyvistä pajoista löytyy sellanen jengatappi kun sama kierre löytyy 40-luvun bigtwinien sylinterikannesta tulpanreiästä.
Sekä tänäpäivänä jokaisesta 20 vuotta tuoreammasta autoista lambda-anturin reiästä.

Veneilystä en tiedä mitään, mutta niihin viimeseksi kikkailisin mitään. Voi olla orpo-olo kun tulppa lentää jolhoon. Kandee olla airot messissä.

Eihän niitä huonoja kokemuksia ikinä oo asentajilla. Ne on käyttäjillä.


Rautahauli

Onneksi mä en käytä mitään. ;D

Mut kuten sanoin, toi on vakuuttavan tuntuinen fiksi.
FXEF-81

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 12 syyskuu 12, 13:09:05
Veneilystä en tiedä mitään, mutta niihin viimeseksi kikkailisin mitään. Voi olla orpo-olo kun tulppa lentää jolhoon.

Varmemmin se lentää ilman teräsinserttiä, lyhytjenganen tulppa jaappanin peräkoneen paskassa zilumiinissa ja jos kone käytössä jossa tulppia joudutaan vaihtamaan usein(ei kalakone). Lentää se Kiekhaefer:in mustistakin, mut niiden alumiini on parempaa mut ikävänä pointtina ettei kansi useimmissa irrotettava. Huolella asennettu insertti on ihan hyvä ratkaisu, kunhan on riittävän pitkä ettei tulpan kierrettä tule läpi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.