Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kannen irroitus ja tulpan jenkojen korjaus

Aloittaja Pietari, 20 heinäkuu 10, 09:18:03

« edellinen - seuraava »

Pietari

Mites on ,mahtuuko takapytyn kansi pois paikaltaan koneen ollessa rungossa kiinni?
Shovelin valtaisan voiman edessä antautui tulpan kierre.Kierre-insertillähän siitä selviäisi paikallaan mutta...se on jo kertaalleen korjattu messinkisellä ,oletettavasti itsetehdyllä
holkilla eli reikä on jo liian suuri millekään korjaussetille.Time-sertiltä löytyis big fix settiä mutta ei taida löytyä suomesta myyjää,wurttihan noita vakiokokoja myy.tänään pitää vielä koittaa tehä ite vastaava holkki mutta isommalla ulkohalkaisijalla jos pärjäis loppukesän edes, talvella sitte ehkä parempi korjaus.Kannattako tuommosta täytehitsata ja kairata uusi reikä vai onko tuollanen
holkki sitte kuitenki se parempi ratkaisu?Kestääkö mikkään lukitteet tuommosessa paikassa vai onko liian kuuma ,mites kemiallinen metalli holkin jenkoihin estämään holkin kiertymistä tulpan mukana ylös, olisko kokemuksia ?

E:otsikko vähän osuvammaksi

Spöke

Jos on vakiomittaiset pytyt, kansi mahtuu pois. Ite sorvaisin tässä tapauksessa sopivan holkin ja lukitsisin sen paikoilleen pistepuikolla palotilan puolelta. Mekaaninen lukitus on aina kemiallista varmempi.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Pietari

Joo vakiomittaiset pytyt on ...mutta kaveri oli iltavuorossa töissään kerinny tekkee mulle sopivan holkin, päästään kavennetun poranterän ja ettiny sopivan jenkatapinkin, eli ei mulle jääny kun tuo asennuksen ihanuus(tuommoseen paikkaan ku itekkin pääsis töihin, olis enempi aikaa harrastaa)
Lukitus top-ruuvilla ja lukitteella ja katotaan kuin pitkälle tää korjaus kestää, toivottavasti ainakin talveen, sitte ei tuo kansijumppa ottais niin paljon pattiin...
Muoks:nyt siis aioin fixata tuon vaan ulkopuolelta, ja kynekolokin tarkkudella imuroida lastut pois männän päältä...

flhx

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 20 heinäkuu 10, 10:45:27
kynekolokin tarkkudella imuroida lastut pois männän päältä...

Jos ei halua leikkiä kynälogia taimikäsenytoli niin voit kokeilla pistää sekä poranterän päähän (poraus suoritetaan varmaan silloin aika hitailla kierroksilla...)että jenkatapin päähän vaseliinia jolla sais ylimääräiset lastut kaapattua ennenkuin ne on männän päällä. En takaa että tuo kikka toimii, kuulin sen joltain kätösistään huomattavasti kätevämmältä joskus luvulla, ite en oo kokeillu, annan suosiolla noi jenkatappipuuhastelut jollekin tarkemmalle kaverille tehtäväksi...Nimim. rälläkkä viimeistelytyökaluna.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Paineilmalla on hyvä suhutella ylimääräiset muruset palotilasta.

Katso sitten että siinä holkissa on kierteen pituus vähintään sama kuin tulpassa. Suurin osa noista kierrekorjauksista korkkaa sen takia että holkki tms. jää liian lyhyeksi. Silloin tulpan omaa kierrettä jää paljaaksi palotilan puolelle ja kaikki karsta kerääntyy siihen. Sen jälkeen ei saakaan kierrettyä tulppaa pois ilman että tukkoinen kierreosa vetää holkin mukanaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

Ja jos holkin kierreosa on liian lyhyt tulpan kierteisiin nähden, otetaan ja viilataan siitä tulpasta niitä kierteitä pois niin, ettei paljaana ole kierrettä. (vanha intiaani-kikka)

Jack
Flatheads!!!

Pietari

No voi s..na...korjaus onnistu muuten hyvin eli ihan päin peetä ,nyt supsuttaa holkin ja kannen välistä...ei menny meikäläisen käsivaraporaus ihan kohilleen eli kohtisuoraan kannen tasoon, eli holkin kaulus jäi vähän irti toisesta reunasta ja nyt vuotaa kierrettä pitkin.Tekis mieli mukiloida itteänsä.Lukitteet jätin laittamatta kun ei mikkään kestä juuri yli 230 astetta ja tein m4 toppiruuville reiän holkin kauluksen läpi kannen alumiiniin ja kun m4 toppiruuvi olikin vähän lyhyt niin kiersin reikään tavallisen ruuvin ja dremelillä juuresta poikki, niin ettei sitä ny enää saa poiskaan millään...voi v...pakko mennä taas peilistä kattoon maailman tyhmintä ääliötä.Syökö se vuoto hissukseen holkin irti jengoistaan ja taas nähään lentävä tulppa jos vaan kylmästi pistäis ajaen ja murehtis sitte syssymmällä.Sihen joutuu jo tekkee seuraavaksi melko miäsmäisen holkin ku tämäkin oli jo puolen tuuman jenkalla.vai olisko jollain ehjää sovelin kantta halvalla???Jos ny ekaks vinkuis emännältä Rautista lainaan ja menis vähän tuulettelee päätänsä....jos tulis vaikka lisää hyviä ideoita nopeisiin,helppoihin ja halpoihin korjauskonsteihin...

Natking

Tee iso prikka vaikka alumiinista tulpan juureen. Eikos se kolo ole suht pyoreeks koneistettu missa tulppa sojottaa? Liimaa sen ja kannen valiin niin etta se tiivistyy kun kiertaa tulpan kiinni. Se nykyinen vuoto tiivistyy silla ja silloin myos se mita luultavammin lakkaa myos ''syomasta'' sita vuotokola isommaksi.
Niin siis laitat luonnollisesti pitempi jenkasen tulpan ja ton prikan paksuus on sen tulppien kierreosan mittaero.

Niijuu, kait sita tiivisteainetta olis siella voinu kayttaa, ei se kansi sielta sisalta varmaankaan oo 230c? Ehka palotilan pinnasta muttei alumiinin sisalta.

Niijuu, part II. Yleensa ei suositella kaytettavaksi noissa inserteissa ym holkeissa mitaan lukitetta. Nyt kun sinne valiin laitetaan jotain kiisloa niin se hidastaa lammon siirtymista tulpasta kanteen ja saattaa aiheuttaa tulppien menehtymista. Sain tasta tiukan esitelman rallimoottori erikoismiehelta kun se elvytti mun fantastisia Feuling 4v kansia. Niista yllattaen nyrjahti tulpanjenka, kaikkien muitten nyrjahdysten lisaksi.

Toki se nyt ei Harleyssa valttamatta paljoo vaikuta, tulppia kun vaihdellaan muutenkin jatkuvalla syotolla. Ainakin jos sattuu olemaan SSpaksaputkenpatka kaasarina.
Just trying to be different (like everyone else)

Pietari

Kuivasin sitte kyyneleet ja kokosin voimani ja jatkoin työkalujen väärinkäyttöä...Migin avulla sain sen m4 ruuvin auki ja holkin käteen, ja nyt kun oli aikaa ajatellakin välillä ni huomasin että se puolen tuuman putkijenka on melko väljä eli se heiluu kierteissään ja kiristyy vasta lopussa.Jengoihin siis tiivistystä, mutta mitä ,kemiallisen metallin purkissa lukee max 130c...loctite 230c..moottorisilikoni kait jopa 600c,mutta epäilen että se puhaltaa sen ulos sieltä,eikä kemiallinen metalli kait johda sähköä.Miten kuumaksi tuo kansi sitte oikeesti tulee?

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 21 heinäkuu 10, 09:06:49
Miten kuumaksi tuo kansi sitte oikeesti tulee?

Twin Camin kansissa on lämpötunnistimet ja 150 astetta celsiusta on jo sellainen raja että ECU alkaa toimenpiteisiin lämmön saamiseksi kuriin. Normaalilämpö on siis tuon alapuolelle, varmaankin myös Shovelissa. Helle ja siihen liittyen kaupungin ruuhkissa seisoskelu lienee tilanne, jolloin vois saada tuon rajan rikki.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Pietari

Tuli tehtyä tieteellistä tutkimusta...tieteellisen tarkasti, mittalaitteena infrapuna-lämpömittari.
Kevyttä ajoa n.6-7 kilometriä-kannen lämpö tulpan juuresta mitattuna n.158 astetta ,sitten vähän rajumpaa kyytiä saman verran ja tulpan juuresta 170 astetta, muualta reilusti alle tämän.Tietty hellelukemat oli jo melkoiset ja mittarin tarkkuudesta en tiedä sanoa mitään...mutta ainakin 150 astetta kestävä tiivisteliima antautui 15 kilsan ajon jälkeen,johtuen ehkä osittain paineen vaikutuksesta.
Enivei, poppakonstien tie käytiin loppuun ja siirryttiin oikeisiin korjauksiin eli kansi pois, migillä reikä umpeen ja koneistamo turauttaa uuden reiän ja jengat...jossei tarvis ainakaan tuota enää korjata;)
Lainaus käyttäjältä: Natking - 21 heinäkuu 10, 03:09:45

Toki se nyt ei Harleyssa valttamatta paljoo vaikuta, tulppia kun vaihdellaan muutenkin jatkuvalla syotolla. Ainakin jos sattuu olemaan SSpaksaputkenpatka kaasarina.

Ei kait niitä ny ihan jatkuvasti tarvii vaihella...mulla neljäs kesä-toiset tulpat menossa, eikä vanhoissakaan vikaa ollu...

shovelhead1976

Talvella kansi irti ja koneistamolle,mä hitsautin viime talvena oman kannen tulpan reijän umpeen ja teetin uuden jengan,samalla hitsattii myös 2 katkennutta jäähdytys ripaa ja oikastii tietty pinnat. lisksi hommaan kuulu pakonettiiliin uus ohjuri ja venttiilien tarkastus ja läppäys. hintaa koko hommalle tuli 190e

Ja MUISTA!! tarkastaa samalla pakoaukon kiinnitys!  ;)

Titus

No miten kävi, mahtuiko takakansi irti ? Mulla lykkäs kannentiivisteen raosta öljyt pakokanavaan ja eikä aikaakaan (3h) kun kaik oli irti. eli sellaiset s&s tönärit jossa älyn pitkät säädöt .Kiersinpä mihin suuntaan kantta tahansa siellä ovat edelleen ! Onko kellään hyvää vinkkiä miten pois raosta.Enpä raskis uusia kaluja ruveta katkomaankaan , Vai onko koneen irrotus ainoa vaihtoehto ?

Pietari

Siis sulla ei mahdu tönärit pois välistä...kyllähän mullakin yksi tönäri(tai siis molemmista sylintereistä toinen) on niin pitkä ettei mahu välistä pois vaikka säätö on pohjassa mutta kannen kun löysää ni sitte mahtuu, tai kai se tulee jos nostajaa sais puristetua vähän kasaan...nopia hommahan tuo muuten on tehdä eikä siinä kannen ja rungon välissä kyllä yhtään ylimääräistä tilaa ole.
Tiettyhän sulla on tönäreitten säädöt kierretty nolliin...

Titus

Juu on tietysti! Mutta kun koneessa ollu joku kaamea stroukkisatsi (n.1600cc) nostajissa sellainen muutossarja S&S joilla muutettu nostajat mekaanisiksi. Nyt kuitenkin 1340 pytyt paikalla sössön tuplatulppakansilla. Noi nostajat ei kyllä myötää piiruakaan.Tulikin mieleen jos noi tönärit onkin jotkut pidemmät mallit.Mutta lievää väkivaltaa käyttämällä sais sen kierteen auki ni vois lyhentää vähän kierrepäästä. Varaa kyllä varmaan olisi.varmaan sitten tuo takaisin asennus olis helpompaa.Eikä se rakennekaan pienestä pätkäisystä varmaan heikkene. No katsotaan, sano lääkäri ja potilas kuoli...
täytyy lähteä ihmettelemään tallille .