Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kalkatus

Aloittaja Spöke, 24 kesäkuu 10, 09:12:42

« edellinen - seuraava »

Spöke

Kone on 5000 kilsaa sitten porattu 51 pannu, jossa on shovelin pipot ja 4 3/4 iskua. Porattiin toissasuvena, jolloin tsekattiin myös hiljan rempatut kannet ja nostajat. Veivien alapäissäkään ei ollut tuolloin väljää. Tänä kesänä on voimistunut kalina (erottuu muista kilinöistä ja helinöistä...) joka on voimakkaimmillaan kylmällä koneella. Vaimenee koneen lämmettyä, erottuu tuolloinkin selvästi kierrosten laskiessa lähelle tyhjäkäyntiä tai ajettaessa tasakaasulla siten, ettei vetoa ole. Tyhjäkäynnillä ääni ei kuitenkaan kuulu Voimansiirrosta ääni ei tule.
Mielessä ompi eri vaihtoehtoja:
a) Veivin laakerit
b) Nostajan rullat
c) Männän keikkumisesta johtuva ääni
d) joku muu, mikä?

Rullat on nopeesti tsekattu, mutta noi muut tarvii enempi perehtymistä. Öljynpaineet ovat pannuksi hyvät ja puristuksia ja vetoja kotitarpeiksi. Vituttaa, kun vihdoinkin kone on hyvässä iskussa ja toimii kuin Wilko Johnson kitarassa. Onkos Peltorit ja tuppi nurin hyvä ratkaisu.
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiiski

Todennäkösesti mäntä kalkattaa iskusta päätellen varsinkin jos wisecot? Voi olla vähän leikannu tai norjistunu muuten vaan käytössä, 4 3/4 iskua kuitenkin niin paljon että hipoo jo huoltoväliä toi pari kesää. Veivin laakerit hyvä epäilty numero 2 se pitää ääntä koko ajan jossain muodossa. Hommaa stetoskooppi ja kokeile kuunnella mistä tulee tai pitkä ruuvari voi toimia kanssa. Yleensä vaan äänet kiertää sen verran ettei saa ihan täyttä varmuutta.

Kiiski

#2
Tuli mieleen vielä että vois olla ensiovedon etuhihna pyörä? Se jos löysällä ja spoorit kulahtanu niin pitää juuri tuolla tavalla ääntä.

Edit, Paitsi että 51:ssä etuhihnapyörä kartiolla.

Thomas

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 24 kesäkuu 10, 09:12:42
c) Männän keikkumisesta johtuva ääni

Pannuista ei ole kokemusta, mutta onko nuissa männäntapit offset-kiinnityksellä, eli männän "suunnalla" on merkitystä? Tuohan liittyisi juuri tuohon männän keikkumiseen, mitä offset-tapeilla pyritään korjaamaan..

Vai meneekö veikkaus liian liikaa insinööri-keskustelun puolelle..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Spöke

Hyviä veikkauksia molemmat; Etuhihnapyörä tuli uusittua viime talvena, BOORIT olivat hakkautuneet väljiksi. Noissa T&O:n stroukkikampuroissa on aina boorit. Männät ei oo väärin päin, nuissa stroukkimännissä on sisäpuolella kolot, ne kun muuten ottais kipeää toisiinsa. Kalkatus on itse asiassa pahimmillaan kylmänä ryyppy päällä ja lämpösenä juuri kun lähtee vedättään kevyellä kaasulla. Taitaa olla veivin laakerit. Kun tuun reissusta takaisin, vaihdan varmuudeksi nostajan rullat, ompahan sitten vaihdettu ennen vaihtoväliä. JOS ääni on laakereista, ei oo paljoo vaikutusta ö-paineisiin; sammutuksen jälkeen KUUMALLA koneella ottaa 2-4s ennenkuin öp-valo syttyy. PRKL. Ois ees yksi ehjä kesä. (no, tää on vasta neljäs peräkkäinen paskaks menny, ehtiihän sitä...)
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 26 kesäkuu 10, 19:38:30
Männät ei oo väärin päin, nuissa stroukkimännissä on sisäpuolella kolot, ne kun muuten ottais kipeää toisiinsa.

Voihan ne männät olla kuitenkin väärinpäin pyörimissuuntaan nähden.
Eli etupytyn mäntä takana ja takapytyn mäntä edessä.
Jos kolot venttiileille on symmetriset.

Spöke

Nyt kyllä Smuige hetken kylmäsi, että oisko mulla jääny huomaamatta...mutta ei ton mukaan:
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1028.pdf
92-2900 -sarjan männissä ei ole kuin ne kolot pyttyjän sisäpuolella. Ja onhan tolla kombinaatiolla jo päästelty. Oon nyt napapiirillä, eli täältä käsin on paha korjailla, pitää huomenna kuitenkin varuilta tilata Mannelta ne nostajan rullat. Onko kokemuksia vaihtamisesta? Poraa ja niittausta se kaiketi vain on. Millaisen mekkalan paska rulla pitää, vai onko vaan toiveajattelua....?
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiiski

#7
Toiveajattelua valitan. Jos neulat poikinu tönärin välys 5mm ja jakopäästä kuuluu satunnaisia ping ääniä ja öljypumppun paluu moro alta aika yksikön. Niin ja risa nostaja tuhoaa nokan kanssa ja pahimmassa tapauksessa mahtuu putoamaan ohi nokan ja kone menee yks kaks jumiin ja jälki legendaarista.
Pelkästään väljä nostajanrulla aiheuttaa venttiilin naputusta ei muuta eikä vaikuta öljynpaineisiin. Väljä nostajanpesä/nostajanrunko vaikuttaa öljynpaineisiin.
Että tarkkana sen rullan niittauksen kanssa ei saa olla liian kireä eikä löysä vaan parahultainen.

Ja sen kyllä huomaa heti kun rulla menee, ei huolta vaikka olis kuuro.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 kesäkuu 10, 23:38:39
pahimmassa tapauksessa mahtuu putoamaan ohi nokan ja kone menee yks kaks jumiin ja jälki legendaarista.

Pakko kysyy että onko omakohtaista kokemusta kerennyt kertyä?  :)
A.K.A. Rambe

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 01 heinäkuu 10, 10:50:46
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 kesäkuu 10, 23:38:39
pahimmassa tapauksessa mahtuu putoamaan ohi nokan ja kone menee yks kaks jumiin ja jälki legendaarista.

Pakko kysyy että onko omakohtaista kokemusta kerennyt kertyä?  :)
Heitäppä villi veikkaus.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 heinäkuu 10, 12:24:56
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 01 heinäkuu 10, 10:50:46
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 kesäkuu 10, 23:38:39
pahimmassa tapauksessa mahtuu putoamaan ohi nokan ja kone menee yks kaks jumiin ja jälki legendaarista.

Pakko kysyy että onko omakohtaista kokemusta kerennyt kertyä?  :)
Heitäppä villi veikkaus.

Eli kaikki mahdollinen ja mahdoton on koettu.  ;D Mut jos ei tee mitään niin ei satukkaan mitään.
A.K.A. Rambe

Kiiski

Joo aina sattuu ja tapahtuu auttaa siinä tietty reilu kahdenkymmenen vuoden kokemusten keruukin vähän. Tää nostaja episodikin oli enempi Smuigen ja Jimin syy? ;D Smuige myi mulle Jimin nostajat Fort Harleysta  20 vuotta sitten ja 8000 km sitä riemua kesti(mittarikin toimi siihen aikaan), sitten ulostautui neulat nostajasta ja öljyt meni aivan metalflakeksi samantien, oli hohdokasta. Hävis siinä jotain hampaita jakopään rattaista ja öljypumppuki sai siipeensä, mutta vika oli helppo paikallistaa, ei tarvinnu viikkoja pyöriä ja ihmetellä.

Kaaleppi

Ja tästä voisi jatkaa jäsen JuhanaH ;) ;) ::)

Spöke

Avasin jakopään ja kalkatuksen lähde selvisi. Breatherissa alumiinimurua. Aamen.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Natking

Saattaa olla etta hyvalla tuurilla olis vaan se keskitapin hakki hajonnu.
Mutta lahdetaan siita etta kylla ne on kaikki ihan paksana, aina ne kaikki hajoo.
Positiivisuus on perseesta!
Koneet hajoo ja lunta sataa, vahemmastakin alkaa ryyppaamaan, kuten joku lentaja sanoi.
Just trying to be different (like everyone else)