Finnbikers

  • 16 Lokakuu 2021, 08:04:39
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Magneti-Marelli EFi tyhjäkäynnin säätöohje  (Luettu 4018 kertaa)

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Magneti-Marelli EFi tyhjäkäynnin säätöohje
« : 27 Toukokuu 2010, 20:56:59 »

Tämä ohje perustuu tehtaan M-1105 service bulletiin, josta olen poiminut joitakin keskeisiä seikkoja. Bulletin sinällään perustuu taas Scananalyzer testilaitteen käyttöön, joten ihan sellaisenaan tämä ei sovi aivan suoraan ohjeeksi, mutta ohjenuoraksi kyllä, mitä tehdä missä järjestyksessä ja mitä jättää tekemättä, jos tieto ei riitä. Jos TPS:n ( kaasun asentotunnistimen) jännitettä pääsee mittaamaan tarkalla jännitemittarilla, niin homma luonnistuu myös ilman tuota testilaitetta. Mittauspisteet pitää etsiä kytkentäkaaviosta, minulla ei niitä ole. Ne löytynevät ECU:n data link liittimestä (?), johon diileri liitää Scananalyzer laitteensa tai väliboksin tässä  mittauksessa.

Ohje pätee kaikkiin Magneti-Marellin ruiskulla varustettuihin Harrikoihin, joissa on vielä alkuperäinen ohjelma sisällä.
Evot 1995 – 1999, TC:t 1999 -2001 (ilm 2002 alkuvuodesta tuli viimeiset)

Tyhjäkäynti kylmälle koneelle.
(Jos konetta on modifioitu, niin kylmätyhjäkäyntikierrokset tulee olla 1400 – 1500 rpm)
- Koneen STOP/RUN kytkin asentoon RUN
- Virtakytkin ON asentoon
- Mitataan TPS:n jännite
   - tulee olla Evossa 0,61 – 0,64 VDC
   - TC 88:ssä 0,64 – 0,68 VDC
   
-   Virtakytkin OFF, TPS jännite putoaa, nousee, ja putoaa uudestaan
-   Jos jännite oli rajoissa, ei kylmätyhjäkäyntisäätöä tarvita. Jos ei niin jatkuu seuraavasti:
-   Irroita ilmapuhdistin ja sen taustalevy
-   STOP/RUN kytkin RUN asentoon
-   Virtakytkin ON ja takaisin OFF asentoon
-   Tyhjäkäynti-ilman säätömoottori ajaa sisäänpäin ja palaa takaisin parkkiasentoonsa
-   Irroita säätömoottorille menevä liitin
-   Käännä virtakytkin ON asentoon
-   Mittaa TPS:n jännitettä ja käyttäen T10 Torx avainta säädä kylmätyhjäkäyntisäätöruuvista (upea yhdyssana!) kunnes jännite on rajoissaan. (Kuva1). Varo liikuttamasta tyhjäkäynnin säätövipua!
-   Kaasua voi kääntää varovasti, jotta säätöön pääsee paremmin käsiksi. Kaasu pitää myös laskea varoen takaisin, missään nimessä sitä ei saa päästää palautumaan vapaasti, koska tärähdys saattaa liikuttaa säätövipua. Tarkista jännite, kun kaasu on lepoasennossaan.
( Edit: Tässäkohtaa lienee paikallaan laittaa tuo liitin takaisin paikalleen, vaikka sita ei bulletinissa mainita)

Tyhjäkäynti kuumalle koneelle
Ennen tätä säätöä on aina tarkistettava kylmätyhjäkäynti.
-   Asenna ilmapuhdistimen taustalevy paikoilleen (jos irti)
-   Jos kylmätyhjäkäyntisäätö ei ollut tarpeen, irroita ilmanpuhdistin
-   Aja kone normaaliin käyntilämpöönsä, jotka ovat
o   Evo,  140 ast/C
o   TC 88, 121 ast/C
-   Oikea käyntilämpötila on oleellisen tärkeä onnistuneelle säädölle!
-   Tyhjäkäynti tulee säätää välille 950 – 1050 rpm jotta ECU:n, bensapumpun ja sytytyksen jännite pysyy oikeana.
-   Säätö löytyy ilmapuhdistimen taustalevyn oikeasta alareunasta (Kuva 2)
-   Käyttäen T10 Torx avainta säädä tyhjäkäynti 950 – 1050 rpm. Myötäpäivään lisääntyy, vastapäivään laskee.
-   Kun säätö on tehty, käännä virtakykin OFF asentoonsa
-   Asenna ilmanpuhdistin paikalleen. (Joka saattaa vaikuttaa tyhjäkäyntiin)
-   Tarkasta tyhjäkäynti asennuksen jälkeen ja säädä uudestaan jos tarvis
-   Kun viimeinen säätö on tehty, irrota 5A ja 15A (ECU/ECM ja polttoainepumppu) sulakkeet vähintään minuutin ajaksi. Tällä nollataan ECU:n muistista edellinen TPS:n minimi asentotieto.
-   Asenna sulakkeet takaisin paikalleen
-   STOP/RUN kytkin RUN asennossa, käännä virtakytkin ON asentoon ja odota kunnes CHECK ENGINE valo sammuu.
-   Käännä virtakytkin OFF asentonsa ja odota vähintään 10 sekuntia jotta ECUn rele päästää. Tyhjäkäynti-ilman säätömoottori pysähtyy ääriasentoonsa.
-   Käynnistä kone ja aja öljyt lämpimäksi sekä tarkista että koneen lämmöt ovat aiemmin mainitut sekä tyhjäkäynti on edelleen rajoissaan.

Liitteenä myös alkuperäinen M-1105

(Edit 2: Jos jollakulla on tiedossa nuo TPS-jännitteen mittauspisteet, niin olis hienoa saada ne myös tänne. Kuten muutkin kommentit
Edit 3: Pari typoa)
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu 2010, 09:24:53 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hannu_L

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Magneti-Marelli EFi tyhjäkäynnin säätöohje
« Vastaus #1 : 02 Kesäkuu 2010, 07:25:50 »

Kun nollaat TPS:sää, niin kannattaa varmuudeksi kokeilla, että tyhjäkäynti-ilman säätömoottorin kara on työntynyt takaisin ääriasentoonsa sisään.
Kirjattu

thimexx

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Magneti-Marelli EFi tyhjäkäynnin säätöohjeeseen apuja..auttakaa
« Vastaus #2 : 03 Toukokuu 2015, 18:30:10 »

Tere.harley 88 tc magneti marelli olen ymmärtänyt ohjeista sen, että tps.n (0,275) nollaus ei vaikuta itse lämpimään tyhjäkäyntiin.  meinaa tyhjäkäynti jäädä väkisinkin liian alas n.850.sitten kun sitä säätöruuvia kiristää nousee vähän ja kiristää lisää putoaa taas 850. ja sitten vielä kiristämisen jälkeen nousee 1000.mutta kaasuttaessa palautus vaiheessa jää n.2000 kierrokset päälle..eikä toimi ajossa hyvin pienemmillä kiekoilla nykii...eli siinä aikaisemmassa .850 kierroksilla.käy nätisti ja toimii ajossa hyvin.  sitten vielä kylmätyhjäkäynti tps säädetty (0,650) probleema aamu käynnistys . Kierrokset n,1500 15sek ja sen jälkeen putoaa 850.eli jää se väli vaihe pois,n.1200. olisko mitään havaintoa missä voisi olla vika...voisiko moottorinlämpö anturi vaikuttaa kaikkeen tähän..on tulossa meinaan uusi jo. youtubesta löytyi hyvä video säädöille..
Kirjattu