Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin cam tekniset muutokset

Aloittaja mikira, 04 maaliskuu 09, 11:44:20

« edellinen - seuraava »

mikira

Onko kenelläkään listausta mitä parannuksia on TC koneissa tapahtunut vuosien varrella?

Muistelen että heti eka vuoden 1999 jälkeen tehtiin jotain muutoksia nokkapuolelle ja olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia. 2006 88" kokoisiin TCA koneisiin tuli kanssa jotain muutoksia, olisko ollu öljypumppua, jotka seuraavana vuonna oli kaikissa 96" koneissa.

Kokkonen

#1
Tämä ei ole tarkoitettu peloitteluksi TC:n omistajille  8)

TC esiteltiin 98 ja toimitukset alkoivat -99 kumikiinnikkemalleihin (ei siis B-mallit). -99 koneet kärsivät takimmaisen nokan käyttörattaan kiinnitysongelmista. Vakavampi oli takimmaisen nokan tukilevyssä olevan laakerin vauriot. Molemmissa nokissa oli alkujaan kuulalaakerit, 2000 alkaen takimmaiseen tuli rullalaakeri. Nämä mainitut viat lienevät jo kaikki korjattu liikenteessä olevista pyöristä. Neljää erilaista tukilevyä löytyy tähän päivään mennessä...
TC:ssä on nokissa INA laakerit lohkon puolella. Sama tyyppi on ollut käytössä evossa ja ei mikään täysin luotettava. Laakerikehä ei ole täynnä rullia vaan niitä on lähes puolta vähemmän, joissain oli välit täytetty muovilla. Jos jakopään avaa, kannattaa laakerit vaihtaa Torringtonin B-148 tyypiksi.
2007 asti oli nokkien ketju ns. ”hiljainen”. (Dyna 2006 poikkeus). Tämä ketju tuppasi syömään jousipakotteista kiristäjää, josta irronnut muovitöhnä saattoi aiheuttaa öljynkierto-ongelmia. Ketjussa ja ehkä kiristäjän pintapalassa lienee ollut laatuheittoja, sillä ei kaikki mopot ole viasta kärsineet. S&S, Andrews ja Feuling ovat tehneet jo aiemmin korjaussarjoja tähänkin puutteeseen. ”Hiljainen” ketju oli myös hieman ongelmallinen käytettäessä hipo nokaa joka tarvitsisi jäykemmät venttiilinjouset. Kuluminen oli suurempaa, mutta myös ajoitus saattoi muuttua nelisen astetta ketjun ja kiristäjän kuormituksen johdosta.
2007 alkaen (2006 Dyna) tuli jakopäähän normaali rullaketju rattaineen, parempi öljypumppu, sekä hydraulinen ketjunkiristäjä.
Aiemmassa pumpussa oli kuulemma joskus imupuolella ongelmia. Mainitut tarvikevalmistajat ehtivät jo aiemmin tehokkaimpine tekeleineen.
TC:llä on ollut toisiaan myös kampiakseliongelmaa, kovissa kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa tai burn outeissa vauhtipyörän prässiliitokset ovat antaneet periksi, seurauksena pinionin akseliin heittoa joka johtaa edelleen öljypumpun  ja jakopään vaurioihin. Jos jakopää pitää poikkeavan kovaa ääntä, nostajat tikittää tai huohotus on voimakasta, saattaa kyseessä olla tämä vaiva. Sitä on korjattu keskitappi kiinni hitsaamalla ja vaihtamalla lohkon vasen laakeri Torringtoniksi Timkeniksi (2003 ja uudemmat). Tehdas ei tuotannossaan liene tätä korjannut?

Aiheeseen liittyvä hyvä (englanninkielinen)artikkeli kuvineen löytyy tästä linkistä

Korjatkaa jos korjattavaa ja kertokaa kokemuksistanne.
Itsellä on 2002 88-B kone, ajettu 16 t ja nostajat pitävät ääntä....avattava se on ja katsottava, mutta tuo homma on vielä osa tulevaisuutta.

(EDIT: Linkki korjattu ja laakeri Timkeniksi)
(EDIT2: typoja korjattu)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Ratkaisevin muutos 88cid TC:ssä tapahtui vuonna 2003 kun vetopuolen runkolaakeri vaihdettiin tavalliseen rullalaakeriin. 2002 asti käytettiin hyväksi todettua kartiolaakeriparia mutta ilmeisesti kustannussyistä päädyttiin heikompaan vaihtoehtoon. Myöhemmin on todettu että uusi rakenne ei oikein kestä koneen virittämistä ja niinpä niihin on saatavana laakerikonversiosetti jolla saa vanhanmalliset kartiolaakerit tilalle.

Joku tietäjä varmaan kertoo meille koska ensimmäisen kerran käytettiin tuota kartiolaakerisysteemiä HD:n kampurassa? Taitaa konstruktio viettää kohta satavuotisjuhliaan... Käsittämätöntä että toimivaksi todettu ratkaisu mennään tuosta vain muuttamaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Edellisten lisäksi 96:n  tehtyjä muutoksia

Iskun pituus 4 > 4,38“
Startin kiinnitys ensiöön muuttunut > yksi akseli vähemmän > luotettavampi toiminta
Sisäiset öljylinjat vaihteiston ja koneen välillä
Männät ja kiertokanget ovat kevyemmät > tärinän eliminointi
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Thomas

Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 maaliskuu 09, 11:44:20
Muistelen että .... olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia.

Onko noista TC:n kansien muuttumisista tarkempaa tietoa? Miten 88" ja 96" kannet eroavat keskenään - vai eroavatko?

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

mikira

Lainaus käyttäjältä: Thomas - 11 maaliskuu 09, 13:18:47
Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 maaliskuu 09, 11:44:20
Muistelen että .... olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia.

Onko noista TC:n kansien muuttumisista tarkempaa tietoa? Miten 88" ja 96" kannet eroavat keskenään - vai eroavatko?

-t-

Rupes itteäkin mietityttämään että mikä ero noissa on ja mistä mä oikein tuollaista olin lukevinani.

Enpä nyt tähän hätään muuta tietoa löytänyt kuin että 2006 olisi tullot jotakin muutoksia kansiin ei 2004 kuten muistelin aikasemmin.

linkki bikernetin TC budget hop-upiin
Lainaus käyttäjältä: bikernet.com - TC budget hop-up
I picked up a set of new 2006 cylinder heads off ebay. The new head exhausts flow better than the previous TC heads and were cheaper than a stock valve job on my 05 heads.


mikira

Muutin tuon otsikon "Twin Cam koneiden erot" otsikosta "Twin cam tekniset muutokset" otsikkoon, koska tähän samaan topikkiin voi turista myös muustakin kuin moottorista.

Eli 2006 mallisiin Dyna glideihin, touringista en ole varma, tuli se 6 vaihteinen laatikko. Sen lisäksi että tässä uudessa laatikossa on tuo 6 vaihde myös ensiövetoa on muutettiin harvemmaksi, tämä tulee ottaa huomioon jos lasketaan kokonais välityssuhdetta.

Natking

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 maaliskuu 09, 09:44:18
Joku tietäjä varmaan kertoo meille koska ensimmäisen kerran käytettiin tuota kartiolaakerisysteemiä HD:n kampurassa? Taitaa konstruktio viettää kohta satavuotisjuhliaan... Käsittämätöntä että toimivaksi todettu ratkaisu mennään tuosta vain muuttamaan.

Jos nyt oikein muistasin niin se vaihtui jossain 53-55 vuosien kintaalla. Ainakin -52ssa oli viela suorat laakerit, -59ssa kartiot.
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

-53 oli vielä rullat, -54 ensimmäinen kartiolaakeri.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Itse olisin taipuvainen väittämään että laakeri vaihtui -55, rullat vielä -54. Tuo jo senkin takia että tuo vetopuolen kampurantappihan oli kartiomallia vielä -54,muuttui uritetuksi -55.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Piti oikein tarkistaa kirjasta, näinhän se oli että -55 tuli kartiolaakerit. Muistin sen oman ex-pannun vuosimallin väärin, sehän oli viisnelonen eikä kolmonen - siinä nimittäin oli viimeistä vuotta ne suorat lakrut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Heritage_100

#11
Moco julkaisee kaikki vuosimuutokset aina uuden mallivuoden julkaisun yhteydessä. "xxxx, Model Year Techical Forum" kuten myös " xxxx, New Parts Reference".

Pyörän valmistenumerosta pystyy päättelemään mikäli pyörään on tehty jo seuraavaan mallivuoteen otettavia muutoksia.

Linkeissä esimerkkinä mallivuosi 2010.

http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80

http://www.box.net/shared/664mfgzjfn








jty

Lainaus käyttäjältä: Heritage_100 - 26 elokuu 09, 20:56:12
Moco julkaisee kaikki vuosimuutokset aina uuden mallivuoden julkaisun yhteydessä. "xxxx, Model Year Techical Forum" kuten myös " xxxx, New Parts Reference".

Pyörän valmistenumerosta pystyy päättelemään mikäli pyörään on tehty jo seuraavaan mallivuoteen otettavia muutoksia.

Linkeissä esimerkkinä mallivuosi 2010.

http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80
http://www.box.net/shared/664mfgzjfn

Noihan oli kiinnostavat dokumentit, ei mahtais löytyä muutamaa aiempaakin vuotta?

Kokkonen

#13
Noita jakopääjuttuja tutkiskellessani tuli eteen vielä yksi eroavaisuus:

99 - 00 (Edit 21.03.2010: alkuvuoteen 2002, kumikiinnitteiset koneet, Magneti Marellin ruikulla) malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä. Helppo todeta, avaa sen torkseilla kiinni olevan pyöreän laipan, jonka alta tunnistin löytyy. Vaikuttaa ainaskin hieman nokka-akseleiden valintaan.

Asentotunnistin siirtyi 2001 kampiakselille. Saattaa olla joitain ylivuotisia -01 malleja vielä vanhalla systeemillä.

EDIT: Korjataan nyt tähänkin, eli kampiakselin asentotunnistin on ollut aina, eikä ole sinne "siirtynyt...."

EDIT 2, 30.03.2010: -99 FLH:ssa oli nokka-akselin asentotunnistin MYÖS kaasuttimen kanssa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 syyskuu 09, 10:31:23
99 - 00 malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä.

Mites kun mulla on tuossa just sattumoisin Kopterin nro. 4/98 auki jossa esittelyssä TC ja siinä on yhden kuva kuvateksti "Kampiakselin vasen puoli on hammastettu kampiakselin asennon tunnistinta varten"?
A.K.A. Rambe