Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Triumph T100R

Aloittaja JuhaP, 25 toukokuu 10, 19:01:02

« edellinen - seuraava »

JuhaP

Ajattelin laittaa pari fotoa ja vähän tekstiä mopostani. Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen kaksipyöräinen ja ostin sen loppukesästä 2008 melkoisena rytöläjänä, joka ei ollut käyntikunnossa. Muutaman illan ihmettelyn jälkeen laite saatiin käyntiin, kilinä ja kolina oli kova, savutus vielä kovempi. Vaihdelaatikosta pelasi ykkönen ja kakkonen jne.

Laite meni osiksi ja talven aikana runko muutettiin 4" venytetyksi jäykkäperäksi. Droppia on takana 2,5" ja keulaa on madallettu 2". Eteen tuli uusi 21" hd:n kehä Buchanan's rosteripinnoilla, halusin säilyttää orkkis rumpujarrun koska se näyttää mielestäni helvetin hyvältä. Jarrutehoakin siinä on jonkin verran, ainakin takarumpuun verrattuna. Takana rullaa n. 3 tuumaa leveä 16" kehä ja taas rosteripinnat. Kumi on Firestone, joka ei meinannut asettua vanteelle sitten millään. Kolme sisäkumia saatiin räjäytetty, kun ei 8 bar paineellakaan rengas noussut vanteelle, vaikka kokeiltiin kaikenmaailman liukasteet läpi, kuormaliinat renkaat ympärille yms.

Tankkina oli kesän 2009 sportsterin bensaleili, joka vaihtui nyt Wassell peanut:iin. Pintaan tuli bling bling mattaruskea. Penkki on mallia "traktori", mutta niin pirun mukava ettei tule vaihtumaan pienempään. Stonga on peräisin jostain moposta, n. 20cm korkea mini apehanger.

Jotain pientä osaa tuli tehtyä itsekin, mm. akkukotelo, strutsit takalokarille (lyhennetty palko), rek. kilven teline, pakoputket.

Myös moottorin ja laatikon remppasin itse, onnistui hyvin korjausoppaan ja dvd:n avustuksella. Kone meni vikaan ylikokoon, sludge trap oli melkein täynnä, kaikki laakerit uusiksi yms. Kannessa oli kaikki ohjurit väljät ja yksi ohjureista liikkui ylös/alas sormivoimin! Vaihdelaatikosta selvisin yhden neulalaakerin ja gear selector forkin vaihdolla, siihen oli edelliset omistajat saaneet kulutettua hirveät kolot.

Sytkä on Boyerin ja kaasareina tehdasuudet Amalit, tässä T100R Daytonassa on vakiona myös rähinänokat, alapotkua ei paljon puolilitraisessa ole mutta n. 4000 rpm alkaa tapahtua ja pakonuotti muuttuu aika kireäksi. Ihme miten nopealta 41hv pyörä voi tuntua, kun se ei paina juuri mitään.

Laite ei ole mikään showstopper vaan budjetilla rakennettu hauska paukutin, jonka kanssa ei tarvi harmistua jokaisesta kiveniskemästä.
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

JuhaP

Ja laitetaan pari kuvaa.
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

Jack

Ostitkos sä multa ton Wasselin?? Asiallinen peli jokatapauksessa.

Jack
Flatheads!!!

rodchop

Tuo on kyllä hieno  !!!
HOG Forever Forever HOG

JuhaP

Lainaus käyttäjältä: Jack - 25 toukokuu 10, 20:03:17
Ostitkos sä multa ton Wasselin?? Asiallinen peli jokatapauksessa.

Jack

Kyllä ostin. Ja bensatkin pysyy sisällä, eli hyvät kaupat :).
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

Spöke

Hieno paukutin. Ja kyllä, rumpujarru on hieno ;D
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

013

Varsin Maukas, oliskos kuvaa vasemmalta? Huvittas nähdä pelin putket :P
Mattaruskea, heti rupes itselläkin raksuttamaan josko seuraavaan rojektiin ::)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Jack

Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 25 toukokuu 10, 20:39:24
Lainaus käyttäjältä: Jack - 25 toukokuu 10, 20:03:17
Ostitkos sä multa ton Wasselin?? Asiallinen peli jokatapauksessa.

Jack

Kyllä ostin. Ja bensatkin pysyy sisällä, eli hyvät kaupat :).

Tuus näyttään peliä joku päivä.
J
Flatheads!!!

timppak

asiallinen paukutin-> 8)

Erppa

Hieno ja tyylikäs häksätin, mitat kohdillaan. Millainen on ajaa omasta mielestäsi?

Ja toi penkki ei ole vielä nähnytkää rattoria!

-Erppa

JuhaP

Kiitos vaan kommenteista. Putket ei ole ihan valmiit vielä, täytyy laittaa jonkinlaiset holkit sisään ja pienet kick outit putken päihin, koska alaväännöt on vähän kateissa noilla suorilla putkilla.

Penkki on Biltwellin valikoimasta, pitäisi perustua Batesin vanhaan malliin.

Pyörä on mielestäni hyvä ajaa, se painaa varmaan n. 150 kiloa ja taipuu mutkiin hyvin, kädet voi ottaa vauhdissa irti stongasta eikä vetele mihinkään suuntaan, vaikka takavanne on offset pinnattu vakiota isomman renkaan takia (5.10x16"), ei muuten ketju mahdu liikkumaan eikä koneen siirtäminen oikein innostanut.

Ainoa huono puoli tuossa on tiheä välitys, eli 80km/h on vielä sellainen mukava matkavauhti, mutta ei paljon enempää. Joten "ton up" jää ottamatta :)
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

Tapanino

Luin tossa uutta kopteri lehtä ja siellä oli Triumph chopperi ja kaveri puhu tästä "sludge trapista" minkä sinäkin sanoit putsanneesi ja minä penkomaan nettiä, että mikä se on. ostin kesällä -71 Triumph TR6C:n. Kone ei syö öljyä, eikä savuta. Aattelin talven aikan fiksailla pyörää vain pääasiassa päällisin puolin, pyörä on joskus "entisöity" hopeamaalaamalla mm. pinnat ja pultit ja sylinterin kansi ym. Nyt vaan meni melkein yöunet, että pitääkö kone halkasta kuitenkin ja kattoa toi trappi. Ei näy olevan mikään ihan helppo nakki, kun ohjeita kattelee. Kytkin luistaa, eli sen puolen aioin joka tapauksessa kattoa, jouset ainakin vaihtaa ja kattoa levyt ja säädöt. Oikealta puolelta kuuluu myös kilinää moottorijarrutuksessa, en tiedä onko vika vai ominaisuus, joten olin ajatellut kattoa jakopään kannen alle myös. Öljypumppuasiaa olen pohtinut myös, todennäköisesti koneessa on alkuperäinen pumppu. Öljy kyllä kiertää, eli sitä pulputtaa paluuputkesta, mutta sitä taitaa pulputtaa vaikka trappi menisi ihan tukkoon. Öljynsuodattimenakin on vielä se metalliverkko, näköjään myyvät sarjaa, jolla tilalle saa paperisuotimen. Loppuuko öljyn saanti kiertokangelta tosiaan kokonaan, jos trappi tukkeutuu?

Hieno pyörä sulla on täytyysanoa

Kaaleppi

Vastaus: Kyllä loppuu ja sitten loppuu kaikki. :-\ .Eli koko kone jumppasee.
Sulla taitaa olla ensimmäisen polven ns.öljyrunko tiikeri, eli öljy tilavuus on jo muutenkin pieni tähän auttaa mm.Juurikkalalta ostettavissa oleva "öljypohja"  joka on hitusen tilavampi kuin se orkkis pellilätkä ja sisältää kunnollisen suodattimen niinkuin mainitsitkin hanki ehdottomasti tuo. On muuten sama paperisuodatin kuin Smart-autossa.
Öljypumppu PITÄÄ vaihtaa uuteen, Morgon mäntäpumppu on normikäytössä ihan riittävä ja taitaa olla melkein saman hintainen verrattuna orkkikseen n.80â,¬ .Jotkut käyttävät myös rataspumppua mutta lähipiirissä tuolla on varsin hyvin pärjätty ainakin vakiokoneilla.
Sludge trapista: karkeasti ottaenhan tuo on keskipakosuodatin johon jää kaikki paska ennen kangille pusertumista. Toimintaperiaate sulla varmaan on hanskassa ja kunnon korjaamo-opuksesta selviää lisää.
Nykyaikaiset öljyt pesevät tuon paskan helposti liikenteeseen jos sitä et putsaa.
Uusia Sludgetrappeja ja niiden tulppia saa myös edullisesti.
Varoituksen sana: maltti on valttia kun avaat tuon,tulppa on lukittu pistepuikolla rotsaamalla ja yleensä muutenkin vitusti kiinni,kampurassa oleva jenga tuhoutuu herkästi.
Eli varovaisuutta siis.
Kun tulppa on auki liottelet ja kaivelet vaikka poranterällä paskat ulos. Erittäin huolellinen kammiopesu luonnollisesti auttaa.
Näillä konsteilla pärjää jo pitkälle. Öljyt toki kannattaa vaihdella melko tiheästi n.2500-3000km. Kunnollinen öljy ei vie vielä toistaiseksi ketään konkkaan.

Sitten jos haluat mennä pitemmälle lähetät jakopään koppasi tuonne:http://www.kirbyrowbotham.com/index.php
Ne muuttaa tuota koppaa siten että suodatus tapahtuu imupuolella ja tavallaan Sludgetrap jää käytöstä pois.(sori en osaa oikeen tätä selittää mutta lue tuolta linkin alta). Tää modaus myös lisää öljytilavuutta hiukan.

Toivottavasti sait jotain tolkkuu mun vastauksesta.
Summasummarum: kun hankkii vanhan moottoripyörän,kannattaa kone käyttää auki puhdistaa,mitata ja korjata sitten se toimii. Ai niin, kunnossa oleva brittipyörä ei vuoda öljyä niin sitten sitäkään iänikuista vittuilua ei tarvi kuunnella.



JuhaP

Joo siinähän Kaaleppi jo kirjoittelikin hyvän yhteenvedon. Jos sitä "sakkaputkea" ei tosiaan ole tyhjennetty aikoihin, niin melkein kannattaa ottaa kone auki. Eihän se Trumpassa ole kovin kova homma...

Vihonviimeinen viritys se talttakannalla oleva tulppa, meikän koneessa siihen oli vielä turattu jotain kovaa kierrelukitetta niiden pistepuikolla tehtyjen lukitusten lisäksi, jouduin hitsaamaan mutterin että sen sai irti. Uusi putki + tulppa maksaa muutamia kymppejä ja jotkut laittaa silti sen vanhan paskalla kannalla olevan takaisin? ???

Öljypumpun kuntoa voi testata aika helposti, kun pumppu on irrallaan niin sormen pää siihen imu/paluureikään ja kokeillaan liikuttaa mäntää ylöspäin, jos muodostuu alipaine niin se on yleensä ihan soiva peli. Morgon rataspumpuista en ole kuullut kovin hyvää sanottavaa.

Pyörä on muuten taas osina tällä hetkellä ja ulkoasu muuttuu vähäsen, kapeampaa/korkeampaa kumia taakse, MCM fork coverit, uus stonga ja Flandersin riserit, pienempi penkki jne.
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

eeko

Se sama keksintöhän on Arielissa, ainakin yksipyttyissä.
Siellä on alla öljypohjan sumppu ja levyn aukaisulla senkin
saa auki. Ja sehän nimenomaan on oikean puoleisessa
limpussa.
-eeko