Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihdevipu ei palauta

Aloittaja Flstc91, 12 toukokuu 10, 20:55:51

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

#15
Lukasin tuossa Dynan manuaalia ja siinä on yksi tarkastus ja säätö, jos vaihteet eivät mene kunnolla päälle. Tämän voit tarkistaa kun laatikon kansi on vielä auki.
-   Kolmonen päälle
-   Kokeile että siirtäjän jousen paine (ja liike on) suunnilleen sama molempiin suuntiin. (Tuon jousen jonka juuri vaihdoit.)
-   Siirtäjän kynsien ja siirtäjärummun nastojen välinen vapaaliike pitäsi olla noin 0,25 mm, molemmin puolin. (Ks Kuvat 1)

Jos säätöä tarvitaan, niin seuraavasti
-   Siirtäjän (shifter pawl) säätö on vaihdelaatikon vasemmalla puolella, ensiön ja laatikon välissä. Ruuvi ja sen lukitusmutteri (ks Kuva 2, "6")
-   Löysää lukitusmutteri ja säädä säätöruuvia max. ¼ kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan, kunnes siirtäjän jousipaine ja vapaaliike ovat kohdallaan.
-   Kiristä lukitusmutteri

Koitan saada jotain kuvia liitteeksi ja etsin nuo kysymäsi momentit. (Tehty  :) )

Edit: Tässä momentit, pää- ja sivuakselin mutterit siihen välilevyyn 27 â€" 33 ft-lbs (37 â€" 45 Nm)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

makela68

Onkohan lehmänläjässä samanlainen jousisysteemi? Oireet on nimittäin ihan samat,vaihdevipu jää aina ykköselle laitettaessa pohjaan ja vivusto on tarkastettu ja voideltu, Entäs välivapaat,onko se merkki jostain isommasta viasta?

Rautahauli

Vaikka olet vivut tarkistanut niin huomasitko katsoa takimmaisen vivun kiinnityksen, siinä on neliöreikä ja jos akselin mutteri on löystynyt niin se kalvaa neliöreikää ja lisää välystä. Eli kun liikutat pedaalia niin liikkuuko akseli koko liikkeen ajan. Solenoidi on vähän tiellä mutta kyllä sen jotenkin näkee.
FXEF-81

jyrggä

Välivapaat on enne tulevasta laatikkorempasta. Laita teemojen öljyt sinne jos ei jo ole. Mulla se vähän helpotti vikaa, voi selvitä vielä kesän ja talvella vasta aski auki..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kokkonen

#19
Lainaus käyttäjältä: makela68 - 05 huhtikuu 11, 20:24:27
Onkohan lehmänläjässä samanlainen jousisysteemi?

Nelivaihteisessa on erilainen. Kataloogien mukaan tuo systeemi olisi tullut -86 viisivaihteisiin.

Alla nelivaihteisen lehmänläjän vaihtajasysteemin kuva. Jousia ja kärkiä löytyy sieltäkin.

edit: typo
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

makela68

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 06 huhtikuu 11, 05:33:02
Vaikka olet vivut tarkistanut niin huomasitko katsoa takimmaisen vivun kiinnityksen, siinä on neliöreikä ja jos akselin mutteri on löystynyt niin se kalvaa neliöreikää ja lisää välystä. Eli kun liikutat pedaalia niin liikkuuko akseli koko liikkeen ajan. Solenoidi on vähän tiellä mutta kyllä sen jotenkin näkee.

Tsekattu on ja akseli reagoi kyllä polkimen liikkeeseen heti,hyvä vinkki,mutta ei perhana sillä ratkennu. Lootassa on hd:n orkkisöljyt,joten sekin puoli on kunnossa. Tosta Kokkosen laittamasta kuvasta vois päätellä,että joku noista jousista on palveluksensa suorittanut. Laitan tietoa jos maltan lootan vielä auki ottaa.

jyrggä

Ei perkele  ;D
Puhelimella kirjottelin tuon edellisen vastaukseni, automaattinen sanansyöttö päällä ;D
Teemojen = redline siis
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

makela68

 ;D,joo,ihmettelinkin,aattelin että nyt on tosi insidejuttu ;D ;D

Kiiski

Ei voi muuta kuin ihailla insinöörin ajatuksen virtaa, kun tuijottaa tota lehmänläjän räjäytyskuvaa. Nyt viimeistään tajuan miksi eräs kaverini halusi väkisin asentaa vanhan räikkäkannen lehmänläjä laatikkoon.

Rautahauli

^Halusi asentaa vai asensi?  Laatikon kuoret on erilaiset joten aika homma että saa toimimaan. (mutua)

Sitäpaitsi lehmänläjä on tosi siisti paketti. ;)
FXEF-81

Natking

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 07 huhtikuu 11, 01:04:32
^Halusi asentaa vai asensi?  Laatikon kuoret on erilaiset joten aika homma että saa toimimaan. (mutua)

Sitäpaitsi lehmänläjä on tosi siisti paketti. ;)

Juu, kun se on pellolla ;D
Just trying to be different (like everyone else)

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 07 huhtikuu 11, 01:04:32
^Halusi asentaa vai asensi?  Laatikon kuoret on erilaiset joten aika homma että saa toimimaan. (mutua)

Sitäpaitsi lehmänläjä on tosi siisti paketti. ;)

Eiköhän se sen asentanu, haittas kiihdytys urheilua, kun joka lähdössä missas pykäliä.  En muista joutuko täyttää sitä aukkoo vai tekemään vain lisää reikiä. Enkä muuten sitäkään muista oliko stanu lohkot vai std:n.

Rautahauli

#27
Viime syksynä kävi useampaan otteeseen niin että kun piti lähteä liikennevaloista niin ykkönen ei ollutkaan päällä. Kerran olin piikkipaikalla ja taakse tuli vissiin ~30 pyöräilijää, piti poistua jaloista mutta ei ollutkaan vaihde päällä vaikka vapaavalo ei palanut, siinä oli lähellä että mut jyrätään. :D

Vaihdevivuissa oli niin paljon väljää että kun pedaalia potki alaspäin niin se tuntui niin tunnottomalta ettei sen perusteella voinut sanoa onko siellä vaihde päällä, myöskään vapaavaloon ei voinut luottaa vaan se piti kokeilla kytkintä nostamalla. Kaveri sitten sanoikin että tee nyt jotain noille vivuille. Oletin että nää nyt vaan kuuluu 30 vuotiaan laitteen ominaisuuksiin.

Nyt kun vivut on uudet niin tuntuu pelaavan, kun valo sammuu niin vaihde on päällä ja sen tuntee jalalla että alemmaksi on turha potkia kun tulee "seinä" vastaan. Olen myös ymmärtänyt että jos toision eturatas on löysällä niin sekin aiheuttaa omat ongelmansa.

Eli ainakin osa läjän (huonosta) maineesta johtuu väljistä vivuista, lisäksi niitten vaihtokin on suht työläs ja ehkä sen takia ne vaihdetaan vasta kun pedaalin liike ei välity enää laatikolle riittävästi. Tääkin mutua.
FXEF-81

Vette427

mulla ultiman 6-vaihteinen meni syksyllä kans sellaiseksi et ku ylös nosti polinta nii jäi yläasentoon ja piti potkasta keskelle takas. nyt avasin sen ja ihmetystä herättää et sitä viimeistä noin sentin pätkää siitä jousesta ei sieltä löydy  ???
öljy oli aika karseeta siihen nähen et ei ole ku 5000km ajettu. rauta "mössöä" oli pohjalla aika paljon. tai sellaista harmaata juttua. magneettiin se ei tarttunu ja missään ei näy kulumisen merkkejä tai että olis välissä käyny mitään ylimääräistä. ei kai se jousen pätkä ole sentään pystyny jauhaantumaan täysin hienoksi massaksi??  öljy ropun magneetissa oli pari noin millin rauta hiukkasta.

Lainaus käyttäjältä: Flstc91 - 20 toukokuu 10, 21:19:39

akselien isot mutterit pois sekä se laippa missä on ne akselien kaksi kuulalaakeria.

miksi noi mutterit avasit? vai onko harrikan oma laatikko erillainen siinä suhteessa? tuosta ultimasta sai koko pakettina vedettyä ulos kaiken.
vaihteen siirtäjien akseli vain tarvi ottaa pois.

 
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 10 huhtikuu 11, 15:46:01

öljy oli aika karseeta siihen nähen et ei ole ku 5000km ajettu. rauta "mössöä" oli pohjalla aika paljon. tai sellaista harmaata juttua. magneettiin se ei tarttunu ja missään ei näy kulumisen merkkejä tai että olis välissä käyny mitään ylimääräistä. ei kai se jousen pätkä ole sentään pystyny jauhaantumaan täysin hienoksi massaksi??  öljy ropun magneetissa oli pari noin millin rauta hiukkasta.

En tiiä kokemuksesta kun en noita uusia laatikoita oo koskaan omistanut, mutta joku joskus jutteli että nuo ultimat ja muuta "halppikset" on vähän samantapasia kun tuo harrikan lehmänläjä.. Eli niin harva ja täynnä reikiä, että vetää vettä sisäänsä sateella pitkään ajettaessa.. Ja kyllähän se jousi siellä jauhaantuu ihan varmasti jos vaan sattuu rattaisiin joutumaan.

Onko tuo laatikko siis ihan uusi, vasta 5k ajettu kokonaisuudessaan? Voihan se olla että se mössö pohjalla on ihan vaan sitä ultiman "normaalia" ensikulumista? :D
Nothing beats cubic inches...  except turbo!