Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihdevipu ei palauta

Aloittaja Flstc91, 12 toukokuu 10, 20:55:51

« edellinen - seuraava »

Flstc91

Vuosimallin -91 heritage softailiin tuli tässä joku päivä sitten sellainen ongelma että vaihdevipu ei palauta, suurempaa kun vaihtaa niin joskus jää vipu ylös ja alaspäin painellessa pitä melkein aina nostaa vipua jalalla takaisin.
Laatikossa taitaa olla joku jousi finaalissa?

Hemuli

Lähtisin etsimään vikaa ensin laatikon ulkopuolisista vivustoista - liika välys nivelissä ja rasvaamattomuus aiheuttaa juuri tuollaisia oireita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

#2
Tuskin lienee sama vika mutta itsellä tuli tuollainen samantapainen ongelma 06 Street Glideen tänä huhtikuussa lähdettyäni Espanjasta ajelemaan kohti Suomea. Olin ehtinyt ajaa 200km "kotoani" kun tietullikopille pysähdyttyäni ihmettelin että mites helkkarissa vaihdepoljin painuu astinlautaan asti ja jää sinne. Tullikopin jälkeen tien sivuun ihmettelemään ja nopeasti diagnoosi: joko polkimesta(luultavampaa) tai vaihdevipuakselista poorit finaalissa. 70 tkm ajettu ja nyt jo vaihteet katoilee...Aina välillä pitoa löytyi sen verran että pystyi potkimaan pykälää silmään.Olin sattumalta ison kaupungin, Valencian kupeessa ja tiesin jo valmiiksi että sieltä löytyisi diileri joten fixaus saattaisi olla mahdollinen.

(Tässä kohtaa vanhat jäärät lopettakoon lukemisen koska nyt seuraa sitten hi-techia!) Tallikaverille soittoa ja kyselemään että mikäs olis osoite diilerille, hetken päästä tuli tekstarina osoite jonka sitten hakkasin NAVIGAATTORIIN ja lähdin suunnistamaan sen ohjeiden perusteella n.20 kilsan päähän keskelle Valenciaa. Navi opasti suoraan diilerille, joka sijaitsi kerrostalon alakerrassa. Huoltokaveri tuli paikan päälle ja totesi että no problem, käy kahvilla niin he korjaavat pyörän. Puolitoista tuntia vian ilmenemisestä laite korjattu(vaihdepoljin vaihdettiin uuteen) ja olin tien päällä ajamassa kohti hotellia.Joka muuten oli vain n.vartin matkan päässä diileriltä. Ibis Palacio de Congress, suosittelen, korttelin päässä baari josta saa tshekkiolutta! Harvinaista spanskeissa....

Helvetin hieno paikka tulla tekninen vika: aurinko paistaa, lämpöä n.20c, juuri se kaupunki jossa muutenkin ajattelin yöpyä ja kaverin avustuksella (kiitos jäsen T !) nykyajan ihmeitä käyttäen sain ajettua laitteen suoraan diilerille fixaukseen. Olisi muuten ihan pikkaisen vituttanut ajaa keskelle Valenciaa(kai n.300 000 asukasta) ilman navin opastusta laitteella josta alkaa vaihteet katoilla, hiukan olisi ollut tekemistä pysähdellä katselemaan karttaa ruuhkan keskellä tai kysymään tietä ja sitten arpomaan menevätkö vaihteet enää päälle.(se olikin 4000km paluumatkan ainoa vika, ellei lasketa Freiburgissa Saksassa vaihtamaani ajovalopolttimoa, sen jälkeen palkitsinkin itseni oluella kirkon varjossa herrasväki Kokkosen mukavassa seurassa!)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Danny

Itsellä samaisia ongelmia ollu joskus ja vika löytyi tuolta ympyrän keskeltä, jotain liukastetta akselille niin alkoi toimimaan.

Flstc91

Lainaus käyttäjältä: regee - 13 toukokuu 10, 22:46:21
Itsellä samaisia ongelmia ollu joskus ja vika löytyi tuolta ympyrän keskeltä, jotain liukastetta akselille niin alkoi toimimaan.
Mä otin ton takavivun pois ja tuntuu nyt että kun on vapaalla niin vipu makaa aivan naksauksen päässä ykkösestä, hyvin selitetty ;)
Onkos siellä laatikossa joku jousi sisällä mikä pitää vivun balanssissa?

Kokkonen

On siellä sellainen, ohessa kuva. Ei olis eka, joka on katkennut. Siinä on itse asiassa kaksi jousta, toinen vähän hennompi.
Vuosimalleissa 86 ->
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Flstc91

Laatikon päällä on se kansi ja siellä alla on tuo jousi, onko kova homma vaihtaa?
Pitääkö irrottaa laatikko ym erikoistyökaluja tarviiko?

Flstc91

Tänä aamuna kun ajelin töihin niin vitoselle kun vaihtaa niin silloin ainoastaan palauttaa vivun ja silloinkin sinne aivan alas takaisin.
Vivusto liikkuu hyvin joten väittäisin ettei vika ole laatikon ulkopuolinen, millanen urakka se jousen/jousien vaihto on?

Kyllä tuollakin nyt pärjää, mutta ei oikein pääse kepittämään nopeaan ja testailemaan uutta nokkaa ja super trappia ;)

Kokkonen

En ole itse tuota jousta vaihtanut, mutta kyllä siihenkin jotain kommentoin, jos ei kukaan muu jo homman tehnyt kommentoi asiaa.

JOS se jousi on poikki, niin ongelma on myös, että nyt siellä laatikossa saattaa pyöriä niitä jousen pätkiä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tässä on Brittien Harley foorumilta kopsattu ohje jousen vaihtoon.
Saattaa olla, että käännetään joskus toiselle kotimaiselle... :)


LainaaSTART HERE>

The tranny has two covers; a top cover and a side (trapdoor) cover.
When you pull the top cover and remove the shifter cam, you'll probably see
that there's no way to get at the shifter pawl to remove the shifter arm
without pulling out the gear set. You'll have to go through the trapdoor.
The trapdoor is actually in two parts, sort of like a cover on a cover. The
outer cover lets you get at your clutch cable and throwout bearing without
messing with the gear set. Pull that first and disconnect your clutch
cable.

This should also give you access to the shifter fork shaft so you can pull
your shifter forks. I'd recommend taking a piece of wire and running it
through the forks and flagging one of them with a piece of masking tape.
It's not that big a deal, but it can get pretty frustrating if you get
turned around on which fork goes where. When you pull the trapdoor itself,
assuming all the top parts are now tucked safely out of the way, the gearset
should slide right out. Go ahead and check the bearings for any wear. As
long as you're this far in, it's no major trick to press out the old
bearings and press in new ones if you notice any wear. You don't want to
have to go through this again on the off chance that a chunk of spring found
its way into a bearing.

Run a magnet around the inside of the case. This should pick up any broken
spring bits. Clean out the case with a rag and inspect the rag for metal
parts. Look at your gear teeth and make sure there's no wear. There really
shouldn't be. Harley tranny gears are hard to break. If you have a lathe
you can throw you shifter fork shaft on it to ensure that it's true. A bent
shifter fork shaft can be an exciting proposition, but you probably don't
have anything to worry about unless you discover a toasted bearing. The
wobbling of the gearset on a bad bearing can bend the forks and the shaft.

Now that you have your entire transmission gutted, you can get to the little
$2 part that needs replacing. There are 2 springs. Replace them both. You
may have to press the shifter pawl off the arm to get the little spring on.
The shifter pawl assembly is like oragami; there's nineteen different ways
to fold it, but only one of them makes a bird. Don't look at the picture in
the manual, look at the picture in the parts catalog. The parts catalog is
your friend. If you get a spring on backwards, everything will seem to go
together fine, but the shifter pawl will want to grab the wrong way.

Clean all your gasket surfaces and put everything back in the way it came
out. The shifter forks can seem a little tricky, but they only go in one
way. If you feel you have to force it, you're doing it wrong. They either
drop and slide right in or you have your gearset misaligned. Slide the
gears back and forth until the fork drops into place.

As long as you're torn this far down, you may want to check your seals for
seepage. If there's any at all, go ahead and replace them. Make sure that
the little membrane on the main tranny seal that seats agains the shaft is
not damaged or folded or it will leak.

If you've never done a tranny before, give yourself 2 days. Realistically,
if you have all the parts you'll need in advance, you can knock it out in
about 5 or 6 hours. The important thing is to go slow and not get
frustrated. I'm sure an actual mechanic can do it faster.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kun saat ongelman paikallistettua ja korjattua, niin laita palautetta tänne. Näyttä siltä, että asian tiimoilta ei ole liiemmälti kokemusta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Flstc91

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 18 toukokuu 10, 09:16:17
Kun saat ongelman paikallistettua ja korjattua, niin laita palautetta tänne. Näyttä siltä, että asian tiimoilta ei ole liiemmälti kokemusta.
Taitaa mennä ensi talven urakaksi koko homma kun nyt ei ehdi ruuvailla, ajaa sillä kuitenkin voi.

Flstc91

Aloin sitten urakkaan kun ei tuo vaihteilla räplääminen kiinnosta ja piiitkä kesä edessä.
Enskapuoli, öljysäiliö ja pakoputki irti, koppa irti mihin menee vaijeri ja sitten akselien isot mutterit pois sekä se laippa missä on ne akselien kaksi kuulalaakeria. Vaihteiston rumpu pois, pääakseli jää laatikkoon mutta toinen akseli pois.
Enskan puolelta seger rengas pois siirtäjävivun akselista ja prikka myös pois,
sitten varmaan päinvastoin takaisin päin???
Onko siellä mitään mitä pitää säätää tai jotain muuta, vai lyönkö vaan kasaan sen kummempia tehden ja vaihteet vaihtuu???

Onneksi oli red linen laatikkömömmöt sisällä niin jousen irronnut pala ei päässyt mihinkään väliin.

Kokkonen

Olipa hyvä että ryhdyit hommaan kuitenkin. Se jousenpätkä olisi kuitenkin huonolla tuurilla saattanut tehdä tuhojaan, nyt pääsit vielä halvalla.

Jos sieltä ei tarvitse mitään muuta vaihtaa, niin kokoon. Haarukat samoille paikoille kun purettaessa ja vaihdettu jousi oikein päin. Sitähän toi engelsmanni painottaa ja että kaiken pitää mennä ilman voimaa paikalleen.
Shimmaaminen onkin sitten luku sinällään, jos siihen pitää lähteä.

Onhan se hyvä tarkastaa, että muut hilut ovat kunnossa. Siirtäjähaarukat ja laakerit, siinä kait ne tärkeimmät. Asiantuntijat antakoon lausuntonsa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Flstc91

Kuinkan tiukalle ne kaksi isoa mutteria tulee akseleiden päähän?
Olivat aika löysällä, tais kylläkin olla nylokkeja.