Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel Vs. Evo nostajapesät

Aloittaja awi, 11 toukokuu 10, 16:31:05

« edellinen - seuraava »

awi

Tuossa pyörittelin nostajapesiä ja vertailin niitä niin ajattelin samalla napata pari kuvaa tännekkin jos jotain askarruttaa sama asia.

-Nostajan halkaisija ero on shovel n.18.2mm Vs. evo 21mm.
-Sama "pulttijako"
-Evon pesä korkeampi ja Shovelissa n.1.5mm suurempi suojaputken porauksen halkaisija.
-Materiaali ero shovelin rauta Vs. evon alumiini (wauhtiheeboille selvää painon säästöä  ;D )
-Eri kulmat putkille...






Thomas

#1
Lainaus käyttäjältä: awi - 11 toukokuu 10, 16:31:05
-Materiaali ero shovelin rauta Vs. evon alumiini (wauhtiheeboille selvää painon säästöä  ;D )

Ekoissa EVOissakin oli valurautaiset (ellen aivan väärin muista)..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Hemuli

Ihan oikein muistat - oli rautaa ainakin vielä 1987.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Jos meinaa laittaa shoveliin evon nostajanpesät niin pitää laittaa myös evon nokka.

Thomas

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 11 toukokuu 10, 22:33:08
Jos meinaa laittaa shoveliin evon nostajanpesät niin pitää laittaa myös evon nokka.

Olikohan tästä juttua vuosi taannoin samaisella foorumilla.. eli EVO'n nokan myötä menisi myös keinuvipujen suhteet vähän pieleen.. eikös shovel'issa ole 1.50 suhde ja EVO'ssa 1.65 suhde (noin lonkalta heitettynä)?

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Spöke

Hommaahan voi jatkaa laittamalla evon vipat. Pysyypi suhteet kunnossa.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

awi

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 11 toukokuu 10, 23:52:05
Hommaahan voi jatkaa laittamalla evon vipat. Pysyypi suhteet kunnossa.
-M-

jep, ja evon tönäreiden suojaputkien alaosat...opastakaa jos ihan metässä olen, mutta evon keinuja hivenen koneistamalla sieltä rulla päästä siten että keinunrungon pää on rullan keski kohdalla voi käyttää shovelin spacereitakin...en nyt muista paljonko pitää höylätä pois,mutta vähästä on kyse että rulla saadaan oikeelle paikalleen shovelin spacereilla. Itsellä vasta suunnittelu vaiheessa, mutta yksi toimiva kokonaisuus ollut tuttavapiirissä jo +7000km.

Näillä eväillä pitäisi päästä nauttimaan evon nokkien paremmista ominaisuuksista(??), luotettavimmista nostajista(??) ja kenties saada lisää hajoavia osia esim. rullakeinujen muodossa yläkertaan   ;D Samoin tulee hivenen kliinimpi koneen ulkopuoli kun yläkerran öljynkierto muutetaan evomaiseksi.

Thomas

#7
Netistä löytyy aikalailla juttua EVO'n nokkien käytöstä Shovelissa, varmaan topic'in aloittajalle ennestäänkin tuttuja. Esim. hakusanalla "Velva Touch" pääsee hyvin keskusteluihin kiinni..

Velva Touch on B-M-O'n tuote, josta lisäinfoa osoitteesta http://velvatouchlifters.com/ ($$$)

Sitten Axtell ainakin tekee shovelin pyttyjä, joihin saa EVO'n kannet suoraan kiinni, ja taisi S.T.D'lläkin olla EVO'n mallisella palotilalla varustetut shovelin/pannun kannet, joihin sopii muutkin EVO'n sisuskalut.

Tuossa projektissa kannattaa päällimmäisenä pitää mielessä, että tarpeeksi usein tilannepäivitystä tänne foorumille!

-t-

ps. tietenkin sitten massiäijille löytyy Sorensen Performance (http://www.spchoppers.com) - mutta billet osia voi karttaa ihan vain siitä syystä että niiden lämmönjohtamiskyky on valua heikompi;-)
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

awi

#8
Tuossa kun yläkertaa tuumailin niin laskeskelin hivenen kustannuksia ja vaihtoehtoja...Korjatkaa jälleen jos olen kovin syvällä ojassa...En ole aivan 100% varma noista vakio vipusuhteista, mutta internet antoi alla olevia mittoja joita käytin...

Keinuvivut menee joka tapauksessa vaihtoon huonon kunnon vuoksi. Shovelin vakio suhde 1.43, vakiolla nokalla .390 nostoa, antaa n. 14.2mm kokonaisnostoa venttiilille. Nyt paikallaan oli Andrewsin BH nokka jossa nostoa .450 antaa kokonais nostoa 16.4mm

Olen antanut itselleni kertoa että pre -92 evoissa oli nostoa vakiona .495,uudemmissa .472, eli menee noston osalta yli Andrewsin BH nokan nostojen.Shovelin vakio vipusuhteella kokonais nostoa n.18mm.

Eikös vakio evossa ole vipusuhde 1.5? Tämä yhdistettynä pre-92 nokkaan antaa jo nostoa n.18.9mm ja 1.67 suhteella n.21mm, eli aivan hervottomasti enemmän kuin shovelin vakiovivuilla ja "virinokalla"

Nyt jos selailee varaosa luetteloita ja nettiä niin Ultimalla on aika lyömätön tarjous evon rullakeinuista lätäkön takaa n.150usd / pari. Niissä suhde on 1.67. Kun taas vakio suhteella oleva evon rulla sarja n.250-300usd.Kuinkahan Ultiman laatu??

Kun ei ole kierros kone hakusessa niin asteita en niin hirmusesti hae, joten näillä laskeskelmilla pitäisi 1.67 vivuilla ja evon vakiolla nokalla saada huomattavasti parannusta hengitykseen.Olettaa myös vois että koneen käyttöalue olis aika leppoisa ja vääntäväkin.

edit: Jimsin manualin mukaan -66 - (about) -80 on  1.43 ja -80 - (about) -84 1.5 suhteet vakiona.
Thomashan sen jo mainitsikin tuon evon 1.65

Hemuli

Shovelissa on palotilan muodon takia niin härskit venttiilikulmat että ottaa venat toisiinsa kiinni evon nostoilla. Evossa venttiilit on huomattavasti pystymmässä ja mahtuvat täten aukeamaan enemmän. Siksi noin suuri ero nostolukemissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

awi

#10
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 toukokuu 10, 18:46:21
Shovelissa on palotilan muodon takia niin härskit venttiilikulmat että ottaa venat toisiinsa kiinni evon nostoilla. Evossa venttiilit on huomattavasti pystymmässä ja mahtuvat täten aukeamaan enemmän. Siksi noin suuri ero nostolukemissa.

Harmi kun kerkesin jo kannet veivata pois kun olis voinu mittaila vielä tuotakin. Paljonkohan on maksimit mitä aukee ennen kun kilahtaa venttiilt yhteen?

Pitääpäs hivenen kysellä tarkemmin mikä nokka on käytössä tuossa kulkevassa vehkeessä.Minun muistikuvan mukaan kyllä vakio evon nokalla paukuttelis menemään, toinen sitten tuo vipusuhde...

...eikös siinä tule myös eroa laskennallisen ja todellisen kokonaisnoston/vipusuhteen välille juuri tuon eri kulman takia?Eli jos evossa toteutuu 1.65 niin shovelissa jää todellisuudessa alle eri ergonomian vuoksi?

Tämä kyllä vaatii kaikki osat paikalle ja hivenen tuumailua...

jimsin rullakeinu sarja (1.5) shoveliin 600usd vrt. Ultima evoon (1.67) 150usd...elämä on...

Edit: Sitten vielä hämää ns L-grindin evon nokka. Internet antaa infoksi että se olisi ollut käytössä 81-91 samoilla arvoilla .495 nostolla.Ilmoittaa over lapiksi 0 (??)

Hemuli

L-nokassa pako menee kiinni ja imu avautuu samalla hetkellä 01 astetta ennen yläkuolokohtaa. Eli periaatteessa overlappi on nolla. Silloinhan ei shovelissakaan tule ongelmaa venttiili-venttiili -kosketuksen kanssa.

Uudemmassa N-nokassa on vielä miedommat asteet, -09/-02. Tällöin venat ovat kiinni seitsemän astetta nostojen välillä.

Kuitenkin noihin ilmoitetaan TDC:lle nostot:

L .091"/.083
N .070"/.049

Tämä taas johtuu siitä että asteet on ilmoitettu .053" nostajan nostolla, tämä kun kerrotaan vippasuhteella niin saadaan venttiilille liikettä myös alle .053"ssa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

awi

#12
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 toukokuu 10, 20:22:17
L-nokassa pako menee kiinni ja imu avautuu samalla hetkellä 01 astetta ennen yläkuolokohtaa. Eli periaatteessa overlappi on nolla. Silloinhan ei shovelissakaan tule ongelmaa venttiili-venttiili -kosketuksen kanssa.

Uudemmassa N-nokassa on vielä miedommat asteet, -09/-02. Tällöin venat ovat kiinni seitsemän astetta nostojen välillä.

Kuitenkin noihin ilmoitetaan TDC:lle nostot:

L .091"/.083
N .070"/.049

Tämä taas johtuu siitä että asteet on ilmoitettu .053" nostajan nostolla, tämä kun kerrotaan vippasuhteella niin saadaan venttiilille liikettä myös alle .053"ssa.

Ok, kiitti tiedoista.

Kerkesin etsiskellä jo testiä varten juuri tuon N ja siten vielä V nokan. V-nokasta en täyttä tietoa vielä löytänyt,ne auttas jos löytyy helposti. Veikkaisin sen olevan 88-91 nokka, 5 asteen overlapilla ja .495 nostolla.Kun N-oli se miedompi .472 nostolla.

edit:Eipäs olekkaan...nyt löytyi tietoa.Mikähän se 5 overlapilla oleva nokka sitten on...

CAM GRIND         TIMING DURATION LIFT     TIMING DURATION LIFT

----------------------------------------------------------------

84-87 "V"    intake -6/38 212 .472     exhaust 25/-3 202 .472

88-91 "L"    intake 3/39  222 .495     exhaust 54/2  236 .495

84-93 "C"    intake -18/6 168 .462     exhaust 5/-18 168 .462

92-93 "N"    intake -2/30 208 .472     exhaust 31/-9 202 .472

Kiiski

Nyt kun tää keskustelu on mennyt ihan uber tekniseksi niin vinkkinä voisin kertoa että sitä venttiilin nostoa esim. 0.450 ei enään kerrota millään vaan se 0.450. Ja Shoveliin saa helposti nokan jossa yli 0.500 nostoa, ei mikään mahdottomuus. Minkä takia Shoveliin pitää koittaa saada jonkun nuhapumpun nokka? säästö,saaste vai virityksen takia?

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 13 toukokuu 10, 00:55:51
Nyt kun tää keskustelu on mennyt ihan uber tekniseksi Minkä takia Shoveliin pitää koittaa saada jonkun nuhapumpun nokka? säästö,saaste vai virityksen takia?
Sitä mäkin ihmettelen? Sitäpaitsi noi Evon nostaja pesät paljon pykivämmän näköset.
Hyvä jos joku jaksaa vääntää... Nettimotossa yks kopteri myynnissä missä laitettu Shoveliin evon kannet & nostaja pesät. Miksi sitä mun on vaikee sanoo!
HOG Forever Forever HOG