Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S E säätöohje

Aloittaja Mopopoika, 06 toukokuu 10, 07:31:31

« edellinen - seuraava »

Nakkeus

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 11 syyskuu 13, 12:40:33
Oikea vastaus kuuluu: viemäriputki on viemäriputki ja kaasutin on kaasutin.

Mulla on vähän samantapainen "säätö"ongelma ollu koko kesän. Kone käy hiukan rikkaalla. Seosruuvi on kuitenkin ohjeisiin verrattuna liikaa auki, mikä viittaa liian pieneen välialueen suuttimeen. Kokeilin sitten isompia välialueen suuttimia ja niillä ongelma senkuin pahenee: käy entistä rikkaammalla vaikka seosruuvia saakin vääntää kiinnipäin.

Olen hankkinut ongelmaan lopullisen ratkaisun (tm). Se tosin odottaa vielä hyllyssä asentamistaan.

tm=toinen merkki??? ;D

Nakkeus

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 11 syyskuu 13, 13:08:00
Lainaus käyttäjältä: Nakkeus - 11 syyskuu 13, 12:21:39
Pitääpäs kysäistä taas viisaammilta neuvoa. 71 vuoden vakio rautapää, s&s super e. Seoksia koittanut tuon ohjeen mukaan säädellä mutta joku ei nyt natsaa... Eli välialueen suutin tällä hetkellä0.28, pääsuutin 0.66. Ohjeen mukaan seosruuvia saisi käännellä vain 1 ja 3/4 kierrosta auki, jos tarvitsee kääntää enemmän niin pitäisi hommata isompi välialueen suutin. Omassa härvelissä tuo ruuvi pitää kuitenkin olla lähes 3 kierrosta auki, muuten aivastelee kaasariin (menee laihalle?). Se mikä tässä hämää on tuo tulpan väri, on meinaan raskaasti karstassa heti muutaman kymmenen km:n jälkeen. Eikö tuo ole kuitenkin merkki siitä että olisi rikkaalla? Vai kuvaako paremminkin yläkierrosten toimintaa? Pyörä kuitenkin toimii läpi kaikkien alueiden suht hyvin, mitä nyt kaasua avatessa hieman meinaa miettiä. Tasaisilla kierroksilla esim. 80 km/h ajettaessa aivastelee väliin ilmanputsariin jos tuo seosruuvi on vähemmän auki kuin tuon 3 kierrosta.
Välialueen suuttimen vaihdolla saisi varmaan tuon välialueen paremmin säätöihin mutta miten tulisi toimia tuon pääsuuttimen kanssa kun nuo tulpat tosiaan sen näköiset että olisi raskaasti rikkaalla. Kiihdytyspumppu on tällä hetkellä nollakohdasta puoli kierrosta auki... ???

jos merkit osoittaa raskaasti rikkaalla ja sylkee putsariin, on musta kyseessä imuvuoto. Säätöjen pitää toimia loogisesti seurauksiin nähden. Onko varma, että ei ole imuvuotoja missään ja on se VOESin putki, joka törröttää imukurkussa varkulla tukittu joko tulpalla tai  VOESiin kuuluvalla letkulla...?

Tuo tulpan väri osoittaa vahvasti rikkaalle mutta putsariin ei sylje JOS tuon seosruuviin pitää tuon kolme kierrosta auki. Jos laittaa pienemmälle niin sylkee.
Imuvuodoista tietty paha mennä vannomaan mutta viikko sitten käytin kaasarin pöydällä ja laitoin paikalleen laittaessa uudet tiivisteet kurkkuihin. Napakasti tuntui istuvan paikalleen... ??? Pitääpäs tarkistaa vielä tuo voesin putki, se siis pitäisi olla tukittu?

Hemuli

VOES lähtö pitää olla tukittu jos ei ole käytössä sytkää joka ottaa ohjauksen siitä.

Mutta seiskaykkösessä rautapäässä imuvuoto on erittäin todennäköinen syy aivasteluun, ne o-renkaat on suoraan saatanasta ja niiden paikalleen saaminen tiiviisti on melkoinen urakka.

Onhan sulla kaasari tuettuna moottoriin ettei se roiku pelkän imusarjan varassa?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Kaasarin säädössä harvemmin toi teoria ja käytäntö on sama asia. Kyllä se kaasari rykii putsariin silloinkin kun se on rikkaalla. Jos ne tulpat on mustat niin käy rikkaalla. Helposti kun kaasaria säätelee tulee nostettua tyhjäkäynnin kierroksia siitä ei seos (tyhjäkäynninsäätö) ruuvista liikaa jolloin seos ruuvi ei enää toimi niinkuin pitäisi / tyhjäkäynti piiri putoo vähän niinku pois pelistä. Uudessa S&S kaasuttimessa on yllättävän tarkkaa toi tyhjäkäynnin seoksen säätö, laihan ja paksun seoksen ero on jotain puolenkierroksen luokkaa monesti joskus törmännyt et vieläkin vähemmän. Eli mä palaisin perusasetuksiin ja siitä kääntäisin laihemmalle pikkuhiljaa ja jne. Ilmansuodatin on kans aika tärkee eli jos on joku super upee / mä tykkään tästä malli niin syy voi olla peilissä ja sen rykimisen kanssa on elettävä tai vaihdettava kaasaria tai putsaria. Imusarjavuodossa yleensä toinen tulppa on musta ja toinen valkonen.

HillyMan

Kuulostaa niin tutulta. Mutta kun kattelin sitä kaasarin kurkkua niin siellä on sellasia pieniä reikiä, mitähän ne on? Eli kuvittelin ite että mulla on liian iso välialueen suutin vaikkakin seosruuvi on suurin piirtein sen 1,5 kierrosta auki mutta ajaessa sais liikaa kun tulpat mustuu. Mulla shoveli kun viekin sen 7 litraa ja päälle satasella että ei se ainakaan laihalla käy :D Mulla kyllä muuten nyt toimii ja vetää ja kulkee niin pirusti, ainoo on toi kulutus ja mustat tulpat. jään mielenkiinnolla odottamaan löytyykö joku mullistava keksintö :)

Nakkeus

Positiivista että on kohtalotovereita. :) Joopa joo, tosiaan molemmat tulpat tasapuolisesti mustuu, ilmanputsarissa ei ole merkintää mutta on tuollainen perus pyöreä malli mikä istuu tuonne sössön pisaranmuotoiseen koteloon, hiukka punertava väriltään, olisko k&n?
Pitää nyt vielä tutkia tuota mahdollista imuvuotoa, menee kyllä mystiseksi... Niin ja paketti tosiaan lepää tuon imusarjan varassa, olis ehkä aiheellista värkätä joku tuki sille.
Yhdyn Hemuliin noiden o-renkaiden osalta, oli kyllä erittäin vittumaiset asentaa.

Kiiski

Kulutus riippuu muustakin kuin kaasarista, vehkeen paino, katteet ja välitykset vaikuttaa paljon. Mulla Shoveli vie 7-8 litraa ja yskii kylmänä välialueella eli pikkasen laihalla.  Pääalue tulee suht matalilla kierroksilla S&S:ssä, vakio välityksillä 90-100 vauhdissa E ruokkii jo pääsuuttimella pelkästään. Tuki kaasarille on välttämätön, se viaton yskäsy kaasarin on ihan tajuton muulinpotku käytännössä, se kaasari hyppää benji-hypyn kaasuvaijerin varaan ennemmin tai myöhemmin, todella noloa kun niin käy.

Hemuli

Niin ja vaikka ei yskisikään niin pelkästään moottorin tärinä - puhumattakaan terävistä töyssyistä - heilauttaa painavaa kaasaria ja sen jatkeena olevaa imusarjaa joka vuorostaan ennemmin tai myöhemmin johtaa imuvuotoihin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Nakkeus - 11 syyskuu 13, 13:38:19
tm=toinen merkki??? ;D

Voi sen näinkin lukea... ;D

Erinäisten sorvaus-, jyrsintä-, rälläköinti- ja hitsaustoimenpideiden jälkeen Lopullinen Ratkaisu asentui paikoilleen. Ja chopperi rupes keulimaan. Koneen käytös parani oikeastaan kaikilla kierrosalueilla ja kaasun asennoilla, ei dramaattisesti, mutta selvästi havaittavalla tavalla. Sillä on näköjään jonkinmoinen ero, tuleeko seos pyttyyn pisaroina vai sumuna...
Long John Stroker

Kapteeni sika

Kun otin kaasarin irti viikko sit niin vaikka luulin ettei imuvuotoja ole ollut niin kyl kumipantojen alla oli sellasta mustaa raitaa mitkä on saattaneet imuvuodosta jäädä. Ja kummankin kannen puolella. Hain pilikasta 2" silikoniletkua 3":n pätkän ja se on just eikä melkein oikean kokoista.
Kumipannat ei olleet paikoillaan kun muutaman kuukauden ja oli jo ehtineet kovettua. Vanhat oli 19mm leveät ja ne pitäs olla mun tappaukseen noin 21 mm. Koitin käännellä sylintereitä/kansia  kohdilleen viime syksynä kun oli auki mut en mä saanut niitä ihan täydellisesti sovitettua imusarjan kans.

Saas nähä kuinka silikoniletku pitää.

Nakkeus

Lainaus käyttäjältä: Nakkeus - 11 syyskuu 13, 20:29:38
Positiivista että on kohtalotovereita. :) Joopa joo, tosiaan molemmat tulpat tasapuolisesti mustuu, ilmanputsarissa ei ole merkintää mutta on tuollainen perus pyöreä malli mikä istuu tuonne sössön pisaranmuotoiseen koteloon, hiukka punertava väriltään, olisko k&n?
Pitää nyt vielä tutkia tuota mahdollista imuvuotoa, menee kyllä mystiseksi... Niin ja paketti tosiaan lepää tuon imusarjan varassa, olis ehkä aiheellista värkätä joku tuki sille.
Yhdyn Hemuliin noiden o-renkaiden osalta, oli kyllä erittäin vittumaiset asentaa.

Jeba jee, imuvuotohan siellä oli. Tyhjäkäynti rupes liikennevaloissa nousemaan, ajelin kotio ja suihkasin jotain elektroniikanpuhdistussprayta (ei muuta sattunut olemaan käsillä ;D) imusarjalle ja kas, kierrokset reagoi tähän.
Talven aikan koitin kohdistaa pyttyjä ja kansia imusarjaan, tein tukiraudat imusarjalle sekä uusin o-renkaat ja klemmarit. Nyt pelaa muuten hyvin eikä reagoi sraysuihkuun, mutta kaasua avatessa tuppaa vähän miettimään ja kylmällä koneella saattaa aivastaa kaasariin kierrosten ollessa joku 3-4rpm. Kun on saatu kelattua kierrokset ylemmäs niin vastaa kaasuun nätisti ja jaksaa vetää.
Seosruuvi lähes kolme kierrosta auki (muuten aivastelee) ja kiihdytyspumppu puoli kierrosta nollakohdasta auki.
Välialueen suutin 0.28 ja pääsuutin 0.66. Tulpat mustat. Eikös tuo tulppien väri tule lähinnä pääsuuttimesta? Joku täällä foorumilla oli joskus vaihtanut pääsuuttimen juurikin tuosta 0.66:sta pienempään ja väri tulpissa oli ainakin muuuttunut paremmaksi...?
Jos odottelis kelien lämpenemistä ja kattois onko mitään vaikutusta. Jos ei niin vaihtais välialueen suuttimen kokoa isompaan ja pääsuuttimen kokoa pienempään.

Nakkeus

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 syyskuu 13, 19:34:54
Lainaus käyttäjältä: Nakkeus - 11 syyskuu 13, 13:38:19
tm=toinen merkki??? ;D

Voi sen näinkin lukea... ;D

Erinäisten sorvaus-, jyrsintä-, rälläköinti- ja hitsaustoimenpideiden jälkeen Lopullinen Ratkaisu asentui paikoilleen. Ja chopperi rupes keulimaan. Koneen käytös parani oikeastaan kaikilla kierrosalueilla ja kaasun asennoilla, ei dramaattisesti, mutta selvästi havaittavalla tavalla. Sillä on näköjään jonkinmoinen ero, tuleeko seos pyttyyn pisaroina vai sumuna...

Mitäs sää ny sinne sitte asensit? Keihin? Dellorto? :)

Kapteeni sika

Aina välillä vaivannut päätäni sillä miksi tulpat nokeentuu, samoin kun pakoputkien sisäpinnat. Seosruuvi on oikein säädetty mut tänään tsekkasin kiihotuspumpun säätöä, se oli vajaa 6 kierrosta auki.  ;D Olisko hieman runsaahkosti. Kokeilin yhdellä kierroksella mut se ei taida riittää kun kaasua pitää vähän "pumpata" liikkeelle lähtiessä, varsinkin jos koittaa lähteä vähän liukkaammin. Nyt vääntää isolla vaihteella alemmilla kierroksilla, ihme.  ;)

Pitää ruuvata vähän enemmän auki, 2 kierrosta tais olla perusasetus.

Kapteeni sika

Parinsadan kilsan pyrähdys ja nyt jo alko putkien päät harmaantuun. Perskule, joka päivä jotain uutta.

ezmo

S&S super e shorty. Mistäs johtuu, että kylmäkäynnistyksessä ei lähe käyntiin kiksillä, elleli ruuvaa kaasukahvan päästä kaapelista löysiä pois ja pari ekstra kierrosta, kaasu ois ns hitusen auki? Starttispräytä oon antanu kurkuille, ei muutu tyhjäkäynti. Kaasun annolla kierrokset valuu tyhjäkäynnille hieman hitaanlaisesti. Suuttimet 295 / 72. Kiihdytyspumppu auki 1/2 kierrosta
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger