Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S E säätöohje

Aloittaja Mopopoika, 06 toukokuu 10, 07:31:31

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

#60
Hermo joo, tää on taas tätä suolaa.

Mun persedyno sanoo, että nyt toi härveli toimii hyvin, joten toistaiseksi en säädä yhtään mitään mihinkään suuntaan. Viemäriputken ongelmahan on yleisesti se siirtymäkohta välialueelta pääsuuttimelle, mutta tässä TJ:llä varustetussa paketissa sitä ongelmaa ei ollut viime kesänä, eikä tuntunut olevan nytkään.

Muoksis: en torjuisi tota Thunderjettiä ainakaan tämän kokemuksen perusteella. Pitää muistaa myös, että sekin on säädettävä, joten sen mukaantuloalueeseen voi vaikuttaa.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 13 huhtikuu 11, 16:31:36...Moottorijarrutuksissa paukuttaa aikaisempaa enemmän putkissa, johtunee uudesta nokasta, tai sitten on aavistuksen rikkaalla...

Tai sitten sulla on putket vähän huonosti kiinni ja imaisee tuoretta ilmaa tiivisteen välistä pakokaasun sekaan. Siellä on palamatonta bensaa joka sitten paukkuu hapen kanssa mukavasti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Kilometrejä on jonkin verran kertynyt ja hyvin käy ja kukkuu. Mutta täälläkin havaittavissa moottorijarrutuksissa että välillä pientä pauketta putkessa ja samoin kun kuuman koneen lyö tulille, ei kuitenkaan joka kerralla. Ei vaikuta käyntiinlähtöön mutta ilman sitä satunnaista poksahdusta voisin elää. ;) Olisiko hivenen liian rikkaalla?  Muutaman viikon takaisessa huollossa ei päästy lumitilanteen takia koeajolle ja siellä sanottiinkin että jotain pikku säätöä voi joutua tekemään.
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 13 huhtikuu 11, 11:21:11
Se on kuitenkin ihan varma et 88 cid Shoveli ei toimi 29,5 ja 62 suuttimilla pelkästään.  Ja jos olen väärässä niin sit mä en ala enään mitään. Mulla on Öölarissakin 29,5 ja 72 ja se on 1200:nen,  eikä yhtään ole varaa laittaa laihemmalle.

Tossa tuli Tampereella käytyä. Kyllä se nyt vaan näyttäis toimivan 295 ja 62 suutinnuksella ainakin tommosessa normireissuvauhdissa 90-120 km/h. Kylmänä vähän aivastelee ja rokeltaa ja ties mitä, mutta kuumana käy erittäin napakasti eikä yskähtele mihinkään suuntaan. Tulppien väri maitokahvinruskea, kulutus jotain kuuden litran korvilla. Täyskaasukiihdytyksiä kierroksille 5000 + en oo vielä tehny, mutta thunderjetin putsaamisen pitäis rikastaa sitä päätä. Jos tänään illalla vielä parin satkun lenkki, niin olis sisäänajo tehty ja vois pikkuhiljaa kokeilla antaa lisää jengaa.
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 huhtikuu 11, 13:20:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 13 huhtikuu 11, 11:21:11
Se on kuitenkin ihan varma et 88 cid Shoveli ei toimi 29,5 ja 62 suuttimilla pelkästään.  Ja jos olen väärässä niin sit mä en ala enään mitään. Mulla on Öölarissakin 29,5 ja 72 ja se on 1200:nen,  eikä yhtään ole varaa laittaa laihemmalle.

Tossa tuli Tampereella käytyä. Kyllä se nyt vaan näyttäis toimivan 295 ja 62 suutinnuksella ainakin tommosessa normireissuvauhdissa 90-120 km/h. Kylmänä vähän aivastelee ja rokeltaa ja ties mitä, mutta kuumana käy erittäin napakasti eikä yskähtele mihinkään suuntaan. Tulppien väri maitokahvinruskea, kulutus jotain kuuden litran korvilla. Täyskaasukiihdytyksiä kierroksille 5000 + en oo vielä tehny, mutta thunderjetin putsaamisen pitäis rikastaa sitä päätä. Jos tänään illalla vielä parin satkun lenkki, niin olis sisäänajo tehty ja vois pikkuhiljaa kokeilla antaa lisää jengaa.
Paino sanalla pelkästään, siis siinä mun viestissä. 29,5 ja 62 + thunderjet on eri asia, kuin 29,5 ja 62 pelkästään. Eli sen thunderjetin on ollut pakko toimia aikaisemminkin, ainakin mun mielestä.

Tuusulan T-Bone

No ei se kyl voi toimia, jos kanava (n. 3 cm pitkä) on täynnä kierrelukitetta. Mutta toisaalta sen jetin alueella nyt kuitenkin ollaan aika harvoin. Viime kesän revittelyt on varmaankin vedetty aika laihalla...
Long John Stroker

Kiiski

S&S:n pääsuutin tulee mukaan 2500-3200 alueella(vedin hatusta) mutta tosi alhaalla. Et millään pysty ajelee motarilla ainakaan nopeus rajoitusten mukaan noilla suuttimilla.Vähemmästäkin mäntä pulpahtaa putkesta moikkaa. Mutta ehkä sopperilla kaahailu tarkottaa kaheksaakymppiä ;D. Käsi pystyyn kaikki ne joilla pääsuutin alkaa kutosella S&S:n kaasarissa. Koneen kokokin olis kiva et vois vähän tehä vertailevaa tutkimusta.

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 16 huhtikuu 11, 20:42:04
Mutta täälläkin havaittavissa moottorijarrutuksissa että välillä pientä pauketta putkessa ja samoin kun kuuman koneen lyö tulille, ei kuitenkaan joka kerralla. Ei vaikuta käyntiinlähtöön mutta ilman sitä satunnaista poksahdusta voisin elää. ;) Olisiko hivenen liian rikkaalla?  Muutaman viikon takaisessa huollossa ei päästy lumitilanteen takia koeajolle ja siellä sanottiinkin että jotain pikku säätöä voi joutua tekemään.

Lisähavainto tästä; Sunnuntaina ei paukkunut putkissa kun starttasin kuumaa konetta enkä kuullut pauketta myöskään moottorijarrutuksissa. Lämpöä oli +15 ja ehkä vähän yli. Tänään noin +8 tai vähän alle, ja taas paukautti putkissa kun starttasin kuumaa konetta (poks, yksi kajahdus), samoin pientä pauketta moottorijarrutuksessa.

Kertooko tämä jostain, vai odotanko virallisempia ajokelejä. :D
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 18 huhtikuu 11, 18:55:35
S&S:n pääsuutin tulee mukaan 2500-3200 alueella(vedin hatusta) mutta tosi alhaalla. Et millään pysty ajelee motarilla ainakaan nopeus rajoitusten mukaan noilla suuttimilla.Vähemmästäkin mäntä pulpahtaa putkesta moikkaa. Mutta ehkä sopperilla kaahailu tarkottaa kaheksaakymppiä ;D. Käsi pystyyn kaikki ne joilla pääsuutin alkaa kutosella S&S:n kaasarissa. Koneen kokokin olis kiva et vois vähän tehä vertailevaa tutkimusta.

Mulla ei oo mitään järkevää selitystä, miksi tämä härveli toimii tolla suutinnuksella, mutta toimiipahan nyt kuitenkin. TJ tulee mukaan vasta jossain 4000 paremmalla puolella. Ja kyllä sillä sopperilla mennään ihan ripeesti, kokeilisit joskus niin tietäsit... ;)
Long John Stroker

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 18 huhtikuu 11, 19:04:48
Lisähavainto tästä; Sunnuntaina ei paukkunut putkissa kun starttasin kuumaa konetta enkä kuullut pauketta myöskään moottorijarrutuksissa. Lämpöä oli +15 ja ehkä vähän yli. Tänään noin +8 tai vähän alle, ja taas paukautti putkissa kun starttasin kuumaa konetta (poks, yksi kajahdus), samoin pientä pauketta moottorijarrutuksessa.

Kertooko tämä jostain, vai odotanko virallisempia ajokelejä. :D

Kuumana starttaus ja poksahdus putkissa kertonee vain että sinne on päässyt bensahöyryä, joka posahtaa joskus eka käynnistyksellä. Normaalia.
Muuten tuo näyttää siltä, että ajoa lisää... ei tuosta vielä osaa sanoa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Elwari

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 11 huhtikuu 11, 09:41:10
Säädin tyhjäkäynnin arviolta 900rpm kun kone on lämmin. Käyntiinlaittokin sujuu jo paremmin kaasrin säädön jälkeen ja tapa eroaa vähän syksyisestä. Tyhjäkäynnin lievä aaltoilu ja pienet rytmihäiriötkin näyttäisi poistuneen joten taisi siinä pieni imuvuoto olla.

Kylmä kone ryypyllä käyntiin ja kun kone käy niin pikkuhiljaa ryyppy kokonaan pois ja kaasulla käynnissä ehkä 3-4 minuuttia ja jo lotkottaa tyhjäkäyntiä.

Täälläkin on mainittu että ei kannata käyttää konetta tyhjäkäynnillä pitempään vaan heti ajoon, tästä olen tavannut myös ömeriikan voorumilta.

Opettelua, opettelua...

Tuossa kohtaa startillinen peli on kyllä kätevä. Kiksin kanssa tuppas menemään sillälailla joskus, että jos pukee ajokamppeet päälle, niin sitten poljetuttaa, ja jos et, niin sitten ei käy tyhjäkäyntiä, että sais puettua  ;D

Rautahauli

Parissa päivässä parisensataa kilsaa ja kun kelit on lämmenneet niin on todettava että vähän liian rikkaalla käy. Esim kun vaikka liikennevaloista lähtee niin saattaa tussauttaa putkeen ja kun reilumman kiihdytyksen jälkeen sulkee kaasun niin perästä kuuluu. :D, ei varsinaisesti pauku mutta vähän sinne päin.  Samoin jossain tapauksissa "röpeltää" kiihdytyksissä, jos se on sitä mitä ymmärrän sen tarkoittavan. Muuten pelittää hyvin ja saattaa olla että kuulostelen vaan liian tarkalla korvalla.

Kuinka paljon seosruuvia kannattaa kääntää kiinnipäin kerrallaan? varttikierros ja testiä, vai?
FXEF-81

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 23 huhtikuu 11, 22:42:15
Kuinka paljon seosruuvia kannattaa kääntää kiinnipäin kerrallaan? varttikierros ja testiä, vai?

Se on joskus hyvinkin pienestä kiinni, 1/8 enintään kerrallaan kun ollaan jo alueella.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Sössön säätöohjeesta:

4. Säädä tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvia [2] hitaasti myötäpäivään kunnes moottori käy heikosti. Sitten käännä hitaasti ruuvia vastapäivään kunnes se käy tasaisesti - jos käännät liian paljon, moottori alkaa käydä huonosti.

Ei ollut varaa säätää kiinnipäin milliäkään, käynti heikkeni heti. Mutta kun käänsin pari astetta aukipäin niin ainakin putkissa paukkuminen tuntuisi vähentyneen 95%. Vähän saa paukkua. :D

Oli ilmeisesti seosruuvi aivan rajalla käykö tyhjäkäyntiä hyvin vai huonosti. Näillä mennään taas. 8)
FXEF-81

valkama

Olisko vinkkejä tälläseen ongelmaan:

Kone kävi hienosti viime kesän lopussa kun ostin vehkeen (tosin pisara suojan alta puuttui kokonaan ilmansuodatin).

Nyt laitoin ilmansuodattimen paikalleen ja hieman lyhemmät putket, ehkä inasen parempi virtaus putkiss kun aikaisemmissa. 

Noilla perus säätöohjeilla sain säädettyä tyhjäkäynnin komeeksi. Mutta heti kun antaa kaasua niin tukehtuu ja pätkäsee..  Mitähän tässä pitäs tehdä?

Pyörä 883 sportster -88 jossa conversio kitti 1200. Kaasarina S&S E