Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S E säätöohje

Aloittaja Mopopoika, 06 toukokuu 10, 07:31:31

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

En löytänyt täältä S&S E:n suomenkielistä säätöohjetta.
Pyörä on Pannu. Eilisen lenkin kulutus oli 12-14 l/100 ja kaasua helpatessa ampui. Tarttis varmaan tehdä jotain (jollei muuta niin vaihtaa isompi tankki  ;D ).

t. Jyrki

edit:Amerikan kielinen löytyi niinkin yllättävästä paikasta kuin S6S:n sivuilta :o http://www.sscycle.com/modules/tuning/index.php 


Kiiski

Minkä kokonen kone sulla on? Mitä muuta tehty koneelle?

Kiihdytyspumppu syöttää aivan kakona gasoo katso sen säätö!

Hemuli

Pannut ja Shovelit tykkää vähän enemmästä bensasta kuin evolainen mutta toi on kyllä jo hiukan liikaa ;D... Evossa toi kiihdytyspumpun säätö on tarkkaa hommaa, yleensä siitä kohdasta kun pumpun vipu ei liiku yhtään saa aukaista vain noin varttikierroksen ettei kone tukehdu. Silloin kun mulla oli vielä pannu niin muistelisin että siinä sai olla vähän enemmän auki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

ei tääkään auta yhtään....(kun ei ole suomenkielistä ohjetta)

muistaakseni pumppu oli omassa aikoinaan vartin auki ja muutenhan Sössö säädetään ihan niinkuin mikä tahansa kaasari.

Oma (pikkunen) strokeri pannu vei jotain 5-6 litraa satasella. Maantiellä. Statissa sitten himpun enemmän.
Flatheads!!!

rodchop

Mulla oli evossa vastaava bensan kulutus kun oli paskat tulpan johdot, ei antanu molemmille aina kunnon kipinää, bensaa palo & lähti huonosti käyntiin!
HOG Forever Forever HOG


Mopopoika

Kiitoksia jälleen kerran. Näillä pääsee jo hyvin eteenpäin.

Kokkonen

Tuo wikikkon käännös oli hauska. "...jos moottori paukkuu tai hajoaa..."   ;D

Pitänee laittaa toiset, vähemmän hauskat, ohjeet tänne jossain kohtaa.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smuige


Kokkonen

#9
Kun tätä foorumia ei ole linkkiasemaksi tarkoitettu vaan tietopankiksi, niin laitetaan S&S Super E ja G:n säätöohje suoraakin näkyville.
Olen käyttänyt perustana S&S säätö- ja asennusohjeita, joista tämä ohje on hyvin vapaasti käännetty lisättynä omilla kommenteillani. Numerointi ei vastaa S&S:n alkuperäistä ohjetta.

S&S Super E on 47,6 mm porauksella ja 39,6 mm venturilla. Rungon oikealta puolelta löytyy tunniste ”E”. Tarkoitettu kaikenkokoisille BT ja Sportin koneille

S&S Super G on 52,3 mm porauksella, 44,5 mm venturilla. Suositellaan muuteltuihin 74 cui ja suurempiin koneisiin

Perussäädöt
o   Seosruuvi, käännä ensin varovasti myötäpäivään pohjaan, josta 1,5 kierrosta auki
o   Tyhjäkäyntiruuvi, puoli kierrosta myötäpäivään siitä kun ottaa kiinni läpän säätöön
o   Kiihdytyspumpun säätö, käännä ensin pohjaan, josta kaksi kierrosta takaisin

1.   Asennuksen jälkeen ensimmäinen käynnistys:
o   Anna koneen käydä hieman lämpimäksi, noin 1 â€" 2 minuuttia
o   Säädä tyhjäkäynti noin 1000 rpm
o   Käännä seosruuvia myötäpäivään, kunnes  kone alkaa hyytymään. Tästä taas vastapäivään kunnes käynti muutuu raskaaksi. Seos on kohdallaan näiden säätöjen puolivälissä.
-   Myötäpäivään seos laihenee, vastapäivään rikastuu. Normaalisti säätö on 1 ¼ - 1 ¾ auki, silloin kun välialueen suutin on oikean kokoinen. (Jos enemmän auki niin isompi välialueen suutin, jos vähemmän, niin pienempi)

Varsinainen säätö

2. Aja kone normaaliin käyntilämpöönsä, vaatii min 15 â€" 20 min

3. Säädä tyhjäkäynti säätöruuvistaan 950 â€" 1050 rpm

4. Säädä seosruuvia myötäpäivään, kunnes kone alkaa hyytymään. Tästä taas varovasti vastapäivään kunnes koneen käy nätisti. Jos käännät säätöä edelleen vastapäivän, niin jossain kohtaa koneen käynti saattaa huonontua. Näin ei kuitenkaan välttämättä tapahdu.

5. S&S ohjeen mukaan pitäis koneen ollessa tyhjäkäynnillä, säätää kiihdytyspumpun säätö pohjaan ja avata napakasti kaasua, jolloin koneen tulisi lähes tumpata (liikaa bensaa) ja tästä nejännes tai puoli kierrosta kerrallaan auki, kunnes kone vastaa nopeasti ja pehmeästi kaasun kääntöön. Omassa Shovelissa täma säätö on aika pienellä.

6. Välialueen säätö:
Välialueella seoksesta vastaa välialueen suutin noin 3000 rpm asti.
Aja eri kierrosalueilla (2000, 2500, 3000 rpm) pitäen tasaista vauhtia kullakin. Jos kone yskii tai ampuu kaasuttimeen, se tarkoittaa liian laihaa seosta. Jos kone on laiska, taikka nykii, ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä nätisti, niin seos on liian rikas. (Säätämällä kiihdytyspumpun pois toiminnasta, saattaa joskus auttaa välialueen säädöissä)
Jos seos ei ole kohdallaan, välialueen suutin pitää vaihtaa vastaavasti. Jos laihalla niin suurempaan, rikkaalla niin pienempään. Suuttimen vaihdon jälkeen pitää aina säätää tyhjäkäyntiseos ja tyhjäkäynti uudelleen ( kohdat 1 â€" 4)

7. Pääsuuttimen säätö. S&S:n ohje kehoittaa kiihdyttämään 3-vaihteella 80:stä > 110 kmh. Jos kone ampuu putkiin tai kaasuttimeen, tai jopa sammuu, vaihda pääsuutin 0.004” suurempaan. Jos kone tuntuu voimattomalta tai ei kiihdy kunnolla, vaihda pääsuutin 0.004” pienempään. Suutin jolla kiihtyvyys on tasainen ja hyvä, on oikea.
Vanha kunnon tulpan väritesti on myös paikallaan, vaikka nykybensoista puhutaankin. Pääsuutin ei ole oman kokemuksen mukaan kovin tarkka, pääasia kuitenkin, ettei ole laihalla.

8. 2004 alkaen S&S Shorty kaasuttimissa on vaihdettava 0.040” kokoinen pääsuuttimen ”ilmasuutin”. ( S&S ohje puhuu väliin säädettävästä, adjustable, mutta kyllä se on vaihdettava. Sijaitsee kohokammiossa, eri reunassa kuin välialueen suutin)
Tämän ”ilmasuutimen” vaihto suurempaan viivästyttää pääsuuttimen mukaanlähtöä. Pienentää sitä ei tarvitse. Sillä voitaneen parantaa  tuota välialueen/pääsuuttimen vaihtoaluetta, jossa S&S:llä on ollut aiemmin ongelmaa. Pitäs ohjeen mukaan auttaa keski/yläalueen säätöä, kun käytetään joitain sopimatonta  nokka/pakoputkikombinaatoita. Ilmasuutin on kaasuttimissa joiden sarjanumero alkaa E:llä tai sen jälkeisellä kirjaimella.
(EDIT: Varhaisemmissa malleissa tuo kanava on kiinteä, eli uutta on vain sen vaihdettavuus)
(EDIT 2: Välialueen säätöä muutettu hieman)

Bensapinta 1/8 â€" 3/16 tuumaa (3,2 â€" 4,8 mm) kohokammion tiivistepinnasta kohon yläpintaan, sen neulaventtiiliä vastapäisestä reunasta.

Muutama suutinkokosuositus Sössön asennusohjeesta:

Super E
Vakiokoneet 55-74 cui (750 â€" 1200 cc)
Välialueen suutin
-   883 cc 0.0265 â€" 0.028
-   Muut 0.028 â€" 0.0295
Pääsuutin
-   883, 900, 1000 cc 0.062 â€" 0.068
-   Muut 0.066 â€" 0.072

Vakio- ja hieman stroukatut koneet, 74 â€" 84 cui (1200 â€" 1400 cc)
Välialueen suutin
-   Rautapäät 0.0295 â€" 0.032
-   Muut 0.028 â€" 0.031
Pääsuutin
-   72 ja 80 cui BT 0.066 â€" 0.074
-   Muut 0.068 â€" 0.076

Stroukkerit, 86 â€" 98 cui (1400 â€" 1600 cc)
Välialueen suutin
-   Rautapäät 0.032 â€" 0.033
-   Muut 0.030 â€" 0.033
Pääsuutin
-   0.072 â€" 0.082

Super G
Vakiot ja hieman stroukatut 74 - 84 cui (1200 â€" 1400 cc)
Välialueen suutin
-   883 cc 0.028 â€" 0.0295
-   Muut 0.0295 â€" 0.031
Pääsuutin
-   Vakiot 0.066 â€" 0.074
-   Muut 0.068 â€" 0.076

Stroukkerit, 86 â€" 93 cui (1400 â€" 1500 cc)
Välialueen suutin
-   Rautapäät 0.031 â€" 0.032
-   Muut 0.0295 â€" 0.033
Pääsuutin
-   0.072 â€" 0.080

Stroukkerit, 96 cui ylöspäin (1600 cc ->)
Välialueen suutin
-   0.032â€" 0.036
Pääsuutin
-   Rautapäät 0.078 â€" 0.088
-   Muut 0.074 â€" 0.086

Kuvista näkyy, että säätöihin ei ole aina helppo päästä käsiksi ihan millä vaan meisselillä. Sohvissani on 6 gallonan tankki.

Alhaalla on S&S kaasarin räjäytyskuva, jos sattuu osat leviämään pisin tallin lattiaa. Itsellä joskus ekan kerran tipahtivat nuo kuulat parkkipaikalle, eikä ollut hajuakaan mihin ne kuuluivat. ;D
Suuttimet on merkattu kuvaan vielä erikseen.

(Edit: ohjeen hienosäätöä 14.5.10)




"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Soikkeli

Laitoin pannuun seosmittarin kun Biltemasata sai halvalla jotta saisi seokset kohdalleen.
84" kokoinen ja E-kaasutin 28/72 suuttimilla antaa noin 11 seoksia kautta kierrosten.
295 kokeillessa seokset muuttui rikkaammalle noin 10 arvoon.
Mittarin mukaan menee liian rikkaalle ja alkaa vilkkumaan villisti...

Mielestäni voisi olla hiukan laihemmalla oisko noin 12-13 hyvä arvo ?
Vai onko sää vielä liian kylmää ?

Vertaillessa S&S:n suuttimien kokoja tuntuu että ei jotenkaan onnistu mun pyörän kanssa, pitäis vielä pienentää 28:sta.
Jotenkin epäilyttää kun suositus on 28-31.
C.O.G. 
Lifemember

Kokkonen

Seossuhteesta kopsasin tähän tuolta EFI toimintaselostukseen kirjoittamani arvot, miksei ne olisi ok kaasarikoneessakin.

Lainaus käyttäjältä: KokkonenPower Commanderin mukaan optimaalinen seossuhde kruisailuun olisi 13,4 â€" 13, 8 ja hana auki 12,8 â€" 13,3. (DaytonaTwinTec: Kylmäkäynnistys 11,5 - 12,5; tyhjäkäynti 12,8 - 13,5; osakaasukruisailu 13,0 - 14,0; täyskaasu 12,5 - 12,8. Voi pudottaa 11,5 asti jos detonaatiota)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tarkkana nyt sen mittarin kanssa! En tiedä kyseisestä mittarista miten on ledit välitetty mutta esim. Autometer on välitetty niin että mittaa 0-1V joista ekat viisi lediä 0-0.4V seuraavat 8 lediä 0.4- 0.6V ja vikat viisi 0.6-1.0V ja kun seos alueella optimi ledit vaeltelee hullunlailla, ite säätäny niin että halvaantuu rikkaan puolelle on turvallisempi olo.

Soikkeli

Bilteman "HI-tuning" mittari näyttää numeroilla ja ledeillä seosarvon, välillä näytää myös voltit.

Epäilyttää kun pitäis vaihtaa suositusta pienempään suuttimeen. Aikaisemmin ajellu 295/72 tyytyväisenä kun tulpat oli kahvin väriset. 70:llä meni jo valkoiseksi tulpat.
Tyhjäkäyntikään ei vaeltele eli ei pitäis vuotaa imusarjankaan.
Huomenna jatkuu testit.
C.O.G. 
Lifemember

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 09 toukokuu 10, 18:02:02
Bilteman "HI-tuning" mittari näyttää numeroilla ja ledeillä seosarvon, välillä näytää myös voltit.

Epäilyttää kun pitäis vaihtaa suositusta pienempään suuttimeen. Aikaisemmin ajellu 295/72 tyytyväisenä kun tulpat oli kahvin väriset. 70:llä meni jo valkoiseksi tulpat.
Tyhjäkäyntikään ei vaeltele eli ei pitäis vuotaa imusarjankaan.
Huomenna jatkuu testit.
Niin varmaan näyttää välillä!
29,5/72 kuulostaa hyvältä.