Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S E säätöohje

Aloittaja Mopopoika, 06 toukokuu 10, 07:31:31

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Toisaalta Thunderjetin idea on just se, että voi käyttää pienempää pääsuutinta. Mutta että vielä pienempää? Ilman Thunderjettiä lähtisin jostain 72:sta liikkeelle...

TJ:n ohjeissa 88 cid koneelle välialue 310-330 ja pääsuutin 66 ->. TJ muistaakseni 110-130 ja Air Bleed 140-160.
Long John Stroker

Hemuli

Hetkinen, oonko mä ollu ihan pöllyssä päivällä - missäs vaiheessa se Thunderjetti tulee kehiin? Ennen vai jälkeen pääsuuttimen? Eli oliko se homma niin että pääsuuttimesta tehtiin tavallaan välialue ja TJ toimii sitten pääsuuttimena? Saadaan jouheampi siirtymä eri suutinten välille? Mulla kun ei tollasta viemäriputken pätkää ole enää aikoihin ollut saati sitten mitään lisätöttereitä siinä niin ei voi muistaa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Ymmärrä ollenkaan miksi pitää olla tollanen jetti? Mut jos mitään tajuan aiheesta niin air bleed määrittää milloin jetti tulee mukaan ja mitä isompi sen myöhemmin. Ja jetti tulee pääsuuttimen jälkeen. Kasvata sitä välialuetta kokeeks siihen 66 vaikka, pitäis vaikuttaa ainakin luulen niin samaten laita pienempi airbleedi niin ei tuu mitään taukoa siihen bensan syöttöön. Et tee tahatonta reikää mäntään.
Nii joo siis pääsuutinta 66:n sehän on nyt siis ex-pääsuutin kun jetti hoitaa pääsuuttimen virkaa.
Osta multa Psi Genesis ei tarvii enää vaihtaa suuttimia ja bensojen kanssa pelata senkun vääntää ruuvista seokset kohilleen. Siinäkin on oikein messingistä tehty jetti, sika magee. Olis muuten imusarjakin Shoveliin. Eikä olis toista suomessa vai onko muka?

Tuusulan T-Bone

PSI:tä olis kiva kyl koklaa, mut ei oo flätää.

Thunderjet on siis se korkeimman alueen suutin, jolloin pääsuuttimesta tulee "ylemmän keskialueen" suutin. Air bleed taas säätää pääsuuttimelle menevän ilman määrää eli mitä isompi air bleed, sitä myöhemmin pääsuutin tulee mukaan kuvioon.

Just tää mua ihmetyttää, kun Thunderjetti oli täynnä kierreliimaa ja pääsuutin niinkin pieni kuin 62, ja silti viime kesänä kone kävi aivan hyvin kaasun asennosta riippumatta. Ja nyt muka pitäis säätää vielä laihemmalle. Ei ymmärrä... pitääköhän sitä nöyrtyä ja hankkia seosmittari...
Long John Stroker

Kiiski

Eikö olekin ihanaa, kun käytäntö ei vastaa teoriaa. Tai ainakaan ei ymmärrä miten. Mulla vahva epäilys että laihalla ja rajusti. Tai että pääsuuttimen ja jetin välissä massiivinen flatspotti. Millä kierrosluvulla alkaa örveltää?

Tosin on kyllä tunnustettava etten tunne ton jetin sielunelämää juurikaan. Onko mahdollista että pääsuutin ja jetti syöttää yhtäaikaa jolloin pelkkä jetin suuttimen pienennys saattais auttaa(tietenkin ne syöttää mutta missä määrin). Kävis yksiin noiden liima tukkeiden kanssa ja oireiden. 

Mahtava vastaus varmaan laihalla tai rikkaalla.

Tuusulan T-Bone

Ihan mahtava vastaus! :D

Jetti ei siis ole syöttänyt tähän asti yhtään mitään, vaan homma on pelittänyt ihan kuin sitä ei olisi olemassakaan. Eli pääsuuttimen ja jetin välisestä flatspotista ei edes voi olla vielä tietoa.

Pelkästään suuttimien kokoa tuijottamalla munkin mielestä pitäis olla laihalla. Mut oireet taas viittaa rikkaaseen - esimerkiksi aivastelua ei tapahdu ollenkaan.

Röpötys ja paukutus alkaa jo suht matalilla kierroksilla, öpaut 2000. Mitä vähemmän kaasu on auki, sitä paremmin kone käy, pikkusen korkeelle säädettyä tyhjää käy itse asiassa erittäin nätisti. En oo vielä ihan täyskaasua kyllä kokeillukaan.
Long John Stroker

Kiiski

Omasta kokemuksesta voin sanoa et noi aivastelut ja putkeen ampumiset alkaa kun ollaan suht lähellä suuttimissa tyyliin pari pykälää. Mutta silloin kun ollaan ihan metsässä oireista ei ota pirukaan selvää hirveetä örvellystä. Turvallisinta olis säätää rikkaammalle pitäis vaikuttaa heti kun oireet on noin selvät parantavasti tai huonontavasti. Etenet siitä sitten.
Onhan varma ettei ole porattuja suuttimia sulla tossa yhtälössä? Ihminen tekee ihmeellisiä asioita säästääkseen muutaman euron.

Tuusulan T-Bone

En oo varma suuttimien porailuista, ruåtsalaisten jäljiltä mikä vaan voi näköjään olla mitä vaan. Kokeilen nyt ensin paria ajatusta, ja ellei tilanne parane, täytynee lähteä Thunderjetin suosittamista perusasetuksista.
Long John Stroker

Kokkonen

#53
Laitampas tähän linkin yhteen Thunder Jetin .pdf ohjeeseen esitteeseen
Thunder Jet

Jos ja kun linkki ei toimi, niin tuosta alta löytyy sama esite.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Se on kuitenkin ihan varma et 88 cid Shoveli ei toimi 29,5 ja 62 suuttimilla pelkästään.  Ja jos olen väärässä niin sit mä en ala enään mitään. Mulla on Öölarissakin 29,5 ja 72 ja se on 1200:nen,  eikä yhtään ole varaa laittaa laihemmalle.

Kiiski

Oletko sä ihan varma ettei ikänäkö ala haittaa rakentelua, mitä jos se suutin onkin 82? Tuli vaan vielä mieleen?

Tuusulan T-Bone

Näkö on ihan kunnossa, mutta ajukoppa ei näköjään oo...

Olin kaatanut tankkiin pensaa kannusta, jossa oli wanhaa pensaa. Puhdistin ihan kaiken huolella, laitoin uuden Konnan filtterin ja kas: se toimii. Kävin ajamassa parinkymmenen kilsan lenkin, ja kone käy ja vastaa kaasuun erittäin nätisti. Ihan niillä aikaisemmilla suuttimilla, tosin sillä erotuksella, että nyt jettikin toimii. Moottorijarrutuksissa paukuttaa aikaisempaa enemmän putkissa, johtunee uudesta nokasta, tai sitten on aavistuksen rikkaalla.

Kuten sanottu, Thunderjetin idea on nimenomaan se, että voi käyttää pienempää pääsuutinta. 62:nen tuntuu silti pieneltä, mutta tulppien väristä ja persedynosta päätellen se on alueella. Tarttee hommata seosmittari, kunhan tässä joskus rikastuu, ennen sitä en osaa tehdä kummempia muutoksia.

En muistanutkaan, miten käsittämättömän hyvä tollanen sopperi on ajaa... jos lauantaina on kelejä, suunnistan Tampereelle.
Long John Stroker

Kiiski


Raimo-Raato

Tässä jo foorumilla olleesta videosta näkee ihan silmin Thunder jetin toimintaa ja vieläpä kolmin kappalein. Eli täyskaasulla riittää vasta viemäriputken perukoille riittävästi alipainetta vetämään soossia koneeseen. Toi Sössönsössön E kumminkin suunniteltu vakiona toimimaan hyvinkin välttävästi näiden vakiomoottoreiden kanssa joten miekin oisin vahvasti sitä mieltä että jätät TJ:n vaan koristeeksi ja stanusuuttimet kiinni. Siis kun koitetaan persedynolla säätää peli hyväksi. Tietty jos dynoon vie jollekin hiplattavaksi niin asia erikseen.

PS. VAIHDA TULPAT!
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 13 huhtikuu 11, 16:31:36
Kuten sanottu, Thunderjetin idea on nimenomaan se, että voi käyttää pienempää pääsuutinta...
...jos on sattunut käymään niin että välikaasulla menee pahasti muuten liian rikkaalle. Pääsuutin (ilman TJ:ä) kumminkin mitoitetaan aina täyskaasun seoksen mukaan.

Onhan tuota tavattu myös lapiopää johon Thunderjetti oli pultattu sössöön ihan vaan siinä toivossa että tulis pari lisäheppaa  ::)
A.K.A. Rambe