Finnbikers

  • 29 Toukokuu 2020, 19:53:53
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: S&S E säätöohje  (Luettu 102379 kertaa)

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #30 : 01 Huhtikuu 2011, 21:52:05 »

Usko kokeneempia, sulje se ryyppy heti kun kone lähtee käyntiin ja pidä kaasulla käynnissä. Muutenkin koneen "lämmittäminen" tyhjäkäynnillä seisoessa on vähän kyseenalaista, parhaiten ja tasaisimmin se lämpiää kun sillä lähtee saman tien ajamaan. Mäkin ajan yleensä vielä pikkupakkasilla silti läväytän ryypyn pois saman tien kun pääsen pihasta tielle.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1154
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #31 : 01 Huhtikuu 2011, 21:58:24 »

Jep ja turha käynnistely, niin ettei käytä konetta lämpimäksi (= kuumaksi) syö tulppia kuin leipää.
Kirjattu

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #32 : 01 Huhtikuu 2011, 22:13:02 »

Juu uskon viisaampia. Korjaan sen verran että kyllä se ryyppy taidettiin sulkea aika nopsaan kun kone lähti käymään, asentajan kädet vaan kävivät siihen malliin etten pysynyt oikein mukana. Noin minuutin päästä se kävi siis jo tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä ja siihen asti siis kaasulla... kai. :D

Ilmeisesti siis on normaalia että jos kaasari on säädetty "huoneenlämmössä" niin se ei toimi samaan malliin kosteassa nollakelissä? jos näin on niin maltan mieleni ja unohdan pyörän talliin ..... ainakin viikoksi, odottaen parempia kelejä. ;D

Joo ja vältän turhia tarttailuja joissa konetta ei käytetä kuumaksi.

Kiitos taas näistä.
Kirjattu
FXEF-81

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #33 : 01 Huhtikuu 2011, 22:17:21 »

Kun puhutaan kaasarikoneesta niin yli 20 asteen lämpötilaerot on aika hurjia. Kyllä se kylmälläkin toimii mutta vaatii vähän enemmän sitä kaasun käyttöä.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #34 : 01 Huhtikuu 2011, 22:42:06 »

Saattaa kyllä olla että joudun oppirahoina ostamaan tulpat, tuli kieltämättä roplattua sitä ryyppyä siihen malliin... Mutta ne nyt ei ole pahan hintaisia.
Kirjattu
FXEF-81

Raimo-Raato

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 939
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #35 : 01 Huhtikuu 2011, 22:48:12 »

Kun puhutaan kaasarikoneesta niin yli 20 asteen lämpötilaerot on aika hurjia. Kyllä se kylmälläkin toimii mutta vaatii vähän enemmän sitä kaasun käyttöä.

Toimiiko mikään HD-konsernin tuotos kunnolla alle 5 asteen lämpötilassa (ellei ihan vartavasten säädetty sitä varten)? Kaasarit tosiaan aina lämpötilamuutosten armoilla ja ruiskujen karttoja ei monesti ole suunniteltu ymmärtämään edes näitä meidän arktisia olosuhteita. Siis kyllähän ne käyntiin yleensä saa ja ajaakin pystyy vaaratta mutta harmitonta räkimistä ja nykimistä havaittavissa.

Tiedän muuten yhden ruisku-benellin joka ei lähde käyntiin alle 10 asteen lämpötilassa sit millään ilmeellä. Moottorinohjaus ei vaan pysty käsittelemään niin järkyttävän alhaisia lämpötiloja.  :-*
Kirjattu
A.K.A. Rambe

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #36 : 01 Huhtikuu 2011, 23:31:31 »

Tollanen -5 - +5 C on ihan helvettiä kaasarikoneelle, pistää meinaan ilman jäätymään aika tehokkaasti kurkussa. Silloin tuntuu että pyörä käy vaan toisella tai ei ollenkaan. Masinol jeesaa jonkun verran mutta ei tarpeeksi. Onneksi Suomessa on niin pitkä ja lämmin kesä että ei noita ongelmia kovin usein ole ;D.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #37 : 01 Huhtikuu 2011, 23:34:47 »

Tiedän muuten yhden ruisku-benellin joka ei lähde käyntiin alle 10 asteen lämpötilassa sit millään ilmeellä. Moottorinohjaus ei vaan pysty käsittelemään niin järkyttävän alhaisia lämpötiloja.  :-*

Mul oli joskus kaaaauan sitten Benellin seiskapätkä Sei, se niinku '70-luvun femma-Hondan koneesta kutoseks levennetty. Se oli ihan kaasareilla ja kylmässä ei käyntiin ilman raakabensahuikkaa, ei millään,,, et taitaa olla ihan Benelliä.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #38 : 03 Huhtikuu 2011, 08:53:02 »

Muistelen lukeneeni tältä voorumilta että tyhjäkäynnin pitäisi olla suunnilleen tuhannen pintaan/min???. Kun käytin koneen lämpöiseksi perjantaina niin kyllä se oli aika kaukana tuosta tonnista, sitten koitin pitää sitä käynnissä ryypyllä ja kuten todettu se ei tee tulpille hyvää. Lämpimässä hallissa huollossa kävi kuin kello mutta ei kyllä käynyt sielläkään tonnin lähellä, tosin konetta ei käytettykään montaa minuuttia...

Kirjattu
FXEF-81

Don Quijote

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 869
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #39 : 04 Huhtikuu 2011, 08:59:40 »

Mulla on kaasukahvahvan puoleisessa päässä kaasuvaijerissa ruuvattava pikasäätö, jolla on helppo suorittaa lämmityskäyttö ilman ryyppyä. Eli (kylmä) kone käyntiin ryyppy päällä, ryyppy pois heti kun käynnistyy ja vaijerin säädöllä käynti sellaiseksi että käy nätisti. Sitten kypärää päähän, hanskat käteen ja baanalle. Hetken kun on ajanut, voi ekassa pysähdyksessä ruuvata vaijerin takaisin ns. nollakohtaan. Tai voi sen ruuvata ajossakin vasurilla helposti. Pysähtyessä viimeistään sen kuitenkin muistaa koska tyhjäkäynti on turhan kovalla kun kone on jo lämmennyt.  ;D

Kuullostaa ehkä hankalalta mutta ei ole sitä, vaikutus on sama kuin kääntäisi kahvasta kaasua auki. Ts. vaijeri kiristyy hieman ja kone käy nätisti kaasuun koskematta. Ja ajossahan tällä ei ole mitään merkitystä, toisin kuin ryyppy päällä ajellessa, jolloin kone käy aivan liian rikkaalla.
Kirjattu
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #40 : 04 Huhtikuu 2011, 14:34:20 »

Ei tuo niin hankalalta kuulosta ja eiköhän siihen joku konsti rutinoidu vuosikymmenten kuluessa.  ;D

Pistin itselleni rajan että ei tarttailuja ennen kun lämpöä on vähintään 8.
Kirjattu
FXEF-81

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #41 : 07 Huhtikuu 2011, 16:32:56 »

...tai edes lähelle. Uudet tsamppioonin tulpat ja uusi yritys. Nyt varoin huikkaa jo liikaakin joten piti yrittää pari muutaman sekunnin starttausta ennen kuin hörähti. Toinen käsi kun tuppasi työntämään ryyppyä pois vaikkei mopo vielä käynytkään. :D No eiköhän sitä opi käyttään. Tosi nätisti käy ja tyhjäkäyntiruuvi on niin hyvin hollilla että en askartele siihen mitään. Vaihdan ehkä pitemmän ruuvin ettei tarvi integroida talttaa etusormeen, pitkiä säätöruuveja joku myi jossain...Vaikka ei sitä syksylläkään säädellä pitänyt kun lämpötilat oli tasaiset, eli kymmenen molemmin puolin.
Kirjattu
FXEF-81

Rautahauli

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 832
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #42 : 11 Huhtikuu 2011, 09:41:10 »

Säädin tyhjäkäynnin arviolta 900rpm kun kone on lämmin. Käyntiinlaittokin sujuu jo paremmin kaasrin säädön jälkeen ja tapa eroaa vähän syksyisestä. Tyhjäkäynnin lievä aaltoilu ja pienet rytmihäiriötkin näyttäisi poistuneen joten taisi siinä pieni imuvuoto olla.

Kylmä kone ryypyllä käyntiin ja kun kone käy niin pikkuhiljaa ryyppy kokonaan pois ja kaasulla käynnissä ehkä 3-4 minuuttia ja jo lotkottaa tyhjäkäyntiä.

Täälläkin on mainittu että ei kannata käyttää konetta tyhjäkäynnillä pitempään vaan heti ajoon, tästä olen tavannut myös ömeriikan voorumilta.

Opettelua, opettelua...
Kirjattu
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #43 : 12 Huhtikuu 2011, 15:01:48 »

Ajatus katkeilee, joten kysytäänpäs.

Tilanne: shovel 88 cid, jossa S&S Super E Thunderjetilla. Toimi viime kesän ihan hyvin, mutta nyt vaihtu nokka ja Konnan ilmanputsari. Seuraus: käännettäessä kaasua rokeltaa ja paukuttaa putkissa. Viittaa mun ymmärtääkseni rikkaaseen seokseen. Mutta...

Välialue 295, pääsuutin 62 (!), Thunderjet 120 ja Air Bleed 152,5. Thunderjetin ohjeissa sanotaan, että pääsuutin ton kokosessa koneessa pitäisi olla 66 ja siitä ylöspäin. Kun toi pääsuutin on jo valmiiksi pieni, niin tuntuisi kummalliselta, että olisi rikkaalla. Kaiken lisäksi ruåtsalaiset oli tunkenu Thunderjetin kanavan täyteen kierrelukitetta, joten se ei ole ollut mukana ollenkaan. Mitä vittua?

Koska Air Bleed on aika iso, se noin teoriassa tarkoittaa, että pääsuutin tulee mukaan vasta aika myöhään. Tästä päättelin, että ongelma voisi olla liian pieni välialue. Kokeilen sitä nyt aluksi.

Vai tekeeköhän kevään viileys tai joku vanhan bensan sakkautuminen nyt mulle tepposia? Valutin kyllä kaasarin tyhjäksi ja laitoin uudet bensat tankkiin ennen kun potkaisin käyntiin.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: S&S E säätöohje
« Vastaus #44 : 12 Huhtikuu 2011, 15:28:57 »

Kyllä sulla taitaa mennä säädöt kokonaan uusiksi vaihtuneiden komponenttien ja Thunderjetin putsaamisen jäljiltä. Antaako TJ mitään yleisohjetta tuollaiselle koneelle jolla lähteä liikkeelle? Helpottaisi kun palauttaisi kaasarin "tehdasasetuksiin" ja lähtisi siitä liikkeelle sen sijaan että kokeilee jokaista kohtaa erikseen ja joka kertaa purkaa ja kasaa masiinan uudestaan.

Toi pieni pääsuutin viittaa just tukkeutuneeseen Thunderjettiin - kun se ei ole ollut toiminnassa niin siirtymää välialueelta pääsuuttimelle ei ole saatu mitenkään jouheaksi isommalla pillerillä.

Miten sulla on kiihdytyspumppu säädetty? Ei kai se vaan anna liikaa tavaraa? Kokeile vetää se täysin kiinni (eli kunnes pumpun vipu lakkaa liikkumasta kaasua käännettäessä) ja siitä aluksi vaikka puoli kierrosta auki. Jos tuntuu empivän kiihdytettäessä niin varttikierros kerrallaan lisää auki kunnes kaasuun vastaavuus on napakka. Tosin noi muut säädöt pitää saada alueelle ensin.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957