Finnbikers

  • 23 Marraskuu 2020, 18:33:22
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: SERT Data Logger  (Luettu 3131 kertaa)

ruostekasa

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
SERT Data Logger
« : 02 Toukokuu 2010, 13:33:54 »

Täälähän tuntuu olevan EFI tietoa hyvin. Siispä kysymys:

SE:n uudella race tunerilla voi logittaa dynossa tai ajon aikana paljon erilaista tietoa moottorista. Muun muassa logittuu kummankin sylinterin osalta erikseen VE arvo ja sitten VE New arvo.

Mitä tuo VE new tarkoittaa? Onko se joku "vinkki" siitä mikä VE arvon kartalla pitäisi todellisuudessa olla vai mitä ko arvo tarkoittaa? Omissa testeissä nuo arvot eroaa jonkin verran ja mietin, että olisko tuo tiedon keruu niin fiksu, että osais ehdottaa tuota VE-arvojen korjailua?
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: SERT Data Logger
« Vastaus #1 : 03 Toukokuu 2010, 10:16:09 »

Laitoin tämän aiheen omakseen, löytynee kommentoijille paremmin.

Itse kysymykseen en minä osaa ainakaan tällä hetkellä vastata. Ohessa kuva loggerin infosta, graph 4 kohdassa näkyy kysytty VE ja VE new arvo. Mitä tuo "new" sitten tarkoittaa, oli se alkuperäinen kysymys...
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: SERT Data Logger
« Vastaus #2 : 03 Toukokuu 2010, 12:34:54 »

Lainaus
7. The main Data Mode window will now list and record the following closed-loop data items.
a. VE New Front. This is the new calculated VE for the front cylinder that the ECM uses
when running closed-loop.
b. VE New Rear. This is the new calculated VE for the rear cylinder that the ECM uses
when running closed-loop

Ei näytä olevan kovin helppo kysymys. Ilmeisesti tuo VE New arvo on hetkellinen laskettu arvo, jota ECM/ECU käyttää. Pidemmällä aikavälillä ECU “oppii” sisääntulevilla tiedoilla korjaamaan joitain arvoja. Millä aikavälillä ja kuinka paljon, en tiedä, mutta korttelin kierros ei kuitenkaan riitä.
VE arvojen laskentaan ECU käyttää useiden eri sensoreiden tietoa, 2006/2007 alkaen lisäksi myös lambdaa, mutta vain kun kuormitus kaasun asento on alle 40%.
HD:n lambdathan  tippuu pois pelistä kun tuo kuormitus ylitetään ja ne eivät enää vaikuta ECUn ohjaukseen.

Edit: pari typoa
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu 2010, 19:54:45 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: SERT Data Logger
« Vastaus #3 : 03 Toukokuu 2010, 16:36:20 »

Jatketaan edelleen samalla linjalla kuin erästä työpaikkaa täytettäessä: Kun ei ole päteviä eikä sopivia, otetaan innokkain  ;D

Edellisen vastauksen lainauksessakin on maininta, että VE New on laskettu arvo kun säätö on closed loop toiminnassa, eli lambdat ovat vielä mukana. Tuon kuorman yläpuolella sitten mennään noihin perustuvilla arvoilla????
Sen enempää asiasta tietämättä, loogiselta tuntuisi että VE arvo olisi taulukkoarvo + (tai -) ECUn keräämä korjausarvo. VE New on taas hetkellinen, jota se varmaan käyttää taas tuon korjausarvon määrittämiseen jollain laskentakaavalla ja painotuksella. Elikkä olettaisin, ettei VE New arvolla tavallinen käyttäjä juurikaan tee mitään.
« Viimeksi muokattu: 03 Toukokuu 2010, 16:45:37 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ruostekasa

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: SERT Data Logger
« Vastaus #4 : 03 Toukokuu 2010, 18:07:21 »

Tulpa vähän surffailtua aiheesta tuota ameriikan foorumia. Koko keskustelu SERT:stä linkissä:

http://www.v-twinforum.com/forums/efi-maps-calibrations/118538-screamin-eagle-super-race-tuner-discussion.html


Alle pastettu viesti #146:


-------------------------------------------------------------------------------------
WOOOAAHH - just checked the v2 software out

In help under "Data Items Descriptions" the following can be read:

"With oxygen-sensor equipped vehicles, six additional data items are recorded:

O2 Sensor Voltage
(F & R cylinders) For Oxygen-sensor equipped vehicles, the O2 sensor voltage is reported. This will be a value between 0 and 5100 mV.
O2 Integrator Value
(F & R cylinders) For Oxygen-sensor equipped vehicles, the O2 Integrator indicates the deviation from the ideal fuel mixture over a few seconds time.

A 100% value means the AFR is exactly as expected, while higher values indicate the mixture is Lean and lower values indicate the mixture is Rich.

VE New Value
(F & R cylinders)
For Oxygen-sensor equipped vehicles, VE New is what the Volumetric Efficiency table value should be, based on A/F feedback."

Havnt played with it yet as I have the Daytona Twin-Scan + wego installed these days.. but it does look interesting - allthough we'll have to settle data from 14,6 areas

----------------------------------------------------------------------------

Tämän mukaan VE New arvo olisi ECU:n ehdotus VE taulukon arvoksi ko. kuormituksella ja kierroksilla vai ymmärkö jotain väärin?

Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: SERT Data Logger
« Vastaus #5 : 03 Toukokuu 2010, 19:55:24 »

Tuo teksti oli ilmeisesti vähän vanhemman ohjelmaversion manuaalista. Hän mainitsee myös että käytössään on Daytona Twin Scan. Tässä on pari pulmaa, on eri ohjelmaversioita ja useita eri laite- ja loggerivalmistajia. Tuo aiemmin postaamani pitäs olla SERTin ohjeista.

Mutta asian vois tulkita edelleen niin, että VE New on arvo jota ECU käyttää ja mitä sen siis pitäisi olla sillä hetkellä, sillä kuormalla ja kierroksilla, siinä ympäristössä.
SERT:in data tiedon voi ymmärtääkseni ajaa excelille ja sillä pystyy sitten myös luomaan oman VE kartan ECUn tallettamien tietojen perusteella. :-\  Jos tuon tekee, niin tietojen pitää olla sitten koko käyttöalueelta ja eri kuormilla, joten ei se ihan noin vaan suunnittelematta onnistune. Lämpötila, ilmanpainekin vaikuttavat.
VE arvo muutuu kierrosten myötä, joten yksittäisellä arvolla ei paljon pelata, kuten kaasarikoneissa, joissa yleensä ilmoitetaan vain maximi VE.

Tämä ei näillä mun spekuloinneilla taida paljon edistyä, olis hyvä kun joku asiantuntija sanois painavan sanansa.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W