Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster -89 Lataus ongelmaa.

Aloittaja Kari1304, 28 huhtikuu 10, 21:34:40

« edellinen - seuraava »

Kari1304

Eli otsikon mukainen pyörä, josta latausjännite valot pois päällä vain hieman päälle 12V. Käämit on mitattu. Ei oo maissa ja ohmimittari näyttää sitä 2-3 ohmin vastusta käämille. Tyhjäkäynnillä mittasin latauksen ennen tasasuuntaajaa ja lukema oli 18 VAC. Kysymys siis kuuluu että voiko regulaattori olla rikki niin että se tiputtaa jännitteen liian alas? Jos ei niin mistä seuraavaksi vikaa kannatas alkaa tonkiin?

Hemuli

En nyt haluaisi maalailla piruja seinille mutta yleensä tuon ikäisissä (-86-90) sporteissa vika löytyy roottorin irronneista magneeteista. Noissa laturi löytyy kytkimen takaa ja jostain syystä konstruktio ei ole kovin pitkäikäinen - kaiken lisäksi osat on kalliita.

Kun mittasit ennen jännitteensäädintä, saitko lukemaa nousemaan yhtään tosta 18V:sta? Sen pitäisi kierroksilla nousta jonnekin 40V tienoille. On tosin nähty sellainenkin tapaus jossa rikkinäinen laturi antoi ilman kuormaa kyllä lähelle oikeita lukemia mutta kun se kytkettiin reguun ja akkuun niin eipä enää antanutkaan. Laturin purku sitten paljasti karun totuuden. Tuossa vielä kuva rikkinäisestä nelivaihteisen sportin laturista:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kari1304

Ei tullu kyllä kierrätettyä pyörää. Tyhjäkäynnillä vaan mittasin. Voishan sen toki käyttää auki sen kopan ja ton kytkimen ku pitäs muutenki öljyt vaihtaa sinne lootaan. Saako nuita pelkkiä magneetteja muuten mistään? On meinaan hyvän hintanen osa tuo roottori jos lähtee uutta tilaan.

Hemuli

Magneetit on samat kuin Shovelin ja bigtwin Evon roottorissa. Jos joltain löytyy sellaisia rikkinäisiä niin niistä voi magneetteja saada. En kyllä tiedä millä ne saa irti, joskus kokeilin ja lujassa on.

Omaan kasikutoseen sporttiin laitoin V-Twinin paketin jossa magneetit on suojattu happoteräksestä tehdyllä kauluksella - ei pääse irti ja rikkomaan paikkoja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kari1304 - 28 huhtikuu 10, 21:34:40
Kysymys siis kuuluu että voiko regulaattori olla rikki niin että se tiputtaa jännitteen liian alas? Jos ei niin mistä seuraavaksi vikaa kannatas alkaa tonkiin?

Ei mahdotonta ole tuokaan, joskaa ei tavallista.
13,8 - 15 VDC 3600 rpm on ohjearvo.
Kannattaa tarkistaa säätäjän maadoitus runkoon, se on joskus syynä vajaatoimintaan. Maadoittaa suoraan kotelosta, joten välipinnat pitää olla puhtaat.
Tyhjäkäynnillä (1000 r/min) 18 VAC on normaali arvo joten kannattaa mitata Hemulin jo mainitsema ulostulo suuremmilla kierroksilla. Se kertoo laturista aika paljon.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kari1304

Jeps. Tuli tallilla käytyä mittaileen. Kyllä se siellä käämillä nousi se jännite ku kierrokset nousi. Sitten regun puhdistus ja rungon myös. Palikat paikoilleen ja ei lataa ku sitä hieman päälle 12:sta volttia. Onko siihen enskakopan irrotukseen mitään päteviä niksejä ku aikas tiukassa tuntuu olevan?

Hemuli

Olethan irrottanut kiinnitysruuvien lisäksi myös vaihdepolkimen ja jalkatapin rungon? Jos nuo on irti niin sitten se on vaan muurattu jollain puuhamassalla kiinni, sitten ei auta kuin kevyesti naputella muovivasaralla ympäri kopan reunoja kunnes aukeaa. Kopassa on kaksi ohjaintappia joten voimalla ei kannata mäiskiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kari1304

No se säätömutterihan siellä hannas vastaan. Clymerin kirjassa ei tosiaan puhuttusen sen irroittamisesta mitään. No sitte tuli toinen stoppi matkaan ku ei saanu yksin sitä kampiakselin pään pulttia irti ku ei ollu pulttikonetta matkassa. Kai siinä muuten on normaalit jenkat ettei vaan oo vasuri kierteet? Miten se kiinni laitto sit, meinaan että miten sen systeemin saa pönkättyä että saa sen sinne päälle 200Nm kirittyä?

Lyytinen

On oikeakätinen, mutta siinä tarvitsee 6 - 8 mm lattaraudan pätkän, jonka päät on hiottu niitten rattaitten hampaitten mukaiseksi ja joka on hieman pitempi, mitä rattaitten hampaitten pohjien välinen etäisyys pienimmillään. Sillä kiilaamaalla saa auki ja kiinni vaikka jatkovarren kanssa.

Kari1304

Roottori näytti kyllä olevan ihan kunnossa. Magneetit ok. Eikä kääneissä näy mitään vikaa. Pitää käydä hakeen uus regulaattori, tiivisteet, kytkinvaijeri ja öljyt niin jospa se alkas pelittään.

Kari1304

Jeps. Regulaattorissa oli vika. Nyt toimii kun on uus paikallaan.

välly

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 huhtikuu 10, 09:02:05
Magneetit on samat kuin Shovelin ja bigtwin Evon roottorissa. Jos joltain löytyy sellaisia rikkinäisiä niin niistä voi magneetteja saada. En kyllä tiedä millä ne saa irti, joskus kokeilin ja lujassa on.

Omaan kasikutoseen sporttiin laitoin V-Twinin paketin jossa magneetit on suojattu happoteräksestä tehdyllä kauluksella - ei pääse irti ja rikkomaan paikkoja.

Mulla -86 sporaan irtonaiset magneetit valmiina liimattavaksi, mutta miten saan magneetit kohdilleen niin, että napaisuudet tulee oikein?
Nopeat moottoripyörät ovat vain ohimenevä ilmiö!

Kokkonen

Eipä sillä magneetin asennuksen napaisuudella ole tässä väliä. Laitat ensimmäisen magneetin paikalleen, toiset sitten meenkin sitten automaatisesti oikein + ja - vastakkain.

Vaihtosähköä tulee ulos, on asennus aloitettu kummin päin vaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Kyllähän sen voi tehdä väärinkin, magneetin kun voi asentaa kummin päin tahansa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 toukokuu 10, 12:27:53
Kyllähän sen voi tehdä väärinkin, magneetin kun voi asentaa kummin päin tahansa.

Tarkoitatko että voi laittaa plussat ja miinukset vastakkain? Ei se varmaan ihan ilman voimaa onnistu noilla magneeteilla. :-\
Vai oliko joku muu juttu?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W