Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Amerikan kustomteollisuus: Tervetuloa uuteen maailmaan

Aloittaja Kokkonen, 25 huhtikuu 10, 15:23:09

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Amerikan kustomteollisuus: Tervetuloa uuteen maailmaan

Saksalaisessa Custombike lehdessä 3/10 on USA:ssa asuvan, ranskalaissyntyisen Cyril Huzen kolumni Amerikan alan nykypäivän tilasta ja siihen vaikuttaneista syistä. Cyril on itse pyöränrakentaja ja hän on myös sellaisena nostettu alan Hall of Fame’en.
Mielestäni kolumni oli hyvinkin mielenkiintoinen katsaus asiaan, joten käännän sen vapaasti tänne teidänkin luettavaksenne.

”Monet eurooppalaiset kysyvät, mitä on tapahtunut Amerikassa kustom-moottoripyörä teollisuudessa? Kaikille niille, jotka käyvät tapahtumissa tai ralleissa, kuten Daytonassa, on yllätys Harley-Davidsonin varovainen näkyminen ja monen nimekkään pyöränrakentajan tai osavalmistajan puuttuminen kokonaan. Jos tilannetta ei ole seurannut niin se saattaa todella hämmästyttää. Tilanteeseen on syyllisiä niin Harley-Davisonin  kuin pyörien rakentajaienkin alamäki ja kaiken muiden asiaan vaikuttavien seikkojen ymmärtämiseen pitää luoda lyhyt vilkaisu menneisyyteen.
Kun Harley-Davidson vuonna 1981 siirtyi AMF:ltä sen uusien omistajien käsiin, muuttui tehdas kokonaan. Moottoripyöristä tuli luotettavia, merkki sai kapinallisen imagon ja siitä tuli ikoni. Harleyllä ajaminen symbolisoi amerikkalaista unelmaa vapaudesta ja riippumattomuudesta. Sen aikainen nuori sukupolvi ”Baby Boomers” omaksui tämän täysin ja osti lukemattomia Harleytä. Niin monta, että 90-luvulla asiakkaan piti odottaa kaupan jälkeen kuusi kuukautta pyörän toimitusta. Harley kauppiaat saivat pyöristä paljon enemmän kuin suositellun ohjehinnan ja myös sen takia pyörät olivat aina tavoittelemisen arvoisia. Uusia jälleenmyyjiä ilmestyi kuin sieniä sateella, suuria määriä rahaa käytettiin ”Harley Dream Department Stores” luksusmyymälöiden rakentamiseen. Kaksi todellista huippuhetkeä Harleyn myynnissä olivat 95 ja 100 juhlavuodet.
Imago oli kaikki kaikessa ja US-bikerit maksoivat siitä paljon rahaa. Markkinatutkimukset kertoivat, että potenttiaalinen ostaja oli valmis maksamaan 35% asti enemmän Harleystä kuin vastaavasta muusta toisen valmistajan moottoripyörästä. Harley tarjosi kuuden vuoden rahoitusta ilman käsirahaa ja juurikaan asiakkaan maksukykyä varmistamatta. Tuli aika jolloin ensimmäiset ”Baby Boomerit” saivat huonot eläkkeensä ja jotkut luopuivat moottoripyörästään ikääntymisen myötä. Myös Harleytä tilanne alkoi huolestuttamaan, mutta aivan liian myöhään: siellä havaittiin että merkki samaistettiin harmaatukkaiseen, täyspartaiseen vanhaan sukupolveen. 25 â€" 35 vuotiaita kiinnostivat enemmänkin supersportit ja lisäksi US-pyörän korkea hinta pelästytti. Hitaasti alkanut myynnin hiipuminen kiihtyi voimaasti 2006 kun USA:n talouskriisi alkoi. Säästöt katosivat, asuntojen hinnat romahtivat, työttömyys nousi 11%:n. Moottoripyörien rahoituslainat jäivät maksamatta, tuhansia käytettyä pyöriä tulvi markkinoille kilpaillen asiakkaista myyjien näyttelytiloissa olevien uusien pyörien kanssa. 2009, ensimmäiseen kertaan 20:n vuoteen Harley-Davidson teki 289 miljoonaa dollaria miinusmerkkisen tuloksen. Tehtaita suljettiin, työntekijötä ja toimihenkilöitä erotettiin.

Unelma ja tuskallinen herääminen


Kustom-moottoripyöräteollisuus on suoraan riippuvainen suuren moottoripyörävalmistajan taloudellisesta tilanteesta sekä tällä hetkellä myös lainsäädännöstä, joka päättää, mikä on tieliikennekelpoista ja mikä ei. Selvää on, jos uusia sarjavalmisteisia moottoriyöriä ei myydä paljoa, ei myöskään niitä kustomoida paljoa. Johtuen perusteesta, että nimeomaan sarjapyörät ovat showpyörien lähtökohtana. Sen vuoksi Top End pyörien määrä ja laatu on riippuvainen siitä miten rakennettuja pyöriä näkyy liikenteessä. Kloonipyörien ja tarvikeosien valmistus on H-D tehtaan kanssa kilpailun ruokkimaa, joten V-2 kustom teollisuus kasvaa yhdessä tehtaan boomin myötä. 2000 luvun kustomointi TV showt saivat useat katsojat haluamaan yksilöllistä moottoripyörää, mutta myös illuusion, että moottoripyörän rakentajaksi ryhtyminen on lasten leikkiä.
Lakimuutoksella 2003 oli suuri vaikutus kaikkiin USA:ssa valmistettuihin kustom moottoripyöriin. Näytti siltä, että uusien ARB (Air Recourse Boar) ja EPA (Environment Protection Agency) sääntöjen mukaan kaikki nämä pyörät olivat lainvastaisia. Ainostaan lisävarusteita, kromauksia ja väriä saisi muuttaa, jokut rakentajat joutuivat maksamaan korkeita sakkoja ja oli vaikeuksia saada pyöriä katsastettua â€" erityisesti Kaliforniassa. US kustom bike teollisuus alkoi menettämään erikoisasemaansa. Kun sitten tuli vielä talouskriisi, ihmiset menettivät työnsä, talonsa, eläkkeensä, ei myöskään kustompyörät olleet enää rahoitettavissa.

Mitä tulevaisuus tarjoaa?

Maailma on muuttunut. Olemme uusien rahoituslakien ja käyttäytymissäänösten ylimenovaiheessa. Ne koskevat myös moottoripyörän valmistajia kuin kustomoijiakin. Harley-Davidson ja sitä ympäröivä teollisuus ovat pudonneet ansaan, rahat puuttuvat jotta voisi jatkaa siitä mihin jäätiin. Sen lisäksi uudet tiukat lait rajoittavat alan vapautta ja luomisen henkeä. Jos joku odottaa, että kaikki jatkuu samoin kuin ennen lamaa, häntä uhkaa menehtyminen. Kun rahaa taas joskus aletaan käyttämään, pitää Harley-Davidsonin kuin myös kustomoijien olla valmiina uusien moottoripyörien ja osien kanssa uuden sukupolven biikkereille. Haasteet ja mahdollisuudet odottavat joka puolella. Minun neuvoni: työstäkää uusia cooleja ideoita!”
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Ei paljon meikäläiseltä sympatioita heru jos H-D:lla ja klooni pajoilla menee heikosti.Tai Custom Chromella homma kusee ;D. Koko jatkuvan kasvun ideologia mulle ihan hepreaa.
Ruohonjuuri tasolla homma toimii mikäli yhtään lehtiin uskominen tai nettiiin. Tälläkin saitilla väännetään ihan täysillä, lamasta tietoakaan?

Erppa

Hienoa ajankuvaa, hehee "imago oli kaikki kaikessa" ja taalat ojossa ei helv.... Syitä ja seurauksia on mielenkiintoista pohtia. No kukin tavallaan. Jatketaan rakentamista ja ajamista.

-Erppa

Kokkonen

#3
Eipä minullakaan ole tehdasta kohtaa juurikaan empatioita ollut. Tuossa menossa näkyy hyvin kvarttaalitalouden ja onnistuneen mainonnan tulokset.
Nyt viikonvaihteessa MoCon remmmiin tuli uusi markkinointijohtaja ja jotain siellä on todella mietitty, sillä raportin mukaan merkkinoinnin kohderyhmänä tulevat olemaan naiset ja nuoret aikuiset. Ilmeisesti Harrikasta on tulossa naisten pyörä.  ;D
Eipä olisi yllätys jokunen uusi malli kesällä, sillä sitähän nuo kohderyhmät tarvitsevat, jos vanhat eivät sinne ole kelvanneet.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

MoCon CEO, Keith Wandell on antanut haastattelun Milwaukee Journal Sentinel lehdelle (29.04.2010) , jossa hän kertoo mm. kaavailluista muutoksista.
Jälleenmyyjiä on liikaa, niitä vähennetään.
MV-Agustasta pitää luopua (huhutaan että Garelli ja nyt Moto Morini olisivat kiinnostuneet).
Buellista luovuttiin, pyörä oli uskottava mutta vaikea myydä, 7 - 10 pyörää päivässä maailmanlaajuisesti ei ollut johtokunnalle tarpeeksi.
Uusia malleja on tulossa, mutta mitä, jää epäselväksi. Wandell sanoo sen jotenkin tuohon suuntaan: “uskon, niin kauan kun emme muuta tuotteita joita asiakkaamme rakastavat, he ovat  kanssamme hieman rajojemme ulkopuolellakin saadaksemme uusia sisään.”

Wandellin lausumia voi tulkita halutessaan monellakin tavalla. Viesti on kuitenkin selvä: rahaa tarvitaan ja jotain pitää tehdä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Webmaster

MoCo:n ei pitäisi näinä aikoina nillittää yhtään.
Heidän osakkeensa on ollut pelkässä nousussa ja rajusti.
Ei pitäisi olla mitään valittamista, kyllä heillä rahaa on kun osakkeetkin menee kaupaksi = osakkeen hinta on noussut!



Kun tätä vertaatte (huom. tämä on vain esimerkki) alla mainittuun pörssiyhtiöön.
Niin mitäpä luulette, kummassako firmassa on hallituksen puheenjohtajan mukavampi esitellä pörssilukemia osakkeen omistajille yhtiökokouksessa?


Joten kyllä se MoCo vielä tuo meidän iloksemme uusia mallisekasikiöitä ihan varmasti.

Kokkonen

(Aihe näyttää pysyvän enemmän MoCossa kuin varsinaisessa kustomteollisuudessa, mutta väliäkös sillä kun kuitenkin ovat toisistaan riippuvaisia.)

Kyllä se vaan nillittää. Nyt kiristyksen kohtena on Wisconsin osavaltio josta MoCo uhkaa siirtää tuotantonsa pois elleivät kustannukset laske. Kyse on tietty miljoonista taaloista MoColle, yli 1300 duunarille se on kysymys työpaikasta. Kenkäähän on jo moni saanut. Rivien välistä voi lukea, että ei tuotannon siirto ulkomaillekaan ole pois suljettu vaihtoehto. Ampuvat kovilla.
Tehtaankin tie uuteen maailmaan on kivinen.

Onhan se totta, että osake on noussut huimasti pörssissä ja yleensä sille on jotkut perusteet. Jos ei muuta niin odotusarvot. Voittoahan tehdas voi myös tuottaa, mutta pitää muistaa myös, että ahneelle ei ole mikään tarpeeksi.

Tuo neljänneksen myynnin pudotus kotimarkkinoilla on varmana paha paikata.

LainaaThe Milwaukee-based company has been struggling with sluggish sales, particularly of its high-end bikes. It reported last week that its first-quarter profit plunged 72 percent from the same period last year, while revenue dropped 19 percent. Retail sales of its heavyweight motorcycles fell more than 18 percent worldwide, the company said, with sales in the U.S. falling by nearly a quarter.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Näin kaukaa katsottuna nuo nykyisen CEO ja MoCon johtokunnan päätökset ja suunnitelmat näyttävät jokseenkin erikoisilta. Liekö sitten Keith Wandell tuonut mukanaan autoteollisuudesta sen ajatus- ja toimenpidemalleja, joista voidaan syyllä kysyä, sopivatko ne noinkin erikoiseen tuotteeseen kuten Harley-Davidson. Autoteollisuus myy suuria määriä massatuotantoa, Harley myy imagollaan. Onhan noita (muitakin) epäilijöitä, jotka näkevät nykyisen johdon vievän Harleytä sen viimeiseen juoksuunsa. Willie G laitettiin johtokunnasta kirjaimellisesti museoon, hän on nyt H-D museon „vice president“ ja hoitaa tehtaan tutustumiskierroksia turisteille.
Kun tiedetään, että nuori sukupolvi on kiinnostunut enemmän raasereista kuin ukkoportaan leiman saaneista kalliista V-twineistä, tuntuu erikoiselta, että MoCo luopui Buellista ja nyt myös MV Agustasta halutaan eroon. Olisi luullut, että noista olisi saanut jotain kehitettyä tuohon suuntaan. Buell kerää statusta  kilparadoilla, joten sen imago sillä sektorilla on edelleen nousussa. MV:llä superpyörän asema jo on, vaan on hintaakin, mutta kyllä niistä jotain olisi saanut halutessaan aikaiseksi. Ilmeisesti ei sitten tarpeeksi nopeasti, kun kvarttaalitaloudessa näyttää 3 kk olevan pisin aika katsoa eteenpäin. ;D
Erikoiselta tuntuu myös tehtaan uho jättää Milwaukee. Se on yksi tärkeä osa Harleytä ja ilman sitä se menettää kotinsa ja suuren osan merkille tärkeästä perinteestä.  Ei myöskään tuotannon siirtäminen ulkomaille tue H-D:n amerikkalaisuuden imagoa. Tuoko osavalmistus vaikka Kiinassa sitten kaivattuja asiakkaita ja plussaa saldolle, epäilen.
Saa nähdä pelastavatko naiset MoCon ahdingosta, markkinointi siihen suuntaan on jo alkanut. „Uusi“ alakulttuuri, moottoripyöräily + rullalautailu ja surffailu ovat varmana myös MoCon markkinointiosaston kiinnostuksen kohteena ja ehkä tuosta koitetaan saada uutta H-D muoti-ilmiötä nuoremmille aikuisille ja sitä myötä myyntiin liikettä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

#8
Olen Kokkosen kanssa samaa mieltä siitä että Buellista luopuminen oli varsin erikoinen ratkaisu. Samoin MV Agustan mahdollinen hukkaaminen, tuosta olisi voinut saada jotain todella mielenkiintoista aikaan kun olisi yhdistelty esim. hieman Buellia ja Agustaa joissain malleissa jne. Esim kalliin Agustan "entry-level"pyöränä tms. Nythän sporttinen pyörä tosiaankin puuttuu tehtaan valikoimista(edit: sporttisella siis tarkoitan jotain miljoonaa kulkevaa japanianmopon kilpailijaa, onhan esim XR ripeä laite mutta ei sillä minkään Hayabusan kanssa kilpailla...), mitenkään väheksymättä nelinokkaisia mutta kun niissä ei ole sitä ns.kyykkypyörämallia tarjolla...

Sen verran tehtaalla on trendejä seurattu että esim. Limpnickie Lot ja vast. pienemmät näyttelyt on tutkittu, tästä mielestäni jonkinlaisena osoituksena esim "forty-eight"malli (vai mikäsenytoli), sellaisen bongasin Daytonan HD-standilla varustettuna tehtaan hilemaalaamalla keltaisella tankilla....Kysyin asiaa vieressä haahuilleelta MoCon edustajalta ja hän infosi että ko.maalauksia on jo tehtaan valikoimissa/tulossa juuri mutta olivat vielä niin uusi juttu että niitä ei ollut vielä missään luetteloissa.

Alla muuten herra Willie G. poseeraa 2010 Daytona Bike Weekillä Limpnickie Lotilla, kuvaa ottamassa uudemman polven rakentelija jonka nimi on nyt kadoksissa...editoidaan jos/kun löydän herran firman nimen, kuvia pyöristäkin löytyy, yksi fillareista on tuossa herrojen välissäkin. (edit: Lock Baker on nuoren hahmon nimi, nettisivut:  http://easternfabrications.com/#/client/template.xml?aaa=home&bbb=  )


R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 30 huhtikuu 10, 14:15:26
MoCo:n ei pitäisi näinä aikoina nillittää yhtään.
Heidän osakkeensa on ollut pelkässä nousussa ja rajusti.
Ei pitäisi olla mitään valittamista, kyllä heillä rahaa on kun osakkeetkin menee kaupaksi = osakkeen hinta on noussut!

Ihan sellanen kysymys, että miten se osakkeiden myyminen pörssissä tuo rahaa H-D MoColle?
Ei mitenkään, ellei tehdas myy omistamiaan osakkeita korkean kurssin aikaan ulos.
Tai onko ollut uusia osakkeita jaossa viime aikoina, joilla tehdas olisi kerännyt rahaa?

Vertaa swapit. H-D osat käy kaupaksi ja vaihtavat omistajaa. Paljonko H-D MoCo tästä hyötyy?

Niin se vaan on, ettei tehtaalle taikka osakkeenomistajille osinkojen (ja osakkeen arvonnousun myötä ja myynnin) kautta tule rahaa, ellei tuotetta myydä. Se on sama minkä tahansan tuotteen kanssa.
Valitettavaahan se on, että työntekijöitä joudutaan laittamaan pihalle, mutta jos varastot on jo täynnä tavaraa niin ei kait sitä ole milläänlailla järkevää tehdä liikaa lisää?

Pienemmät kustom pajat elävät pienemmällä volyymillä ja odottavat pääsevänsä kuuluisuuden valokeilaan ja päästä tietenkin rahastamaan buumilla. Tekemällä enemmän ja kovemmella katteella.

Kiiski

On se vähän noinki kun Smuige sano, mutta sit taas toisaalta ei se tehdas (MoCo) mitään rahaa tarvii eikä leipää. Sen omistajat tarvii ja ne on ne osakkeenomistajat ja nehän loppu peleissä päättää millaselle jengille haluu maksaa liksaa ja mitä investointeja tehdään.

Thomas

Jos vielä pilkkua viilataan, niin firman hallitus noi saneeraus/investointi-päätökset tekee, ja niiden vastuullahan on vain pitää se pörssikurssi nousujohteisena, ettei osakkeenomistajat pistä hallitusta vaihtoon. Tuohon Jarpin graafiin viitaten, on osakkeen arvo tällä hetkellä samaa luokkaa kuin -08 lopulla, jolloin alamäki alkoi. Eli esim. -07 vuoden arvoihin on vielä pitkä nousu edessä - käytännössä osakkeen hinta pitäisi tuplaantua (pidempiaikaiset tiedot löytyvät vaikkapa firman web sivuilta). Ja jos firman osakkeille ei makseta isoja osinkoja, niin osakkeenomistajien voitot tulevat nimenomaan osakkeiden myynti-voitoista. Sinänsä hieman vakautta tilanteeseen tuo, jos valtaosa osakkeista kuuluu jollekin eläkerahastolle tms. jotka hakevat pitkäaikaista tuottoa, eivätkä kikkaile päivittäisten kurssien kanssa aivan niin paljoa. En nyt jaksanut (lue: ei kiinnostanut) surffata netissä etsimässä osakkeenomistajista tietoa..

Itseäni puolestaan ei ihmetytä lainkaan Buell'in pistäminen jäähylle, tai MV'n kaupittelu. Marginaalinen myynti Buell'in osalta tuskin kattoi kaikkia kuluja, mitä tuotekehitys yms. vaativat.. luulisin.. Ja eikös Buell-tuotemerkki ole edelleen MoCo'n omistuksessa, mikä tarkoittaa että kun taloudellinen tilanne paranee, pystyvät ottamaan 'vanhan ja hyvän' tuotteen uudelleen tuotantoon.

MoCo'han on ollut suurin heavy-weight pyörien valmistaja, joten ehkä ykkösenä pysyminen sillä sektorilla on tärkeämpää kuin muiden osa-aluettein valloitusyritykset.

MV'n osalta ehkä hommaa vaikeutti omien diilereiden puuttuminen, eli samat myyjät myivät myös kilpailijoiden merkkejä, eikä kunnollista brändäystä saatu tehtyä. Tosin tuon merkin ostoaika saattoi olla myöskin pahin mahdollinen, vielä kun ei talouden nyrjähtämismahdollisuutta osattu ottaa todesta (ts. ainakaan silloin kun kauppa sovittiin, täydellinen omistuksen siirtyminenhän tapahtui elokuussa -08).

Myöskään MoCo ei pyöri pelkällä pyörien myynnistä saaduilla tuotoilla, vaan yhtenä osana on myös rahoituspalvelut pyörien ostoon, ja käsittääkseni tämä on nimenomaan nyrjähtänyt viime vuosina.

..näin minä tämän päissäni ajattelin..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

flhx

Lainaus käyttäjältä: Thomas - 06 toukokuu 10, 14:59:27

Myöskään MoCo ei pyöri pelkällä pyörien myynnistä saaduilla tuotoilla, vaan yhtenä osana on myös rahoituspalvelut pyörien ostoon, ja käsittääkseni tämä on nimenomaan nyrjähtänyt viime vuosina.


Kuinkahan paljon muuten mahtaa MoCon tuloksesta tulla kaikenmaailman HD-logoilla varustettujen  kalsareiden ja kukkopillien myynnillä...No, aivan sama.

Itse pidän edelleen Buellin lopettamista lyhytnäköisenä ratkaisuna. Aivan varmasti tuotekehityksen kustannuksia ei ehditty kattaa myynnillä, kuinkas pitkään vesipyssy-pulua valmistettiin ennenkuin tehtaat menivät kiinni...Okei, eihän se tietty myynytkään niin hyvin kuin oli odotettu, mutta senkin lanseeraus osui hankalaan aikaan.

Itse pähkäilin asiaa niin että Buell ja MV olisi ehkä kannattanut eriyttää kokonaan omille (yhteisille) diilereilleen, eikä siis myydä Buellia HD diilereillä. Toki täysin uuden diileriverkoston luominen olisi ollut kallista, joten....Pulmallinen tilanne kieltämättä...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Thomas

Itsepähän kysyit.. kuitenkin kiinnostaa että vieläkö saat MoCo'n boxereita ja koppalakkeja..



No eipä tuosta kuvasta oikein selvää saa, mutta lyhyesti Parts&Accessories ja General Merchandise (eli just ne rääsyt, joita kaikilla kaapista löytyy) olivat huomattavasti suurempi osa kuin Buell'in myynti.

Mutta tuo 'revenue' ei siis ole myyntivoitto, vaan pelkkä myynti. Kulut tietenkin vähennetään tuosta..

Ja diilerien määrät löytyvät :



-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

rokker

If you don't swear while driving then you're not paying attention to the road at all.