Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evoluution pysäytyspommi Frutti Di Mare (ahdettu rautis)

Aloittaja Raimo-Raato, 24 helmikuu 09, 00:17:18

« edellinen - seuraava »

Smokie

Blower1:llä on tuollainen elefantissa, muistaakseni ei ihan suoraan paketista sopinut käyttöön. Mulla on Bilteman vaihtoilmaventtiili, eli se pienempi letkuyhteellä varustettu malli, ei sopinut suoraan paketista käyttöön sekään. Pikku hiomista sorvissa ja O-rengasjumppaa niin alkoi toimimaan tosin parin tuhannen km kestotestin jälkeen näyttäis siltä että alumiini on todella pehmoista laatua, kauheat naarmut männässä >:(

Biltema - Suomi: latauspaine = ahtopaine ja luulisin että säätö tarkoittaa sitä että mukana tulee eri jäykkyydellä olevia jousia. En kyllä tajua mitä tuo minimipaine meinaa, imusarjan paineellahan ainakin tuo mun versio toimii jos siellä edes jonninlainen jousi on sisällä. Jousella lähinnä tämmätään sitä missä paineessa venttiili alkaa purkamaan ulkoilmaan.

Eipä silti, lauantaille Bilteman reissu luvassa ja ajattelin ostaa molempia versioita ja myös useita ;D Ja eihän sisuskalujen ulostaminen vaatinut kuin 0,4 bar ;D

Raimo-Raato

Jees. Täällä ollaan taas landella ja purkasisin just enskakopan. Enska löysälle ja kampuran päästä pyörittelyä. Koneen puoli jumissa. Voi svittu ja aavistuksen alakuloisia tunnelmia. No seuraavaks tiputin laturin veks ja pelonsekaisin tuntein jalka kiksin päälle. Kappas, kone pyöri...

En vielä jaksanut vilkasta että mikä sen laturin noin jumiin on vetänyt. Mutta ei siis mittään kauhian vakavaa. HUH  :D
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Empiirisen kokeen perusteella voimme todeta että kuumaliiman sulamislämpötila on matalampi kuin tasavirtalaturin sisäinen lämpötila käytön aikana.  :P
A.K.A. Rambe

Hemuli

Eli keksitkö ensimmäisen sisäänvaletun tasavirtalatausjärjestelmän? Vielä kun sen saisi pyörimään ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 elokuu 09, 19:21:27
Eli keksitkö ensimmäisen sisäänvaletun tasavirtalatausjärjestelmän? Vielä kun sen saisi pyörimään ;D ...

Näin tein.  ;D Vaan tokihan tuon kuumaliiman kanssa leikkiessä tuli mieleen että mitenhän käynöön... vaan kokeilemallahan nää hommat selviää  ::)
A.K.A. Rambe

Smokie

Minä olin kans noheva poika ja eristin enskaöljyssä uivat kampiakselin asentoanturit kuumaliimalla. Seuraavan kerran kun konetta purin en löytänyt enää kuumaliima-atomiakaan :o On se vaan hassua kuinka tulloo kuuma kun bensa palaa..... Ehkä jotain epoksiliimaa seuraavaksi..

Raimo-Raato

#96
Nyt toi alkaa olemaan aika hyvin iskussaan. Lataa ja muutenkin tuntuis olevan säädöissään. Eri asia sit että miten seokset toimii tasakaasulla.





Supercharged Harley-Davidson Ironhead -73

PS. Se on tarkoituksella tommonen rotta =)
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Tässä vielä lyhyt vetäsy jonka hyvä ystäväni Mr. Ghostrider kävi just tuossa suljetulla pätkällä vetämässä.  ;)

Small testrun

Kamera roikkuu ihan vaan kaulasta niin sillä heiluu noin paljon. Alkuun hitaasti kakkosella vauhtia, sit vaihteen tiputus ykköselle ja hana auki. Kaipa tosta videosta huomaa että kyllä se tuossa mutkassa kolmosella hieman vakiota paremmin vetää :D
A.K.A. Rambe

Smokie

No ei oo kumma että kulkee, sulla on näköjään Super Sport Tunturin tehoputki siinä ;D Mitäs talveksi nyt keksii kun pyörä kulkee noin hyvin?

Raimo-Raato

Ei se pikku puuhastelu puuhastelemalla lopu joten ens talveksikin ois tekemistä niin paljon ku jaksais vaan. Kone pitää käyttää atomeina ja vahvistaa sen minkä pystyy koska ens kesänä otetaan kaikki se ~1,3 kiloa mitä ahtimesta lähtee. S&S:n veivit tulikin jo ameerikan maalta. Ulkonäöllisesti mielessä pyörinyt kokokatettu kyykky mutta saa nähdä milloin siihen hommaan innostuu.  ;D

Mikähän vois muuten olla siinä että heti jos keula nousee niin kone sakkaa? Kaasarissa kait sen vian on väkisin oltava?

Ja eipä muuten lataa sit taas enää. Ostetaan ankkuri!
A.K.A. Rambe

flhx

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 10 elokuu 09, 10:29:03
Ostetaan ankkuri!

Laturiinko, vai meinaatko sitoa oikean veneankkurin rautikseen ja pudottaa järveen?

Tuo 1,3 kiloa kuulostaa jo siltä että kevlaria kannattaa kohta hommata ajohousuihin, ainakin haarovälin kohdalle. Käsikranaatti ilman sokkaa tulee ensimmäisenä mieleen. (Se että onko se savu- vai sirpalekranu riippunee kuinka lähelle tuota 1,3 kiloa pääset...)

Niin ja yleisö vaatii rottalookin säilyttämistä tuollaisena, vielä jalkakytkin ja jockey niin se on valmis!
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 10 elokuu 09, 10:29:03Mikähän vois muuten olla siinä että heti jos keula nousee niin kone sakkaa? Kaasarissa kait sen vian on väkisin oltava?

Onpa herkässä jos heti sippaa. Ellet nyt ihan 12 o'clock meisingillä keulittele niin ei kyllä pitäis vaikuttaa, etenkään heti. Eihän vika voisi olla niinkin hassu kuin irrallaan lerpattavat sähköjohdot joista joku lyö maihin?

Make

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 05 elokuu 09, 23:54:23
Ehkä jotain epoksiliimaa seuraavaksi..

Toimii, se mis on 2 ruuttaa yhessä sillee.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Raimo-Raato

Vähän tilanneraporttia:

Ei noi rautikset vakioalakerrallakaan ihan sieltä heikoimmasta päästä ole. On tullut tehtyä juuri sellaista rääkkäystä tolle millä epäilinkin tuon rikkovani mutta vielä mennään. Eli kytkin pohjaan, kaasu pohjaan, kytkin ylös tyylistä rääkkäystä sekä kierrostenrajoitin jäi tonne 6900 rpm paikkeille kun sinne asti tuntuu ahdoilla nätisti kiertävän. Nyt kun huudattaa vapaalla tonne rajoittajalle niin painekotelosta mitattuna ahdot nousee 0,75 kiloon. Ajossa en oo sattuneista syistä kerennyt tota mittaria juuri kattelemaan. Ei kumminkaan jaksa nelosella rajoittimelle asti kelata. Yläalueen ennakossa ja seoksissa lie vielä petrattavaa. Parin viikon sisällä koitan käyttää tota Smokien penkissä niin sit nähnee tarkemmin missä mennään...

Pikku ongelma tietyillä alueilla tuossa on josta erillinen threadi täällä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=842

Kovin tekis jo mielenkiinnosta mieli purkaa toi laite atomeiksi ja kattoo onko tullut vaurioita. Tässä tullut kantapään kautta opittua että ahdettuna on pirun tarkka sytkäennakoista. Detonoinnista kuuluva ääni nyt minullekin varsin tuttu. En vaan meinannut millään uskovan sen olevan sitä vaan kaikkee muuta mekaanista kilinää. Matka-ajossa ollut nimittäin taas ongelmaa sytkän metallisten ajoituskuppien kanssa. Noiden rikkoontuminen johtuu puolestaan siitä että ton nokka-akselin, jonka päässä sytkä on, hela on jälleen irronnut jakopään kopasta ja nokka pääsee heijaamaan sivuttaissuunnassa. No tossa vimosella siirtymällä 400 kilsan siirtymällä hiffasin alkumatkasta ekan kerran nakutuksen äänen motarinopeuksissa. Käänsin sytkää hieman aiemmalle ja ritinät loppui siihen. Loppumatkasta tuntui veto hieman hävinneen ja kun tankkaamaan pysähdyttyäni oli tyhjäkäynti hävinnyt ja käynnistyi huonosti, niin arvasin sytkän olevan taas perseellään. Niinhän se kuppi oli taas murtunut kokonaan irti keskipultin alta. Mulla oli varakuppi (joka kertaalleen juotettu kasaan) ja siinä ajoituksenkeskittämislovi oli aavistuksen eripaikassa. Räknäilin sen sit väärinpäin eli laitoin pikkasen aikaisemmalle kuin edellisessä kupilla vaikka ois pitänyt laittaa myöhäisemmälle. Käynnistyminen ja tyhjäkäynti viittasi siihen että sytkä oli kohdallaan mutta kun lähdin jatkaa matkaa niin veto oli edelleen varsin huonoa ja kaiken maailman ritinää ja rätinää kuulu koneesta mutta koska se kuulu jopa alamäkeen kaasua höllätessä niin en tyhmänä uskonut sen olevan detonointia. Jotain 5-10 kilsaa pääsin kunnes mopedi hyytyi tien viereen. Ajattelin että sytkäkuppi taas murtunut. Koko moottori oli aivan pirun kuuma kauttaaltaan. Esim. Sytkätötterön suojalevy oli niin kuuma ettei kärsinyt sormin koskea. No kuppi oli ehjä ja siinä hetkessä aivoissa sattui jopa olemaan sen verran aivotoimintaa että tajusin kääntäneeni sytkää edellisellä kerralla väärään suuntaan ja käänsin sen reilusti myöhäisemmälle. Mopo lähti suhkot hyvin käyntiin ja otti kierrostakin mukavasti. Tyhjäkäynnillä ennakkoa oli selkeästi liian vähän mutta ajoon lähdettyäni huomasin että kierroksilla sytkä lie paremmin kohdallaan kuin koskaan aikaisemmin ja ilmeisesti detonointi ei ollut aiheuttanut mitään kauheen suurta vahinkoa. Hyvin veti siis. Vaan mikähän sen sai tuossa kokonaan hyytymään? Ylikuumeneminen mutta miks lopulta sammui kokonaan?

Näin jälkiviisaana voi todeta että pitäis tommoset viritykset säätää heti alkuun penkissä eikä persedynolla. Säätelin sen tuolla maalla toimimaan optimaalisesti täyskaasukiihdytyksissä. Onneks nyt oli vaan noi reilut 0,5 kiloo ahtoja niin ei totaalisesti kilahtanut kone kun opiskelee näitä ahdinjuttuja yrityksen ja erehdyksen kautta. Aiemmin kun yritin Pudasjärvelle BTTR:ään niin kaikki matkan ongelmat taisivat olla hyvin samaa kuin nää viimekertaiset. 45 astetta tossa nyt pitäis maksimiennakkoa olla mutta kun ei oo ajoituslampulla katottu niin voi olla mitä vaan. Saa nähdä miten saan ens kesänä toimimaan ollenkaan kun ahdot tuplataan...

Tämmöisiä (h)ajatelmia täällä
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato



Mustalla eka veto ihan suoraan mun persedynosäädöillä
Punasella paras sopivalla sytkäennakolla (alkuperäsestä myöhäsemmälle)
Sinisellä sit vimosia vetoja jota ennen laihalla ollut yläpää ruukattu rikkaammalle mutta meni jo turhan rikkaalle.

Myöhemmin lisää asiasta...

PS. Kuka kaivaa mulle tiedon millä kiekoilla Q-nokilla varustettu rautis on ottanut tehohuippunsa?
A.K.A. Rambe