Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evoluution pysäytyspommi Frutti Di Mare (ahdettu rautis)

Aloittaja Raimo-Raato, 24 helmikuu 09, 00:17:18

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 toukokuu 09, 11:26:20
Ootko mittaillut riittääkö laturissa jerkkua bensapumpulle? Mikä laturi sulla on?

Enpä oo mitannut ja asia on kyllä ollut mielessä. Laturi on ihan alkuperäinen ja bensapumpun max. virrankulutus oli muistaakseni 5 A. Elikkäs 60w. Jos ei riitä lataus niin valot vaan sammuksiin. ;D En oo päässyt mittamaan latauksen toimivuutta muutenkaan kun pari viikko odottanut tässä kiksin ratched gearin jousta saapuvaksi. Enska ei oo siis ollut lopullisesti öljyineen kasassa vielä.

Eilen sain bensalinjaston vihdoin väsäiltyä ja ylivuotoletkustahan sitä alko heti bensaa valumaan (moottori sammuksissa) kun pumpun nakkasi päälle. Säätimestä oli luonnollisesti paineet säädetty minimiin. No se kyllä vuoti sieltä bensaa sieltä jo koekäynnistysten yhteydessä kun kaasarille valui bensa vaan erillisestä säiliöstä. Pitää tutkia...
A.K.A. Rambe

Smokie

Suuri sähkö- ja yleisnero täällä murehtii tuleeko laturista viittä ampeeria kun se on niiin paljon, valosähkö taas ei oo mitään ::)

Mittasin joskus sen sähkösytkän kanssa, valot päällä tuli jotain 12,5v matalalla tyhjäkäynnillä ja jotain 13,5 isommilla kierroksilla. Pitäis riittää.. Noista lataussäätimistä mulle varoiteltiin mutta toistaiseksi on pelannut hyvin. En tiedä mikä aparaatti se on, Frank's electric lukee kopan päässä. Vissiin paree sähkömies tuo Frank kuin Lucas..

Jos tulee kiire sen jousen kanssa niin soita Seinäjoelle Kari Ylisaarelle, sillä on romuloodassa varmaan noita. Sillä muuten oli ihan hirvittävän näköiset sössön nokatkin, vois sopia tuohon sun konservatiiviseen tyyliin nekin :P Sillä oli kuulemma ollut ~1500cc sarja 900 rautikseen ja varmistin vielä että 900:n oli. Joku saksalainen oli nähnyt ne osat ja ostanut väkisin kaikki, varmaan ajoi pippeli pystyssä saksaan asti niitten kanssa ;D Olis ollu hauska nähdä ittekkin kun joskus kattelin ettei tuossa oo tilaa kasvattaa kuin iskua...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 toukokuu 09, 13:34:52
En tiedä mikä aparaatti se on, Frank's electric lukee kopan päässä. Vissiin paree sähkömies tuo Frank kuin Lucas..

Sivukommentti:Tuo Frankin säätäjä on hyvä. Ei saa helposti rikki (normaalikäytössä)  ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 toukokuu 09, 14:09:25
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 toukokuu 09, 13:34:52
En tiedä mikä aparaatti se on, Frank's electric lukee kopan päässä. Vissiin paree sähkömies tuo Frank kuin Lucas..

Sivukommentti:Tuo Frankin säätäjä on hyvä. Ei saa helposti rikki (normaalikäytössä)  ;D

Mulla sellainen oli rautiksessa ostettaessa. Rikki nykyään mutten muista oliko jo silloin ostettaessa vai sainko itse sen rikki. Nykyinen "perinteinen" eli halvimman mallin elektroninen jännitteensäädin pukkaa välillä päälle 15 voltin lukemia kierroksilla (ainain siis viime kesänä, saa nähdä millaiset metkut samalla paketilla tänä kesänä) niin sillähän se onkin sit hyvä jos on oikein paljon paljon sähkölaitteita kuluttamassa sitä latinkia ettei akku keittäis aina niin pahasti.  ::)

On se kumma kuinka välillä pää ei toimi tippaakaan ja pyörii vaan pajaa ympäri kuin päätön kana eikä saa kuin korkeintaan sotkua ja tuhoa aikaiseksi. Ohessa pari kuvaa tämän aamuisesta tilanteesta. Oli pakko puhaltaa peli poikki, työntää mopo tallin perille, siivota työkalut hyllyyn ja lähteä huilimaan...


(PS. tiedän että tuossa tekstissäni oli käsitteet virta ja jännite aikasta sekaisin)
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 20 toukokuu 09, 15:06:51On se kumma kuinka välillä pää ei toimi tippaakaan ja pyörii vaan pajaa ympäri kuin päätön kana eikä saa kuin korkeintaan sotkua ja tuhoa aikaiseksi.

Jepulis jees, kyseessähän on eräänlainen kuningas Midas -efekti: kaikki mitä koskettaa, muuttuu paskaksi.

LainaaOhessa pari kuvaa tämän aamuisesta tilanteesta. Oli pakko puhaltaa peli poikki, työntää mopo tallin perille, siivota työkalut hyllyyn ja lähteä huilimaan...

Ja minä kun luulin olevani kaoottinen :D Tuosta huilimisesta sanoisin sen verran, että sitä sitten helposti istuskellessa ajattelee, että enpä kyllä jaksa lähteä pajalle kun en minä siellä kuitenkaan mitään jaksa tehdä ja tätäpä jatkuu herkästi aika pitkään  :-[ Sitten vaikka fyysisesti jaksaisikin niin kuula ei oikein kuuden tunnin jälkeen pysy enää mukana niin ei se kovin hedelmällistä zombiena ole siellä kimpoilla.

Hemuli

Tästä on taidettu Ramben kanssa puhua aikaisemminkin mutta silloin kun pajalla olo menee pyörimiseksi ja osien tuhoamiseksi niin kannattaa lähteä pois. Seuraavan kerran kun lähtee hommiin päättää jo ennen kuin astuu ovesta sisään että minkä homman sillä kertaa tekee - sitten kun se on valmis niin ei edes harkitse tekevänsä mitään muuta vaan pistää kalut paikalleen ja lähtee saman tien pois. Tätä kun tekee muutaman viikon niin on taas polla kunnossa ja voi jäädä tallille nauttimaan vaikka kylmän oluen ;D .
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Zombie-efekti alkaa tarttumaan muhunkin, 3 yötä on mennyt tosi vähillä unilla ja se alkaa jo näkymään. Legendaarista, kädet toimii mutta pää ei >:(

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 20 toukokuu 09, 15:06:51
Nykyinen "perinteinen" eli halvimman mallin elektroninen jännitteensäädin pukkaa välillä päälle 15 voltin lukemia kierroksilla (ainain siis viime kesänä, saa nähdä millaiset metkut samalla paketilla tänä kesänä) niin sillähän se onkin sit hyvä jos on oikein paljon paljon sähkölaitteita kuluttamassa sitä latinkia ettei akku keittäis aina niin pahasti.  ::)

Joo eipä näyttävästi lataa enää mitään. Perkele vittu saatana!!! Purin laturin niin näytti A-navalta hiilelle menevä johto kärähtäneen pahasti. Selkeesti päässyt ottamaan maihin. Tämä mitä ilmeisemmin käyräyttänyt säätimen. Vaan mistäs vitusta huomiseksi jännitteensäädin että pääsee Kemiin. Vaan nyt iroittelemaan pannusta säädin niin kokeilen onko vika siinä...
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Joo vika olikin laturissa. Otin pannusta laturin niin pääsee viikonloppuna noi sisäänajot suorittamaan...

Sinällään ohmimittarilla mitattuna laturin pitäis olla ihan kunnossa muttei vaan anna voltteja. Lähden tästä mettään palvomaan jumalia...  :-\
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

A.K.A. Rambe

Hemuli

Jestas sentään :o - vieläkö se on yhtenä kappaleena?

Selkeää kilpavarustelun tuntua ilmassa - Ramben projekti näyttää ottaneen pienen kaulan Smokien ketjuvetoon. Kummalta tulee ensimmäisenä ajovideo?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Affe

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 toukokuu 09, 08:08:58
Jestas sentään :o - vieläkö se on yhtenä kappaleena?
Se on sitten enää ajan kysymys...  ;D

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Affe - 26 toukokuu 09, 10:40:26
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 toukokuu 09, 08:08:58
Jestas sentään :o - vieläkö se on yhtenä kappaleena?
Se on sitten enää ajan kysymys...  ;D

Nimenomaan. :P Vaan jos se menee rikki niin sittehän tuota siitä joutaa tekemään verkonpainon... eiku...

Vaan kertokaapas viisaammat että pitäisikö virallisesti tuo bensanpaineensäätimen ahtopainelinja tulla imusarjasta vaiko painekotelosta? Oli tossa ekoissa käynnistyksissä pirusti ongelmia ja ihan omaa hölmöilyä...

...nimittäin ihan alkuun lähti kyllä käyntiin mutta pooas heti jos yritti vähänkin kaasua tarjota. Unohtu kasatessa tehdä imusarjaan letkulähtö niin tuumasimpa että no problemo: CV:ssä on se letkulähtö kaasulaipan imusarjan puolella niin siitähän se on hyvä ottaa joten vedin bensanpaineen säätimen ja ahtopainemittarin linjat siitä. Pähkäilin että jos säätimen painetiedon ottaa painekotelosta niin kaasun sulkiessa kaasari tulvii. Vaan just hiffasin että eihän se niin taida mennäkään. No ahtopainemittarista näki että tuosta CV:n lähdöstä tulee pelkkää alipainetta ja näin jälkeenpäin järellä ajateltuna ihan loogistakin kun kanava on niin muotoiltu. Peliliikkeenä porasin painekoteloon reiän (jolloin sieltä tuli ainakin desi bensaa. Kokeilin nostaa bensanpainetta siinä aiemmin) ja laitoin säätimen linjan tulemaan siitä. Nyt pyörä suostu pyörimään jo tyhjäkäyntiä ryyppy päällä ja jopa hieman kierroksia. Mutta jos ryyppyä laittoi vähänkin pois päältä niin heti hyyty ja "seosmittari" näytti että menee tosi laihalle. Tässä vaiheessa alkoi jo oikeasti pelottamaan että CV tarttee erilliset linjat paineistukselle kohokammioon ja kalvon päälle... Vaan sitten muistin että käyttäessäni kaasarin irti taisin unohtaa kiristää seosruuvin. No kun yritin sitä kiriä niin huomasin että eipä sitä ruuvia siellä enää edes ole ja nähneeni sellaisen oloisen ruuvin maassa. No ruuvi paikalleen ja nyt toimi jo taas hieman paremmin mutta vielä pooausta jos kaasua käänteli enemmän. Sitten muistu mieleen että CV:ltä lähtevä letku jäi tulppaamatta kun vaihdoin säätimen linjan. Sen tulppauksen jälkeen alkoi vastaamaan jo suhkot ongelmitta kaasuun. Erinäisiä bensanpainekokeiluja ja kameran hakuun että saa videon kuvattua. Kamera pyörimään ja pyörä käyntiin. Kaameeta räkimistä ja pauketta... hiffasin että aivan samanlaiset oireet kuin edellisenä syksynä virtalukossa ollessa kosketushäikän. Etuvalokin paloi hyvin vaihtelevalla kirkkaudella. Eikun virtalukon kimppuun. Sitä räplätessä huomasinkin että sytkässä palaa välillä valo ja välillä ei. No ihan vaan voitelua ja herkistelyä lukolle ja valo alkoi palamaan jatkuvasti. Taas käyntiin mutta ongelma vaan jatkui. Sitten tulikin onneksi jälleen hox ja muistin että sytkät maajohto jäi laittamatta kiinni. Samasta pisteestä lähtee myös etuvalon maadotus joten sekin selittyi. Johto kiinni ja sitten vihdoin alkoi toimimaan kuten videosta näkyy. Toki useasti unohtui vielä tämänkin jälkeen ylivuotoletkun tulppa pois kun tarkkailin bensanpainetta säädellessä ylivuotoja. Eli mulle kiire ei kyllä sovi tippaakaan ja varsinkaan kun takana kostea viikonloppu.

Nyt pajalla pöllimään pannusta toisioketju että pääsee testiajolle ja toivottavasti sitä ajovideotakin kuvaamaan. Onneks taitaa just alkaa satamaan...
A.K.A. Rambe

Hemuli

Toi on just' tota kun kauheessa täpinöissään viimeisiä säätöjä tehdään ;D ...

Proboostin Rami mulle joskus piirteli kaavioita noista letkujen vedosta ja kyllä se säätimen paine otetaan kotelolta.

Kai sulla on sentään se kohokammion tuuletusaukko auki painekoteloon? Sen pitäisi riittää paineistamaan kammio ettei ahtopaine työnnä bensaa takaisin suuttimesta kohokammioon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 toukokuu 09, 12:34:53
Kai sulla on sentään se kohokammion tuuletusaukko auki painekoteloon? Sen pitäisi riittää paineistamaan kammio ettei ahtopaine työnnä bensaa takaisin suuttimesta kohokammioon.
On auki joo. Ekoja testivetoja vedelty tossa ja vetää pahasti laihalle kun kaasua avaa yli neljänneksen. Lambdaan kytketty ylkkämittari menee ihan nollille ja meno hyytyy siihen. Eikun neulaa ylemmäks ja pääsuutinta isommaksi...

Saa linkittää kaavion jossa näkyy miten ja suuttimet ja neulat vaikuttavat eri kierrosten seoksiin
A.K.A. Rambe