Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evoluution pysäytyspommi Frutti Di Mare (ahdettu rautis)

Aloittaja Raimo-Raato, 24 helmikuu 09, 00:17:18

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

#30
Nyt alko sit kova pähkäily että laittaisko kaasarin ahtimen imu- vai painepuolelle. Googlettelin just ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:

-Jos laittaa imupuolelle niin sit ei tartteis kikkailla muuta kuin sähköisen bensapumpun koska kaasari tulis niin ylös. Niin ja toivoa ettei ahtimen ja venttiilien välinen matka ois liian pitkä. Oikeitten säätöjen löytäminen pitäisi olla lie helppoa?

-Painepuolelle sit pitäis (CV) kaasari paineistaa joka sinällään ei ole ongelma. Lisäksi pitäis joko paineistaa myös bensatankki tai hankkia riittävän tehokas bensapumppu (0,2 bar yli ahtopaineen) ja tällainen. Kaasarin jatkeeksi sitten painekotelo joka pitäis olla kait 1,2 x moottorin tilavuus ja koska HD rutkuttaa sen verran epätahtiin niin lie vielä isompi ois hyvä. Niin ja lisäksi dumppikin lie tarpeen vaikkei Hulkkosella sellaista vissiin ollut omassa Rotrex sovelluksessaan?!? Minä kysyn vaan että mihin minä kaiken tuon saan mahtumaan. No onhan siellä enskan puolella tilaa vaikka kuinka.

Tässä joku artikkeli CV-keihinien paineistuksesta. Tosin HD:n CV tais olla yksinkertaisempi paineistaa.

Näistä jotain ymmärtävät KOMMENTOIKAA!

PS. Sit kun tosta joskus aletaan oikeesti tehoja ottamaan niin sitten luonnollisesti ruisku ja megasquirtti...
A.K.A. Rambe

Smokie

Ei se kaasuttimen imupuolelle laittaminen ihan helppo nakki ole sekään. Ihan kuumimpanakin hellepäivänä koko kaasutin saattaa olla ihan jäähileissä, kylmemmillä säillä on varmasti tosi hauskaa. Kaasuun vastaaminen saattaa kans kestää aikansa, voi olla ikävä ajettava kaupungilla. Täyskaasulla se varmasti kyllä toimii ja jossain päin netissä pyörii kuva Suojasen Mustangista millä se (muistaakseni) 2007 FHRA finaalikisassa täräytti jotkut tyrmäävät lukemat. Koneessa oli pitkien putkien päässä mekaaninen hyrrä ja muistaakseni kaasutinkin oli aika kaukana ahtimesta, siis imupuolella.

Jos ei rakentelua oteta lukuun niin helpommalla pääsee paineistetun kaasarin kanssa. Kunhan kaikki saa kohdalleen niin se kyllä toimii mainiosti. Tankin paineistus on paskamaista hommaa ja suosittelen lämpimästi tarpeeksi tehokasta bensapumppua.

Ruiskun suurin hyöty on varmaan se että ruiskurungon voi laittaa mihin asentoon tahansa, ei sillä tehoja taida saada yhtään enempää kuin kaasuttimellakaan. Ja eipä säätäessä tarvi läträtä bensan kanssa..

Hienoja virityksiä kyllä sulla, toivottavasti törmätään jossain kesän mittaan!

vot

ei se tankin paineistus niin vittumainen ole, aikoinaan tehtiin yhteen kisarassiin paineella toimiva polttoainejärjestelma.
toimi 0,6-0.8 bar asetuksilla, ohjaus oljykelloilla ja releillä ylä/alapaine. tuotto hakkas mennen tullen parhaatkin kisapunput. ainut mikä on pyörässä tekee hankalaksi on tarpeeksi pienen painekompuran löytö. (meillä oli rekkojen ääni-torvien kompura)sitä en tiedä miten toimii turbo vehkeissä.

Smokie

Jaa notta jatkuva paine tankissa? Luulis että tulee ongelmia kaasuttimen tulvimisen kanssa. Mulla oli tankki paineistettu ahtopaineella, lisäksi oli tosi pieni bensapumppu joka tuskin tuotti painetta nimeksikään. Ongelma oli että vajaalla tankilla paine ei ehtinyt nousta tarpeeksi nopeasti, veti laihalle herkästi. Samaten oli kauheat ongelmat saada korkki pitämään ja lopuksi rupes jopa tihkumaan bensaa mitä oudoimmista paikoista. Ehkä se johtui siitä että se oli itäpyörän tankki :D

Jos tolle linjalle lähtee niin halpis 12v kompuroissa on olemattoman pieni koneisto sisällä.

vot

#34
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 03 huhtikuu 09, 17:47:53
Jaa notta jatkuva paine tankissa? Luulis että tulee ongelmia kaasuttimen tulvimisen kanssa. Mulla oli tankki paineistettu ahtopaineella, lisäksi oli tosi pieni bensapumppu joka tuskin tuotti painetta nimeksikään. Ongelma oli että vajaalla tankilla paine ei ehtinyt nousta tarpeeksi nopeasti, veti laihalle herkästi. Samaten oli kauheat ongelmat saada korkki pitämään ja lopuksi rupes jopa tihkumaan bensaa mitä oudoimmista paikoista. Ehkä se johtui siitä että se oli itäpyörän tankki :D

Jos tolle linjalle lähtee niin halpis 12v kompuroissa on olemattoman pieni koneisto sisällä.

meillä oli 2x750 holley" autossa" ja toi painetankki(ilman ahdita)ja eihän toi painemäärä ole mitenkaan kova verrattuna esim hyviin kisapumppuihin?ja meinas unohtua välistä paineen säädin. sen verran hyvin toi toimi että fyyrä kielsi koko järjestemän -90luvun lopulla(vittumainen hymiö) ja miksei painealuetta voisi kuitenkin kasvattaa ahtimelle sopivaksi?(sori päissää)

Smokie

Autojen neulaventtiilit on vissiin vähän jytympää tekoa. Pyörässä ne on tehty pienemmille paineille (=vapaa pudotus tankista). Näin siis yleensä, voi toki joku malli kestää "riittävästi".. Saateri joskus meinaa mennä hermot kun kaasutin kuseksii ilman mitään paineitakaan ;D

Raimo-Raato

Jees, neuvoista viisastuneena toteutan tuon modernisti laittamalla kaasarin painepuolelle. Kävin tossa just nostamassa etukuormaimella palaneen volvoni perän ilmaan ja nappasin sieltä ruiskun bensapumpun irti. Näkyis olevan tuotto 130l/h, 3 bar ja max. virrankulutus 6,5 A. Eiköhän sitä sillä pärjänne isommillakin ahdoilla.

Irrottelin mä siitä läppärungonkin. Oiskohan toi 57 millinen riittävä...  ;D
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Tässähän saattais olla jopa jotain toivoa että ahtimen veto toimisi. Ainakin neljännesmailin kerrallaan jos ei muuten  ;D

>Tässä lyhyt video enskapuolelta<

Mopedi pyörii tuossa siis vielä ihan vaparina ja toisella puolella ei ole pelttiä paikallaan.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Kyllähän tuo selvästi toivoa antaa.... :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

F 48

Ja Superiinhan ahdin on jo toiminnassa  ;D

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: F 48 - 13 toukokuu 09, 16:49:16
Ja Superiinhan ahdin on jo toiminnassa  ;D

No suattaahan tuo olla tae olla olemati. Tiiäppä tuota häntä. Katotaan nyt sitten.
A.K.A. Rambe

Smokie

Otetaanko biker buildoff kisa vai mikä se sarja on missä rakennetaan pyöriä kireällä aikataululla?

On vähän ruvennut menojalka vipattamaan ja oon funtsinut että jos omistautuisin kokonaan HD:lle niin EHKÄ saisin se superiin tehtyä ::) Pitäis kyllä kaiken mennä suoraan putkeen mikä ei oo ihan meikäläisen tapaista...

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 14 toukokuu 09, 17:17:25Pitäis kyllä kaiken mennä suoraan putkeen mikä ei oo ihan meikäläisen tapaista...

No millonkapa nää hommat menis putkeen. Only in ömeerika ja sekin vain televiissiossa. Mä toivon lähinnä etten kerkee rikkoa tota ennen superia. Siis jos nyt olettais että ens viikon aikana sais sen ahtimen kanssa käyttöön. Tartteis hitsailla vielä painekotelo, kiinnittää ahtimen öljysäiliö ja vetää bensalinjasto. + tietysti kaikki muu pikkusälä.
A.K.A. Rambe

Affe

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 15 toukokuu 09, 14:54:12Tartteis hitsailla vielä painekotelo, kiinnittää ahtimen öljysäiliö ja vetää bensalinjasto. + tietysti kaikki muu pikkusälä.
Nii, ja sit tietty vielä toivoa että se puhallin oikeesti puhaltaa :D

Affe

Smokie

Ootko mittaillut riittääkö laturissa jerkkua bensapumpulle? Mikä laturi sulla on?