Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evoluution pysäytyspommi Frutti Di Mare (ahdettu rautis)

Aloittaja Raimo-Raato, 24 helmikuu 09, 00:17:18

« edellinen - seuraava »

Sepixlh

Kun mennään tuonne 100hp tehoihin täytyy kytkin modata vastaavasti, kuten esimerkiksi XR-1000:n kisa preppaus tyyliin sekä toisiopuolelle laittaa etuhammasrattaalle tukilaakeri muuten trapdoor antautuu...
Siis mitä nyt taas..

Kokkonen

#16
Tuolla mainitsemassasi Rotrexin liitteessähän on tosiaan yksinkertaiset kaavat mm ilmantarpeen ahtopaineen laskemiselle.
Jos maalina olisi 80 hv niin  kartan mukaan pyörimisnopeus olisi jossain 145 000 r/min kieppeillä. Kannattaisko max pyöriminen mitoittaa 170 000 r/pm kieppeille ja hoitaa venttiilillä max paine?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Ei kannata. Ainakaan jos venttiili on mitenkään helposti säädettävissä. Mun on parempi arvioida toi kierrosnopeus ja rakentaa välitys sen mukaan ja vielä niin ettei hihnapyöriä pysty ihan heittämällä vaihtamaan. Miksikö? No tunnen itseni ja ruuvaisin kumminkin maksimiahdot käyttöön heti sisäänajojen jälkeen ja sen myötä vielä vahvistamattomat paikat alkaisivat antautumaan...
Mulla kun on tapana rikkoo kaikki moottorit ajamalla...

Tässä on tullut mieleen muutama eri vaihtoehto vedon toteuttamiseksi ja niiden pähkäily menossa. Pitäisi lie eka mennä tutustumaan laakeriliikkeeseen erinäisiin hihnapyörä ja laakerointi vaihtoehtoihin. Ens viikon alusta menen savoon jossa rautis tällä hetkellä majailee niin pääsee käytännössäkin värkkäilemään jotain.
A.K.A. Rambe

Jorke

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 maaliskuu 09, 13:16:15
Mun on parempi arvioida toi kierrosnopeus ja rakentaa välitys sen mukaan ja vielä niin ettei hihnapyöriä pysty ihan heittämällä vaihtamaan. Miksikö? No tunnen itseni ja ruuvaisin kumminkin maksimiahdot käyttöön heti sisäänajojen jälkeen ja sen myötä vielä vahvistamattomat paikat alkaisivat antautumaan...

;D ;D

Raimo-Raato

Kukahan hurja teoreetikko osais laskee kestääkö 8 millin "pitch"-välillä oleva ketju tuota ahtimen pyörittämistä? http://www.wippermann.com/data-live-wipperm/docs/pdf/Produkte/Roller_chains.pdf

Kävin laakeriliikkeessä ihmettelemässä niin 8 millin ketjussa maksimipyörimisnopeus rattaan ympäri ois 6000 rpm ja 9,525 ketjussa tais olla 5000. Kävin myös vilkaisemassa Motonetissä Mersun jakopään ketjua joka näytti olevan tuota 9,525 kokoa. Vaikeeta...  >:(
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Itseäni kompaten niin täältä löytyy tietoa niin että maallikkokin jo edes jotain ymmärtää:
http://www.renold.com/nmsruntime/saveasdialog.asp?lID=1303&sID=2749

Heikolta näyttää mun ketjuvedon toteutus. Ja ketjulla sen takia kun enska on ketjulla...
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 11 maaliskuu 09, 19:43:01
Kävin laakeriliikkeessä ihmettelemässä niin 8 millin ketjussa maksimipyörimisnopeus rattaan ympäri ois 6000 rpm ja 9,525 ketjussa tais olla 5000. Kävin myös vilkaisemassa Motonetissä Mersun jakopään ketjua joka näytti olevan tuota 9,525 kokoa. Vaikeeta...  >:(

Mites olis nuo made in jaappan, iittaly ja englantipyörien nokka-akseliketjut? Nehän nyt menevät vallan hurjaa vauhtia originaaliympäristöissään? Oikean pituuden sekä rattaiden löytymisen hankaluuteen voisi joku osata vastata?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

#22
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 maaliskuu 09, 10:25:19
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 11 maaliskuu 09, 19:43:01
Kävin laakeriliikkeessä ihmettelemässä niin 8 millin ketjussa maksimipyörimisnopeus rattaan ympäri ois 6000 rpm ja 9,525 ketjussa tais olla 5000. Kävin myös vilkaisemassa Motonetissä Mersun jakopään ketjua joka näytti olevan tuota 9,525 kokoa. Vaikeeta...  >:(

Mites olis nuo made in jaappan, iittaly ja englantipyörien nokka-akseliketjut? Nehän nyt menevät vallan hurjaa vauhtia originaaliympäristöissään? Oikean pituuden sekä rattaiden löytymisen hankaluuteen voisi joku osata vastata?
Varsin nerokas oivallus. Tutkailin asiaa ja koska 70-luvun japsipyörät on pärjänneet tämän tyylisellä yksirivisellä nokkaketjulla niin aion rohkeasti koittaa alkuun ihan vaan tiheäjakoisella yksirivisellä teollisuusketjulla. Yksirivisen pitäisi maalaisjärjellä kestää sillä rautiksen enskaketju näyttää olevan Triplex roller chains acc ording to DIN 8188-1 (American type) 06 C-3 ketjun mukaista ja kestää kaikki konetehot ja vaihteiston välyksistä tulevat ryökytykset. Toteutan tuon ketjuvedon lie 06 B-1 tyyppisellä ketjulla.

Huomenna pistäis rattaista, ketjusta, hihnpyörästä ja hihnasta tilauksen laakeriliikkeeseen ja Jepille tms. tilauksen black diamond venoista sekä valurautaohjureista. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa sit valmistune.

Jotain kuvia tämänhetkisistä hahmotelmista on täällä.


Edit: Tässä artikkeli moottoripyörien erilaisista nokkaketjuista yms: http://www.dansmc.com/camchain.htm
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Kuvista päätellen hommassa on mukana kokolailla luovuutta ja ekstreemi meininkiä. Tolla kun täräytät takanakista dynossa 100 hv, niin saattaa mittaajankin naama venähtää, ellet sitten käy Smokien penkissä  ;D.

Hitto, paljon hyvää ja mielekiintoista tietoa olet koonnut. Tätä seurataan mielenkiinnolla!
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Choppers_Forever

ääri9uber asiallista settiä!! :D

Raimo-Raato

Ei oo 100 heppaa ihan vielä tarkoitus ottaa. Mutta jahka se Smokie sais omaa projektiaan eteenpäin niin voishan sitä hänen penkkiinsä lähtee sit pikku kisat ottamaan (siitä että kummanko rakkineesta mäntä lentää pitemmälle  ;D). Mulla jokatapauksessa säädettävää siinä rutkasti kun Thunderheartin täysin ohjelmoitava sytkä.

Viime yönä alko hulluna pyörimään mielessä kulmavaihteen rattailla toteutettu enskapuolen veto (tahi "matorattailla"). Sitten vois laittaa ahtimenkin vaikka pyörimään suoraan apuakselin päähän ja ois muutenkin über siisti ratkaisu. Kulmavaihteen rattaita ois rälläköissä, perämoottoreissa, mönkijöiden perissä jne. mutta eipä taida nyt tähän hätään löytää mistään sopivia.
A.K.A. Rambe

Smokie

Voe niitä visijoita ;)

Paljastetaan nyt omia suunnitelmia sen verran, että tosi hyviä ja riittävän jykeviä kulmavaihteita löytyy kiinan mönkijöiden kardaanivedosta ;D Kardaanin etupäästä ainakin. Voin käydä nappaamassa kuvatuksen myöhemmin.

Hyvän näköinen viritelmä sulla, pitäis ainakin mekaaniset äänet olla kohdillaan! Tuo eka ketju vissiin on tarkoitus koteloida?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 17 maaliskuu 09, 16:43:41
Tuo eka ketju vissiin on tarkoitus koteloida?
Joo tokkiinsa. ja ihan jytkystä materiaalista lie hyvä tehdä se kun ei välttämättä huvittais saada sitä ketjua kintuille jos (ja kun) noi mun viritelmät antaa periksi. Tänään pistin tilauksen niin noista ahtimen vetopuolen jutuista kuin myös venoista ja ohjureista. Rossin männät on kanssa tilattu parisen viikkoo sitten. Kaikkia noita osia joutuu vaan venailemaan vielä sen 2-3 viikkoa. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

No hyvä etten itse päätynyt kulmavaihteisiin ainakaan vielä tässä vaiheessa niin ei tuu samanlaisia patentteja.  :D
A.K.A. Rambe

Smokie

Tässä utuinen näkemys meikäläisen rojektista



Kammen päässä on magneettikytkin minkä ryöväsin pyöräkuormaajan ilmastoinnin kompurasta. Siitä tulee avoketju ylöspäin kulmavaihteelle josta matka jatkuu ahtimelle, ahdinta pyörittävä ketju olis tulossa pyörimään rungon ympäri etupytyn etupuolelta. Näin minä sen perunakiljupäissäni suunnittelin ;D Ilmeisesti huvittais saada ketju naamaansa ::)

Kaikennäköistä pientä ja isoa säätöä vielä tarvii, tuntuu typerältä kun superralli on 15km päässä eikä taida olla mitään toivoa päästä sinne.

Raimo-Raato

#29
Tais hävitä mun viimesin viesti täältä tai sit en vaan muistanut painaa esikatselun jälkeen lähetä nappia...

Rojekti etenee hitaasti mutta epävarmasti. Kirveellä veistely on jatkunut pikkasen ja kuvia lisäilty TÄNNE.

Perjantaina saapui tämmöinen kiva paketti:


Edit: Kun se kumminkin jotain kiinnostaa niin toi mäntäpaketti maksoi 300â,¬ toimituksineen (listahinta jenkeissä on pari dollaria alle 200$)

Ens viikon alusta pitäis tulla sit venoja ja ohjureiden niin pääsee kiikuttamaan osia koneistajalle
A.K.A. Rambe