Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC tulpat

Aloittaja Hannu_L, 23 huhtikuu 10, 10:27:22

« edellinen - seuraava »

Hannu_L

Kertokaapas kokemuksia, onko TC koneet kuinka tarkkoja tuolle tulpalle niinkuin ilmeisesti Sovelit ja muut ovat?

Eli lyönkö vain NGK:t kiinni vai ehdottomasti jotain muuta. Näistähän on yleensä virinnyt hyvä keskustelu...

Sitten lämpöarvoista. Itselläni on 88, jossa BB, PC ja putket vaihdettu. Onko vakio tulpat hyvät vai olisiko esim Buellin tulpista hyötyä/ haittaa?

Kokkonen

Olen toisessakin yhteydessä tuonut esille, että minun on vaikea antaa tulppasuositusta muutetulle koneelle, koska niistä pakkaa tulemaan yksilöitä ja yksi tulppamerkki ja yksi lämpöarvo pelaa yhdessä, kun taas jossain toisessa taas ei. Mutta kysymällähän sitä saa vinkkiä mistä aloittaa. Jollain kuitenkin luulis olevan jotain, mikä omassa masiinassa toimii.
Jos mitään muuta lähtökohtaa ei ole, niin itse ottaisin kiristettyyn koneeseen alkuun (ainakin) yhden asteen kylmemmät tulpat ja ajaisin kunnon lenkin, jonka jälkeen sitten tulpan värianalyysi tien päällä ja sen mukaan valinta joko näihin tai jompaan kumpaan suuntaan yksi pykälä ja taas koeajoa. Normaalisti tulppien lämpöarvot ovat 70 -100 asteen välein.

Kenen valmistajan tulppia sitten kannattaa käyttää?
Tässä ollaan saman valinnan edessä kuin mitä tahansa osaa vaihdettaessa. Originaaliosa on vertailukohtana, haluaako laadukkaampaa vai vaan halvempaa?
Origgis osaa vaihdettaessa samanlaiseen tarvikkeeseen, olisi hyvä periaate pyrkiä parempaan laatuun. Jos originaalina ei ole sopivaa olemassa, niin kenttä jää enemmän auki.
Tulpan ollessa kyseessä tuskin hinta on mikään kriteeri, joten jos alkuperäisestä haluaa pois, pitää löytää joku sitä parempi. Tuossa sitten onkin päätä raavittavaksi, sillä omasta mielestäni H-D:n tulpat on hyvät ja omassa käytössä toimineet moitteettomasti. Saman tulppavalmistajan saman lämpöarvon tulpissa saattaa olla 20% heittoja, joten pitäs tietää vielä kuka tekee tasasta laatua. Itte lasken pikkasen myös sen päälle, kun pyörämerkki myy tarviketta omalla nimellään, laaduntarkkailun luulis olevan jonkinmoisella tasolla, vaikka kyseessä olis Harley-Davidsonkin.  ;D
Itte en ole TC:ssä muita tulppia käyttänytkään, mutta kone on lähes vakio (88 cui) eikä kilsojakaan ole kuin 16 000.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tulihan sitä mieleen muutakin...

Mittailin joskus talven aikana eri valmistajan tulppien sisävastuksia (ihan yleismittarilla, joten sellainen varaus.)
Sain seuraavia arvoja:
OEM H-D: n. 22 - 25 K Ohm
Champion: n. 15 K Ohm
Accel: n. 6 K Ohm
NGK: n. 5 K Ohm

Tuossa oli juuri keskustelua tulpanjohtojen vastusarvoista ja vaikutuksesta kipinään. Jonkilaisena johtopäätöksenä oli, että energiaa lähtee kipinästä vastuksen myötä. Hifistelijä siten valitsee pienivastuksisen johtimen, että tulpan. Viritysasteen noustessa tuohon on jopa pyrittävä. Liekö sitten tehtaan kirkuvan kotkan tulpat myös matalaohmisia...?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W