Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

BT Evo huohottaa

Aloittaja souweli, 14 huhtikuu 10, 21:30:27

« edellinen - seuraava »

souweli

Ensimmäisen kerran törmään tähän, jossain lukenut aiheesta mutta en muista miten oli....

Eli Softail 1988. Käynnistin ensimmäisen kerran syksyn jälkeen. Konetta ei ole ropattu talven aikana. Lähti käyntiin mukavasti, mutta kohta rupesi huohottamaan sikana ilmanputsasin kautta. Öljyn paineet nousi mittarin mukaan normaalisti, kylmänä tyhjäkäynnillä noin 20 psi. Mutta huohottaa.

Oliko niin, että talven aikana öljyt voivat päästä valumaan johonkin? Mutta mitä nyt pitäisi tehdä että huohotus loppuu. Ennen keväisin tätä ei ole tapahtunut. Öljyt Red Line.

Kiitti avusta!
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Hemuli

Huohottaa? Tarkoitatko että öljyä puskee huohottimesta? Suhteellisen normaalia pitkän seisonnan jälkeen jos öljypumpussa oleva kuula päästää öljyä tihkumaan kampikammioon. Sitä tulee niin kauan kunnes pumppu saa pumpattua ylimääräiset öljyt takaisin säiliöön.

Eikös tuon ikäinen ole vielä suoraan kampikammiosta huohottava eikä kansien kautta? Jos on niin kannattaa ottaa putsarille menevä huohotusletku irti ja pistää sen pää sopivaan astiaan ja antaa öljyjen roiskia sinne.

Korjauksena "vikaan" on oikeastaan vain uuden kuulan vaihto ja pumpussa olevan pesän hoonaus mahdollisten epätasaisuuksien varalta. Vanha hydrauliikkakikka on napauttaa kevyesti vasaralla ja tuurnalla vanhan kuulan päälle, se tiivistää pesän. Sitten uusi kuula tilalle ja kovaa ajoo.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

souweli

Samoin muistan lukeneeni jostain, että huohotus muutettiin kansien kautta putsariin joskus -93, mutta kyllä putsarista tuli useampi desi öljyä.

Kiitti Hemuli, just tää oli se mitä hain. Kuula päästää öljyn valumaan kampi kammioon. Täytyy hakea uusi kuula ja tehdä vanhalla tuo napautus.

Täytyy kyllä sulle Hemuli joskus viskipullo lähettää tai jotain. Eihän keneltäkään saa näin hyvin apua ja näin nopeesti..... :P
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

JayJay

Tähän sellainen juttu, kun omassani (-88 evo softail) kummastelin aiemmin kun ne rockerien tiivisteet ei pidä (pullahtaa sisälle). Korkkinen pitää etupytyssä. MUTTA, tänään hakiessani takapytylle uusia tiivisteitä, tuli juttua tuosta kansien huohotinkanavista ja siinä selvisi/muistui mieleen, että mulla on tuossa omassa (siis vm-88) myös nuo kansien kanavat, eli arvatenkin on vaihdettu uudemmat pytyt ja kannet. MUTTA (toisen kerran) nyt ne huohotinkanavat on tukittu pulteilla, eli huohotus on siis normaalisti pumpulta putsariin tulevalla letkulla. Kysymys onkin, pitääkö ne kannen huohotinkanavat jokatapauksessa virittää toimintaan, vaikka alapäästä letku putsarille tuleekin? Koska ne on tukittu, aiheuttanee tiivisteiden pullahtamisen sisälle, kun ei saa korvausilmaa? Onkohan siitä haittaa, jos on huohotuskanava pumpulta ja kansilta??!!

Viisaammat ja vanhemmat alan harrastajat ja asiaan vihkiytyneet, kiitoksia tiedoistanne!!

Hemuli

Ei ole haittaa vaikka huohottaisi molemmista päistä - ongelma vaan tulee siinä jos sulle on vaihdettu uudemmat kannet niin onko myös venakopat ja nostajapesät kansista huohottavaan kuuluvat? Jos ei niin silloin ei mitään merkitystä onko ne kanavat auki vai ei koska ei sieltä mitään kuitenkaan tule. Tai tulee, kansiin kerääntyvä öljy...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JayJay

#5
Nyt valkeni asia.. Kaivelin manuaalia ja nythän mä hokasin, että kun hain motosta uusia tiivisteitä 88 vuosimallin perusteella, sellaiset myös sain. Mutta koska mulla on tuossa uudemmat rokerit, olis pitänytkin pyytää 93 tai uudemman tiivisteitä, joissa on ne lisäosat (eivät siis olekkaan mitään accelin tiivisteitä). Ja kas nyt kun oon laittanu lisäosattomat noihin kansiin, ne ei siellä pysykkään vaan pullahtelee sisälle niistä kohdin, joissa pitäis olla niitä lisäosia.. Sekoilun yleisesti mahdollistaa tietenkin se, että tiivisteura on uudessa ja vanhassa sama.. Näin taas tuli yks asia selville.. Oppia oma mopo..

Ja nostajapesien alla olevat tiivisteet kun hiljakkoin vaihtoin, niin en muuta oikeen osaa niistä sanoa, muutakuin että niissä oli sellainen pieni kanava pyttyjen puolella, josta käsittääkseni öljy nousee ylös. Ja alashan se tulee tankojen putkia pitkin. Se rokerikokonaisuus on uudemmasta ja siellä on periaatteessa kaikki kansihuohotusta varten valmiina, eli kanava vie aukinaisena ulos saakka.. Eli kysymykseesi vastaus on, että ainakin venakopat on uudempaa. Nyt vissiin lienee sitten vaan testinkin paikka, pitääkö uudemman mallin kumitiivisteillä ja pelkällä pumpun huohotuksella. Jos ei, niin pitää vissiin askarrella yläpäähänkin huohotus..