Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Bensiinin lisäaineet

Aloittaja Mopopoika, 06 huhtikuu 10, 14:31:11

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Käytättekö jotain lisäaineita bensiinin joukossa lyijyn korvikkeena?


t. Jyrki

Jack

Flatheads!!!

Kokkonen

Rautapäässämme käytettään säännöllisesti, Shovelissani epäsäännöllisesti. Tiedä sit onko auttanu, seetit olleet aika siistit, mutta ei ihan jäljettömiä.
Rautiksessa käytön vois kyllä jo lopettaa, kun siinä on istutetut uudet pakoseetit. Ennen olivat suoraan valussa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Piese

Nesteen pikkupullosta aina tankkauksen yhteydessä, ainakin näin ohjeisti kannet rautapäähän tehnyt ja sittemmmin niitä huoltanut henkilö eli seetit on lyijybensalle.

Toiset tosin kertoilee, että ihan joka kerta ei tarvis ainetta lykätä.

Miikka

Joskus kun muistaa tai jaksaa niin tulee laitettua, ja kyseessä on panshoveli.

akrapu

Shellin lisuketta olen shovelissa käyttänyt. Tiedä sitten, onko merkitystä muuten kuin 'henkisenä tukena'  8).
- akr

Kokkonen

Lyijyä käytettiin alunperin 1920 luvulta alkaen nostamaan polttoaineen puristuskestävyyttä, aineen nimi oli tuo Tetraethyl lead, TEL.
Venttiilien suojaus oli lyijyn sivuvaikutus.

LainaaTetraethyllead (common name tetraethyl lead), abbreviated TEL, is an organolead compound with the formula (CH3CH2)4Pb. Once a common antiknock additive/octane booster in gasoline (petrol), TEL usage was largely discontinued because of the toxicity of lead and its deleterious effect on catalytic converters. It is still used as an additive in aviation fuel for piston engine-powered aircraft.


Amerikan foorumilta, Pannupäästä:
Lainaa"The original valves had soft stems running in hard guides, these can stick on unleaded.
HD in the 80s began using nitrided valves and cast iron guides with seals, this would be correct for unleaded.
I did this to my panhead around 20yrs ago along with hard valve seats with good results."

Tuo on aika usein kuultu väite, että lyijy olisi osallistunut myös venttiilien varsien voiteluun.
Tuossa lainauksessa on mainittu, että varhaisemmat H-D:n venttiilien varret olisivat olleet pehmeämpiä ja ohjurit kovia, jolloin venttiilit voisivat jumittaa lyijyttömällä. 1980 materiaalit vaihtuivat nitrattuihin varsiin ja valuohjureihin, jolloin tuota ongelmaa ei ollut.

Minun käsittääkseni nämä nykyiset "lyijynkorvaajat" suojaavat ainoastaan venttiiliä ja seetiä, eli niiden välistä kuumapistettä. Niillä ei vaikuteta sen enempää puristuskestävyyteen kuin venttiilin varsien voiteluunkaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masa

Nii että käyttäiskö lisäaineita vai ei, -77 shovelista kyse,enpä oo käyttäny, pitäisköhän kun jotkut käyttää ja jotkut ei :-\

Hemuli

Kyllä mä noissa vanhemmissa oon käyttäny, tosin jenkeissä on lyijytöntä saanut jo seiskytluvun alusta. Muistaakseni Mopar on ollut lyijyvapailla seeteillä jo -73 lähtien - mutta toisaalta Rouhun Juho kirjoitti aikoinaan Kopteriin jutun jossa sanottiin että edes ekoissa evoissa ei ollut vielä lyijyttömän kestäviä stelliittiseetejä. Eihän siitä muuta seuraa kuin että pakovenat ja seetit syöpyy nopeammin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

pitäisköhän itsekin shovelissa sitä sitten käyttää? millä nimellä tuota ainetta myydään ja paljon sitä laitetaan tankilliseen? 98:lla ajattelin ajella koskematta tuohon E10:n...

Kokkonen

Pitääkö tuossa koneessa käyttää, riippuu venttiilien seetien materiaalista. Jos ne on vaihdettu, niin ei, mutta alkuperäisillä....?  Joo kyl me käytetään Rautiksessa ja -77 Shovelissa, edelleen.

Neste Futura Plus on yksi esimerkki:

LainaaFutura Plus -venttiilinsuojalisäaine

Jotkin, lähinnä vanhemmat moottorit tarvitsevat pakoventtiiliensä suojaksi lisäaineistusta. Helposti annosteltava Futura Plus -venttiilinsuojalisäaine on kehitetty juuri tähän käyttöön. Kaliumpohjainen Futura Plus -venttiilinsuojalisäaine on samaa, jota aiemmin käytettiin Neste-asemien 99-oktaanisessa bensiinissä.

Ennen Futura Plus -lisäaineen käyttöä on syytä varmistua, että moottori todella tarvitsee tätä ainetta. Asia selviää parhaiten auton ohjekirjasta tai maahantuojalta. Mikäli lyijyttömän bensiinin käyttö sallitaan, Futura Plussan käyttö on puolestaan tarpeetonta. Myöskään 2-tahtimoottorit eivät tarvitse Futura Plus -lisäainetta.

Annostelu on pullon kyljessä. Ei sitä paljoo tankilliseen tarvii.

Valmistajia on muitakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

72shovel

kun en ihan varmuudella tiedä tarviiko tuota käyttää, niin käytän ja siitä ei pitäisi haittaa olla? tarpeetonta maksimissaan?

Hemuli

Sanoisin että suurempi todennäköisyys on että pitää käyttää kuin että ei. Harvoin noihin steliittiseetejä on laitettu jälkeenpäin. Eikä siitä mitään haittaa ole vaikka käyttäis turhaankin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masa

Kommentti lisä-aine juttuun alotin käytön viime syksynä ja menköön tääkin vuosi samoilla varmuuven vuoksi,ei se niin kallista oo

wide

tuli sohvi taloon vm 1974.kysymyksein siis käytänkö lisäaineita bentsiinissä:?,,lyijyn korviketta..ja ihan mielenkiinnosta mistä vm,ns lyijytön kausi alkaa..kiitos.t.wide..ja vastaus olikin seur sivulla..sorriii ;D