Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

X-rengas ketjuista

Aloittaja Antti S., 31 maaliskuu 10, 16:14:58

« edellinen - seuraava »

Antti S.

Tiedä sitten meneekä oikeaaan osoitteeseen,mutta menköön.
Ajattelin päivittää O-rengasketjut X-rengas tyyppisiksi.Onko kellään kokemuksia moisista,mihin merkkiin kannattaa satsata ja mikä hylätä suunnitelmista?

Hessu

On kokemusta. Normikäytössä ei oo mitään eroa. Oikein käytettynä molemmat on yhtä pitkäikäisiä. Eli sen 30-40 tuhatta kilsaa. Se jopa 2% tehon lisäys, millä x-rengasketjuja joskus markkinoitiin, on just sitä mitä voi kuvitellakin.

Toi merkki homma on sama kuin öljyjen ja kaikkien muidenkin kamojen kanssa. Jokaiselle joku toinen on parempi. Oon käyttäny D.I.D, Tzubakia ja Raynoldsia. Ei mitään eroa. Mä oon kelannu sen niin, että kun valkkaa sieltä kalleimmasta päästä, homma toimii joka merkillä.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 01 huhtikuu 10, 08:26:54...Mä oon kelannu sen niin, että kun valkkaa sieltä kalleimmasta päästä, homma toimii joka merkillä.

Mites ne sanoo, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa? Mulla oli joskus jotkut Custom Chrome kromiketjut FXR:ssä ja niitä sai olla kirimässä viidensadan kilsan välein kun kuluivat niin nopeasti. Sitten ostin Tsubakin Sigmat ja ne tuntui kestävän kovaakin rääkkiä 124cid koneen perässä. Varmasti saman asian olisi ajanut jonkun toisen merkin parempi malli.

Asiaa liipaten, ostin ebaysta tohon sporttiprojektiin aikanaan ketjut ihan sillä verukkeella että löytyi riittävän pitkät. Kuvan perusteella niiden piti olla o-rengasketjut mutta paketissa olikin jotkut kiihdytyskäyttöön tarkoitetut renkaattomat mallit - minkähän takia laatikon päällä luki "not for highway use"? Onkohan noiden suojaus niin onneton että hiekka pääsee joka rakoseen helposti ja ketjut kuluu nopeasti?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

"not for highway use" . Joskus ajat sitten noissa isojen tukkureiden kataloogeissa jossain kohtaan luki aina "restoration and show use, not for highway use" en tiedä lukeeko vieläkin? Selittänee osaltaan tuotteiden huonon laadun, kuitenkin lienee kyse jenkkien tuotevastuulaeista? Ainakin toivon niin.

Hemuli

Noi on kyllä aika julmaa tavaraa, leveyskin tais olla sama kuin o-rengasketjulla. Eli vetolujuutta piisaa kyllä mutta entäs se kulutuskestävyys?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

O/x-renkaattomilla ketjuilla ajaa suunnilleen puolet.
Onhan prätkien voimansiirto hoidettu ketjuilla melkein sata vuotta. Ja noita tiivistettyjä ketjuja on ollu 20 vuotta.

Antti S.

No,tarvii puntaroida vaihtoehtoja.Hemuli on kyllä täysin oikeassa siinä ettei se halvin ole paras köyhälle.Ei se kalleinkaan aina toimi,mutta kun valitsee siitä puolivälistä niin yleensä ovat toimineet kunnolla.Lähinnä siksi kyselin,ettei tule sorruttua siihen paskimpaan mitä on markkinoilla...

ss454

Menee kyllä hiukan ohi aiheen, mutta menköön. Ketjuissa jostain syystä merkkinä tuo D.I.D ollut itselle tutuin. Silloin kun mopossa on ketjuja tarvinnut.
Mutta asia mikä mielestäni mopoon mikäli ulkonäkö ja oma viitseliäisyys sen sallii on laittaa kunnollinen ketjurasvari. Tuolla sitä ketjun käyttöikää lisää huomattavasti ja jää tankkauksella kyykistely pyörän vieressä pois. Varsinkin vesisateellahan pitäisi siirtyä siihen rasvaa ketjut 100km välein moodiin. Pro-oiler oli viimeisimmässä ketjupyörässä ja plussapainiketta vesisateella painaen tuli hyvä olo kun ketju sai hiukkasen enemmän öljyä kaverikseen. Öljysekoitus tuli sitten vaihteisto/perä/moottoriöljyistä tehtyä sellaista coctailia. Riippuen mitä purnukoita sattui hyllyssä olemaan. Toki muitakin rasvareita on, mutta tuo nyt aiemmin ollut sellainen markkinajohtaja. Omassa tuttavapiirissä ainoa laite joka noihin ketjupyöriin tulee samantien jos joku sellaisen ostaa.

Kiiski

Noi o-rengas ketjut siitä hyviä et niitä ei saa öljytä, ettei hiekka ja muu kuona tartu ja riko niitä o-renkaita. Nitä varten on omat vahat joita itse olen käyttänyt hyvin vähän ja ketjut kestää silti aivan sairaan hyvin. Tyyliin useamman kesän.

Jack

mullon kanssa sellanen pro-oileri. siinä on 74cu.in. ja ihan automaattisesti rasvaa ketjut, eikä tarvii sadesäällä painella ees mitään nappeja.  :P

Nii, ja sen nimi on Manitou...
Flatheads!!!

Antti S.

No,itse en on vielä haksahtanut(painotan sanaa vielä)noihin pro-oilereita omaaviin vehkeisiin.
Nykyisessä fillarissa kun sattuu olemaan ratasjarru,niin aika paha on ketjuja alkaa rasvailemaan...

j

Moro!

Tollasia rasvamikkoja oon nähny ja käyttänny pääasiassa tuola hiekkatiemopoissa. Katukäytössä hyviin o-rengas ketjuihin tarttee suhasta rasvaa sen verran harvakseltaan. Noita vempeleitä käytetään helposti liikaa ja se öljy sotkee törkeesti.

Aineskin vanhemmissa häksättimissä kannattaa muutenkin välillä nöyrtyä vilkaisemaan mitä sille mopolle kuuluu ja samalla voikin sitten rasvailla ketjut...

jussi