Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kaasarin/läppärungon kurkku - onko isompi parempi?

Aloittaja Hemuli, 24 helmikuu 09, 13:50:54

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Kaasuttimen ja polttoaineen ruiskutuksen periaatehan on ruohonjuuritasolla sama - virrata mahdollisimman paljon ilmaa moottoriin ja sekoittaa polttoainetta ilman sekaan oikeassa suhteessa.

Moni virittäjä vaihtaa ensimmäisenä kaasarin tai läppärungon isompaan mutta onko sillä loppupelissä suurtakaan merkitystä katukäytössä? Suurempi reikähän tarkoittaa tietysti enemmän ilmaa josta on hyötyä kun haetaan huipputehoja, eikö kuitenkin samalla alakierrosten toiminta kärsi?

Kaasaripyörissähän on normaalisti Keihin CV jonka kurkku on 40 mm - tämäkin kaasari on todettu kelpoiseksi yli 80 hevosvoiman takapyörätehoille ja hyvän virittäjän käsissä on tuollaisella soppatykillä varustetusta pyörästä saatu jopa ykkösellä alkavia tehoja. Sitten kun lähdetään virittämään niin moni vaihtaa 42 mm Mikunin luistikaasarin joka huipputehon lisäksi antaa kierrosherkkyyttä kun luisti on pakko-ohjattu eikä siinä ole viivettä joka joskus vaivaa alipainekaasareita. Ja kun puhutaan oikein isoista moottoreista (esim. 124cid evo bigtwin) niin katukäytössä 45 mm Mikuni on oikein sopiva ja tehoa tulee helposti yli 120 hp takapyörältä.

Mutta mennäänpä pikku hiljaa asiaan... Oletetaan ::) että joku on hankkimassa S&S:n 100cid sportstermoottoria ja haluaa asentaa siihen polttoaineen ruiskutusjärjestelmän. Oletetaan edelleen että tämä kuvitteellinen henkilö on hankkinut moottoria varten XB-Buellin pystyimusarjan läppärunkoineen. Jos edellä mainittu kurkkugeometria pitää paikkansa myös polttoaineen ruiskutusjärjestelmissä niin eikö silloin 45 mm läppärunko pitäisi riittää tuottamaan tarpeeksi ilmaa tuollaiselle moottorille josta on tavoitteena noin 110 heppaa takapyörältä?

XB-Buelleissa on nimittäin kahta erilaista läppärunkoa - XB9-malleissa on 45 mm reikä ja isommassa XB12 bulussa sitten taas 49 mm. Molemmista pyöristä otetaan vakiokunnossa vajaa sata heppaa konetehoa ja sitten ilmanputsari/putkimuutoksilla saadaan lähelle samat lukemat takapöyörältä. Buellin kyseessä ollessa täytyy tietenkin muistaa että siinä ei alakierrosväännöllä ole juurikaan merkitystä koska moottorin alakerta on niin kevyt että käyttökierrosalue alkaa käytännössä jostain 2500-2800 rpm tienoilta jatkuen aina pitkälle päälle seitsemän tonnin. S&S:n neliömoottori on taas huomattavasti hienostuneempi luonteeltaan ja epäilisin huippukierrosten tulevan vastaan jossain kuudessa tonnissa.

Onko siis mitään mieltä metsästää jostain tuota isompaa läppärunkoa vai onko sillä saavutettava hyöty lähinnä essonpaaritasoa - normaali katukäytössä kun ei sillä viimeisen puolentoistatonnin tehokäyrällä ole käytännössä mitään merkitystä?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pasi

Vastaus myös kautta rantain eli,

noissa S&S 103" big bore TC virityksissä ei vielä nähty tarvetta läppärungon kasvattamiseen koska palotapahtuma ja koneen toiminta viittasivat että tuosta orginaali läppärungosta vakio suuttimilla juoksi ihan tarvittava määrä sekä happea että polttoainetta.

Itse olin suunnitellut omaan satasen sössöön Mikunin 45 tahi isompaa S&S kaasutinta mutta mielenkiinnolla seuraan miten käy jos joku kuvitteelinen henkilö omaansa Buellin ruiskun laittaa :)

Hemuli

Kuinka iso on vakio TC96:n läppärunko?

Ajopyörä-FXR:ssäni on tuo edellä mainittu 124cid/45mm kombinaatio ja löylyä piisaa, pienellä säätämisellä päästäisiin helposti yli valmistajan lupaaman heppa/kuutiotuuma ja silti polttoaineen kulutus pysyy inhimillisenä. En usko että käyttökierrosalueella tulisi mitään hyötyä 48 Mikunista vaikka yläpäähän voisi jonkun humman saada lisää. Tästä juontaa päätelmä että 45 mm läppärunko pitäisi riittää 100cid neliömoottoriin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Vastaanpa itse itselleni...

TC96:ssa on vakiona 44 mm läppärunko - poikkeuksena -08 uudemmat touringmallit joissa on 50 millinen kurkku.

Eli jos Hotbiken dynottamissa softaileissa oli vakio läppärunko niin sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla tuo 44 mm. Jolloin XB9:n 45-millinen luulisi riittävän +100 heppaan jos vaan kannet virtaavat tarpeeksi.

Ongelmaksihan muodostuu jos kannet on suunniteltu isommalle kurkulle niin silloinhan seoksen vauhti hyytyy heti läppärungon jälkeen, jos taas kanavat ovat oikean muotoiset ja kokoiset voidaan pienemmällä läppärungolla saada ilmamassa sellaiseen vauhtiin että palotilan täyttö on optimaalinen. Täytyy palata asiaan siinä vaiheessa kun kuvitteellinen henkilö pääsee hypistelemään noita osia ihan oikeasti...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pasi

Harley, tai tarkemmin tehtaan kilpapuoli eli kiekuva kotka, suosittelee 50mm läppärunkoa alle 100 hv takapyörältä laitteisiin ja jättiläismäistä 58 mm läppärunkoa isommilla suuttimilla +100 hv takapyörältä laitteisiin.

Nyt vaan herää kysymys miksi näin koska mikään arvo dynossa ei viitannut etteikö vakio 44mm läppärunko + vakio suuttimet pysty tuottamaan tavaraa yli 120 hv takapyörä teholtaan olevassa laitteessa.

Jahka noita TC suurennoksia tulee lisää nosturille, pitänee kokeilla ihan livenä mitä tuo läppärunko + mahdolliset suuremmat suuttimet käytännössä tekee. Nyt kun on kolme hyvää vertailukohdetta olemassa.

Hemuli

Täytyy muistaa että noissa SE:n tuotteissa on yleensä tarkoituksena maksimaalisen tehon tuottaminen kilpailukäyttöön. Ei niinkään paras ajettavuus kadulla.

Käsi sydämelle - kuinka moni kierrättää konettaan kadulla säännöllisesti yli viiden tonnin? En ainakaan minä. Omassa satakaks'nelosessa on rajoitin viidessä ja puolessa eikä se räpsähdä kuin harvoin pienillä vaihteilla kun vähän lapsettaa ;D ... Emännän sporttiin unohdin rajoittimen sisäänajoasetukseen 4500 runtuun ja se huomattiin vasta dynossa kun ihmettelin vaatimatonta 75 hepan takapyörätehoa. No ei ihme kun oli vielä pari tonnia jenkaa käyttämättä...

Eli jos haetaan parhaiten kadulla toimivaa kombinaatiota niin voisin kuvitella siihen päästävän aavistuksen pienemmällä kurkulla kuin mitä se ko. koneen maksimipotentiaalin salliva reikä on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

Käsisydämmellä...kyllä se 6300:n rajoitin kolahti vastaan viime kesänä luultavasti joka kerralla kun ajelin ;D

Amerikan poijjat moittii ainakin läppärunkoa ihan liian pieneksi buelleissa ja siksi niitä on sitten suurenneltu ja sen sellaista. Eihän se läppärunko tai varsinkaan luistikaasari tiedä minkälainen reikä on silloin kun se läppä tai luisti on auki. Eli onko siis mitään todellista merkitystä onko reikä 50mm vai 40mm... ::) Ei ne tehokkaatkaan moottorit mitään katuhirviöitä ole. Varsinkaan jos on riittävästi kuutiotuumia.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 helmikuu 09, 11:52:33Käsi sydämelle - kuinka moni kierrättää konettaan kadulla säännöllisesti yli viiden tonnin?
Kyllä mulla ainain tuli XB12 bulussa joka ajokerta rajoittaja vastaan. Siinähän tosin rajoittaja tulee vastaan juuri siinä vaiheessa kun alkaa jotain tapahtumaan ja tehokäyrä vielä iloisasti nousussa. Jos sulla meinaa alkaa ne seosten virtausnopeudet hidastelemaan niin ahdista niitä toki pikku paineella väkisin nopeemmiksi.  ;)

Niin ja BUSTED!  ;D
A.K.A. Rambe