Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pari bolt-on rojektia

Aloittaja MikkoS, 21 maaliskuu 10, 08:56:02

« edellinen - seuraava »

ezmo

Juikeliskuukkelis, tuo on hieno, erittäin hieno.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

GlennHughes

#46
Edit: Poistin kysymykseni, koska se oli tyhmä.  ;D
Arsch!

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 06 huhtikuu 14, 20:05:16
Tein pikku testiajon, vaihdelaatikosta kuuluu kummallisia ääniä
Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 06 huhtikuu 14, 20:05:16enkä osaa käyttää kovakantista jockey shifteriä.

Liittyvätkö edellämainitut toisiinsa vai tulee ko lootast jotain outoa hälyä kun vaihde on kytkeytyneenä ja rukki rullaa? Kyl siihen kovaan jockeyhin tottuu, mut tuskin kukaan siit oikeesti tykkää.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

MikkoS

Näissä projektikansioissa kun kaikki menee aina niin kuin Strömsössä, niin laitanpa tähän kertomusta myös vähän toisella lailla onnistuneista hommista...

Keväällä kun ajokelit alkoi olla kohdillaan, oli lättä vielä rakenteilla, joten aloitelin ajohommat pannulla. Sillä en päässy kuin muutaman reissun, kun meni etupytystä kannentiiviste. Ajattelin että eihän se ole kun näppäsee tiivisteen... No, tietysti pakovena ja ohjuri oli myös loppu, eli venttiilipajan kautta...

Siihen hätään sain sitten lätän nippuun. Pienten testiajojen ja öljynvaihtojen jälkeen oli aika lähteä pidemmälle matkalle. Noin 30km ajon jälkeen kone puutui ja sammui, niin sanotusti lämpöleikkasi. Ongelmaa selviteltyä, syyksi paljastui n.5mm kuoleutunut öljypumpun jousi. Uutta jousta suoleen ja homma rokkaamaan, tosin tässä vaiheessa jo hieman väljemmillä männillä.

Sitten jossain vaiheessa sain jo pannun kannenkin hoidosta ja paikalleen. Kumpikin pytty puristi nätisti ja kulkukin oli kohdillaan. Ei muuta kun radalle, melkein 500 kilsaa junttasin yhtä soittoo, kunnes kymmenen kilsaa ennen kotia hävisi vedot. Kotipihassa sammuksiin ja ihmettelemään, tällä kertaa takapytystä oli hävinny puritukset. Kansi auki ja venttiilipajalle, yllättäen pakoventiili...

Lättäpään ahkeran öljynvaihtotahdin jälkeen alkoi taas tuntumaan että tämähän onnistuu, kunnes, vaihdelaatikko kilahti. Taas kärrykyydillä tallille ja ihmettelemään. Sivuakselin laakerointi oli jostain syystä purkautunut, eikä pääakselin kuten olin odottanut. Joka tapauksessa loota on kuoria myöten suunnilleen käyttökelvoton. Koska pannun kansi oli edelleen pajalla, otin lainaan veljeltä kokonaisen laatikon, joka oli sillä seuraavan talven rojekteja odottelemassa. Ja taas kulkee.

Tänään homma eskaloitui. Lähdettiin äsken mainutun veljen kanssa testaamaan uusia säätöjä, molemmilla isot lätät. Paineltiin paikalliselle moottoritielle ja saavutimme maagisen 140 km/h nopeuden, elämä hymyili. Hetken päästä veljeltä hävisi vedot ja kone alkoi paukkamaan, ja leikkasi kiinni. Ei mitenkään silleen, että olisi auennut jäähdyttyään, vaan ihan kunnolla. Lähellä kotia kun oltiin, niin läheiseltä huoltoasemalta köysi ja pyörä minun perään hinaukseen, ja pikkutietä kotiin. Noin viisi kilometriä meni helposti noin 50 km/h vauhdilla, kunnes ilman minkäänlaista varoitusta, minun pyörän etupytty räjähti jaloille! Putkittamaton 11 ripainen sylinteri, loppuun porattu kuitenkin. Veihän se samalla palat lohkoistakin ja mitä kaikkea muuta, se selviää kun tästä masennuksesta selviää... Esimerkiksi männästä ei jäänyt mitään jäljelle, männäntappikin lensi irti kiertokangesta. Sylinterin seinämän vahvuus oli ohuimmillaan silmämääräisesti noin yhden millin luokkaa, eli ei ihme että 70 vuotta vanha valurauta antautuu...

Tälle kesälle olen päässyt 3000 km lätällä, 1000 km pannulla ja 1000 km rouvan evolla. Eipähän ole olleet elämäni helpoimmat 5000 kilometriä... Niin, ja pannun kansi on edelleen pajalla, milläs minä purijaisiin pääsen??? Lättäpääralliin nyt ei tartte tänä kesänä päästäkään.

Alla kuvia suunnilleen aikajärjestyksessä.

filtteri

hurjannäköistä jälkeä,selkeästi "viimenen voitelu" annettu :( mitä tästä opimme,ehkä näitä eläkeikäisiä ei pidä piiskata poimunopeuteen..vai opimmeko ;)

Make

Melko "vaikuttavan" näköistä tuhoa  :o
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

MikkoS

Tässä mielentilassa en halua alkaa väittelemään asioista, mutta en koskaa ole oikein ymmärtänyt niitä pyöräharrastajia, jotka ei aja aarteillaan. Ja minusta laitteen pitää kestää kaikki se teho mitä sillä on annettavana. Ja se ei ole paljon näissä eläkeikäisissä. Tämän jälkeen mielipide voi muuttua...

ma^ko

Joskus aiemminkin nähnyt rajahtaneen lätän sylinterin ja knukkelin räjähtäneen pytyn myös. Jossain vaiheessa vain wanhalle pataraudallekin tulee se p.e.p. vastaan.

(p.e.p. = parasta ennen päiväys)

"Wanhoilla baskoilla" ku leikkii, niin on vaan hyväksyttävä ajoittaiset kalustotappiot jos niit käyttää muuhunkin kuin koriste-esineenä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jensen

Mie en kyllä vanhasta masiinasta huippuja koskaan kokeile ja jos kokeilen niin ei pitkään täyskaasua. Melkein mikä hyvänsä menee rikki jos urku auki koko ajan.

             

twinspeed

Harmin paikka kyllä.

Olen knuckeleista kuullut tai lukenut, että käyttävät/käyttivät monet pannun pyttyjä performance tarkoitukseen, ettei hajoa. Ja noissa lätyköissä tuota särkymisvaaraa on ollut, jos yliporausta on harjoitettu kuutiotuumien vuoksi. Kun, eikös isommissa lätyissä (74 & 80 CI) ole erona vaan poraus, iskun ollessa sama.... Jos on 1200.sta pitänyt yrittää tehdä 1340nen...

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 23 kesäkuu 14, 04:36:13
Harmin paikka kyllä.

Olen knuckeleista kuullut tai lukenut, että käyttävät/käyttivät monet pannun pyttyjä performance tarkoitukseen, ettei hajoa. Ja noissa lätyköissä tuota särkymisvaaraa on ollut, jos yliporausta on harjoitettu kuutiotuumien vuoksi. Kun, eikös isommissa lätyissä (74 & 80 CI) ole erona vaan poraus, iskun ollessa sama.... Jos on 1200.sta pitänyt yrittää tehdä 1340nen...



Taitaa näiden 11 ripaisten maksimi olla tuo 0,07" ylikoko, mikä minullakin oli käytössä. Ainakaan sylinterissä ei ollut enää seinämää kuin se milli. 13 ripaisia on 1200 ja 1340 porauksella, sellaisten luulisi kestävän, varsinkin 1200 porauksella.

Hemuli

Välillä hirvittää kun noita orkkissylintereitä vedetään todella hurjiin ylikokoihin. Pannupäähän taitaa olla saatavana jopa +.090" mäntiä :o. Rautapäihinkin sovitellaan vaikka mitä vaikka orkkis ysisatasen maksimi ylikoko on +.050". Mutta minkäs teet kun vaihtoehtoja ei putkittamisen lisäksi juuri ole - ainakaan rautiksissa, muihin nyt taitaa saada uusiakin laatusylintereitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Eipä taida pannuunkaan saada ku taiwaallisia tarvikepyttyjä. Shovelin pyttyjä saa.

Yhen shovelin tein, jossa orggispytyt .90 ylikoossa. Pelottavan ohkanen sylinteriputki. No, matala puristus, tarpeeksi välystä kaikkialle ja herran haltuun... ::)
Long John Stroker

Jack

joo, vanhuksilla on kivaa ajaa kovaa...


ja sitten:  When U and UL 74" cylinders have been bored to their maximum oversize, have them sleeved. Do not bore them to the UH and ULH oversize. The walls will be too thin.

ja jotenkin musta tuntuu, et toi 140 ainakin vähänkään pitempään on myrkkyä HD lättikselle.

Pikku vinkki: kun lättäpäällä ajetaan kovaa, kandee kaasu vääntää aina hetkittäin kiinni ja sit taas auki, saapi pytyt roiskevoitelua mukavammin.....
Flatheads!!!

MikkoS

#59
ei tässä nyt ihan kilometrisotalla huippuja kokeiltu... seinämä ohuimmalla kohdalla tasan se yksi milli, kuvassa ripojen välissä.



edit. poistin "huonouttaan hajos" kohdan vääränä informaationa