Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Myöhäselläkö???

Aloittaja rodchop, 19 maaliskuu 10, 14:44:39

« edellinen - seuraava »

rodchop

Tuli tässä mieleen tuon Hemulin kuumempana käyneen etupytyn vuoksi, että mitä mieltä ootte, kun mulla näyttäis tuon termon perusteella tuo etu pytty käyvän hieman kuumempana. Oiskohan tuo sytkä hieman liian myöhäsellä, vai mikä tuota aikaan saa??? Kone kyllä käy aikas pirun nätisti!
Sekä lähtee aika kivasti käyntiinkin. Eipä tuolla sisätilassa pysty homona säätää ettei taju lähde :P
Tuossa kuva josta näkee tuon termon värieron...
HOG Forever Forever HOG

Jack

ei uskalla arpoa, mutta etupyttyhän käy näissä peleissä kuumempana, olisko ihan vaan siitä??

J
Flatheads!!!

Kiiski

Jackki puhuu asiaa, etupytyssä laihempi seos kuin takapytyssä ja siksi käy kuumempana. Näitä 45° v-twin ihmeellisyyksiä. Vinkki vinkki? Jos etupytty nokeaa tulpan ja takapytty ei lähes aina kyseessä imuvuoto.

maick

Aiheen reunasta: Mistä tämä ihmeellisyys oikein johtuu? Siis etupytyn käyminen laihemmalla. Joku virtaustekninen juttu varmaan...

tyg

mä kun luulin takapytyn paremman jäähtymisen johtuvan
paremmasta "öljyjäähdytyksestä" (kampuran roiskeet).
Toisaalta vaihtaahan,, tai siis taistelee, ne pytyt sopasta?



Kiiski

#5
Virtaus tekninenpä hyvinkin! Imutahdit peräkkäin, takapytty saa ekana soppaa jonka jälkeen seoksen suunnan vaihto etupytylle ja koska bensa painavampaa kuin ilma niin se jatkaa matkaa tai ei pääse yhtä hyvin mukaan siinä vaihdossa ja seos laihenee. Siinä teoria hyvin suuripiirteisesti ja lyhennettynä. Tehdas ainakin jossain vaiheessa pyrki kompensoimaan tota erillaisilla etu ja takapytyn nokkien asteilla. Viri kirjat neuvoo erilaisia metodeja korjata tota muunmuassa, imusarjan modifiointi niin että aavistuksen suorempi linja etupytylle, takapyttyyn puolikas enemmän kanttia kuin etupytylle ja eri lämpöarvoiset tulpat mikä kuulostaa ihan fiksulta vaikka katupyörään. Toki öljykin jäähdyttää takapyttyä mutta itse palotapahtumaan ja kannen lämpöihin tuskin yhtään, paitsi jos aivan väljä ja silloinkin lähinnä aiheuttaa detonointia.
Mutta toisaalta kun funtsii niin takapytyn käyminen viileempänä on varmaan tollasen moottorin elinehto jos tilanne olis toisin päin se varmaan leipois kiinni koko ajan, sen jäähdytys ilman saanti on niin paljon heikompaa.

Korjaus!!! Etupytty saa ekana mutta muuten juttu sinne päin.

masa

LainaaMutta toisaalta kun funtsii niin takapytyn käyminen viileempänä on varmaan tollasen moottorin elinehto jos tilanne olis toisin päin se varmaan leipois kiinni koko ajan, sen jäähdytys ilman saanti on niin paljon heikompaa.
Ilmiö on mullekin tullu tutuksi herrat H-D on varmaan laskelmissaan tämänkin huomioidu kun on moottorin suunnitellu tai sitten ei,mut tota eri lämpöarvoista tulppaa olen kyllä harkinnu onko minkä merkkisistä tulpista kokemuksia (no täähän menee näihin ikuisuuskysymyksin) kiinnostaa siis lämpöarvo etu/takapytty ,mulla Shoveli kelpuuttaa NGK lista kynttilät,mitä sinne takapyttyyn vois tarjota  ::)

Kiiski

Tossa Rodchopin ja vastaavissa tapauksissa missä vehkeet sysää hyvin ja tuntuis että etupytty käy kuumana aavistuksen, niin mielestäni vois kokeilla pykälän kylmempää tulppaa juuri siihen etupyttyyn. Siitä ei ole mitään vaaraa itse koneelle se tulppa vaan kyykkää jos liian kylmä. Tossa kuuma ja kylmä jutussa noissa tulpissahan on kysymys siitä miten nopeasti tulppa luovuttaa lämpöä ympäristöön siis kanteen. Liian nopeasti lämpöä luovuttava(kylmä) tulppa nokeaa itsensä. Liian kuuma tulppa taas aiheuttaa hehkusytytystä ja pahimmassa tapauksessa mäntään reiän.

Kokkonen

#8
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 19 maaliskuu 10, 22:52:42
Virtaus tekninenpä hyvinkin! Imutahdit peräkkäin, takapytty saa ekana soppaa jonka jälkeen seoksen suunnan vaihto etupytylle ja koska bensa painavampaa kuin ilma niin se jatkaa matkaa tai ei pääse yhtä hyvin mukaan siinä vaihdossa ja seos laihenee. Siinä teoria hyvin suuripiirteisesti ja lyhennettynä. Tehdas ainakin jossain vaiheessa pyrki kompensoimaan tota erillaisilla etu ja takapytyn nokkien asteilla.
**
Mutta toisaalta kun funtsii niin takapytyn käyminen viileempänä on varmaan tollasen moottorin elinehto jos tilanne olis toisin päin se varmaan leipois kiinni koko ajan, sen jäähdytys ilman saanti on niin paljon heikompaa.

Päästään spekuloimaan.  :)
Otetaan käsittelyn esimerkiksi Shovelin originaali imuventtiiliajoitukset etu -6/46 aukioloaika 220, taka 14/38 aukioloaika 232.
Kun takapytyn imu menee kiinni, aukeaa etummaisen vasta 148 193 asteen kuluttua, joten eikö tuossa ajassa näin lyhyen imusarjan inertia ole jo mennyttä? Elikkä seoksella ei ole enää liikettä ainaskaan eteenpäin?
Kun takapytyn aukioloaika on pidempi, niin olisko tehdas tällä ratkaisulaan hakenut kuitenkin takapytyn parempaa jäähdytystä? Sehän saa seosta pidemmän aikaa...?

Tulee tuo Kiiskin mainitsema jako-ongelma eteen vasta rajummilla nokilla ja niilläkin suurta kovaa mennessä?

Edit: asteluku korjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Joo mitenköhän paljon tuohon vaikuttais single fire? Eikös Hessulla oo tuommoiset morrisin single fire tulpan johdot? Olis kiva kuulla mitä eroa tuohon normi dual fireen. Käynti, käynnistettävyys, tehot, lämmöt jne... Mullakin ois noissa kanssissa jopa tuplatulpat jotka sais kahdella tuollaisella satsilla vörkkii (tosin liian kallista mulle a,130taalaa x2) Yleensäkin oon kuullu hyvin ristiriitaisia kommentteja koko tuplatulpista, jotkut sanoo ettei mitään hyötyy... Mene ja tiedä, tuntuu että jenkeissä harrastavat noita enemmänkin!
HOG Forever Forever HOG

Kiiski

#10
Vai spekuloimaan pitäs ruveta? Mä en osaa sanoo tohon imusarjan inertiaan muutaku, ei ilmeisesti.  Laskeppa Kokkonen kauanko takapytyn imuventtiililä on leediä, itse niin laiska etten jaksa(osaa). Nää jutut kieltämättä kisa juttuja mut pätee kyllä katupyöriinkin varsinkin jos nokka vaihdettu ja hyvä tietää kun kaasaria säätää.
Tossa suoraan hevosen suusta, rupes toi Kokkosen kommentti hämäämään, no kertaus on opintojen äiti.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 20 maaliskuu 10, 13:06:24
Joo mitenköhän paljon tuohon vaikuttais single fire? Eikös Hessulla oo tuommoiset morrisin single fire tulpan johdot? Olis kiva kuulla mitä eroa tuohon normi dual fireen. Käynti, käynnistettävyys, tehot, lämmöt jne... Mullakin ois noissa kanssissa jopa tuplatulpat jotka sais kahdella tuollaisella satsilla vörkkii (tosin liian kallista mulle a,130taalaa x2) Yleensäkin oon kuullu hyvin ristiriitaisia kommentteja koko tuplatulpista, jotkut sanoo ettei mitään hyötyy... Mene ja tiedä, tuntuu että jenkeissä harrastavat noita enemmänkin!
Hessun mielestä toden näkösesti kuin yöllä ja päivällä, mutta tosi asiassa vasta sitten kun on ihan kisa nokat ja systeemit, ihan vakio rallattelussa sitä ei huomaa mistään onko single vai dual fire.Tupla tulpat taas kiistatta hyvä juttu, mutta eron huomaa vasta kun on kovat rutut, iso kone ja sellaset sytkä vermeet että jaksaa antaa kipinää molemmille tulpille. Silloin tupla tulpat toimii kun joutuu säätää sytytystä myöhäsemmälle.

Kokkonen

#12
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 20 maaliskuu 10, 15:40:34
Vai spekuloimaan pitäs ruveta? Mä en osaa sanoo tohon imusarjan inertiaan muutaku, ei ilmeisesti.  Laskeppa Kokkonen kauanko takapytyn imuventtiililä on leediä, itse niin laiska etten jaksa(osaa). Nää jutut kieltämättä kisa juttuja mut pätee kyllä katupyöriinkin varsinkin jos nokka vaihdettu ja hyvä tietää kun kaasaria säätää.
Tossa suoraan hevosen suusta, rupes toi Kokkosen kommentti hämäämään, no kertaus on opintojen äiti.

Hyvä liite. Minun ensin mainitsema tilanne kuvaa etupytyn imua, jolle ei todellakaan inertiaa ole tarjolla.
Takapytyn tilanne on parempi, sille jää 30 75 astetta eroa siihen kun etupytyn venttiilli sulkeutuu ja takimmainen avautuu. Joten inerttiaa saattaa hyvinkin olla... ja se menee takimmaisen hyväksi, mutta ei etummainen siitä sitten kärsi, paitse että se jää ilman inertiaa.

Takapytty saa siis parempaa jäähdytystä seoksen tuomana, koska etummaisen aiheuttama ineria seokseen lisää takimmaisen täyttöä ja sillä on vielä pidempi aukioloaika. Joten tehdas lienee todellakin tällä ajatellut jäähdyttää taaimmaista pyttyä. Onko ongelma nyt kuitenkin niin, että takapytty käy liian rikkaalla?  Seos pitäs säätää etummaisen mukaan?
Imuventtiiliin liidejä  (valve lead?) ei tarvinne laskea kun se saa suoraan taulukosta. Ne ovat nuo avautumisasteet ennen yläkuolokohtaa.  

Edit: Asteluku muutettu.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Leedi= vapaa, slangia. Joo mulla oli tossa ympäri pyöreessä selityksessä virhe siinä mitä tapahtuu mutta onneksi se loppu tulos, etupytty käy kuumempana sentään oli oikein! Vähän aikaa siitä kun viimeksi totakin kirjaa tavannu.

Mun mielestä kaasari pitää säätää etummaisen mukaan, eli jos lambdan asentaa niin etu juurikäyrään.

Kai noissa viri jutuissa haetaan maksimaalista täyttöä ja optimaalista seosta molempiin pyttyihin, siellä kun ei tarvitse paljon takapytyn lämpenemisestä kantaa huolta, kirja käsittelee lähinnä vain kiihdyttimiä.

Kokkonen

#14
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 maaliskuu 10, 22:19:29
Takapytyn tilanne on parempi, sille jää vain 30 astetta eroa siihen kun etupytyn venttiilli sulkeutuu ja takimmainen avautuu. Joten inerttiaa saattaa hyvinkin olla... ja se menee takimmaisen hyväksi, mutta ei etummainen siitä sitten kärsi, paitse että se jää ilman inertiaa.

Tossa mun kommentissa on karmee virhe (liikaa punkkua), sillä orggisnokilla tuo lukema on 75 astetta, ei 30.  :-[

Pitää tarkistaa vielä tuo etupytyn lukemat, täsmääkö 148 vai onko jotain muuta.
EDIT: se on jotain muuta, 193 astetta, ei 148. Tuo kirottu 45 asteen vinkkelin virhe.  ;) Mutta tilanteeseen tuo ei vaikuta muutenkuin vahvistaa enstistään aikaisempia päätelmiä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W