Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viikon Britti

Aloittaja Kokkonen, 18 maaliskuu 10, 11:12:42

« edellinen - seuraava »

Redneck

Hyvä kuva vaikka herra hieman haistatteleekin. Kai tuo Trumpan kone on vaikka hieman oudolta näyttää ?  Noin puhtaasta pyörästä on pakko tykätä  :)  satula voisi olla vähän korkeammalla.   

   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Natking

Tuolla itarannikon lansirannikolla tuli viikonloppuna palloiltua ja tommonen tuli vastaan. Jotenkin aika sopevan olonen rukki.
http://fortmyers.craigslist.org/lee/mcy/2649677123.html
Just trying to be different (like everyone else)

Kokkonen

Tonkin Tornado





Pyörä on Norton Manx, 500cc, jonka Steve Tonkin on saanut katukelvolliseksi. Ei ihan heti tule toista vastaan. Moottori on Manx, mutta uustuotantoa (n. 11 500 Euroa) Niitä tekee Andy Molnar, joka osti siihen oikeudet vuonna 1994 kaikkinen rakennepiirrustuksineen, eli edelleen samaa tekniikka mitä tuli itse tehtaalta vielä 1961. Konetta on muokattu katukäyttöön soveltuvaksi, rutut on laskettu 12:1 -> 9,5:1, toisen tulpan paikalla on puolipuristaja. Magneettosytytys on korvattu elektronisella, kiksi asennettu (kisapyörät työnnetään käyntiin), ensiövetokoppa on itse tehty ja tietty valot, vaimentimet, lokasuojat  lisätty.
Vaihtia riittää 21-piikkisellä eturattaalla 210 km/h, nyt 19, jolla 180-190 km/h
Koko komeus maksaa noin 38 000 Euroa.... elämä on kallista.


Tämä ja Steve Tonkinin muut projektit http://www.stevetonkin-restorations.co.uk/bike-for-sale.html
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Redneck

Vauhtia riittää 21-piikkisellä eturattaalla 210 km/h, nyt 19, jolla 180-190 km/h

Ei huonosti 1-sylinteriseltä 1961 peräisin olevalta konstruktiolta  :)
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

hapi

On näitä Suomessakin. Molnarin ensimmäinen tiekäyttöön tehty moottori toimitettiin Suomeen n.1995. Oman Molnarin kisamoottorilla varustetun Manxin rekisteröin 2008, jolla kävin myös Hailuodon brittirallissa. Vaikkakin matka loppui muutamaa kilometriä ennen perille pääsyä kuningasakselin rattaan kiilan pettämiseen. Kiilan vaihdon jälkeen ei muita ongelmia ollut sen 3000km aikana mitä kerkesin sinä kesänä ajella. Nykyään pyörä on Kouvolassa ja toivoisin että ensi kesänä nähtäisiin se taas tienpäällä.

Kuvaa liitteenä
British MCC Vierumäki

jyrggä

Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Redneck - 18 marraskuu 11, 13:38:50
Kai tuo Trumpan kone on vaikka hieman oudolta näyttää ?   

   
On tuo unitti Trumppa.

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Redneck - 11 joulukuu 11, 19:32:41
Vauhtia riittää 21-piikkisellä eturattaalla 210 km/h, nyt 19, jolla 180-190 km/h

Ei huonosti 1-sylinteriseltä 1961 peräisin olevalta konstruktiolta  :)
Itseasiassa toi 499 kuutioisen goldien moottorikonstruktio DBD34 on vuodelta 1955.

Manxi on kyllä tritonien ohella maailman kaunein ja tyylipuhtain moottoripyörä. Voi kun tulis se lottovoitto.

twinspeed

Norton Manxia tehtiin vuodesta 1947 vuoteen 1961. Sodanjälkeinen ensimmäinen Manx oli oikeastaan vain hiukan uudelleenmuotoiltu Norton International. 

Manxin tarina alkoi varsinaiesti 1927, kun Douglasin entinen pääsuunnittelija Walter Moore kehitti ensimmäisen Nortonin kannen yläpuolisella nokalla. 1928 oli tuotannossa 490 kuutioinen Camshaft Senior ja 350cc Camshaft Junior. Moore jätti Nortonin 1930 ja siirtyi NSU:lle ja Arthur Carroll uudelleensuunnittelin Camshaft moottorin. Vuodesta -31 vuoteen -39 Norton voitti tällä moottorilla kaikki Manxin TT:t (poikkeuksena -35 Senior ja 38 Junior).

Kahdella kannen yläpuolisella nokalla varustettu kone sai alkunsa jo 1937; koneen suunniteli tuolloin Joe Craig. Ensimmäisen vedoksen kokemat monet tekniset ongelmat voitettiin noin vuotta myöhemmin... Toisen maailmansodan syttyminen viivytti kuitenkin ensimmäisen varsinaisen Norton Manxin syntymistä vuoteen -46, jolloin Man saaren ajot ja Manx Grand Prix  järjestettiin. Vuoden 1937 Norton International oli kuitenkin jo kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu kilpuri, jota muiden merkityksellisten seikkojen ohella voidaan pitää ja pidetäänkin ensimmäisenä Norton Manxina. -47 Manxissa on lähinnä vain erilainen jousitus 1937 Manx Internatonaaliin nähden.



"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 14 joulukuu 11, 23:40:34
Norton Manxia tehtiin vuodesta 1947 vuoteen 1961. Sodanjälkeinen ensimmäinen Manx oli oikeastaan vain hiukan uudelleenmuotoiltu Norton International. 
**
Vuoden 1937 Norton International oli kuitenkin jo kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu kilpuri, jota muiden merkityksellisten seikkojen ohella voidaan pitää ja pidetäänkin ensimmäisenä Norton Manxina. -47 Manxissa on lähinnä vain erilainen jousitus 1937 Manx Internatonaaliin nähden. 

Hyvä lyhyt historiikki. Kun Internationalia ja Manxia vertaa kuvissa, niin hyvinkin voisi erehtyä, niin samalta näyttävät.

Tämä muu kommenttini on lähinnä pilkuttamista, ja nekin hatarilla taustatiedoilla.

International pohjautuu Nortonin CS1 malliin (1927 - 1939), jossa oli tuo mainittu OHC kone.

1937 alkoi DOHC koneen kehittely, jonka II-maailmansota katkaisi ja ilmeisesti 1946 Manxilla ajettiin eka kisa.

Manx on DOHC ja International SOCH koneella. Internatonalissa oli plunger -38 alkaen, kuten myös -47 Manxissa. Manxiin tuli featherbed ilmeisesti 1950 ja Internationaliin 1953.

Itse en löydä mainintaa, jotta Internationalissa olisi ollut DOCH kone. -36 siihen tuli alukansi ja -sylinteri.

Lisämausteena kerrottakoon että Manxin DOHC koneen kehittämiseen osallistuivat myös Francis Beard ja puolalainen Leo Kuzmicki, jonka erikoisosaamista olivat palotilat (squish), nokkien profiilit, venttiilien ajoitukset, jne. Joe Craig (1898 - 1957) oli osaston pomo.

En väitä, että antamani tiedot ovat ehdottomasti oikein. Lähteitä on paljon, joiden kesken eroja ja omassa ymmärryksessä on myös toivomisen varaa.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

twinspeed

Jep, kyllä se niin on, että Manx on DOCH ja International SOCH, mutta oliko tuo -37 pyörä (jossa eka kannen yläpuolinen tuplanokka) jo nimenomaisesti Manx vai sittenkin vielä International....?

Kaits se niin on, että tuo DOCH koneen kehittely on tehty Manxille, ei Internationalille, ja siten tuo -37 malli on Manx. Ajattelin vaan niin, että eka varsinainen Manx olisi sodanjäkeinen vuonna -47 kilpaillut malli ja siten tuo -37 pyörä, jota kehitettiin vielä Intenational.   


Anyway... Manxien kannalta lienee vielä maininna arvoista kertoa, että Manxin koneet jaotellaan yleensä pitkäiskuisiin ja lyhytiskuisiin, Long Stroke and Short Stroke likewise. Pitkäiskuinen oli vanhempi konemalli ja lyhyt iskuinen uudempi konemalli vuodesta -53 eteenpäin. Pitkäiskuisen mitat olivat 79.62 × 100 mm (3.135 × 3.9 in) ja lyhytiskuisemman  86.0 × 85.6 mm (3.39 × 3.37 in).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Mr Smith


ma^ko

Toi on hieman hämmentävä laite...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

#193
ei taida olla triumphi, takana on W650 (siis toi W huomio oli ihan erillinen, eikä liittyny tohon hämmästykseen)
Flatheads!!!

ma^ko

Mut miksi siinä on unittikone ja erillinen vaihreloota perkanaa, oli ny mikä oli???
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.