Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Löytyykö Kemppi-asiantuntijoita? Minarc 140

Aloittaja Hemuli, 15 maaliskuu 10, 19:06:47

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Hommasin joskus vajaa kymmenen vuotta sitten Kempin Minarc 140 hitsausinvertterin TIG-käyttöä varten. Suurin piirtein pullollinen sillä tuli hitsattua kunnes se jäi varakoneen virkaan kun tallille tuli parempi ESAB käyttöön. Jossain vaiheessa piti jotain keikkahommaa tehdä ja otin Kempin kainaloon - mutta se olikin ottanut seisomisen aikana itseensä. Kun virrat laittaa päälle niin niin hetken kuluttua pitäisi puhaltimen ruveta hurisemaan ja hitsaus voi alkaa, nyt katkaisijaan kyllä syttyy valo mutta puhallin ei lähde päälle ja hetken kuluttua etupanelissa oleva ylikuormitussuojan valo alkaa vilkkumaan.

Vika tuli jo pari vuotta sitten mutta ei tullut sen enempää siihen perehdyttyä kun on se toinen kone. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan kun on kyse melkein uudesta laitteesta, tänään avasin kannen ja puhaltelin pölyjä pois mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta toimintaan.

Mistähän lähtisi vikaa hakemaan ja kannattaako tuollaisia enää nykyisillä korjaamoveloituksilla korjauttaa?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Olet varmaan katsonut, ettei piirilevyillä ole mitään isompia hapettumia ja kaikki piuhat on kiinni? Oikeastaan ainut mihin siellä ajan hammas pystyy on elektrolyyttikondensaattorit. Sellaisen pilalle menneen monesti tunnistaa siitä, että niiden laki on pullistunut. Ne tsekkaisin ensiksi. Mutta osaavatpa ne mennä kyllä pilalle niinkin, ettei ulospäin näy silmällä mitään. Liitteessä kuitenkin muistin virkistykseksi, minkälaisista pötkylöistä on kyse. Ne kaikista isokokoisimmat mitä sieltä löytyy on ne, joita on syytä epäillä.

Miksikö epäilen elkoja? Muistaakseni (en jaksa lähteä tarkistamaan) Minarcissa kun virtakytkintä painaa, se vähän aikaa tollottaa älyttömänä, sitten kuuluu naksahdus ja lähtee rupeli pyörimään ja vihreä valo syttyy. Se naksahdus lähes varmasti johtuu siitä, että aluksi vastuksen kautta ladataan tasasuunnatulla verkkojännitteellä elkot sinne 300 volttiin. Sen jälkeen rele vetää ja ohittaa sen vastuksen. Jos moista ei olisi, olisi komponentit lujilla ja seinässä oleva nalli herkillä. Kuuluukos siitä se naksahdus missään vaiheessa? Jos ei, niin sitten vika melko suurella todennäköisyydellä on elkoissa.

Hemuli

Juu ei, mykkä on. Juuri noin muistan sen toimivan - virta päälle, pari sekuntia ja naks ja sitten alkaa hurisemaan. Kuivuneita konkkia se vierestä seurannut kaverikin veikkaili. Nyt siis kun laittaa virrat päälle niin syttyy valo siihen virtakytkimeen mutta ei kuulu mitään ääntä, sitten välähtää keltainen valo siinä etupanelissa aina about kymmenen sekunnin välein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

No joo. Kyllähän sille voi tulla hintaa jos jossain korjauttaa, vaikka vika niissä elkoissa olisikin. Nekään kun ei aivan ilmaisia ole. Niitä voisi ehkä testata silleesti, että ensiksi varmistuisi, että on jännitteettömiä ja sitten juottaisi ne irti. Pistää vaan visusti mieleen kumpi jalka on plus, kumpi miinus ja permanent tussilla vielä raapii piirilevyyn. Sitten akkulaturista siihen elkoon 12 volttia ja ottaa piuhat irti. Digitaalisella yleismittarilla kun mittaa niin erittäin hitaasti pitäisi jännitteen tippua. Jos yhtään nopeammin tippuu niin takuuvarmasti sökö. Vaikka kylläpä niitä nykyisin saa ebaysta aika halvalla, että ei hirveästi kirpaise vaikka ne vaihtaisikin. Tilasin jokin aika sitten olikohan jenkeistä jotain purkuelkoja (mutta ihan täysissä älyissään olevia) 470 uF/450 V, 10 kpl maksoi alle 30 dollaria muistaakseni. Suomesta jos yhden tuollaisen ostat niin se on vähintään kympin.

reiska

Kannattaa ensin tsekata se puhaltimen kunto joka on muistaakseni 24v puhallin. Kone testaa jäähdytyspuhaltimen toiminnan käynnistettäessä ja jos tietoa ei tule niin ylikuumenemisvalo syttyy niin kuin kuvailit.

reiska

No selviskö Kempin sielunelämä? Tuli ainakin pitkä hiljaisuus.

Hemuli

Tuossahan tuo vielä makaa pajan lattialla, ei ole kiireysjärjestyksessä ensimmäisenä. Tulee meinaan aika hoppu että saa Sportsterin vapuksi näyttelykuntoon, herra Murphy iskee taas - varmaksi tiedetty toimittaja ei saanutkaan tiivisteitä maahan ennen viikonloppua joten nyt pitää vähän arvauksella tehdä uutta putkistoa jnejnejne...

Mutta kunhan taas pääsen sen kimppuun niin tutkin ton tuulettimen ensiksi, siihen kun näytti pääsevän helpohkosti käsiksi. Toisin kuin muihin komponentteihin - aika tiukkaan on pakattu että saatu noin pienikokoiseksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957